Specificaties Tower, 8 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silencio 452 Review

Ossi 22 februari 2016, 302 views

Cooler Master Silencio 452

Een korte review om toch mijn mening te delen voor deze kast. Hopelijk kunnen andere geïnteresseerden er wat mee.

Pluspunten

• Stilte
  • Looks
  • Finishing van het spuitwerk

Minpunten

• Plastic voetjes en schuift daardoor (te) makkelijk over de vloer.
  • Kabelmanagement is triest te noemen. 1 centimeter breder en het probleem is opgelost
  • Schuimlaag op een van de zijpanelen zat schots en scheef en is heeft nu flinke afdrukken van de kabels door de slechte kabelmanagement.
  • Stoffilter onderop de kast is wel erg matig.
  • Voeding onderin de kast.
  • Deur kan maar tot 90 graden opengezet worden.
  • De metalen plaatjes voor de expansionslots moet je afbreken en zijn dus niet herbruikbaar
  • Plaatsen van SSD is erg lastig

Het was eigenlijk helemaal niet mijn bedoeling om een review te schrijven van deze behuizing, maar aan 50 woorden in het bovenstaande tekstveld heb ik niet genoeg, dus bij deze toch een korte review.

Ik kom van een Antec Sonata III behuizing, die ik tot nu altijd erg fijn heb gevonden. Ik was toe aan een nieuwe computer en wilde mijn huidige pc aan mijn vriendin doneren.

Oude specs:
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 202,40

Aangezien ik geen zin had om haar oude pc leeg te halen, dan mijn oude pc in haar behuizing te stoppen en daarna pas aan mijn nieuwe pc te beginnen, heb ik besloten om ook een nieuwe behuizing aan te schaffen. Dat is dus de Cooler Master Silencio 452 geworden.

Specs nieuwe pc:
1Samsung 850 EVO 500GB€ 163,-€ 163,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 980,25

Achteraf bleek dat een erg verstandige keuze, want haar pc was er 1 van Acer (die überhaupt al nooit verkocht had mogen worden zo slecht was die) en om in zo'n kast andere onderdelen te zetten is meestal een ramp.

Wat mij opviel aan de Silencio 452 is dat de afwerking van het spuitwerk erg netjes is. De onderdelen zien er goed uit en de gehele kast is zwart. De Antec Sonata die ik had was van binnen lelijk grijs (dat is wel een stuk makkelijker trouwens om gevallen schroefjes weer terug te vinden). Dus qua looks ben ik erg tevreden over deze kast.
Hij is iets groter dan de Antec Sonata, vooral in de hoogte.

Ik heb een flinke lijst met minpunten neergezet, dus laat ik daar wat verder op ingaan.

1. Plastic voetjes en schuift daardoor (te) makkelijk over de vloer. Spreekt voor zich, op een laminaat vloer vind ik rubberen voetjes een stuk fijner.
2. Kabelmanagement is triest te noemen. 1 centimeter breder en het probleem is opgelost. Als de kast nou 1 cm breder gemaakt werd, dan had je netjes je dikke kabels weg kunnen werken. Nu is mij dat ook met veel moeite gelukt, maar het schuimrubber van het zijpaneel heeft nu flinke kabelsporen. Tevens moest ik het zijpaneel flink aandrukken, ik vermoed dat hij nu ook een bobbel heeft. Ik had er meer van verwacht.
3. Schuimlaag op een van de zijpanelen zat schots en scheef en is heeft nu flinke afdrukken van de kabels door de slechte kabelmanagement.. Zie punt 2
4. Stoffilter onderop de kast is wel erg matig. Een flexibel plastic plaatje die vastgezet wordt door m te verbuigen en achter 6 lipjes te laten hangen. De randjes zijn niet afgewerkt zodat die overal achter blijven hangen en ombuigen. Erg vervelend om te plaatsen dus.
5. Voeding onderin de kast. Dit in combinatie met het slechte filter van punt 4, vind ik het achteraf gezien geen slimme keuze. Twee katten in huis zullen voor een verstofte voeding gaan zorgen.
6. Deur kan maar tot 90 graden opengezet worden. Aangezien de kast rechts van mijn voeten staat en het deurtje naar links open moet draaien, is het niet heel handig dat ie maar 90 graden geopend kan worden. Gelukkig is dat niet vaak nodig, maar wel iets om rekening mee te houden. De Antec Sonata kon 180 graden geopend worden, dus misschien ben ik wel verwend.
7. De metalen plaatjes voor de expansionslots moet je afbreken en zijn dus niet herbruikbaar. Bij het plaatsen van de videokaart kwam ik er achter dat er twee plaatjes afgebroken moeten worden om de kaart te plaatsen. Ipv dat het herbruikbare plaatjes zijn, voor het geval de videokaart eruit gaat of wat voor reden dan ook. Valt mij tegen in ieder geval.
8. Plaatsen van SSD is erg lastig. Je moet daarvoor de 3,5" bracket verwijderen. Mocht je daar dus schijven in hebben zitten, dan heb je een flinke klus te gaan.
9. Voor het plaatsen van HDD of SSD zul je beide zijpanelen moeten openen. Want de aansluitingen moet aan de rechterkant zitten. Maar je moet de linkerkant openen om de schijven vast te zetten.

