Specificaties 17,3" (1920x1080 AH-IPS), 1,256TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire VN7-792G-761S Review

Jorgen 20 februari 2016, laatste update op 7 april 2016, 1.354 views

Acer Aspire VN7-792G-761S

Deze Acer vervangt mijn Toshiba Satellite P300-1GI. Tot nog toe zijn mijn ervaringen vrijwel louter positief. Hij is mooi, snel, stevig en voert alle taken ontzettend snel en naar behoren uit.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Snelheid (CPU, SSD)
  • Veel waar voor je geld
  • Acer Dust Defender
  • Heel stil
  • Alle moderne aansluitingen (USB 3.1, Type-C, etc)

Minpunten

• Touchpad vergt wat gewenning
  • Gevoelig voor vingerafdrukken
  • Laptop is wat on-ergonomisch voor je polsen aan de randen
  • Het deksel is helaas krasgevoelig

Review Acer Aspire VN7-792G-761S

De laptop in vogelvlucht:

[video]

Foto's:

Na bijna 7 jaar met mijn oude Toshiba Satellite P300-1GI laptop te hebben gedaan, was het tijd voor een nieuwe. Aangezien ik mijn laptop bijna elke dag een paar uur gebruik voor browsen, multimedia, office en het spelen van mijn favoriete spel: Football Manager, had ik mezelf een mooi budget van ¤ 1250 gesteld. Toen de MediaMarkt zijn jaarlijkse BTW-actie aankondigde en de concurrentie verschillende Acer laptops in de aanbieding deed, hoopte ik al op een mooie prijs voor deze Acer Aspire VN7-792G-761S. Ik werd hierin niet teleurgesteld, want waar de laptop een paar weken eerder nog ongeveer ¤ 1800 moest kosten, kon ik hem tijdens de actieperiode voor ¤ 1380 meenemen. Ruim ¤ 100 boven mijn aanvankelijke budget, maar zeker het geld waard. Ik heb de laptop nu korte tijd in huis en ben vooralsnog erg blij met mijn aankoop. MediaMarkt en Acer hadden hem zeer degelijk ingepakt en hij is dan ook zonder kleerscheuren bij mij aangekomen.

Mijn eisen voor een nieuwe laptop waren als volgt:
  • CPU: nieuwe Skylake i5 of i7 (zuinig, snel, toekomstgericht)
  • GPU: nvidia GTX 960M of 965M
  • HDD: minimaal 1TB
  • SSD: minimaal 256 GB, liefst m.2 PCIe NVMe
  • USB 3.0 / 3.1 en Type-C
  • Wifi: AC en 5 GHZ
  • 17" IPS display
  • Fijn toetsenbord
Na veel zoeken en vergelijken waren er een aantal kandidaten over waaronder:Daarnaast had ik de nieuwe ASUS n552 en n752 laptops op het oog, maar die waren niet beschikbaar op dat moment.

Uiteindelijk na veel wikken en wegen de beslissing genomen om voor een Acer laptop te gaan. Op Tweakers lees ik vaak kritiek op Acer en Medion, omdat men het te goedkoop, of van te lage kwaliteit vindt. Als ik mijn eigen ervaringen en die van mijn directe omgeving neem, dan kijk ik veel positiever tegen beide merken aan. Aangezien de Acer de meeste "hokjes" in mijn wensenlijstje kon aanvinken, heb ik deze gekocht. Al na korte tijd bleek hij mijn verwachtingen te overtreffen, aangezien er na contact met Acer, nog meer van mijn wensen ingewilligd worden door deze laptop.

Zo beschikt hij over een Intel i7 6700HQ, 16 GB DDR4 RAM, een 1TB HDD van Toshiba, een nvidia GTX 960M en als klap op de vuurpijl een hele mooie 256GB m.2 PCIe NVMe SSD van Samsung. Daarnaast is er niet beknibbeld op de aansluitingen: HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB 3.1 en zelfs een Type-C aansluiting met Thunderbolt 3 ondersteuning. Volgens Acer gaat het ook om een 1 GBps ethernetaansluiting. Ondertussen heb ik de specificaties ook aangepast en/of toegevoegd aan de Pricewatch. Verder beschikt deze laptop over Acer Dust Defender, een handig programma dat de fans elke 3 uur automatisch van draairichting laat veranderen, om zo zoveel mogelijk stof te verwijderen en de koeling in orde te houden. Je kunt dit ook handmatig starten.

