Specificaties 42" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 42LH3000 Zwart Review

itarix 27 juli 2009, 6.142 views

LG 42LH3000 Zwart

Pluspunten

• Groot
  • goed beeld
  • Clear Voice

Minpunten

• analoge kabel aansluiting laat zich storen door (foute) HDMI input

Welkom bij mijn eerste review op Tweakers.net aangeboden in tenenkrommend Nederlands. (PM me met een gecorrigeerde versie als je er iets aan wil doen) ;)

Ik wilde weleens een wat groter beeldscherm op mijn pc hebben, daarom had ik besloten om voor een LCD tv te gaan. Op dit moment hebben LCD tv's een goede prijs / kwantiteit verhouding tegenover LCD monitors hierbij moet je echter wel rekening houden met de resolutie. De meeste lcd tv’s gaan maar tot 1920*1080 terwijl de meeste grote PC schermen met een resolutie 1920*1200 of hoger komen.
De verhouding is ook anders 16:9(tv) tegenover 16:10(pc).

Via de pricewatch ben ik uiteindelijk op de LG 42LH3000 gekomen dit was het grootste full-hd scherm wat ik kon vinden voor een redelijke prijs. Ik twijfelde nog aan de vernieuwingsfrequentie van 50Hz maar het levert in de praktijk geen problemen op.
Ik kan zelf een vernieuwingsfrequentie van 60Hz instellen op mijn pc terwijl de Wii automatisch op 60Hz loopt. Daaruit kan ik niet met zekerheid afleiden of het scherm dan echt op 60Hz draait of dat het signaal intern teruggebracht wordt naar 50Hz.

Monteren
Bij het uitpakken moet je zelf de voet monteren
Dit doe je door de voet onder de tv te schuiven en met 4 schroefjes vast te maken.
er zit ook een afdek plaatje bij voor als je de TV aan de muur wil hangen
De TV heeft een standaard verwijderbaar apparaat snoer met dezelfde aansluiting als bij de pc (handig voor verleng kabels)

installatie
Bij het aanzetten vraagt de TV netjes of je daadwerkelijke een klant bent of een verkoper die de tv op showroom mode wil zetten.
Daarna vraagt de tv in welk land je woont en in welke taal je de TV wil hebben. (ik heb hier gekozen voor Nederland, English)
Hierna krijg je een wizard waarin er naar zenders wordt gezocht.
Ik gebruik de tv met een analoge UPC aansluiting.
Tijdens het zoeken voegt de tv zelf namen toe aan de programma's NED 1, NED 2, SBS6 enz.
Helaas werkt dat niet met alle zenders en het vakje is erg kort ik kan bijvoorbeeld niet Veronica volledig opschrijven.
Na de wizard kun je zelf via het menu de zenders van een andere naam voorzien of de volgorde veranderen. Dit gaat redelijk eenvoudig, alleen is het wel flink zappen.

Via het menu kan je een wizard opstarten om onder andere het contrast en de kleur rechtheid aan te passen door er voor te zorgen dat je het middelste blokje niet ziet maar wel duidelijk verschil ziet tussen het blokje daaronder en het blokje daar weer onder.

Extra functies
Verder zitten er wat handige extra functies in zoals Clear voice waarmee alleen het volume van de stemmen wordt verhoogd.
Een enery saving modus waarmee het scherm minder fel gezet kan worden of helemaal uit (handig voor radio uitzendingen via de tv)
Een timer met repeat optie voor het uit of aanzetten van de tv (handig als wekker?)
En een aantal beeld en geluid opties voor verschillende situaties Game/Cinema/enz.
Verder kan je nog labels aan de inputs geven zodat je aan het icoontje kunt zien wat de aansluiting doet. Helaas is er maar 1 Game icoontje waardoor je aan het icoontje geen onderscheid kunt maken tussen meerdere consoles.

