MSI Nightblade B85C-036EU Review

ArnoBaes 24 februari 2016, laatste update op 14 april 2016, 507 views

MSI Nightblade B85C-036EU

Een formidabel pre-built ,budget doch mid-range, mini-ITX systeem met als enige minpunt het ontbreken van een SSD. Ideaal voor LAN-parties.

Pluspunten

• Gaming performance
  • LED strip
  • Makkelijk te upgraden

Minpunten

• Geen SSD
  • Verouderd Design

Features Score: 4

MSI Nightblade B85C-036EU Review

Vandaag review ik de MSI Nightblade B85C-036EU. De review is onderverdeeld in subcategorieŰn, die elk een bepaald belangrijk aspect van het systeem toelichten
Inleiding en Design
De Nightblade is een mini-ITX systeem, beschikbaar in verschillende modellen en variaties, zowel barebones als pre-built systemen(zie tabel voor specificaties van mijn testmodel). De B85C versie van de Nightblade meet 34.5 x 27.7 x 17.5 cm en hoewel dat niet de kleinste behuizing is die je kan krijgen, lijkt de Nightblade de balans tussen performance en grootte goed gevonden te hebben. Het chassis is gemaakt van metaal en bekleed met een laagje zink. Het voelt duurzaam en stevig aan en door de rechthoekige vorm is het systeem ook zeer robuust. Het is dus perfect mee te nemen naar een LAN-party en uitermate geschikt om mee veel onderweg te zijn. Wel is het design voor mij iets verouderd, iets dat ik an sich niet erg vind , maar waar potentiŰle kopers wel eens een probleem mee zouden kunnen hebben. Er zijn op dit moment, en er waren op het ogenblik van release, al meer dan genoeg andere behuizingen die moderner, kleiner en meer uitgesproken zijn. Hoewel dit louter smaakverschillen zijn, had ik liever een iets modernere en excentriekere behuizing gezien. Zoals bij alle MSI producten het geval is, zijn de kleuren natuurlijk de vertrouwde combinatie van zwart en rood. Opmerkelijk is de integratie van de rode LED strip vooraan op de Nightblade. Hoewel ik persoonlijk houd van het opfleuren van mijn systemen met LEDs zijn er veel anderen voor wie dit juist een afknapper is. Dit wordt dan weer goed opgelost door de implementatie van een knop om de lichten aan en uit te zetten. Deze knop bevindt zich naast de aan/uit knop en is dus niet te missen. Ook is er een handvat aanwezig op de Nightblade, dat naadloos ge´mplementeerd is in het design en zeer handig is bij het dragen en transporteren van de pc naar bijvoorbeeld een LAN-party. De behuizing is zeer makkelijk open te maken, het cable-managment in het syteem is keurig gedaan(als je een barebones koopt, zal je dit natuurlijk zelf moeten doen), en daardoor is het systeem dus ook zeer makkelijk uit elkaar te halen om verschillende componenten te upgraden.
Gaming and Performance
Dit is de plek waar een systeem zoals de Nightblade echte resultaten neerzet. Gamen op Full HD is bij geen enkel spel een probleem. Met een FireStrike score van ongeveer 6138 , een PassMark Score van 6676 en het aantal beelden per seconden dat bij de meesten games zelden onder 60 zakt, biedt de Nightblade een zeer goede game ervaring aan een competitieve prijs. Deze scores zijn niet meer dan gemiddeld, maar het is en blijft een mid-range desktop. Het heeft geen high-end i7 processor of zeer krachtige videokaart, maar desondanks weet de Nightblade toch te presteren. Zoals gezien kan worden aan mijn benchmarks van games die ik in mijn collectie heb en aan benchmarks van andere externe reviewers, die ik hier even aanhaal vanwege mijn beperkte gamescollectie, verbrijzelt de Nightblade oudere games zoals TESV: Skyrim en CS:GO, glijdt hij soepel door iets recentere games zoals de nieuwere Total War en Battlefield titels en presteert hij nog steeds meer dan degelijk in de nieuwste games zoals GTA:V, Far Cry 4, etc... Deze benchmarks kunnen in detail bekeken worden,nl. hier.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AyPJI4W7zNDxYo.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1AyPJI12OdPX0RF.jpeg
Meer benchmarks zijn te zien in de videoreviews. Deze zullen zondag en dinsdag verschijnen. Nadien zullen ook die benchmarks hier verschijnen.

