Specificaties 34" @ 3440x1440 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 34UC87C-B Zwart Review

Case_C 20 februari 2016, laatste update op 23 februari 2016, 4.230 views

LG 34UC87C-B Zwart

Sinds dat de 1440p widescreen schermen voor het eerst verschenen keek ik uit naar de dag dat ik mijn oude AOC 29” 1080p widescreen gedag kon zeggen. In deze review lees je of deze monitor zijn verwachtingen waar kan maken.

Pluspunten

• Curved 34" 1440p IPS display
  • Prijs bij aanschaf (650,-)
  • Paneel zit vrij dicht op de achterkant van de voet. (Meer ruimte op bureau)
  • Widescreen software van LG

Minpunten

• Voet/VESA-aansluiting niet haaks!
  • Goedkope materialen van de voet (Plastic kapje voelt los aan)
  • Kans op IPS glow (In mijn geval was dit te verwaarlozen)

Op het moment van schrijven ben ik pas 2 dagen in het bezit van deze monitor. De punten waar ik op in ga zijn daarom nog zeer oppervlakkig. (Uiterlijk en eerste impressie) Voor goede ervaringen met gamen zal ik eerst moeten wachten op een waardige GPU upgrade die de 4,95 miljoen pixels op 60Hz kan afspelen.
Wat zit er in de doos?
  • De monitor
  • De standaard
  • Handleiding en CD
  • 1x HDMI kabel
  • 1x DP kabel
  • Voeding en powercable
Bij het openmaken van de lange platte doos word je als eerste begroet door een sticker die je verteld hoe je het beste met het uitpakken door kan gaan. Een interessante afbeelding die zeker helpt. Daarnaast is er een Display Quality Assurance Report te vinden, waarin is te lezen waarop de monitor is gekalibreert. Een leuke extra die je bij een dergelijke monitor eigenlijk als standaard mag zien.

Wanneer de eerste onderdelen verwijderd zijn (kabels en deel van de standaard) kunnen we het eerste stuk piepschuim verwijderen. Hieronder vinden we nog wat kabels en nog een deel van de voet. Wanneer we deze verwijderen komt de monitor goed in beeld.

In de doos zit ook een stuk piepschuim in de curve van het scherm, wat ze in de handleiding aanraden te gebruiken voor montage. Hierop kan je het ingepakte scherm kwijt, om deze vervolgens uit zijn verpakking te snijden. (Uitpakken was gezien het gewicht en handelbaarheid in mijn ogen geen optie)

De monitor standaard word gemonteerd wanneer de monitor vlak ligt. Om te voorkomen dat hij scheef gemonteerd zou worden heb ik het geheel eerst rechtop gezet alvorens de schroeven volledig vast te draaien. Helaas heeft dit niet geholpen, zoals is te zien onder het kopje met tegenvallende punten.
Wat valt er mee?
Geen dode pixels! Op zich geen bijzonder punt, maar het kan zeer storend ... kijkt naar 3 zwarte puntjes op het scherm... het was maar stof. Dus voor als nog pixel-perfect. :)

IPS glow, deze was in mijn exemplaar zo goed als niet te zien. Wel zat er in de linker bovenhoek een wat grotere plek, maar dit valt allemaal binnen de marge van acceptabel. Gezien de vele horror verhalen over IPS-glow lijkt me het in dit geval een pluspunt voor dit specifieke scherm. Of dit over de hele serie zo is kan ik niet oordelen, derhalve staat het ook op als mogelijk minpunt.

De curve, dit is namelijk een punt wat voor sommige programma's vrij storend kan werken. In bijvoorbeeld CAD is het belangrijk een gevoel te hebben bij de vormen die je tekend. Wanneer alles al van zichzelf vervormd is op het scherm, kan het moeilijk zijn om in te schatten welke lijnen er daadwerkelijk krom zijn. Gelukkig werkt het behoorlijk mee, wanneer je vanuit het midden op het scherm kijkt. Op die manier kijkt het zelfs beter dan wanneer die formaat vlak was geweest.

