Sitecom Greyhound Review

JorickTestpanel 20 februari 2016, laatste update op 20 februari 2016, 1.685 views

Sitecom Greyhound (Testpanel)

De Sitecom Greyhound is een fraaie router met goede hardware en meer dan uitstekende prestaties alleen is de software nog niet op hetzelfde niveau. Een apparaat met veel potentie en een te hoog prijskaartje.

Pluspunten

• Snelheid en bereik Wi-Fi
  • Toekomstbestendig dankzij MU-MIMO
  • Snelheid USB 3.0 poorten
  • Potentie van hardware i.c.m. OpenWRT
  • Fraai uiterlijk voor een router
  • 10 jaar garantie (als ze dat waarmaken)

Minpunten

• Gedateerde custom OpenWRT-firmware (12.09)
  • Beperkt aantal beschikbare pakketten
  • Router wordt nog niet door OpenWRT ondersteund
  • MyWiFi app doet het vaker niet dan wel
  • Hier en daar nog slordigheden en vertraging in de software
  • Prijzig ten opzichte van zijn directe concurrenten

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Greyhound

Voorwoord

Om te beginnen gaat mijn dank uit naar Tweakers & Sitecom voor het organiseren van deze testpanel en het beschikbaar stellen van de Greyhound router. Inderdaad, ik was een van de gelukkigen die deel uit mocht maken van het testpanel om de Greyhound gedurende twee weken te testen. In ruil voor deze review mag ik de router houden (dan is dat ook maar meteen duidelijk). Desondanks dat ik de router mag houden heb ik mijn best gedaan om de router zo objectief mogelijk te reviewen. Mocht je dingen tegenkomen die niet kloppen of onduidelijk zijn schroom dan niet en stuur me een PM of laat hieronder een reactie achter.

Het thuisnetwerk

Ons thuisnetwerk bestaat uit ongeveer 15 clients waarvan er vier bedraad zijn aangesloten en de rest is draadloos verbonden. In de oude opstelling werd een TP-Link tl-wr1043ND (v1), voorzien van OpenWRT, gebruikt als primaire router met daarbij een Sitecom X4 N300 (gekregen van Telfort) die dienst deed als Access Point (AP) om de dekking op de tweede verdieping te verbeteren. Dit alles was aangesloten op een Telfort glasvezel verbinding van 50 Mbit down- en upload. Deze opstelling heeft altijd redelijk probleemloos en stabiel gewerkt maar de laatste tijd merken we wel dat, naar mate er meer en meer draadloze clients bij komen, de routers moeite krijgen om alles bij te benen. Wat ook niet meehelpt is dat er in de buurt een wildgroei aan AP's en hotspots heeft plaatsgevonden waardoor het op de 2.4GHz band nogal druk is geworden (waar is dit niet?).

De Greyhound komt wat dat betreft als geroepen en ik verwacht veel profijt te gaan hebben van de mogelijkheden op de 5GHz band (o.a. door Beamforming & MU-MIMO) en de extra mogelijkheden die een OpenWRT-firmware met zich meebrengt. Aanvankelijk was het de bedoeling om de router op de eerste verdieping neer te zetten en dienst te laten doen als AP maar omdat daar wat problemen mee waren (daarover later meer) staat de Greyhound voorlopig in de meterkast en zijn de andere routers tijdelijk buiten werking geplaatst om zo de werking van de Greyhound niet nadelig te benvloeden.

Eerste indruk

De router is goed verpakt in een fraaie doos. Eenmaal uit de doos trof ik de volgende zaken aan:
  • router,
  • metalen voetjes,
  • UTP-kabel,
  • flyer met login details draadloze netwerken en beheerinterface,
  • beknopte installatie handleiding (Engels),
  • Adapter,
  • CD-ROM
Wat meteen opviel is dat de Greyhound er stijlvol uitziet, iets dat ik in de afgelopen weken van meer mensen heb gehoord. De behuizing is van plastic en heeft een soort van geborsteld aluminium-look en dat ziet er fraai uit. Als je de router in het zicht hebt staan, in de woonkamer bijvoorbeeld, dan misstaat de Greyhound mijns inziens niet. Iets dat lang niet van alle routers gezegd kan worden (*kuch* Linksys WRT1900 *kuch*). Enige opmerking die ik kan plaatsen is dat het formaat wel aan de forse kant is, zeker in vergelijking met de vorige routers.

De Greyhound is ontworpen om staand te functioneren. Er zijn twee degelijke metalen voetjes bijgeleverd die je aan de onderkant in de router kan doen maar je kan ze ook als een soort van beugels aan de muur monteren en daar de router aan ophangen. De meeste poorten zijn aan de achterkant van de router geplaatst waardoor het niet echt praktisch is om de router plat neer te leggen. De router dient dus staand gebruikt te worden en omdat deze vrij hoog is met de antennes uitgeklapt had ik wat moeite om hem in de meterkast kwijt te kunnen. Ik had de router liever op de eerste etage neer willen zetten maar dat ging niet door een ontbrekende/niet goed functionerende AP-modus.

