VisibleDust Arctic Butterfly 724 Super Bright Review

Karel V 23 februari 2016, laatste update op 23 februari 2016, 475 views

VisibleDust Arctic Butterfly 724 Super Bright

Handig om op locatie je sensor schoon te maken. Wel erg duur voor wat je er bij krijgt gezien de batterijen en een handleiding ontbreekt. Het vraagt enige oefening om de sensor in twee keer schoon te kunnen krijgen.

Pluspunten

• Doet wat het moet doen bij niet-klevende stofdeeltjes
  • Borstel netjes verpakt in beschermdoos en beschermkap
  • Ledjes helpen om te zien waar je de borstel heen manoeuvreert
  • Op termijn goedkoper dan de natte methode of bij de fotozaak

Minpunten

• Absurd geprijsd
  • Geen 2 stuks AAA batterijen bijgeleverd
  • Geen schoonmaakmiddel bijgeleverd voor borsteltje
  • Waar is de handleiding?
  • Minder eenvoudig in gebruik dan verwacht
  • Blaasbalg met filter lijkt een goedkoper en veiliger alternatief

Wanneer heb je last van stof op de sensor?

Iedere spiegelreflex krijgt vroeg of laat last van stofjes op de sensor. Normaal gesproken zie je daar weinig van als je met een klein f-getal foto’s maakt. Zodra je echter met een grote scherptediepte foto’s schiet dan kan het zo maar zijn dat je donkere vlekjes op je foto ontdekt. In mijn geval kreeg ik er hinderlijk last van bij het nemen van sfeer foto’s bij avondlicht op mijn pas gekochte statief met mijn camera ingesteld op een maximale scherptediepte.

Een goede test kun je uitvoeren door op F22 met een minimale ISO en, afhankelijk van de lichtomstandigheden, met een wat langere sluitertijd een foto te maken. Bij mij is het genoeg om in de avonduren op een witte wand mijn fototoestel te richten en mijn camera tijdens het nemen van de foto binnen het witte vlak rondjes te laten draaien. De foto is bewogen en daarmee filter je eventuele vlekken op de wand eruit zodat je die niet meer terugziet in je uiteindelijke foto. Wat je wel ziet zijn de stofdeeltjes die op een vaste plek op je sensor zitten.
Tijdens het maken van de foto hoef je niet scherp te stellen op het witte vlak. Let er wel op dat je geen schaduwen in je camerabeeld creert want dan zou je ten onrechte het idee kunnen krijgen dat er vegen op je sensor zitten.

Door het oranje licht van de lamp kreeg ik onderstaande foto.

Wat zie je op je sensor?

Meestal zie je stipjes en soms streepjes op je sensor. Dat wijst op kleine stofjes en soms pluisjes. Als ze niet kleverig zijn liggen ze los op je sensor en kun je ze er op een droge manier afhalen.
Heb je pech dan blijft het stof plakken of is er vocht op de sensor gekomen en opgedroogd. Het kan zijn dat je dan kringen ziet. In dat geval zul je de natte methode moeten gebruiken.

Stof op de sensor, wat nu?

Je kunt bij de lokale fotozaak langs gaan om je sensor te laten reinigen. Je hebt minimale risico’s en bij de juiste voorwaarden kun je de fotowinkel aansprakelijk houden mochten ze bij de schoonmaak beurt je sensor beschadigen. Vraag hier wel vooraf naar en controleer na de schoonmaak beurt je sensor op het resultaat!
Bij mij in de buurt is een fotozaak van Verschoore. De prijs voor mijn Full Frame sensor ligt wel schrikbarend hoog met 60,- Euro per schoonmaak beurt.
Meer vertrouwen heb ik in chipclean.nl. Als je er geen probleem mee hebt kun je je camera opsturen en daar laten schoonmaken, de recensies zijn positief. Het kost natuurlijk wel even tijd voordat je je camera weer terug hebt.