LG Splitscreen Dit stukje software wat te downloaden is op de site van LG zorgt ervoor dat je verschillende tabs en programma’s tegelijk kan gebruiken op hetzelfde scherm. Hieronder zie je het tabje waarin alle mogelijk presets aangegeven staan. Met een paar voorbeelden hoe dit er dan uit ziet.
Overigens is het ook mogelijk om elk custom profiel naar je eigen wensen aan te passen. Voor wanneer een site net te breed is in zijn opzet om netjes op 1/3e van het scherm weer te geven. Voor een applicatie als word en dergelijke is dit geen probleem, maar de FP van Tweakers is dan net te smal.
Voor het verslepen van vensters hoef je enkel te slepen naar het punt tot waar het kader loopt. Het rode kader waar je het programma of map over sleept ligt dan groen op om aan te geven waar je venster heen gaat. Dit werkt niet in alle gevallen direct (soms snapt hij hem naar full-screen, maar dit word dan direct gecorrigeerd.
Wat valt er tegen?
De VESA mount van de monitor is niet haaks met de standaard. Dus zorgt ervoor dat het scherm aan de linkerkant ~3cm hoger is dan rechts. [Zie foto's]

De vermoedelijke boosdoener, en het resultaat in de hoeken links en rechts (dit gaat vermoedelijk opgelost worden door onder de voet van de monitor wat materiaal toe te voegen) :
De gebruikers ervaring.
Om de review niet op een negatieve noot te laten eindigen wil ik nog wat kwijt over de gebruikservaring van het scherm. Deze is simpelweg geweldig te noemen, alleen al de ruimte die je tot je beschikking hebt op 1 scherm t.ov. een 1080p monitor. Daarnaast zorgt de software van LG ervoor dat je het volledige scherm vrij eenvoudig en goed kan benutten op verschillende manieren.

Al met al heb ik geen spijt van mijn aanschaf, en hoop ik de komende jaren zonder problemen gebruik te maken van deze monitor. Nu nog een grafische kaart die de resolutie in games ook goed kan ondersteunen. Als afsluiter nog een foto zoals het geheel nu op mijn bureau staat :) .https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AxuYR33F4Yoyrc.jpeg

De kijkhoeken, opverzoek. Deze blijft scherp zelfs tot je de weerspiegeling van het scherm in de curve gaat zien. Op de foto's trekt hij echter wel naar de blauwe kant toe. Maar wanneer je onder zo'n hoek zit lijkt het me niet dat je naar het scherm gaat kijken. :)

Heb jij ook een LG 34UC87C-B Zwart?

Ik heb zelf de dell 3415. Deze ook wat bleeding in hoeken (wat meer dan bij jou zo te zien). Maar de poot is zoveel beter dat die van lg. Ik zou me er aan irriteren als die van mij scheeft stond.
Oh die irritatie heb ik zeker, maar linksom of rechtsom gaat dat wel opgelost worden.Ga zoals ErwinJ zegt LG even contacten en kijken wat ze eraan kunnen doen. Anders word het gewoon uitvullen :/ .
Hey nette review, kerel, kun je ons laten weten wat LG te zeggen heeft? Ik heb namelijk de M-B variant en mijn model lijdt ook aan jouw probleem dat 1 kant net iets hoger ligt dan de ander. Qua bleeding hebben wij op de identieke plekken dezelfde hoeveelheid bleeding wat ik wel grappig vind. Wat ik nog wel zelf jammer vind is dat ik soms tearing krijg maar daar stoor ik me niet meer zo vaak aan, alleen in filmpjes maar dat is op te lossen met adaptive v-sync van nvidia in hun control panel.
Bedankt, zal binnenkort eens bericht sturen naar de customer support. Geheel toevallig ook van de verkoper een mail gehad met de contactgegevens van LG support. Nu nog eerst even tijd vinden ;) . Post zodra ik wat weet een update.

