Specificaties 15,6" (3840x2160), 512GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 15 9550-3628 Review

McBrown 21 februari 2016, laatste update op 21 februari 2016, 437 views

Dell XPS 15 9550-3628

Zoals ik van Dell gewend ben, is de bouwkwaliteit gewoon geweldig; De behuizing voelt stevig en omdat er een touchscreen op zit is het scherm ook voorzien van een sterkere beschermlaag dan wat je met andere laptops gewend bent. Het toestenbord typt prettig.

Pluspunten

• Robuuste bouw (Alu, Koolstofvezel)
  • Fantastische scherm weergave
  • Degelijk toetsenbord (back-lit)
  • Lange accutijd (met lichte activiteiten)
  • Licht en relatief compact voor 15"
  • Weinig nutteloze connectors

Minpunten

• Veel hinderlijke software/driver problemen
  • Ongevraagde virusscanner meegeleverd
  • Eerste BSOD binnen 2e week
  • Stutters in audio met batterij gebruik

De kleur van alle leds over de hele laptop zijn in wit. Dit is erg neutraal, werkt prettig en leid niet af.

Het beeldscherm is een UHD IPS touchscreen met een soort Gorrila-glass-achtige beschermlaag, dit is makkelijk te onderhouden en geeft meer vertrouwen in de bouwkwaliteit van het scherm. De touch mogelijkheden, hadden er voor mij niet in gehoeven, maar het is zeker leuk om af en toe aan mensen te laten zien. Ik had niet verwacht dat de weergave zo fantastisch zou zijn, na enig onderzoek kwam er achter dat het hier gaat om een 32bit kleuren paneel, waar Dell vreemd genoeg, niet mee adverteert.

Echter in de 2e week zijn mij toch een aantal zaken gaan irriteren. vooral omdat ik een redelijk bedrag heb neergelegd voor een premium laptop:

Zo heb ik na iedere reboot regelmatig problemen met de software van Dell zelf die de geluidskaart hoort te beheren. De software stopt er soms mee, op de raarste momenten, zonder enige melding (terwijl deze de audiojack hoort te monitoren)

Tevens heb ik zojuist m'n eerste BSOD gehad, ik weet niet wat dit voor mij op de lange termijn gaat betekenen, maar zoals misschien te begrijpen is, voel ik me hier uiterst ongemakkelijk mee.

Wanneer de laptop niet op de adapter is aangesloten, stottert en hapert het geluid enorm. Dit kwam naar voeren toen ik een Skype gesprek moest voeren. Deze stutters kwamen (na wat testen) overal voor. Wat hiervan de reden is, is mij nog onduidelijk, maar ik heb het vermoeden dat de laptop telkens schakelt tussen de "performance mode" en de "battery saving mode". Waardoor telkens de geluidskaart her-initialiseert.

Ik vermoed en hoop dat deze narigheden te verhelpen zijn door software updates en dat Dell dit ook gaat doen. Wellicht als ik zelf een clean-install van Windows 10 zou doen, zou ik misschien al een grote hoeveelheid van de problemen oplossen, gezien er wel wat bloatware was meegeleverd (minimaal echter)

All-in-all, is het een degelijke desktop vervanger. De laptop reageert snel en de krachtige GPU maakt zelfs een spelletje spelen nog leuk. Om te testen heb ik zelf "Ark: Survival Evolved" even geprobeerd op UHD, hoewel alles draait en speelt, zou je de spellen toch op 1080p willen spelen.

Heb jij ook een Dell XPS 15 9550-3628?

Anders moet je even kijken of het volgende de audio problemen oplossen. Ik denk van wel om dat het probleem zich alleen voor doet op de batterij.
Energiebeheer -> Schema instellingen wijzigen -> Geadvanceerde energie instellingen
Hier een beetje rond neuzen en instellen naar eigen mening. Bij mijn XPS 13 stonden heel veel functies heel erg laag zodra ik op de batterij zat. Zo stond alleen passieve koeling aan en kon de CPU helemaal down throttelen wat de nodige happeringen etc opleverde!
Bedankt voor de tip, ik zal het eens bekijken.