Analoge TV
Het eerste wat mij opviel was dat Nederland 1 (een breedbeeld zender) zwarte balken boven en onder had.
Blijkbaar wordt bij de 16:9 modus breedbeeld omgezet naar nog breder beeld :+ .
Daarna heb ik de zender instelling veranderd naar "Original" waarbij de zwarte balken op breedbeeld uitzendingen weg zijn. Hiervoor krijg je wel zwarte balken aan de zijkant bij 4:3 uitzendingen.
Je kan niet per zender instellen op welke modus de tv moet staan.
Ik hou persoonlijk liever het originele formaat aan dus ik vond het zo wel goed.
Na een aantal weken gebruik gemaakt te hebben van de TV op de "Original" instelling wil ik nog toevoegen dat de TV geen breedbeeld uitzendingen op 4:3 kanalen schaalt.
Het komt erop neer dat je dan aan iedere kant een zwarte balk hebt boven, onder, links en rechts.
Via de instellingen kun je de verhouding wel passend maken maar het is jammer dat het niet automatisch gaat. Verder gelden de instellingen dan gelijk voor alle kanalen waardoor je de instellingen weer moet veranderen wanneer je gaat zappen.

Het daadwerkelijke beeld vind ik prachtig voor een analoge uitzending, ik zie nauwelijks ruis en de kleuren vind ik gewoon goed.
Na wat aanpassingen aan mijn bureau opstelling heb ik daarom besloten om de tv daadwerkelijk als tv te gebruiken in mijn kamer. ;)

Nintendo Wii
Vervolgens heb ik mijn Nintendo Wii via een component kabel aangesloten.
Ook dit beeld vind ik erg mooi, door de limitatie’s van de wii zijn er wel veel blokkerige randen te vinden. In ieder geval had ik geen last van vertragingen of ghosting tijdens het spelen.

Computer
Als laatste heb ik mijn pc aangesloten via een DVI naar HDMI kabel.
In windows kun je opgeven of het scherm op 60Hz (standaard) 50Hz(TV) of 24Hz(TV) moet draaien.
op 60Hz gedraagt de TV zich een stuk anders dan op 50Hz het dynamische contrast werkt bijvoorbeeld niet op 60Hz. Voorlopig heb ik hem op 50Hz staan omdat in de specificaties staat dat het scherm maar 50Hz is.
Ook op de PC is het beeld goed, de teksten zijn nu lekker groot. :+
Verder heb ik een aantal 1080p en 720p films en uitzendingen gezien via mijn PC waar niets op aan te merken is, Ik vind het prachtig.

Nadat de PC aan de TV was aangesloten kreeg ik wel enorm veel storing door mijn TV uitzendingen.
Als ik vervolgens de TV uit en aan zet krijg ik helemaal geen beeld meer op de TV uitzendingen.
Via een andere computer en een andere videokaart in mijn computer heb ik kunnen achterhalen dat het aan mijn videokaart ligt.
De tv geeft dus blijkbaar storing met sommige videokaarten waaronder de XFX 8800GTS 320MB.

Uiteindelijk een nieuwe videokaart besteld die weer een andere voeding nodig heeft (waardoor het uiteindelijk toch weer duur wordt)

In combinatie met de nieuwe videokaart een ATI HD4870 heeft de TV geen problemen meer met storingen in het analoge TV signaal.
Ik gebruik de TV in combinatie met een 5meter langen DVI naar HDMI kabel en een aparte 3,5mm audio kabel.
Wanneer ik de DVI naar HDMI kabel naast transformatoren leg komen er af en toe roden strepen in beeld bij een zwarte achtergrond.
Via de DVI naar HDMI kabel kan de ATI videokaart geen geluid over HDMI leveren.
Ik heb ook de door ATI meegeleverde convertor in samenwerking met een HDMI kabel gebruikt.
Op die manier krijg ik wel geluid via de HDMI kabel. Het geluid is echter van een nogal slechte kwaliteit en omdat de TV audio op de HDMI kabel detecteert wordt de losse 3,5mm audio lijn geblokkeerd.
Het softwarematig uitschakelen en/of de-installeren van de HDMI audio driver lost het probleem helaas niet op. Het probleem is dus wel te omzeilen door een DVI naar HDMI kabel te kopen.

Stuck pixel
Helaas ben ik (alweer!) het slachtoffer van een stuck subpixel.
Wanneer het scherm helemaal zwart is blijft er links onderin een pixel branden.
Overdag zie je er niks van tenzij je er echt naar zoekt en als de afstand vanaf de tv groter dan ~2meter is ook niet.
Het is jammer maar natuurlijk is het niet persee zo dat het bij een andere LG tv ook zo is.
trainen met pixel repareer programma's zoals DPT hebben geen effect.