Bij de eerste keer aanzetten van de router viel op dat hij nogal wat tijd nodig had om op te starten. Het duurt ongeveer twee minuten voordat de WiFi netwerken in de lucht zijn en de interface van de router te bereiken is. Wat ook opvalt zijn de actief en fel knipperende ledjes op de voorkant. Het Greyhound-logo is ook verlicht en dat ziet er mooi uit alleen geven de ledjes iets te veel licht naar mijn smaak, een probleem waar meer apparaten last van hebben. Gelukkig kun je via de web-interface de verschillende ledjes individueel in- en uitschakelen alleen blijkt het in de huidige firmware release nog wel wat buggy te zijn.

Mijn verwachtingen van deze router waren hoog, vooral omdat de Greyhound is voorzien van OpenWRT. Het grootste voordeel van OpenWRT is dat je je eigen pakketten kunt installeren en zodoende je router van extra functionaliteit kunt voorzien. Hierbij kun je denken aan een VPN-server, databaseserver, webserver en nog vele andere (er zijn in totaal meer dan 2000 pakketten beschikbaar voor OpenWRT).

Helaas was de eerste ervaring met deze router van korte duur want na ongeveer een half uur bezig te zijn geweest had ik hem in een toestand gekregen waardoor ik de web-interface niet meer kon bereiken en ook geen IP-adres meer kreeg van de router. Mijn bedoeling was namelijk om de router als AP te laten fungeren zodat ik hem op de eerste verdieping neer kon zetten (gunstiger qua bereik/dekking) en op mijn gemak kon testen zonder de overige gebruikers op het netwerk lastig te vallen. Omdat er via de web-interface geen instelling te vinden was om de router in AP-modus te zetten had ik het op de handmatige manier gedaan: de router een statisch IP-adres gegeven en de DHCP server & firewall uitgeschakeld. Dit werkte in principe wel alleen kon ik met geen mogelijkheid meer de web-interface benaderen. Normaal is dat geen probleem; router resetten naar de fabrieksinstellingen en op een andere manier proberen. Helaas lukte het niet om de router naar de fabrieksinstellingen te krijgen. In de voucher met wachtwoorden stond dat je de reset-knop twee seconden moest ingedrukt houden om te resetten maar dat werkt niet. En omdat er op dat moment geen uitgebreide handleiding beschikbaar was heb ik contact opgenomen met Sitecom. Helaas kwam ik met hun aanwijzingen ook niet verder en heeft de router circa anderhalve week ongebruikt in de doos gezeten wachtende op een oplossing van Sitecom. Uiteindelijk heb ik na lang prutsen de router weten te resetten (ik weet nog steeds niet precies hoe) en kon ik weer verder met testen. Door deze valse start had ik er een beetje een hard hoofd in gekregen of het wat ging worden met deze router maar met de nodige vertraging heb ik alsnog goed kunnen testen en is het uiteindelijk allemaal meegevallen.

Featureset

Greyhound Specificaties
Omdat ik nieuwsgierig was hoe de router er aan de binnenkant uitziet heb ik hem open geschroefd en foto’s van de voor- en achterkant van het moederbord gemaakt:

Voorkant

Volgens Sitecom beschikt deze router over 128MB NAND flashgeheugen en 16MB SPI flashgeheugen maar als ik naar de chips op de het moederbord kijk (zie foto voorkant, de chip rechts van de heatspreader) dan heb ik het vermoeden dat die 16MB niet juist is en dat het 32MB moet zijn. Op de chip staat ‘Spansion FL256SAIFR0’ en die 256 lijkt mij een aanduiding voor de omvang van het flashgeheugen in megabits. Op de wikidevi pagina van de TP-LINK Archer C2600 is praktisch hetzelfde typenummer te vinden en daar gaat het ook om een 32MB chip.

Achterkant

Wat op deze foto opvalt is dat er alvast connector pinnen zijn gemaakt voor de serile console (UART). Dit bespaart weer het nodige soldeerwerk (schuin rechtsboven op de foto bij de witte stikker met aanduiding v1.0.0). Onder de twee headspreaders links op de foto zitten de radio chips en rechts zit de SoC/CPU (IPQ8064). De bedrukking op de radio chips zat gedeeltelijk aan de thermal pads geplakt waardoor het moeilijk leesbaar was maar ik ben er vrij zeker van dat het hier om de QCA9980 gaat.
MU-MIMO
De Greyhound beschikt dus vrijwel zeker over twee Qualcomm QCA9980 radio’s die ondersteuning bieden voor 4x4:4 Multi-User MIMO (multiple input multiple output). Dit wil zeggen dat deze router 4 gebruikers parallel van data kan voorzien, zowel op de 2.4GHz band (4 x 200Mbit) als de 5GHz band (4 x 433Mbit). Dit is een aanzienlijke vooruitgang ten opzichte van mijn vorige routers, die waren beperkt tot 3x3:2 Single-User MIMO op de 2.4GHz band (2 x 72Mbit).