De i5-4460 die gebruikt is in dit systeem was op het moment van verschijning nog een perfecte mid-range CPU, maar ik heb het gevoel dat, zeker nu VR aan een gestage opmars bezig is, dit langzamerhand een verouderde processor aan het worden is. Als je deze Nightblade nu nog zou kopen raad ik ten zeerste aan om toch ook ineens uit te kijken naar een mogelijke update. De GTX 960 daarentegen is een zeer recente, mid-range GPU, die een zeer hoge prijs-kwaliteit verhouding heeft. Dit is de perfecte kaart voor systemen met een iets lager budget. Tot nu toe heeft de GTX960 nog geen serieuze problemen bij games, maar ik verwacht dat de kaart binnen een jaar al niet meer op meeste games op hoge instellingen zal kunnen draaien, laat staan Ultra. Dat is natuurlijk niet verwonderlijk voor een budget, mid-range gaming pc. Om wat langer mee te kunnen zonder upgrades zou ik eerder de MSI Z97 Nightblade modellen aanraden of een B85 model met een betere videokaart (links naar MSI en de verschillende modellen staan bovenaan).
Opslag
De Nightblade is uitgerust met een HDD van 1TB(7200RPM). En daarmee is ook zowat het enige niet bediscussieerbare minpunt vermeld. Tegenwoordig is het niet meer dan normaal om een systeem, hoe goedkoop het ook moge zijn, uit te rusten met een SSD schijf. Een HDD is goed om vol te proppen met documenten, games die je niet vaak speelt en minder zware programma’s, maar absoluut niet meer geschikt voor zwaardere programma’s of Windows. Het is spijtig om te zien hoe een krachtig en competitief systeem met een uniek design hier een steek laat vallen t.o.v de concurrentie. Het besturingssysteem, zware software en veel gespeelde games op een SSD bespaart telkens opnieuw minuten laadtijd en is merkbaar sneller. In een systeem met zulke andere gaming componenten wordt er gewoon ook een SSD verwacht.
Software en Andere Features
Op de Nightblade zijn reeds enkele programma’s voorge´nstalleerd. Buiten Windows 8.1 of Windows 10 krijg je ook nog GeForce Experience, MSI Dragon Fan en Audio Boost. Niet te vergeten een proefversie van Norton Antivirus, die je naar mijn mening best zo snel mogelijk verwijderd en vervangt door bv. AVG of Avast als antivirus. Hieronder vind je het lijstje van de belangrijkste voorge´nstalleerde applicaties en MSI-exclusieve features .
MSI Dragon Fan App: De MSI Dragon Fan App is handige software waarmee je eenvoudig verschillende profielen kan activeren, die de snelheden (en dus ook het geluid) van de fan op de achterkant kan aanpassen(de rode fan, ook Dragon Fan genoemd, kan draaien met snelheden tot 3600RPM). Zo heb je bijvoorbeeld het ‘Silent’ profiel, zeer stil ( lager dan 30dB) maar minder performance, en het ‘Extreme’ profiel, luider maar tevens ook gefocust op de hoogste performance mogelijk. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niet gegamed kan worden op het ‘Silent’ profiel, maar ‘Extreme’ geeft nog net die paar extra beelden per seconde. Meer informatie over Dragon Fan vind je hier.

GeForce Experience: Deze nVidia software levert nieuwe drivers voor games, optimaliseert game-instellingen en biedt het zeer gevierde Shadowplay aan. Meer informatie vind je hier.

