Specificaties 27" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Swift PG27AQ Zwart Review

dnrb 20 februari 2016, 880 views

Asus ROG Swift PG27AQ Zwart

In mij geval heb ik geen last van dode pixels en de bleeding is na een paar maanden niet meer te zien.Vooral de standaard is 1 van de dingen die ik nog steeds waardeer. Ik wissel namelijk nogal vaak van opstelling. Maar het is zeker geen allrounder.

Pluspunten

• zeer goede kwaliteit
  • robuste standaard
  • goede hoogte en kantelbaarheid
  • Gsync
  • Kleur weergave
  • rustig beeld

Minpunten

• duur
  • maar 1 video aansluiting

Ik ben geen die hard gamer, maar speel graag race/rally games. En daarvoor voldoet deze monitor volledig. Verder ben ik vooral blij met de meegeleverde standaard. Ik wissel nogal vaak van opstelling. Ik programmeer speel games en ontwerp logo's
De kleur weergave is voor dat laatste goed genoeg. Ja je kan dure monitoren geweldig kalibreren, maar als de klant je pdf op zijn 8 bit monitor bekijkt.... zonde van het geld.
Voor het programmeren is 27-inch goed, helaas doe ik dat zelden omdat mijn laptop van de zaak een HDMI aansluiting heeft en het tot nu toe niet gelukt is om daarmee de displayport aan te sturen. Ook de Toshiba Tecra 740 met HDMI van het bedrijf waarbij ik ben gedetacheerd kan dit scherm niet aansturen.
Maar... met een nvidia kaart is dit een geweldige monitor, ik heb nu nog steeds een GTX660 en die presteert ng steeds prima. Ik vrees dat de komende need for speed versie een upgrade naar een GTX970 of hoger zal veroorzaken.

in het kort goede hoofd monitor voor een goede PC zeker met nvidia kaart, sucks voor 2de monitor voor een laptop.

Heb jij ook een Asus ROG Swift PG27AQ Zwart?

@dnrb, ik snap niet helemaal waarom je laptop niet werkt op deze monitor aangezien hij gewoon een HDMI aansluiting heeft. Het zal alleen niet werken op 3840*2160 met 60hz omdat HDMI* 1.3 of 1.4 dat niet aankan. Asus geeft zelf al aan dat dit niet kan via HDMI https://www.asus.com/Moni...FT-PG27AQ/specifications/:
1) Refresh Rate
DisplayPort: 3840x2160(60Hz)
HDMI: 3840x2160(24Hz), 1920x1080(60Hz)

*Zeer waarschijnljjk betreft het een HDMI 1.3 of HDMI 1.4 aansluiting, wat betekent dat 60hz maximaal haalbaar is op een resolutie van 2560*1440 (zo'n 3,9 miljoen pixels). Er kan simpelweg maar 60 keer per seconde zo'n 3,9 miljoen pixels over de lijn worden gestuurd met HDMI 1.x, en zo'n 49/50 keer (dus 49hz) zo'n 4.9 miljoen pixels (3440*1440). 50hz is nog wel acceptabel voor regulier gebruik, lager zou ik niet doen.

Zeer waarschijnlijk ondersteunen je laptops ook nog geen HDMI 2.0 (die 3840*2160 wel aankan op 60hz). Heb je HDMI wel al geprobeerd op 2560*1440 op je laptops? Dit zou gewoon moeten werken en nog steeds aardig beeld moeten geven. 1920*1080p daarentegen ziet echter erg slecht uit mijns inziens.

Ik zou het graag willen weten want mijn 4K monitor heeft niet eens HDMI, alleen Displayport, maar ook met de juiste kabels vanaf mijn Thunderbolt aansluiting krijg ik mijn Acer XB280HK niet aangestuurd (ook niet op lagere resoluties). Ik heb het vermoeden dat dit ook te maken heeft met Gsync 1.0, waarbij jouw monitor volgens mij Gsync 2.0 heeft.

[Reactie gewijzigd door xtlauke op 29 juni 2016 13:57]

Het voordeel van deze monitor is G-SYNC, hiervoor heb je een GeForce GTX 980 GPU of hoger nodig. (G-SYNC synchronizes the monitor's refresh rate to the GPU in your GeForce GTX-powered PC, eliminating screen tearing, and minimizing display stutter and input lag)
Je lijkt in de war te zijn met de combinatie van G-Sync + Monitor refreshrate overclock. Zie bijv. "Note: for smooth gameplay, G-SYNC requires a GeForce GTX 980Ti and above to overclock the refresh rate up to 100Hz" op https://www.asus.com/ROG-...-Gamers/ROG-SWIFT-PG348Q/

Zoals dnrb al aangaf is G-Sync los mogelijk op veel videokaarten tegenwoordig.
Nee hoor,

een GTX 660 doet ook gewoon aan G-Sync volgens mij is dat het laagste dat G-Sync ondersteunt.