Qua werking is SU-MIMO te vergelijken met een hub terwijl MU-MIMO vergelijkbaar is met een switch. Zodra er meerdere clients tegelijkertijd actief zijn is MU-MIMO in het voordeel omdat het de beschikbare bandbreedte veel efficinter benut kan worden. Des te meer clients er komen met MU-MIMO ondersteuning des te beter het netwerk gaat presteren. Momenteel zijn er hier drie clients in huis die het ondersteunen en ze presteren ook alle drie merkbaar beter dan de andere apparaten.
Audioaansluitingen
Ik zou dit vooral als een gimmick willen beschrijven. Het streamen van audio werkt probleemloos en de audiokwaliteit is als zeer goed te bestempelen maar het grootste probleem voor mij is dat ik de router niet in de buurt van boxen of een receiver kan plaatsen.
Mocht je deze functie willen gebruiken dan moet je er wel rekening mee houden dat de DLNA software op de router (het voor mij onbekende KCodes Media Center) niet tegelijkertijd lijkt te kunnen fungeren als media renderer/player en server. Of dit een technische beperking is of dat het een bug betreft is mij nog niet duidelijk.
Streamboost
Volgens Qualcomm is deze techniek er op gericht om ieder apparaat van precies de juiste hoeveelheid bandbreedte te voorzien dat nodig is voor de taak die voor handen is. Hoe dat precies in zijn werk gaat daar laat Qualcomm helaas weinig over uit maar wat ze wel zeggen is dat niet simpelweg een andere naam voor QoS is maar dat de techniek echt een stuk verder gaat en beter werkt.
Bandsteering
Deze feature vereist dat je 2.4GHz en 5GHz netwerk dezelfde SSID (netwerknaam) hebben om te werken. Zodra een clint verbinding maakt bepaalt de router, afhankelijk van het signaal en mogelijkheden van de client, of deze verbinding mag maken met het gewenste netwerk. Zo niet dan weigert de router de verbinding in de hoop dat de client het opnieuw gaat proberen bij het andere netwerk. Omdat ik tijdens het testen de controle wil houden over de radio waar ik verbinding mee maak heb ik deze feature tijdelijk uitgezet maar ik ben van plan om dit de komende tijd te activeren om te kijken hoe het bevalt en wat voor effect het heeft op de stabiliteit van de draadloze verbindingen.
OpenWRT
Dit was vooraf toch wel een van de grootste pluspunten van deze router wat mij betreft. Op mijn oude router draai ik het al heel wat jaren naar volle tevredenheid OpenWRT en keek er al naar uit om het op de Greyhound in actie te zien. Zoals ik al eerder beschreef was ik al vrij snel lichtelijk teleurgesteld want wat ik aantrof was niet helemaal wat ik er van verwacht had. Dit kwam vooral omdat toegang via SSH ontbrak en er geen extra pakketten beschikbaar waren. Laat beide punten nu nt de reden zijn wat OpenWRT zo interessant maakt voor mij.

Gelukkig is toegang via SSH inmiddels beschikbaar in de nieuwste firmware. Dit geeft de mogelijkheid om in het systeem te neuzen en het lijkt er op dat de firmware is gebaseerd op de QSDK dat weer gebaseerd is op OpenWRT Attitude Adjustment (versie 12.09 ) dat dateert van april 2013. Ik had verwacht dat er een recentere versie gebruikt zou zijn maar helaas is dat niet het geval. Misschien dat de router in een later stadium alsnog een update krijgt naar een nieuwere versie. Zoals te lezen valt op de QSDK wiki kunnen er patches uit de trunk gemerged zijn in deze SDK maar welke patches dat zijn staat er niet bij, alleen wat de wijzigingen op hoofdlijnen zijn. Om dit te achterhalen zou je een diff uit kunnen voeren tussen de OpenWRT source-code en de meegeleverde source-code van de router.

