JBL SB400/230 Review

Galaxis 21 februari 2016, 1.280 views

JBL SB400/230

Zeer degelijk product ! Prima geluid voor het geld.

Pluspunten

• Meer dan prima geluid !
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • 3x HDMI in

Minpunten

• Afstandsbediening is fragiel
  • Geen EQ instellingen

Geluidskwaliteit Score: 4
Op een regenachtige zaterdag besloot de vrouw dat het na 6 jaar wel eens tijd was om het interieur van de woonkamer om te gooien. Afijn, daar was ik het wel mee eens.
Nadat alles op zijn nieuwe plek stond kwamen we tot de conclusie dat onze Jamo S608 zuilen niet meer op een fijne plek konden staan en dat ze het veld moeten ruimen.

Zodoende de Marantz reciever en de jamo's op zolder gezet en zijn we gaan shoppen voor iets anders. Met goed besef in ons achterhoofd dat we met een compacte setup nooit het geluid van onze oude set konden evenaren maar eens gaan shoppen.

Uiteindelijk bij de afdeling soundbars terecht gekomen. Uitvoerig diverse modellen beluisterd waaronder ook Sonos, Harman kardon en sony. Als laatste werd deze JBL angeslingerd en ik werd aangenaam verrast.

Eenmaal thuis aangekomen de dozen opengemaakt, alles zat prima verpakt en de kans op beschadigingen tijdens transport is dan ook nihil.

De soundbar beschikt over 3 HDMI ingangen en een HDMI arc uitgang welke naar je TV gaat. Tevens is er een 3.5mm jack in, en een optical in. In de soundbar moeten 6 drivers zitten volgens JBL, dit is nogal lastig controleren maar ik ga er vanuit dat het zo is.

De subwoofer, deze is 10KG zwaar, beschikt over een 8" long excursion driver met achterop instelling voor Crossover, level, en een fase schakelaar.

Het koppelen van de subwoofer en de soundbar werkt vanzelf, dat stelt niets voor, erg fijn dat hij draadloos is zodat je geen signaalkabel er naartoe moet leggen.

Het geluid is zeker prima, de subwoofer kan je goed inregelen en is niet hinderlijk aanwezig, het laag is ook mooi laag. De soundbar neemt de hogere tonen en spraakdialogen voor zijn rekening en dat klinkt lekker. Zeer mooi helder hoog en een neutraal midden gebied.

qua instelling is het wat schraal, je kan kiezen tussen een movie-mode en music-mode en dat is het dan ook wel. Verder heb je geen EQ instellingen.

Bluetooth streaming vanaf je telefoon is ook mogelijk, alhoewel ik dit zelf nog niet heb getest.

De afstandsbediening is klein en komt wat fragiel over, er zitten ook echt alleen de broodnodige knoppen op.

Wel kan je trouwens je eigen afstandsbediening van je tv of horizonbox inleren aan de soundbar, zodat je met de afstandsbediening van de tv het volume van de soundbar kan regelen.

Voor ons is het geluid meer dan prima voor bij de tv, af en toe een film en en wat muziek. De prijs is wat aan de hoge kant, daar staat tegenover dat het geluid dik in orde is en de afwerking zeer degelijk is.

Nog even een side-node, normaal ben ik geen review schrijver ( nu nog steeds niet ) , maar voor dit product vond ik het wel de moeite waard om het wat meer toe te lichten als in een korte review.

Heb jij ook een JBL SB400/230?

als de subwoofer en de soundbar beide draadloos van elkaar werken, hebben de sub en bar beide een eigen stekker?
Klopt. De subwoofer is actief, dus deze dient wel in de buurt te worden geplaatst van een vrij stopcontact. De soundbar heeft uiteraard ook spanning nodig om te functioneren.