HomTom HT5 Apricot Zwart Review

TweakSmout 24 februari 2016, laatste update op 24 februari 2016, 1.131 views

HomTom HT5 Apricot Zwart

Dit is een review van de HomTom HT3. En hij staat hier dus verkeerd... Wie helpt me? Dit is een absolute budget-telefoon van een onbekend Chinees merk. Tenminste, ik kocht hem met dat doel. Maar hij overtreft mijn verwachtingen zeer ruim.

Pluspunten

• Ligt perfect in de hand door 2,5D rondingen
  • Goed scherm
  • ¤52,04 all in
  • Fraai

Minpunten

• Weinig accessoires bijgeleverd
  • Bescheiden processor

Mijn bruglas-dochter eet telefoontjes voor het ontbijt. Het is nu februari en ze is aan haar derde toestel toe. Nr 1 heeft ze verloren, nr 2 (Doogee DG280) is overleden aan een kapotte USB-poort.
Reden genoeg om een goedkope telefoon te zoeken.
Verdere eisen: niet idioot groot
Fatsoenlijke batterijduur
Minimaal (en bij voorkeur) 720 resolutie
Als het even kan een beetje fleuriger dan zwart

In de doos

Doosje - ja. Grauwbruin
Piepschuim omdoos voor verzending - ja
Plakband om piepschuim doos - ja
In de doos: Lader, Micro-USB snoertje, leaflet, telefoon.
Onder de afdekfolie zit nog een keurige screenprotector op de telefoon.
Maar dat was het dan ook wel. Kortom: Niks te klagen (Of je moet brakke earbuds missen, maar zelf heb ik er daar wel genoeg van zo langzamerhand), maar verwacht geen extra's. De boel is wel héél erg stevig verpakt. Met deze verpakking gaat echt helemaal niets mis. Zelfs niet als hij een tijd in zee zou drijven.

Specificaties

Basic Information
Model HOMTOM HT3
Band 2G: GSM 850/900/1800/1900MHz
3G: WCDMA 850/1900/2100MHz
SIM Card Dual Micro SIM Card
Micro SD tot 64 GB
I.t.t. wat je op Banggood leest, zijn er 2 SIM slots en een Micro SD, en niet een gecombineerd slot SIM / Micro SD

System

Data transfer USB/Bluetooth
Mobile internet WAP/WiFi

General
Camera/Picture
Resolution Rear camera: 5.0MP (interpolation:8.0MP)
0.1S Fast focus, dual Flash /2.2
Front camera: 2.0MP (interpolation:5.0MP) /2.0
Language Multi-language,please refer to the screenshots
Message SMS, MMS

Smart Gestures Support
Wake Gesture Support
Ultra effective power
saving mode Support

Other Features 3G, WiFi, GPS, FM, Bluetooth, Email, Messaging,Wallpapers, Calendar, Calculator, Clock, Camera,
Play Store, Smart Wake
Dimensions 145.3*73.0*7.5mm
Weight 170g (including the battery)
Battery 3000mAh

Package
Included 1 x HOMTOM HT3 Smartphone
1 x Battery
1 x USB Cable
1 x 5V/1A Charger
1 x User Manual

Afwerking en features

HomTom is een onbekend merk. Niet zo gek, want het is weinig meer dan een nieuw label van Doogee. Doogee heeft geen geweldige reputatie, al heb ik zelf weinig aan te merken op de twee Doogees in mijn huishouden. Maar kom, in deze prijsklasse durf ik best een gokje aan.

Aan het ontwerp maak ik weinig woorden vuil. Gewoontjes, maar fraai.
De afgeronde hoeken (2,5D glas betekent dat zelfs de glaskant afgerond is) en een wat geborsteld-alu feel aan de achterkant maken dat hij heerlijk in de hand ligt. Is het het gewicht, of de bouwkwaliteit? In elk geval heb je op een prettige manier het gevoel echt wat in je hand te hebben. Op de foto's zie je verder een Doogee DG280, een Doogee Valencia (beide 2015), een THL W100S en een Huawei G700 (beide 2014), en een Sony Xperia Sola (2012). In deze (budget t/m midprice) lineup valt de HomTom op als luxe en solide. De Xperia Sola voelt merkwaardig genoeg al vanaf nieuw het minst overtuigend. Op de fit and finish van de HomTom is niets aan te merken.