Het gemis van extra pakketten blijft nog wel. Zo had ik graag VPN server willen draaien (OpenVPN of StrongSwan), samba server, minidlna, openssh sftp server, git, rsync, htop, freeradius en nog een aantal andere pakketten maar het lijkt er op dat ik ze zelf moet gaan compileren. Ik heb deze repository aan OPKG toegevoegd om te kijken of ik die pakketten kon installeren maar die vlieger gaat niet op. Het lijkt er een beetje op dat de pakketindeling voor nieuwe OpenWRT versies niet compatibel is met die van versie 12.09 waardoor ik telkens een foutmelding krijg tijdens het installeren van software.

Een betere oplossing zou zijn om er voor te zorgen dat de Greyhound door OpenWRT ondersteund gaat worden zodat we kunnen profiteren van de pakketten die beschikbaar zijn in de ipq806x repository. Ik heb al wat verkenning gedaan of dit iets is dat ik zelf zou kunnen maar aangezien ik een leek ben als het om ontwikkelen voor OpenWRT gaat verwacht ik daar op de korte termijn niet veel van. Ik moet eerst maar eens uitvogelen hoe ik de originele firmware kan flashen via de serial console voordat ik zelfgebouwde images ga flashen. Het zou namelijk zonde zijn als ik de Greyhound omtover in een baksteen :P.

Mijn hoop is een beetje gevestigd op de ontwikkelingen die gaande zijn rond de TP-Link Archer 2600, een router die vrijwel identiek is aan de Greyhound. Misschien dat n van die ontwikkelaars mij in de goede richting kan sturen om op basis van hun werk OpenWRT op deze router aan de praat te krijgen.
MyWiFi-app
Hier kan ik kort over zijn: hij doet het vaker niet dan wel. Negen van de tien keer kan ik niet inloggen en krijg ik de melding dat ik mijn inloggegevens moet controleren maar ik weet zeker dat ik het juiste wachtwoord gebruik. Als je dan eindelijk bent ingelogd wordt er snel een andere skin/theme ingeladen maar omdat je even het standaard Sitecom thema ziet oogt dit een beetje knullig. Dit is geen native applicatie speciaal gemaakt voor deze router maar gewoon een webapp met eigen skin. In mijn optiek hadden ze er beter aan gedaan om de custom luci skin te optimaliseren voor smartphones en tablets want dan was de MyWiFi-app niet eens nodig geweest.
AirPlay & DLNA
Het AirPlay gedeelte heb ik niet kunnen testen bij een gebrek aan Apple apparaten maar ik neem aan dat dit gewoon werkt. DLNA werkt sowieso alleen wel met de eerder genoemde beperking dat de router niet tegelijkertijd als media server en renderer/player kan functioneren. Ik ga sowieso proberen om minidlna op deze router te installeren. De enige reden die ik kan bedenken waarom ze niet voor minidlna hebben gekozen maar voor Kcodes Media Center is het ontbreken van AirPlay ondersteuning in minidlna.
Printserver/AirPrint
Aangezien ik praktisch nooit een printer gebruik heb ik deze feature niet getest maar mocht je het willen gebruiken dan beschikt deze router over een printserver.

Prestaties

WiFi & kabel
Op de computers die met kabel zijn verbonden merk ik weinig verschil. De WiFi daarentegen is een compleet ander verhaal, dit is met sprongen vooruit gegaan! Voorheen kwam ik draadloos niet veel verder dan 40 Mbps, nu haal ik met meerdere clients tegelijkertijd met gemak 150 Mbps per client. Dat maakt de WiFi binnenshuis ineens bruikbaar en betrouwbaar genoeg voor zwaardere doeleinden zoals het maken van back-ups of het streamen van films in native formaat.

Het is duidelijk zichtbaar dat apparaten met ondersteuning voor 802.11ac en MU-MIMO in het voordeel zijn ten opzichte van de apparaten die dat niet hebben. Er zit niet zo heel veel verschil in het bereik of de signaalsterkte maar qua doorvoersnelheid zijn de nieuwere apparaten een stuk sneller. Op zolder haal ik met zo’n client nu snelheden van boven de 40 Mb per seconde op de 5GHz band waar andere clients (dus zonder MU-MIMO ondersteuning ) ongeveer de helft halen. MU-MIMO is wat mij betreft absoluut een meerwaarde en n van de grootste verkoopargumenten van deze router.

En van de zwaardere use-cases waar ik het draadloze netwerk aan onderworpen heb is het in-home streamen via Steam in Full HD resolutie in 60 fps en op maximale kwaliteit. Voor een optimale ervaring is het belangrijk dat de latency en packet loss minimaal is en dat de verbinding constant is. Met de Greyhound blijkt dit geen enkel probleem te zijn. De latency ligt gemiddeld iets boven de 20 milliseconden bij een bitrate van 20 Mbps en 0 procent packet loss, dit zijn absoluut speelbare waarden. En dan te bedenken dat er nog probleemloos andere apparaten over WiFi kunnen streamen zonder dat het boel in elkaar klapt. Met de vorige routers was het een complet ander verhaal en was Steam in-home streaming over een WiFi verbinding praktisch onmogelijk. Het is wel zo dat een bekabelde verbinding nog altijd mijn voorkeur heeft simpelweg omdat de latency ng lager en de verbinding ng constanter is.

