Das Keyboard 4 Professional MX Blue Review

zjeeraar84 21 februari 2016, laatste update op 11 juni 2016, 622 views

Das Keyboard 4 Professional MX Blue

Geeft een geweldig gevoel, tikt als een ouderwetse typemachine of IBM System M keyboard. De enorm hoge prijs drukt het cijfer een klein beetje. Update na enkele maanden: De opdruk van sommige letters begint al af te slijten... :(

Pluspunten

• Zwaar en stevig
  • Het gevoel en geluid van aanslagen
  • Multimedia controls
  • USB 3.0 Hub

Minpunten

• Linkerkant is lichter dan rechterkant en tobo schuift daardoor scheef
  • Ruler is leuk bedacht maar niet goed uitgevoerd (geen rubbers eronder)

Ik was al enige tijd ontevreden over mijn Logitech K520 toetsenbord. Ik vond het typen erg stroef en 'vermoeiend'. Aangezien ik midden in mijn scriptie zit is typcomfort momenteel erg belangrijk.

Het klinkt misschien ouwelullig (ik ben 31 dus valt nog mee) maar ik heb op mijn 12e blind leren typen op een ouderwetse typemachine. Het geluid van een typemachine en die van mijn eerste computerervaringen zijn toch wel in mijn geheugen gegrift ;) Vanaf dat moment heb ik eigenlijk alleen maar op goedkopere toetsenborden getypt. Daar moest dus verandering in komen, en ik had mijn zinnen gezet op een mechanisch toetsenbord.

Ik ben geen toetsenbord-gamer (gamen vindt bij mij vooral plaats op een console) en vind de gaming-toetsenborden allemaal ongelofelijk lelijk. Ik wilde gewoon een strak mechanisch toetsenbord.

Afwegingen

De volgende eisen en wensen heb ik ten aanzien van een toetsenbord:

- Numpad moet aanwezig zijn
- Volume en andere basic multimedia controls moeten aanwezig zijn
- Backlight in toetsenboard is leuk, maar geen must (ik tik niet voor niets blind).
- Het toetsenbord moet een algemeen gevoel van kwaliteit uitstralen, het liefste d.m.v. een hoog gewicht en het voelbaar gebruik van metaal.

Verder zijn bij een mechanisch toetsenbord de switches van erg groot belang. Zij bepalen vrijwel volledig de typeervaring die je gaat krijgen. Uiteindelijk heb ik een compromisloze switch gekozen specifiek voor typen, aangezien ik toch niet met het toetsenbord game en zijn het de Cherry MX Blue geworden.

Uiteindelijke keuze

De keuze werd d.m.v de Pricewatch van Tweakers behoorlijk beperkt, omdat niet zoveel toetsenborden van de Cherry MX Blue switches zijn voorzien. Verder wilde ik het toetsenbord eigenlijk direct halen in een winkel in de buurt, omdat ik er direct mee aan de slag wilde (i.v.m. mijn scriptie).

Dit beperkte de keuze eigenlijk direct al tot de Das Keyboard 4 Professional. De Ultimate had ook nog gekund, maar ik vind dat een toetsenbord gewoon voorzien hoort te zijn van belettering zodat anderen, die niet blind typen, er misschien ook gebruik van kunnen maken.

En zo sprong ik in de auto om het toetsenbord te halen ;)

Eerste indruk

Het toetsenbord is ingepakt in een doos en voelt eigenlijk helemaal niet zo zwaar aan als ik had gedacht. Na het openen van de doos zie je het toetsenbord liggen in een cellofaan en een klein doosje erbij met de lineaal/ophoger. Lineaal? Jazeker, waarom niet dacht de fabrikant.

Na het aansluiten van het toetsenbord op een USB 3.0 aansluiting (i.v.m. de aanwezige USB 3.0 hub) kon ik aan de slag. En ik voelde direct dat mijn 169 euro goed besteed waren. Wat een heerlijk gevoel geeft een toetsaanslag. En het tikje wat een aanslag maakt voelt heerlijk retro aan. Elke toetsaanslag is direct raak. Ik denk dat mijn toetsenaanslag zeker 20% hoger ligt met dit toetsenbord met verbeterde accuratesse.

Gevoel na enkele dagen

Ik heb het toetsenbord nu 4 dagen in bezit. Helaas beschikt de pc op mijn werk ook gewoon een eenvoudig Logitech toetsenbord (die wel iets minder stroef is dan mijn oude K520). Maar het typecomfort geeft die mijn Das keyboard geeft, kan het in de verste verte niet benaderen. Ik denk ook dat het geluid dat het toetsenbord maakt niet door mijn collega's gewaardeerd kan worden (dit kan ik best eens testen door het toetsenbord een dagje mee te nemen ;)).

Allereerst wil ik zeggen dat 169 wel heel erg veel geld is voor een toetsenbord. Mijn partner was het dan ook niet helemaal eens met mijn aanschaf ;) Maar het genot wat je krijgt van het typen is het zeker waard. De volumecontrols zijn een meerprijs van 40 euro, dit is ook fors, maar je koopt een dergelijk toetsenbord ook voor minimaal 10 jaar. Conclusie: ik vind het toetsenbord zeker het geld waard als je veel moet tikken. Zoek je een ramplank om een beetje mee te surfen, hou dan lekker je geld in je zak ;)

Update: na enkele maanden in gebruik (en niet eens dagelijks gebruikt) beginnen sommige opdrukken van letters al af te slijten. De linker Shift en de S hebben hier het meeste last van :(

Heb jij ook een Das Keyboard 4 Professional MX Blue?

Wat bedoel je precies met "Linkerkant had iets meer grip mogen hebben"?

Ikzelf heb sinds de launch van de Das 4 een Das 4'tje in huis :) Zelf wil ik sindsdien niet anders meer. Helaas krijg ik het niet voor elkaar er eentje voor kantoor aan te 'laten' schaffen :-(
Ik zal het verduidelijken in de tekst ;) Maar wat ik er mee bedoel is dat het gewicht van de linkerkant van het toetsenbord lager is dan dat van de rechterkant. Als je het toetsenbord naar voren schuift over je bureau, zal hij daardoor scheef gaan liggen.
Ah....bedoel je dat. Ja, dat herken ik wel een beetje.