Prestaties

Het toestel is niet op prestaties gericht. 1 GB, Mediatek MTK6580: dat is geen gaming-beest. De interface draait wel opvallend vlot, apps openen heel soepel, en instellen en downloaden van de apps ging ronduit snel. Ik heb er nog geen benchmarks op gedraaid. Afgezien van zware games kan ik me geen scenario indenken waarbij je tegen de grenzen van de processor aanloopt.
Geheugen en opslag
1 GB Ram is natuurlijk ronduit krap. Voor mij was het bijna een dealbreker. Van de 8 GB geheugen is tamelijk precies 5 GB beschikbaar.
Een slot voor 64 GB Micro SD moet toereikend zijn voor een flinke multimedia collectie.
Bediening
Het afgeronde ontwerp en net wat ruwe textuur (hoewel - zo heel ruw is dat nu ook weer niet. Houd het maar op het gevoel van een mat oppervlak) zorgen er mede voor dat hij lekker in de hand ligt, en compacter aanvoelt dan hij is. Zo voelt hij echt kleiner dan de even grote Huawei G700 (die van achteren al aardig afgerond is).
Tappen om aan te zetten en een heel uitgebreide gesture wake-up zorgen voor een votte start. Zo kan je met het schrijven van een letter op het uitgeschakelde toestel een specifieke app starten. Werkt soepel.
Gesprekskwaliteit
De gesprekskwaliteit is voldoende tot goed. Niet opvallend, maar zeker ook niet in negatieve zin.
SIM beheer
Dual SIM plus een Micro SD, die combinatie zien we steeds minder. Via het menu instelilngen is per SIM in te stellen hoe SMS, gesprekken, berichten en mobiele data worden verwerkt. Zakelijk en prive, een extra SIM van een vakantie-land, wonen in de grensstreek, een voordelig data-abonnement: toepassingen te over.
WiFi, 3G, GPS en Bluetooth
De ontwikkeling van WiFi staat blijkbaar niet stil, want het lukt de HomTom langer om vier streepjes aan te houden dan de meeste andere devices in huis (uitgezonderd een ThinkPad X201 laptop). Ook is het aanmelden bij het netwerk opvallend veel vlotter dan bij mijn dagelijkse toestel, de G700. Wat zou ik graag een telefoon met ondersteuning voor WiFi 5G hebben. Ik kom ze weinig tegen. Ook deze moet het met 2,4G doen.
3G heb ik niet getest, maar er is ondersteuning voor 850/1900/2100 MHz.
GPS heb ik ook nog niet getest. Ga ik zeker nog doen, want ik heb uiteenlopende ervaringen met Mediatek en GPS.
Bluetooth werkt naar behoren. Koppeling met een PC en met een oortje kwamen vlot tot stand, en waren van goede kwaliteit. Verder geen uitgebreide benchmarks of afstand-tests gedaan.
Display
Het display geeft een helder beeld, en heeft smalle bezels. Het is helaas niet gelamineerd, ligt optisch niet erg aan de oppervlakte, en loopt niet door in de afronding aan de rand. En vooruit, het is wel wat aan de blauwe kant.
Luidspreker
De eerste keer dat ik zijn tune hoorde bij het aangaan schrok ik er gewoon van: Wat een krachtig geluid geeft die speaker! Stukken beter dan elk van de andere devices hier in huis. Inclusief 2 tablets en drie laptops.
Camera
Ja, daar moet ik nog beter naar kijken. Een eerste indruk, met wat rondknippen hier bij kunstlicht op en rond mijn bureau: De witbalans is erg goed, en donkere hoekjes doet hij beter dan de oudere toestellen.
5 MP, interpolated 8 MP is niet iets om over naar huis te schrijven in 2016. Maar als het bruikbare beelden bij slechtere belichting oplevert ben ik tevreden.

Firmware en apps

Android 5.1 met een Chinese saus. EMUI-achtig, en een paar heerlijk kitscherige thema's, zoals een kristallen zwaantje dat onder een spotlight staat en waar de kleuren van af slaan. Leuk voor mijn tienerdochter, maar als het je niet aan staat kan het natuurlijk ook tammer.
Ik word niet zo blij van de bijgeleverde apps. Zoals trials van twee extra keyboard apps (Bagan Keyboard en Go Keyboard Lite). Maar ook met de Facebook-app voor geïnstalleerd maak je mij niet gelukkig. Wel zit er keurig een NL interface en de Google Store / Google Apps op. Die bloatware is extra vervelend, omdat er geen app-drawer is en het me nog niet gelukt is ze te de-installeren.
De HomTom HT3 is een budget smartphone die je met een beetje mazzel al voor ¤50 op kunt pikken. Een telefoon bovendien, die op een aantal belangrijke punten, zoals 2,5D glas, fraaie zilveren cover en een goede touch-screen indruk weet te maken.

Pluspunten voor uiterlijk, luidspreker en WiFi ontvangst.
Minpunten voor blauwig scherm, bloatware en 1 GB werkgeheugen.

Leuk dat je mijn review hebt gelezen over de HomTom HT3, de absolute instapper van het jonge merk. Mocht je nog vragen hebben, op- of aanmerkingen, dan hoor ik het graag.

O ja - ik doe dit voor het eerst, en zie bijvoorbeeld nog niet hoe je de foto's in de tekst kunt opnemen. Laat staan hoe je van die fraaie tussenkopjes maakt. En inderdaad: Deze review staat op de verkeerde plek. Maar ik kan geen kopje HT3 vinden / maken...

Heb jij ook een HomTom HT5 Apricot Zwart?

Goeie review.
Prima telefoontje inderdaad, heb er tot nu toe geen problemen mee gehad, had er 2 weken geleden eentje besteld voor een kennis die er verder niet heel veel meer mee doet dan bellen en gebruiken als TomTom, en dat werkt erg goed met deze. Snelle GPS fix en accuraat.
Wel een andere launcher op gezet.