Wat ik verder nog wil vermelden is dat de WAN-LAN doorvoer zoals die in de test van Hardware.info naar voren kwam niet helemaal accuraat blijkt te zijn aldus deze reactie van Sitecom Webcare. Hardware.info mat in hun review een WAN-LAN doorvoer van ongeveer 400 Mbps maar volgens Sitecom’s eigen metingen zit dit rond de 490 Mbps als Streamboost is ingeschakeld en rond de 825 Mbps als de Streamboost functie is uitgeschakeld. Ik heb dit zelf nog niet geverifieerd maar deze waarden klinken mij geloofwaardig en liggen ook aardig in lijn met de TP-Link Archer 2600 die niet over de Streamboost-functie beschikt.
Filesharing
De Greyhound heeft twee USB 3.0 poorten waar o.a. printers en externe opslag op aangesloten kan worden. Daarnaast is er nog een SD-kaart lezer met ondersteuning voor SD-kaartjes tot 32GB. Alle gangbare bestandssystemen worden probleemloos herkent waaronder NTFS, FAT, EXT4 en HFS+.

Externe opslag kan gebruikt worden met SMB, FTP, DLNA, Time-machine of BitTorrent (Transmission). Via de basic mode van de webinterface kun je op de pagina ‘USB/SD opslag’ je stations/partities toewijzen aan de verschillende services (zie onderstaande afbeelding). Er gelden wel een aantal beperkingen: zo kunnen BitTorrent en FTP maar aan n station tegelijk gekoppeld worden terwijl Delen (SMB) en DLNA deze beperking niet kennen. Een station kan niet tegelijkertijd voor SMB en Time-machine gebruikt worden en om Time-machine te gebruiken moet het station in HFS+ geformatteerd zijn..

Via SMB en FTP liggen de gemiddelde leessnelheden tussen de 50 MB (megabyte) en 60 MB per seconde en de schrijfsnelheid ligt rond de 30 MB per seconde. Het zijn niet de snelheden zoals je die bij een NAS tegenkomt maar voor doeleinden als back-ups of het streamen van media is dit ruim voldoende (meer is altijd beter natuurlijk).

filetransfer perf
Filetransfer via SMB van router naar desktop (W10).

Wel heb ik mijn twijfels bij de gebruikte SMB- en FTP-server software. Er is gekozen voor ‘kcode-samba’ en ‘kcode-ftp’, twee pakketten waar weinig over te vinden is. De compatibiliteit met ‘kcode-samba’ laat wat te wensen over heb ik het idee, in Ubuntu bijvoorbeeld kan ik een share alleen bereiken/gebruiken als ik hem handmatig mount. Maar goed, dit zou verholpen kunnen worden door alternatieve pakketten te compileren en installeren.
VPN & OpenSSL
Aangezien ik nog geen VPN-server op deze router hebben kunnen installeren moet ik het voor nu even doen met benchmark/simulatie zoals beschreven op deze pagina. Volgens de beschrijving moeten de resultaten een realistisch beeld geven van de prestaties die ik de praktijk haalbaar zijn met deze router. Om te testen heb ik de volgende commando’s uitgevoerd vanaf mijn desktop die via een kabel aangesloten is op de router:

ssh -2 -c aes128-cbc root@192.168.1.1 time dd if=/dev/zero bs=500000 count=200 > /dev/null
ssh -2 -c aes256-cbc root@192.168.1.1 time dd if=/dev/zero bs=500000 count=200 > /dev/null

De resultaten zijn het gemiddelde van drie runs. De CPU-belasting is een ruwe schatting van de waarden die zijn waargenomen met het programma top.

VPN test met 1 verbinding

Het maximale CPU-gebruik tijdens het testen is 50 procent wat impliceert dat dropbear, de SSH-server die op de Greyhound draait, single-threaded is. Om te achterhalen wat de maximale doorvoer is van de router heb ik de test nogmaals uitgevoerd zowel met twee als met drie gelijktijdige tests vanaf dezelfde computer. De resultaten zijn als volgt:

VPN-test 2 verbindingen

VPN-test 3 verbindingen

Omdat de CPU in de test met drie simultane verbinding niet veel verder kwam dan 90 procent heb ik het daar bij gelaten. Ik verwacht niet dat er nog meer uit te halen is en 200 Mb per seconde lijkt de bovengrens te zijn voor deze router. Wat mij betreft is dat een prima score. Nu alleen nog een manier zien te vinden om OpenVPN/Strongswan te installeren :P.