Audio Boost: Een exclusieve ‘feature’ van MSI. Met Audio Boost gaat MSI een stap verder op het gebied van on-board audio. Zo is onder andere het gehele audio-circuit ge´soleerd, zodat audiosignalen stabieler en zonder storing overgebracht kunnen worden, en is er een ge´ntegreerde versterker aanwezig, waardoor ook headphones met studiokwaliteit probleemloos gebruikt kunnen worden. Met normale headsets en headphones is het verschil niet echt merkbaar, maar blijkbaar is het verschil wel significant indien men echt studiomateriaal gebruikt, wat ik jammer genoeg niet tot mijn beschikking heb. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AyGAR3FEUbteUS.jpeg
Aansluitingen
De Nightblade heeft meer dan genoeg aansluitingen om in dit segment absoluut niet teleur te stellen
Zo heeft hij 10 USB poorten (4 USB 3.0 en 6 USB 2.0), een HDMI aansluiting, een DVI-I en een Displayport. Ook heeft hij een microfoon en hoofdtelefoon aansluiting vooraan en 6 OFC Audio aansluiting achteraan. Natuurlijk heeft hij ook een ethernetpoort (Giga LAN 10/100/1000) en iets wat we niet vaak zien op een desktop computer, WiFi, inclusief 2 WiFi antenneconnectoren aan de achterkant van de Nightblade. (802.11 AC)
Ook heeft de Nightblade nog een resem andere poorten, waar ik nog nooit van gehoord had voorafgaand aan deze review:
  • een PS/2 aansluiting
  • een CLEAR CMOS knop
  • en een S/PDIF aansluiting
Temperatuur en geluid
Ondanks de kleine behuizing en de mini-ATX factor van systeem blijft de Nightblade opmerkelijk koel en stil. Hoewel dit aanpasbaar is in de Dragon Fan App bleef het volume ten allen tijde ver onder de verwachting. Op het standaardprofiel in Dragon Fan tijdens het gamen produceerde de Nightblade ongeveer 40dB aan geluid, wat vervaagde tot niet meer dan een beetje gezoem als we een beetje afstand namen van de fans. Ook blijft de Nightblade koel tijdens het gamen, bewerken van video's en dagelijks gebruik. De temperaturen blijven ten allen tijde buiten de gevarenzone, het systeem wordt niet merkbaar warmer en de componenten presteren stabiel. De processorkernen zijn tijdens mijn gamesessies nooit warmer geworden dan 50░. De reden van deze indrukwekkende resultaten is het gebruik van meerdere ventilatoren. De Nightblade heeft een fan bovenaan, achteraan en aan een van de zijkanten (de kant hangt af van hoe je hem bekijkt ;-)). Door het gebruik van veel fans kan de warmte en het geluid verdeeld worden over drie verschillende uitgangen en kan er dus rechtstreeks ook meer lucht en warmte uitgestoot worden, waardoor het systeem dus ook stiller en koeler blijft.
Ondanks de afwezigheid van een SSD komt de Nightblade toch ongeschonden uit mijn beoordeling. De koeling en het geluid is fenomenaal en het systeem heeft een uitermate goede prijs-kwaliteit verhouding. Als je dit systeem zelf zou bouwen, kom je nog enkele tientjes goedkoper uit, waar dan eventueel een 128GB SSD mee gekocht zou kunnen worden. Ik vond het design redelijk verouderd, maar dat is volledig afhankelijk van je eigen smaak, net zoals de mening over de LED strips op behuizingen. Hoewel het systeem nog steeds de meeste games kan spelen zonder problemen, denk ik dat vooral de CPU snel verouderd zal zij. Desalniettemin is het nog steeds een goede gaming rig voor een opmerkelijke prijs. Het is tevens ook zeer makkelijk te upgraden, zodat je nog jarenlang kan genieten van je aankoop.

Als je een fervent LAN-party gamer bent of als je graag een kleine, maar krachtige en qua prijs competitieve, pc wilt om iets oudere en minder zwaardere games op Ultra en modernere games op High settings mee te spelen zonder lag, dan is deze pc zeker iets voor jou. Je kan er tevens ook vanuit gaan dat alles correct geassembleerd is, dus over het zelf in elkaar steken van je gaming pc moet je je ook al geen zorgen meer maken.

Heb jij ook een MSI Nightblade B85C-036EU?