Uiteindelijk heb ik geen spijt van deze tv de stuck pixel is jammer maar voor de rest vind ik het geweldig.
Ik zou hem dan ook aanraden aan iedereen die een redelijk goedkope TV zoekt.

Afbeelding omschrijving
Op afbeelding 1 kun je de TV zien genomen met een slechte camera met tegenlicht naast een samsung 22" scherm.
Op de TV ligt een wii sensor bar (niet onderdeel van het tv design)
2,3,4 zijn standaard foto's/renders? van de LG site (hogere resolutie versie kun je daar downloaden)

Edit: dead-pixel --> stuck pixel, afbeeldingen toegevoegd + kopje afbeelding omschrijving

Edit2: extra stukje analoge uitzending + stukje tv in combinatie met nieuwe videokaart.

• Nintendo Wii
  • Playstation 2
  • PC met XFX 8800GTS 320MB
  • Windows 7

Heb jij ook een LG 42LH3000 Zwart?

Wat bedoel je precies met "analoge kabel aansluiting laat zich storen door (foute) HDMI input" ?
Door mijn PC videokaart krijg ik ruis op de analoge kabel TV (nederland 1, Nederland 2 Nederland 3, RTL4 enz.)
Het is een probleem met mijn videokaart maar ik vind dat de tv niet andere onderdelen mag laten corrumperen door een fout op het HDMI signaal.

8800GTS met DVI-->HDMI verbinding = ruis
8800GTS zonder DVI-->HDMI verbinding = geen ruis
laptop dockstation met zelfde DVI --> HDMI kabel / verbinding = geen ruis
zelfde pc als 800GTS pc maar dan met andere videokaart = geen ruis

Wanneer de pc stopt met signaal geven op de 8800GTS (schermuitschakel functie van windows 7) verdwijnt ook spontaan de ruis.
Is je pc wel geaard?
Aangezien je laptop er geen last van heeft.
Ja de computer is geaard en dezelfde pc heeft er ook geen last van als ik er een andere videokaart in doe (ATI x1300)
Heb ook geprobeerd de pc op een andere groep aan te sluiten wat het probleem ook niet oploste.

[Reactie gewijzigd door itarix op 6 juli 2009 12:31]

Een pixel die blijft licht geven is geen dode pixel , maar een "stuck pixel". Vaak kan je die herstellen met een gratis toepassing zoals deze:

Niet direct panikeren dus :)
Bedankt voor de suggestie, ik weet van dat soort programma's af en heb ook al een programmaatje geprobeerd.
jscreenfix gebruikt een ander patroon dan DPT alleen is het nutteloos voor mij omdat de pixel zo laag zit dat de taakbalk in de weg zit. het patroon zou ook niet echt uit moeten maken? zolang het maar red green blue is...

Review tevens aangepast naar "stuck pixel" en ik heb besloten om de dooie pixel rating minder meer te laten tellen

[Reactie gewijzigd door itarix op 5 juli 2009 21:34]

taakbalk in de weg? dan doe je em toch ergens anders, of automatisch verbergen?
ik heb mijn taakbalk altijd bovenin, dus ik zie het probleem niet!
ik had ook al bij mijn LG 32 inch full hd tv een dode pixel.
eerst opgebeld met LG maar die wouden hem direct repareren komt dus alles zou goed komen. Komen ze een week later langs en dan word het in 1 keer niet meer gerepareerd omdat et maar om 1 pixel gaat terwijl ze zeiden dat ze hem zouden maken. Maargoed nu zijn dus de 8 dagen tevredeheidsgarantie weg en kan ik hem niet terug sturen naar de winkel:(

greetz
Er zit een verschil tussen recht hebben en recht krijgen.
Redcoon (de webwinkel waar ik hem gekocht heb) heeft een mooi rood papiertje mee geleverd waar infeite opstaat dat na opening ik maar 70% terug krijg.
Daarnaast kost het opsturen van een 42" tv ook weer wat, en is de pixel er eigenlijk te onopvallend voor.

ik gebruik me TV eigenlijk in 2 situaties

Situatie 1:
Pc gebruik: dicht op het scherm teveel daglicht om de stuck pixel te kunnen zien

situatie 2:
's avonds op bed tv kijken: te ver van het scherm verwijderd om de pixel te kunnen zien.