Volledige specificaties

Wat direct opvalt is het mooi, chique uiterlijk van de laptop. Het is weliswaar geen zilveren/gouden ultrabook, of MacBook kloon - wat door veel mensen als mooi wordt gezien - maar het is alsnog een erg net afgewerkte laptop in zwart, grijs en zilver. Van te voren had ik mijn vraagtekens bij de rode toetsenbordverlichting, maar die stoort totaal niet. Acer krijgt in de reviews van professionele laptoptesters ook veel lovende kritieken over het uiterlijk van de laptops in de V Nitro serie en over hoe volledig ze zijn uitgerust. Daarnaast - en dat is het eerste wat je ziet / merkt - is hij echt vliegensvlug klaar met opstarten en afsluiten. Nu had ik al veel goede verhalen gehoord over SSD's, maar je moet het toch zelf merken. Ik zit met een grote grijns de maximaal 5 seconden te "wachten" totdat het inlogscherm voor mij klaar staat. Het inpluggen van de adapter in het stopcontact duurt langer dan het opstarten. Prima! :)

Tot nu toe heb ik nog lang niet alles gedaan of geprobeerd. Het enige apparaat dat ik direct fysiek heb aangesloten is een Logitech muis, maar wanneer ik meer ervaring heb met andere randapparatuur, zal ik mijn review zo nodig aanpassen. Hetzelfde geldt voor nuttige ervaringen met software of dagelijks gebruik. Mocht het van toepassing zijn, dan vul ik de review daarvoor aan. Verder heb ik verschillende bestanden afgespeeld, over wifi, vanaf mijn Synology 413 NAS.

Wat ik wel heb gedaan is wat filmpjes bekeken op Tweakers en op YouTube: geen probleem vanzelfsprekend en wat muziek en films/series gestreamd vanaf mijn Synology NAS: ook hier alles prima. Het enige wat me opviel is dat ik met de standaard geďnstalleerde software wél mkv's kon afspelen, maar dit zonder geluid ging. Nu zal ik binnenkort VLC en Kodi installeren, dus ik ga ervan uit dat dit probleem dan ook is opgelost. Qua video ziet het er allemaal prima uit. FIlms en series lopen soepel over de wifi verbinding, behalve wanneer de mkv's te groot worden. (Denk aan wat stotteringen bij 10GB 1080p bestanden.) Dat had ik echter met mijn vorige laptop ook en dat was op te lossen met een ethernetkabel. Ik reken erop dat dit hier ook zo gaat. Ik heb nog niets met de 5 GHz verbinding van de wifi gedaan, dus ik heb geen idee hoe het dan zou gaan. Daar moet ik me op een later punt nog eens in verdiepen. Hierna heb ik nog wat flac's en mp3's afgespeeld en dat ging ook prima. Ook het streamen van live-radio via nederland.fm (Sky Radio) ging zonder problemen. De oude Toshiba laptop heeft ingebouwde Harman/Kardon speakers en die klonken altijd meer dan prima. Ik heb ze niet naast elkaar gehouden, maar volgens mij klinkt de Acer ook heel aardig.

Nu na een aantal dagen wat intensiever bezig te zijn geweest met de laptop, kan ik ook iets over de accuduur en het toetsenbord zeggen. Ik heb de batterij-instellingen gewoon op default laten staan en ben gaan doen wat ik normaal ook zou doen. Een film of serie streamen van Youtube of mijn NAS, veel internetten, wat dingen bewerken in MSPaint, wat typen, mailen, Facebook openen, enz. De laptop houdt het dan ongeveer 5 uur vol op 1 acculading. Dat is heel erg fijn, want dat haalde mijn Toshiba laptop niet. Ik kan me voorstellen dat dit mede door de Skylake processor komt. Die zou zuiniger moeten zijn dan de vorige generatie en dat lijkt inderdaad ook uit te komen. Ik ben in elk geval erg tevreden over de accuduur. Voor wat betreft het toetsenbord ben ik niet ontevreden, maar ook niet perse super enthousiast. Dat laatste komt vooral doordat ik een iets andere layout gewend ben en dus continu moet zoeken naar Home, End, PgUp, PgDn en Del. Niet erg, maar even wennen. Mijn tevredenheid zal wat dat betreft hoogstwaarschijnlijk nog wel een stuk beter worden, naarmate ik langer met deze laptop werk. Wat wel lastig is - en vast ook verbeterd naarmate ik langer bekend raak met dit toetsenbord - zijn de halve pijltoetsen voor Up en Down. Ik type geregeld mis en dan ga ik ineens naar links of naar rechts, of druk ik op Shift. Komt vast goed, maar dat vind ik ergonomisch niet zo handig. Dat had mijn oude laptop toch echt beter voor elkaar qua lay-out. De toetsenbordverlichting gaat uit als er langere tijd niet getypt wordt; dat vind ik ook een mooie instelling.

Aangezien ik niet heel technisch onderlegd ben, maar wel wilde weten hoe de laptop zich verhoudt tot de concurrentie, heb ik wat benchmarks gedraaid van FutureMark en PassMark. Het zou fijn zijn, als iemand die wat meer verstand van deze technische materie heeft, hier wat duiding aan zou willen geven. Tijdens het draaien van de benchmarks viel me wel op dat de laptop mooi koel blijft en hij vrijwel geen geluid maakt. Hier ben ik erg tevreden over.