Ook heb ik een benchmark met OpenSSL gedaan. Een beschrijving van de test en de resultaten zijn terug te vinden op de volgende pagina: https://wiki.openwrt.org/doc/howto/benchmark.openssl.
Stroomverbruik
Het stroomverbruik in idle toestand is met zo’n 7 Watt acceptabel te noemen. Als de router actief bezig is wordt dat circa 10/11 Watt. Omdat de dekking en het bereik dermate goed is kan ik met alleen de Greyhound volstaan. De AP op zolder is overbodig geworden wat ook weer zo’n 5 6 Watt aan constant verbruik scheelt en dat is mooi meegenomen. Per saldo gaan de prestaties van het netwerk (flink) omhoog terwijl het verbruik omlaag gaat, een prima deal als je het mij vraagt!

Draadloos bereik

In de oude opstelling werd er gebruik gemaakt van twee routers, n in de meterkast en een andere op de tweede verdieping. Beide apparaten ondersteunen alleen de 2.4GHz band. Qua dekking was was het hele huis op deze manier redelijk goed afgedekt en ook in een groot gedeelte van de tuin was er Wi-Fi. Het signaal was overal minimaal redelijk of goed te noemen.

In de nieuwe situatie heb ik alleen de Greyhound gebruikt en de tweede router die op zolder staat uitgeschakeld. Tot mijn verbazing heb ik met de Greyhound op mijn telefoon zelfs op zolder nog een goede verbinding, zowel op de 2.4GHz als de 5GHz band. Het signaal op de begane grond binnenshuis is goed tot uitstekend, buitenshuis goed tot redelijk, op de eerste verdieping goed tot uitstekend en op de tweede verdieping goed of redelijk. Vooral het bereik van het 5GHz netwerk vind ik boven verwachting goed en doet amper onder voor het 2.4GHz netwerk.

Voor beide draadloze netwerken is standaard ‘Green Mode’ ingeschakeld wat volgens de handleiding betekent dat de router het zendvermogen automatisch aanpast aan de client. Is de client verder weg dan zal die automatisch het zendvermogen verhogen en vice versa. Als je de ‘Green Mode’ uitschakelt dan kun je zelf het zendvermogen selecteren tot een maximum van 26 dBm. Deze instelling kun je voor beide radio’s individueel veranderen. Omdat ik verder geen problemen heb met het bereik/doorvoersnelheid laat ik deze ‘Green Mode’ ingeschakeld.

Betrouwbaarheid & stabiliteit

Twee weken is wat kort om hier echt iets zinnig over te kunnen zeggen maar ik ga het toch proberen. Tot zover is de ervaring qua prestaties en stabiliteit boven verwachting goed als ik de ‘valse start’ even buiten beschouwing laat. Compleet bug-vrij is de firmware niet maar de basisfunctionaliteit werkt er voorlopig niet minder om. Net zoals met de vorige routers zijn er af en toe nog wel clients waar de WiFi verbinding zo nu en dan wegvalt maar het overgrote deel van de clients heeft een beter bereik en een stabiele verbinding dus ik sluit niet uit dat het probleem bij die clients zelf ligt.

Beheerbaarheid

Webinterface
Sitecom heeft de standaard luci-interface grondig aangepakt en van een eigen lik verf voorzien. Niet alleen het uiterlijk is gewijzigd maar ook de structuur van de web-interface is op een aantal punten aangepast. Na het inloggen kom je standaard in de ‘Basic mode’ terecht en van hieruit heb je de meest basale instellingen binnen handbereik.

Voor meer geavanceerde instellingen is er de ‘Advanced mode’. Deze modus is qua indeling en functionaliteit grotendeels gelijk aan de originele luci-skin maar ook hier zijn een paar items anders gerangschikt of achterwege gelaten. Een pagina die ik mis is bijvoorbeeld de 'Hostnames'-pagina waar je hostnamen aan ip-adressen toe kan kennen. Dit was een functie waar ik zelf veel gebruik van maakte en nu moet ik dat via een omweg doen door de DNSmasq-configuratie handmatig te wijzigen. Een ander wijziging betreft de pagina met realtime grafieken waar je onder andere per netwerkinterface het realtime dataverkeer kon zien. Bij de Greyhound lijken die grafieken op n na verdwenen te zijn. Je kunt nu via de Streamboost-pagina per apparaat het realtime dataverkeer van en naar dat apparaat zien maar persoonlijk vind ik die hele Streamboost-pagina een beetje omslachtig werken. De indeling van luci2 die op de vorige router stond heeft nog altijd mijn voorkeur. Mocht je graag screenshots van de web-interface wil zien dan verwijs ik je graag door naar de buren.