- extra minpuntje omdat er een thumbscrew miste aan de achterkant bij mijn behuizing, maar dat is op zich geen minpunt voor de behuizing an sich. Gewoon een foutje.

Al met al geef ik de kast wel een voldoende, maar dat komt eigenlijk alleen door de looks en de stilte. Ik hou niet van de kermiskasten die je tegenwoordig veel hebt. Lampjes, rare vormen, raampjes en overal uitsteeksels zijn niet aan mij besteed.

Ik wilde een degelijke, solide en nette behuizing en dat heb ik gevonden met deze behuizing. Ik wilde alle negatieve punten wel genoemd hebben, want misschien dat toekomstige kopers zich niet realiseren dat er toch wel flink wat minpunten aan deze behuizing zit.

Heb jij ook een Cooler Master Silencio 452?

Ik vind het plaatsen van HDD's juist enorm makkelijk, doe je het wel goed? Je trekt de bracket er uit, plaatst de schijf er in, sluit de voeding en sata-kabels aan (wel even pielen om die achterlangs te laten gaan) en je schuift het bracket weer terug in zijn houder. Het plaatsen van een 2,5" schijf is iets waar ze geen rekening mee hebben gehouden qua brackets, maar dat vind ik gezien de prijs geen issue. Voor 5 euro heb je al een ombouw kitje. Daarbij is een SSD dusdanig licht en geheel trillingsvrij, hij is letterlijk overal te plaatsen met wat dubbelzijdig tape, iets wat heel veel tweakers doen. Tevens is hij zo bovenop de onderste drive-cage te plaatsen, zie ook de productfoto's hier op tweakers.
Voeding onderin de kast zie ik ook niet als nadeel, integendeel: het verbetert de airflow aanzienlijk. Heel veel behuizingen hebben de voeding onderin zitten, dit kun je van tevoren weten en als je het niet praktisch vindt, kies je toch een andere kast?

[Reactie gewijzigd door musje83 op 22 februari 2016 13:12]

Als je deze foto ziet, welke bracket haal je er dan uit?

Ik heb mijn schijf HDD erin kunnen schuiven, maar je moet ze wel met de connectors naar de achterkant schuiven. Als je de connecters naar voren doet, dan kun je de schijf niet vastzetten met de bijgeleverde snelverbindingen.
Als je voor het plaatsen van een SSD een drivecage los moet schroeven (4 schroeven, die in een volle pc erg lastig te bereiken zijn), dan vind ik dat geen goed systeem. Had dan een paar gaten in die drivecage gemaakt, zodat je in ieder geval weer makkelijke de schroefjes vast kan draaien. Mijn SSD zit uiteraard op de daarvoor bestemde plek.

Ik had geen ervaring met kasten die de voeding onderin hebben zitten. Mijn ervaring met voeding bovenin, is dat het juist warmte wegvoert aan de bovenkant. Zonder zichzelf vol te zuigen met stof van de grond. Maar als ik over vele jaren weer een nieuwe koop, dan hoop ik dat nog te herinneren :)
Kan me goed vinden in je opmerking over de breedte, ik heb de Silencio 352 en daar moest ik bijna op het zijpaneel gaan zitten om het terug te krijgen. Toen ik 'm later weer opende inderdaad dezelfde kabelsporen in de schuimbekleding, en mijn zijpaneel is beslist enigszins vervormd (op zich niet storend in het uiterlijk bij een gesloten kast, maar toch jammer omdat ik het weet).