Allereerst ben ik aan de slag gegaan met de benchmarks van FutureMark:

Home Accelerated:

Creative Accelerated:

en Work Accelerated:

Na deze 3 ben ik verder gegaan met de 3D Mark benchmarks van FutureMark.

Overzicht:

Fire Strike:

Sky Driver:

Cloud Gate:

Ice Storm:

Als laatste ben ik met een compleet andere benchmarksuite aan de slag gegaan: PassMark. Hieronder de resultaten daarvan.

Rating:

Rating, CPU en 2D Graphics:

3D Grphics, Memory en Disk:

Er zijn ook nadelen: het toetsenbord typt prima, maar mist lampjes om aan te geven dat je Caps, Num of Scroll Lock toetsen aanstaan. Daar valt wat aan te doen, maar een programma als Tray Status raakt in de war van de SSD en is dus onbruikbaar. Daarnaast is de laptop mooi en degelijk afgewerkt en ziet dat er prima uit, maar merk je al na enkele minuten typen dat de randen niet heel prettig zijn voor je polsen. Je moet je houding daar dus wel enigszins op aanpassen. Als laatste moet ik nog wennen aan het touchpad. Alle multi-vinger-input-dingen werken, maar het touchpad reageert niet overal even goed. Nu hoor ik dat als een klacht bij veel meer laptops, maar voor iemand die er veel gebruik van maakt is dat goed om te weten. Aangezien ik hoofdzakelijk een losse draadloze muis zal gebruiken, is dat voor mij minder lastig, maar het hoort mijns inziens niet bij een laptop met deze prijs. Wat ik ook nog raar vind, is dat het opstarten van Steam en Football Manager 2016 ergens lijkt vast te lopen. Geen idee waarom, maar pas na herhaaldelijk alt-tab en ctrl-alt-del verdwijnt het zwarte scherm en wordt de game geladen.

Op ander andere notebookcheck zijn er nog veel meer overwegend positieve reviews te vinden van laptops in deze zelfde serie:

Vragen? Opmerkingen? Dingen die ik kan verbeteren? Laat het maar weten.

Heb jij ook een Acer Aspire VN7-792G-761S?

Hoi,

Mede dankzij jouw review ben ik ook erg geďnteresseerd in deze laptop, er zijn een aantal dingen waar je me misschien mee kunt helpen:
1. Hoe erg veert het toetsenbord in tijdens het typen?
2. In hoeverre zie je vetvlekken en vingerafdrukken op de toetsen en elders op de laptop?
3. Welke wifi adapter zit er in?
3. Wat voor scherm zit er in deze laptop? Van welke fabrikant zeg maar.

Ik hoop dat je me kunt helpen, alvast veel dank!
1) Het toetsenbord van mijn laptop is erg stabiel. De toetsen voelen stevig aan en ook als je er meerdere tegelijkertijd in duwt, houd je dat gevoel. Ik vond mijn vorige laptop misschien nog iets lekkerder typen, maar deze laptop typt m.i. ook prima.

2) Op de toetsen valt het goed mee, op de plaatsen rondom het toetsenbord en het touchpad is hij enorm gevoelig voor vlekken. Daarnaast is het deksel gevoelig voor krassen. Ik ben zelf extreem zuinig op mijn spullen, maar had binnen 2 weken al een kras op het deksel zitten. Dat komt door het "zachte patroon" waarvan het deksel voorzien is. Het is ook niet makkelijk even schoon te poetsen.

3) Qualcomm Atheros QCA61x4A, wifi ac adapter

4) Het Hardware ID (LGD0469) komt uit bij dit display:
een LG Display, AH-IPS, WLED, Full HD
Heel veel dank!

De laptop bevalt nog steeds goed?
Ja. prima zelfs. 't Enige waar ik niet goed mee overweg kan is het touchpad, maar dat gebruik ik vooralsnog zeer zelden, omdat ik een fijne muis heb. Ik merk dat ik geneigd ben om erg in de hoeken te klikken als ik links- of rechtsklikken wil en kennelijk moet je op een kwart van de breedte drukken. Waarschijnlijk is het vooral gewenning, maar aangezien ik de muis prefereer, is dat geen dealbreaker.

Verder vind ik die kras op het deksel echt ontzettend zonde, maar daar is niks aan te doen.

Voor de rest? Prachtig apparaat! Echt zeer snel qua opstarten en programma's starten, alles werkt zoals het hoort.

Enige wat ik nog niet voor elkaar krijg, is om Football Manager 2016 op de NVIDIA gpu te laten draaien zonder problemen. Zet ik FM 2016 vast op de Intel, dan werkt het prima, met af en toe wat blokken in beeld. Dat is zover ik begrijp echter meer een probleem van Steam en FM 2016, dan van de Acer. Als iemand daar een oplossing voor heeft, dan hoor ik het graag. Zet ik de laptop namelijk op automatisch, of perse de NVIDIA gpu bij het starten van Football Manager, dan blijft hij hangen op een zwart scherm.

Ik zet mijn laptop elke dag met heel veel plezier aan! :)