Crucial CT51264BA160BJ Review

AnonymousWP 14 maart 2016, laatste update op 19 mei 2016, 883 views

Crucial CT51264BA160BJ

Wil je niet veel geld uitgeven aan RAM, en geef je niet veel om looks? Dan is dit de perfecte keuze. RAM wordt in mijn geval, gebruikt in een huis-tuin-en-keuken systeem.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Doet z'n werk prima
  • Levenslange garantie
  • Bekend en betrouwbaar merk

Minpunten

• Niet aan te raden in een behuizing met window (vanwege het uiterlijk van het RAM)
  • Niet goed overklokbaar (omdat het RAM geen heatsinks heeft)

Stabiliteit Score: 5

-Conclusie
-Vragen
-Changelog
-Reacties
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit RAM is één van de goedkoopste stickjes RAM die er te vinden zijn in de Pricewatch. Perfect als je dus niet te veel uit wilt geven, of als looks je niet veel interesseren. Dit RAM wordt gebruikt in een HTPC, dus het RAM geheugen zie je toch niet. Heb je nou een window in je behuizing, dan ziet dit RAM er niet echt fabuleus uit. Dit RAM geheugen doet z'n werk prima, en is geklokt op 1600 MHz.

Naar het begin van deze review

De prijs is erg laag, ik heb voor dit RAM, 16,95 betaald. Hiermee is hij ook meteen één van de populairste in de Pricewatch, alhoewel de meeste mensen liever enkele euro's bijleggen, voor een fatsoenlijker uiterlijk.

Hier zie je hoe de prijs zich ontwikkeld, en verandert:

Naar het begin van deze review

De specificaties van de originele Crucial website:

Naar het begin van deze review

RAM geheugen is vrijwel altijd stevig en zal niet zo heel snel breken. Het is echter wel zo dat je er voorzichtig mee moet omgaan, zoals elk stukje apparatuur. Als je namelijk al een klein beetje elektrisch geladen (ESD) bent, kun je het RAM geheugen al beschadigen of zelfs onbruikbaar maken.

Het RAM ziet er prima uit, en werkt gewoon naar behoren. Het is niet het mooiste uiterlijk, maar dat weet je van tevoren. Aangezien dit geheugen géén heatspreader heeft, is het dus ook vrijwel niet mogelijk om het over te klokken (voor zover ik weet).

Het RAM werd samen met de andere componenten (zie inventaris + reviews + in combinatie met (zie onderaan review) geleverd in een goed verpakte doos. De doos was goed volgestopt met beschermingsmateriaal zoals met lucht gevulde zakjes.

Het RAM werd geleverd in een gesealde verpakking. De verpakking zag er stevig uit, ondanks het plastic. Het is natuurlijk geen slap plastic, maar echt goed hard en stevig. Het RAM is er eenvoudig uit te halen. Je hoeft namelijk alleen maar bij de drukknoppen, het gewoon open te trekken. Het handige van die drukknoppen is, dat je het weer eenvoudig dicht kan drukken. Als het RAM bijvoorbeeld een DOA (Dead On Arrival) blijkt te zijn, zou je hem eventueel weer makkelijk kunnen terugsturen.

Nu we eenmaal het RAM geheugen uit de verpakking hebben gehaald, is er niet veel bijzonders te zien. Het is gewoon DDR3 RAM zonder een heatspreader, wat draait op maximaal 1600MHz exclusief overvolten of overclocken.

De voorkant

De achterkant

Naar het begin van deze review

Het is niet aan te raden om dit RAM geheugen te gebruiken in een APU waar je mee wilt gaan gamen. Dan zou ik toch een ander setje pakken met een hoger aantal MHz. Sommige APU's hebben hier namelijk baat bij, bij snel geheugen. Let wel op dat het moederbord dan moet beschikken over een twee-kanaals geheugencontroller. Het werkt dus ook niet bij een enkel-kanaalsgeheugen controller in combinatie met dual-channel. De meeste moederborden die maar over 2 geheugensloten beschikken, hebben ook maar een enkel-kanaals geheugencontroller. Wat betreft de CAS latency maakt het niet veel meer uit wat je pakt. Het aantal MHz is dus alleen belangrijk als je een APU van AMD gebruikt, en daarmee gamed. De volgende grafieken tonen aan dat er wel degelijk een performance boost in zit. Maar eerst, het test systeem wat is gebruikt bij de benchmarks van Tweakers:

Het is dus ook van belang welke spellen je speelt. Sommige games hebben er meer baat bij dan andere.