Naarmate je camera duurder wordt neemt de motivatie om de sensor te laten schoonmaken toe. Mij valt het op dat ervaren gebruikers op het forum na verloop van tijd de voorkeur geven aan het laten schoonmaken van hun sensor. Zie hieronder hoe de mening van Nomad na verloop van tijd is verandert
van pro zelf schoonmaken
naar pro laten schoonmaken.

Waarom zou je dan toch zelf de sensor schoonmaken?

-Omdat je je camera zo snel mogelijk weer tot je beschikking wilt hebben.
-Misschien is diegene in de winkel wel een grotere klungel dan jij. Ik lees op fora’s van verkopers die adviseren schoonmaakspul direct op de sensor aan te brengen of van verkopers die met hun handen aan de schoonmaakborstel zitten. Als ik voor mijzelf spreek: als de verkoper bij droge vervuiling mij direct de natte oplossing aanbiedt geeft dat mij te denken.
-In mijn geval haal ik na twee drie schoonmaakbeurten de kosten van mijn aankoop er uit.

Welk schoonmaakmiddel?

Ik ben er op basis van bovenstaande foto vanuit gegaan dat ik met de droge methode de meeste vervuiling wel weg zou kunnen krijgen. Dat is een inschatting. Na wat zoeken op internet kreeg ik het idee dat de eerste stap een blaasbalg is. Prima geschikt om stof weg te blazen, maar je weet niet waar al dat stof in je camerabehuizing blijft. Daarnaast lukt het niet altijd alle hardnekkige stofjes te verwijderen. Ook is niet ieder blaasbalgje even geschikt. Er moet sowieso een filter op je blaasbalg zitten om te voorkomen dat je het stof uit de omgeving in je camera behuizing blaast.

De natte methode lijkt mij voor stof wat overdone. Het risico om dan juist strepen op de sensor te krijgen wilde ik vermijden. Veertig Euro voor een paar swabs die je maar eenmalig kunt gebruiken vond ik ook wat aan de dure kant. Wel voordeliger dan bij de fotowinkel laten doen, maar ook wat overdone.
Zo kwam ik bij de droge oplossing uit van de Arctic Butterfly 724.

Wat is de Arctic Butterfly 724?

Het is een borstel die zich door een snelle roterende beweging statisch kan opladen. Het statisch opgeladen borsteltje trekt de stofjes aan waarmee het in contact komt. De borstel laad je statisch op door 3 x 5 seconden lang je borstel te laten ronddraaien. Dit doe je met de schakelaar aan de zijkant van het handvat, waarmee je ook de ledjes aan kunt zetten voor als je de borstel je camerabehuizing binnen manoeuvreert. De borstels van de Arctic Butterfly 724 zijn vervangbaar. Bij vervuiling kun je ook speciaal PH’-neutraal’ schoonmaakmiddel aanschaffen om je borstel weer schoon te maken zonder dat de PH waarde van de borstel drastisch verandert.

Om de borstel zit aan het handvat een speciaal kapje die je met een kwartslag losdraait en van je borstel af kunt schuiven. Dit voorkomt vervuiling van je borstel. Daarnaast helpt het ook dat het geheel weer opgeborgen kan worden in het bijgeleverde doosje.

Hoe ga je met de Butterfly 724 aan de slag?