Het grootste minpunt van de huidige web-interface vind ik dat het vrij lang duurt om instellingen op te slaan, het duurt langer dan ik gewend ben van mijn vorige router. Op basis van de specificaties zou je verwachten dat de Greyhound een stuk sneller is dan de oude router. Het laden van de pagina’s gaat overigens wel sneller op n specifieke pagina na en dat is /admin/firewall of /admin/firewall/enable (zijn dezelfde pagina’s) waar je de firewall-module in of uit kunt schakelen. Het laden van deze pagina duurt om onverklaarbare redenen zo’n 30 seconden wat doet vermoeden dat hij ergens op wacht tot dat er een time-out heeft plaatsgevonden. De ‘USB/SD opslag’-pagina heeft hier in mindere mate ook last alleen duurt het daar maar een paar seconden voordat deze pagina verschijnt. Soms worden de volumes/partities niet of maar gedeeltelijk weergegeven. Dit gebeurt meestal na het wijzigen van opslaginstellingen en zal waarschijnlijk een bug zijn of iets dergelijks.
SSH
Zoals al eerder aangegeven is SSH-toegang inmiddels beschikbaar. Als SSH-service wordt dropbear versie 2011.54-2 gebruikt. Via de web-interface kun je instellen vanaf welke interfaces de service te benaderen is en op welke poort de service draait. Daarnaast kun je je eigen publieke SSH-sleutels toevoegen zodat je niet telkens je wachtwoord in hoeft te voeren.

Via SSH krijg je volledige toegang tot de router en kun je onder andere via uci praktisch alle instellingen naar wens aanpassen. Helaas is dropbear beperkt tot shell toegang en bevat het geen SFTP-server. Daarvoor moet je uitwijken naar de 'openssh' en 'openssh-sftp-server' pakketten maar die worden niet standaard meegeleverd.

Ondersteuning

Zoals eerder beschreven had ik problemen om de router te resetten naar de fabrieksinstellingen waarop ik contact heb opgenomen met Sitecom via de chat. Hier werd ik snel geholpen maar helaas was er niet direct een oplossing voor handen. Uiteindelijk heb ik het probleem zelf kunnen verhelpen.

In het begin was ik toch wat teleurgesteld, mede omdat er op de support pagina van de Greyhound helemaal niets te vinden was, geen firmware maar ook geen uitgebreide handleiding of iets dergelijks. Inmiddels staan deze er wel op en dat is in ieder geval iets. Je kunt er ook nog de broncode vinden maar die staat ook op de meegeleverde CD-ROM. In hoeverre die broncode echt bruikbaar is om er zelf een werkbare image mee maken weet ik niet en wil ik op een later tijdstip nog uitzoeken.

Voor mij blijft het enige grote vraagteken op dit moment hoe de software ondersteuning vanuit Sitecom zal zijn. Kunnen de bezitters van de Greyhound bijvoorbeeld beveiligingsupdates verwachten en voor hoelang dan? En staat er nog een nieuwe firmware op basis van bijvoorbeeld Chaos Calmer (versie 15.05) in de planning? Zonder volwaardige OpenWRT ondersteuning zijn de bezitters nog op Sitecom aangewezen als het om updates gaat.

Noemenswaardig is nog dat Sitecom tien jaar garantie geeft op deze router mits je hem tijdig na aankoop registreert. Of ze deze garantie na gaan leven of dat het een loze belofte is kan ik nu niet zeggen maar ik ga van het eerste uit. Tien jaar is in ieder geval aanzienlijk langer dan concurrerende merken dus dat is wat mij betreft een klein pluspuntje waard.

Over de (advies)prijs van deze router kan ik kort zijn: die is simpelweg te hoog. Er zijn op dit moment drie concurrerende routers die intern praktisch identiek zijn. Dit zijn de pricewatch: Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500, pricewatch: TP-Link Archer C2600 en de pricewatch: Linksys EA8500. Het prijsverschil met deze drie routers is 50 tot 100 in het nadeel van de Greyhound en dat is toch wel een fors verschil.

De meerwaarde van de Greyhound zijn de audio-uitgangen, OpenWRT-firmware en de Streamboost functie echter valt op er op de eerste twee punten sowieso wel wat aan te merken. De audio uitgangen zijn alleen een meerwaarde als je de router in de buurt van je boxen of receiver kunt plaatsen. Is dat niet mogelijk dan kun je beter n van die drie andere routers + een Chromecast Audio kopen en de rest van het geld in je zak steken. Het voordeel van de OpenWRT firmware is (op dit moment) ook beperkt, met name omdat het gebaseerd is op een oude versie en er geen aanvullende pakketten beschikbaar zijn (die moet je zelf compileren).