Dan hier de benchmarks van het RAM waar deze review voornamelijk om draait:

Ik zelf heb ook een benchmark gedraaid op het systeem waar het RAM geheugen in zit.

Naar het begin van deze review

Dit RAM geheugen is een prima keus voor in een HTPC, of in een 'die gewoon z'n werk moet doen' PC. Het meeste RAM geheugen wat er een stuk mooier uitziet, is op het moment van schrijven maar een paar euro duurder. Het mooie van dit geheugen is ook, dat het niet zo belachelijk hoog is, zoals bijvoorbeeld deze.

Naar het begin van deze review

Heb je vragen, opmerkingen, of positieve feedback? Die zijn van harte welkom! Die kun je kwijt in de reacties :). Je mag me natuurlijk ook een privé bericht sturen.

Vond je m'n review leuk om te lezen, of heb je er wat van geleerd, of heb je een andere goede reden? Beoordeel dan mijn review met een 0, +1, +2 of +3.

Bekijk ook mijn andere reviews die ik heb geschreven: http://tweakers.net/productreview/user/590416/

Indien je het een nominatie waard vindt, kun je mijn review nomineren door op de volgende banner te klikken:

Tweakers - nomineer voor review van de maand

Naar het begin van deze review

15-3-2016, 9:00; in het hoofdstuk "Benchmarks" het testsysteem toegevoegd wat er is gebruikt bij het benchmarken.

19-5-2016, 14:35; in de changelog, de hoofdstukken gemarkeerd als hyperlink. Ook heb ik alleen de productfoto's aanklikbaar gemaakt.

Naar het begin van deze review

Heb jij ook een Crucial CT51264BA160BJ?

Lekker bezig, ook budget spulletjes verdienen review liefde he :D

Echt gek trouwens hoe goedkoop dat spul is geworden, zat nu al te kijken naar 8GB DDR4 voor mn HTPC'tje en dan betaal je nog geen 40 euro.
Hey Stephan. Leuk jou hier aan te treffen :D. Bedankt! :D

Klopt inderdaad. Mijn ouders geven niet zo heel veel om een pc qua gebruik. Ze gebruiken hem meer als opslag machine :P. Dan is zo'n goedkope build met goede prijs/kwaliteit verhouding hardware, erg leuk, voor relatief weinig geld.

Is inderdaad heel erg goedkoop ja. Dan te bedenken dat 4 jaar geleden, je nog het dubbele betaalde voor 4GB DDR3 RAM.

Er komt nog een review aan over het moederbord wat in de build zit. Een ingebouwde APU met een TDP van 15watt!

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 15 maart 2016 08:55]

4 jaar geleden? Denk dat je daarvoor minder ver terug hoeft. Voor DDR4 helemaal, dat is denk ik in een jaartje gehalveerd? :D
DDR4 een jaartje ongeveer ja. Misschien iets te hoog ja haha. Toen DDR4 erg populair werd (vanaf Skylake voornamelijk), werd het DDR3 goedkoper. Maar 4 jaar geleden, toen ik nog een 'oud' game systeem had, was m'n RAM geheugen (DDR3) een stuk duurder kan ik mij herinneren.
Nice! Een dikke +3 review weer. _O_
Bedankt! :D. Was niet makkelijk om zo veel te schrijven over 1 RAM stickje ;). Vandaar dat hij helaas niet heel erg uitgebreid is.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 14 maart 2016 10:31]

Lekker man doorgaan zo
Weer +3
Ik ben je grootste fan ;3
Bedankt voor je support en reactie! Dit geeft me de inzet om meer reviews te produceren. Ondertussen is er nog 1 in de maak ;).