Voordat ik begin haal ik de lens van mijn fotocamera en zet ik op beiden een dop. Dan controleer ik of mijn accu vol is. Een betrouwbare accu in je fototoestel is een must want je wil niet dat je spiegel plots dichtklapt op het moment dat je met de Butterfly je sensor aan het cleanen bent.
Ga dan op zoek in je menu’s naar Sensorreiniging. Afhankelijk van de fabrikant heet dit misschien wat anders, ik gebruik een Canon fotocamera. Kies dan voor Reinig handmatig. De spiegel gaat omhoog zodra je dit bevestigd met Ok.
Haal dan je butterfly 724 te voor schijn, kapje eraf draaien, en drie keer 5 seconden laten ronddraaien. Schakel dan de knop over naar licht en haal dan de beschermkap los van je camera.
Ik heb mijn camera ondersteboven gehouden, maar het schijnt volgens dit voorbeeldfilmpje ook te werken als je hem gewoon op tafel neerlegt omdat je borstel door de statische lading sowieso stof aantrekt. Steek dan de breedte van je borstel in de breedte van je camera opening naar binnen en zet de borstel zacht op de sensor. Een beetje doordrukken, zodat de haren iets krom gaan staan, kan geen kwaad. Draai de borstel zo dat je met n haal over je sensor kunt strijken (wat mij niet lukt) en zorg dat je de borstel weer evenwijdig aan de camera breedte uit je camera behuizing haalt. Raak met de borstel nooit iets anders dan de sensor aan! Anders kan je borstel in contact komen met olieresten of vervuiling in je camerabehuizing en smeer je die olie uit over je sensor!
Voorkom ook dat je tijdens het schoonmaken per ongeluk de schakelaar van je borstel of de uit-knop van je camera kunt bedienen. Dat zou hetzelfde vervuilende effect op je sensor hebben en kun je alsnog met swabs aan de slag of bij de uit-knop van de camera slaat je spiegel kapot! Zodra je gereed bent zet je de camera uit en schroef je zo snel mogelijk de lens weer terug op je camera. Controleren doe ik met testfoto’s. Na elke keer dat je de borstel uit je camera haalt even laten rondraaien om het stof er af te zwaaien.

Een handleiding bij de Butterfly 724 ontbreekt maar op de website staat een duidelijke uitleg hoe je de borstel kunt bedienen.

Mijn ervaring

Twee a drie keer met de borstel over je sensor zou genoeg moeten zijn. Het zal vast aan mij liggen maar ik heb de spiegel wel tien keer open moeten klappen en de borstel wel 20 a 30 keer over de sensor moeten halen om hem schoon te krijgen. De borstel is toch wel ietsjes aan de grote kant waardoor ik weinig manoeuvreer ruimte heb. Dit betekent dat ik van links, n haal naar rechts kan maken, maar niet helemaal aan de rechterkant van de sensor uitkom. Beetje lastig als je met de andere hand je camera op z’n kop houdt en je moet je borstel draaien om aan de andere zijde uit te komen. Een deel van het stof blijft dan toch op het rechterdeel van de sensor achter. Soms ook in de hoeken van mijn sensor. Het is enorm lastig om er bij te komen zonder de behuizing te raken. Daarbij komt dat je maar n haal kunt doen en de borstel dan zijn statische lading al een eind verliest.
Verder is het lastig inschatten hoeveel druk je met de borstel kunt zetten. De eerste keer lichtjes aaien had geen enkel effect. Het blijft freubelen en ik kan me goed voorstellen dat veel mensen liever niet dit soort risico’s nemen. En verkeerde beweging en je zit tegen je camera behuizing aan.

Daarnaast vind ik de prijs voor het product veel te hoog voor wat je er voor terug krijgt. Geen handleiding wat toch zeker geen overbodige luxe is omdat je behoorlijk veel mis kunt doen als je je niet vooraf inleest. Geen twee stuks AAA batterijen die je er nog bij moet kopen en ook geen schoonmaakmiddel voor je borstel. Als je dan bedenkt dat een blaasbalg met een filter nog niet eens de helft van de prijs kost is dat toch wel een aantrekkelijk alternatief. Zeker gezien je daarmee geen contact hoeft te maken met je sensor, of wat daarvoor zit.

Misschien niet verkeerd om je eerst in te lezen in een wat ouder topic over een soortgelijk schoonmaakmiddel van enkele jaren terug. Je sensor wordt schoon, dat wel, maar mijn ervaring is dat het toch minder gemakkelijk was dan het op het eerste gezicht leek.

Zie hier een foto van het eindresultaat:

Heb jij ook een VisibleDust Arctic Butterfly 724 Super Bright?