Als ik ErwinJ mag geloven zal dat best vlot gaan.
Goede Review.
Nu hoef ik hem niet meer te maken :P.
En met een R9 390 komt deze monitor zeker tot zijn recht ook in games :P dus aanschaffen die hap ;)

ps: ik heb iets minder glow dan jij zo te zien, jammer tot er altijd verschil in zit.
Wel was bij mij van de backplat een stuk plastic afgebroken ( zat al gebroken in de doos ) het heeft verder niet echt een effect...maar toch. Na contact is mij zonder problemen een nieuwe op gestuurd vanuit LG dus zover is de service wel in orde :).
Bedankt :) ,
Overigens kan ik op een GPU nog wel een paar maanden wachten. Eerst maar kijken wat Polaris en Pascal gaan brengen!

Een foto van die IPS glow op jouw scherm zou ik dan ook wel willen zien :p . Voor deze foto heb ik een sluitertijd van een seconde gepakt, en vervolgens in photoshop nog wat met het contrast/licht gespeeld voor het goed zichtbaar werd. Realiteit is dus niet zo opvallend.
Haha dan wissel ik wel weer naar Polaris en verkoop ijn R9 390 :P.
Ik zal een foto maken echter zonder photoshop ;).

Btw...zie het nu pas...die van mij hangt niet scheef...
Dit is wel vervelend, neem eens contact op met LG ( of centralpoint ) voor een nieuwe backplate ;).
Ik heb een nieuwe gekregen zonder de oude te hoeven op te sturen, ik denk als je deze foto's mee stuurt ze echt niet moeilijk gaan doen.

[Reactie gewijzigd door ErwinJ op 22 februari 2016 07:18]

Dank voor je review. Wat ik nog een beetje mis is een foto van de voorzijde van de monitor zoals je het normaal ziet. Ook begrijp ik niet helemaal wat er zo goed is aan de LG software, daar zou iets meer diepgang fijn zijn.
Zal vanmiddag nog wat foto's maken met een wat leger bureau :P. Dan stop ik er ook gelijk wat screenshots bij met de mogelijke settings van de Splitscreen Software, met wat uitleg wat het zo handig maakt.

edit:
[Een kleine update aan de review gemaakt.]

[Reactie gewijzigd door Case_C op 21 februari 2016 15:28]

Nette review!

Waar heb je het scherm aangeschaft voor die prijs? Pricewatch laat een stukje meer zien (799).
Vorige week is ie enkele dagen bij centralpoint ( of via Bol Plaza ) voor 645,- (incl verzenden)geweest.
Ik dacht eerst een prijs fout want dus ik had hem snel besteld, maar aangezien het 4 dagen heeft geduurd denk ik eerder een stunt.
Heel netjes!

Is de kromming nu echt een meerwaarde tov de vlakke varianten? Kan je evt foto's toevoegen met de inkijkhoeken? :)
Bij deze toegevoegd, met wat op het scherm wat jij wel kan waarderen ;) .

Nu nog het scherm registreren bij LG, en contact opnemen over die voet...
Prachtig! Tnx Case! _/-\o_
Hoi hoi,

Ik zit te twijfelen om dit scherm aan te schaffen, maar ik had nog een korte vraag. Als ik het goed zie is het standaard scheef toch? Niet de vesa uitlijning op de monitor zelf. Ik wil hem namelijk aan de muur hangen;).

Thnx alvast!
Normaal gesproken hoort het gewoon recht te zijn ja. En een VESA mount of vervangende standaard zou het probleem wel oplossen. (Heb dit nog niet kunnen testen, een makeshift oplossing is momenteel afdoende gezien ze voor mijn RMA de volledige monitor terug gestuurd willen zien... dan is de kans groter dat er iets anders aan de monitor kapot gaat dan dat het probleem snel opgelost is..)

De kans is groter dat je dit probleem niet hebt dan wel hoor. Over de algemene ervaring van het scherm zelf ben ik zeer tevreden :) .
awesome, thnx voor je snelle reactie;)!

Cheers,
hee, sinds vandaag deze monitor in m'n bezit...had zoiets van damm de mijne hangt ook scheef op de vesa. Maar het scherm zelf kan je toch gewoon recht duwen?! heb ik hier rustig geprobeerd en het probleem was opgelost. hopende u hiermee van dienst te zijn ;)