Het valt nog te bezien f en wanneer de Greyhound door OpenWRT ondersteunt gaat worden. In dat opzicht heeft de TP-Link Archer 2600 een streepje voor omdat men daar al een tijdje druk bezig is de router van ondersteuning te voorzien (zie https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=54973). Als ik nu een nieuwe router zou kopen dan was ik waarschijnlijk voor de TP-Link gegaan, niet alleen omdat 200 wel zo ongeveer het maximale is wat ik voor een router zou willen betalen maar vooral omdat de toekomst voor die router er qua ondersteuning op dit moment beter uitziet.

Algemene beoordeling

Mijn algemene beoordeling van deze router is dat het qua prestaties en specificaties wel snor zit. MU-MIMO is echt een meerwaarde en de WiFi presteert boven mijn verwachting. De USB poorten presteren op een prima niveau en de audiokwaliteit is ook dik in orde. Op het gebied van software is deze router niet onaardig maar had ik er toch iets meer van verwacht. Het gebrek van aanvullende softwarepakketten vind ik op dit moment het grootste minpunt en dit verhindert mij om het maximale uit de router te halen. Aan de andere kant is het wel zo dat OpenWRT je alle vrijheid geeft om dit gemis zelf te verhelpen alleen is dat niet voor iedereen weggelegd omdat het de nodige kennis vereist op gebied van embedded softwareontwikkeling.

Een ander kritiekpunt is de prijs, die is wat mij betreft gewoon te hoog. De directe concurrent van de Greyhound, de TP-Link Archer 2600, is nu zo'n 100 goedkoper en heeft zo goed als volwaardige OpenWRT ondersteuning. Ik denk dat Sitecom er verstandig aan zou doen de prijs wat te laten zakken (mits dat mogelijk is natuurlijk) en/of een exemplaar te doneren aan OpenWRT zodat men daar aan de slag kan om deze router van ondersteuning te voorzien. Daarmee zou deze router een stuk aantrekkelijker worden voor een groter publiek. Voorlopig geef ik deze router vier sterren. Mocht er in de toekomst ondersteuning komen vanuit OpenWRT dan verdient deze router wat mij betreft vijf sterren.

Heb jij ook een Sitecom Greyhound?

Top review!
Je zegt drie MU-MIMO clients te hebben gebruikt. Ben benieuwd welke dit dan zijn?
Thnx! Het gaat om deze drie smartphones: een Galaxy S4 internationaal model met Qualcomm Snapdragon 600 SoC die 1 spatial stream doet, een Galaxy S6 die 2 spatial streams doet en voor wireless een Broadcom chipset gebruikt en een Nexus 5X die ook 2 spatial streams doet en daar zit een Qualcomm Snapdragon 808 SoC in. De S4 was er vroeg bij wat 802.11ac & MU-MIMO ondersteuning betreft en je ziet het nu langzaamaan in steeds meer (high-end) apparaten terug wat een goed teken is. Nu alleen nog een geschikt mini PCI-e kaartje vinden voor laptops/desktops die het ondersteunen want die zijn moeilijk tot niet te vinden.
Volgens mij zijn dit MIMO AC clients. Geen MU-MiMO.
Killer heeft een wave2 mpci kaartje maar is niet los te krijgen.
Zo mooie uitgebreide review.
Alleen een ding vergeten te checken wat wel erg belangrijk is:
Kan WPS uit (echt UIT UIT) ?

Waarom belangrijk? Pixie Dust.
Dat kan uitgeschakeld worden via de web-interface (zie http://static.tweakers.ne...j94LkHUePQO0304a/full.png) of handmatig via uci & /etc/config/wireless. Ik zal vanavond even kijken of deze router vatbaar is voor Pixie Dust, ik las namelijk dat niet alle routers hier vatbaar voor zijn?

[Reactie gewijzigd door Jorick op 24 februari 2016 11:48]

Weet iemand hoe ik het zo instel dat deze router een WAN IP adres krijgt van de DHCP server van de Experia Box?
De Greyhound krijgt op de WAN poort automatisch een IP-adres toegewezen via DHCP (standaard instelling voor de WAN poort). Als je een kabel trekt tussen n van de switch-poorten op de Experia Box en de WAN poort van je Greyhound zou dit automatisch moeten werken.

Wat jij waarschijnlijk wil weten is hoe je de Greyhound rechtstreeks aan kunt sluiten op je NTU/FTU om ze de EB te kunnen omzeilen. Op netwerkje.com is het nodige te vinden hoe je dit moet doen maar helaas staat daar geen specifieke beschrijving voor de Greyhound. Waarschijnlijk heb je meer succes met deze handleiding die is toegespitst op OpenWRT (en dus ook op van toepassing is op jouw router) https://gathering.tweaker...message/44952450#44952450.