Specificaties Socket 1151 met Intel Z170 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Republic Of Gamers ROG MAXIMUS VIII FORMULA Review

killie01 3 maart 2016, laatste update op 8 maart 2016, 722 views

Asus Republic Of Gamers ROG MAXIMUS VIII FORMULA

Bij levering al erg tevreden met het uiterlijk en de stevigheid van het moederboard. De UEFI bios heeft een mooie look en er zijn een redelijk aantal tools om je leven beter te maken, de 'auto overclock' heeft gezorgd voor erg goeie performance zonder veel moeite.

Pluspunten

• Stevig en mooi armour
  • Veel tools/Software om uit te kiezen
  • Ingebouwde LED controller (ook voor ledstrip)
  • Meegeleverde accessoires zijn erg handig
  • ruim voldoende usb 3.0 en 3.1 poorten
  • ingebouwde bluetooth en wifi besparen op randapparatuur
  • Fijne UEFI bios
  • SupremeFX Geluidskaart

Minpunten

• Vrij prijzig

Layout Score: 5
Het systeem loopt eventjes en mijn tevredenheid over de keuze van dit moederbord ligt erg hoog, de bios is makkelijk om aan te wennen, en het moederboard heeft features om het overclocken makkelijk te maken als je er niet al te veel tijd in wil steken.

Ook is de keybot feature heel erg handig, instant overclock of opstarten als je enter ingedrukt houdt maakt het maar al te makkelijk om aan te schuiven en te beginnen met werk/gamen met of zonder overclock, met een paar drukken op de knoppen.

Hier ook het moederboard geinstalleerd :

Installatie / intern
Bij de installatie waren de aansluitingen meer dan genoeg aanwezig op handige plaatsen, waardoor kabels over het moederboard heen vrijwel uitgesloten is.
De dedicated 3 fan aansluitingen voor CPU fan, opt en pump zijn erg handig, zeker als je er een wil gebruiken als extra aansluiting voor een casefan bovenin.

De USB 3.0 aansluiting met 90 graden hoek aansluiting was op zichzelf al een hele fijne feature, het verbergen van die kabel zonder een dikke uitschietende kabel was hierdoor erg makkelijk geworden. (er is ook nog een 180 graden aansluiting onderaan het moederboard)

Ingebouwde RGB header is erg leuk om te hebben maar nog niet getest.

Voldoende sata poorten aanwezig op de snelle Intel storage controller, een tekort zal er bijna nooit zijn.

Aansluitingen extern

Achteraan zitten ruim voldoende (meer dan zelfs) USB 3.0 poorten en een aanvulling van 2 usb 3.1 poorten. Er is geen 2.0 aanwezig, alles is 3.0 en dat is in mijn ogen een hele mooie feature voor futureproofing, er zal simpelweg geen tekort zijn aan usb 3.0 poorten op deze manier.

Achteraan zit de aansluiting voor de meegeleverde AC wifi antenne, deze heeft mij tot nu toe erg onder de indruk gekregen, ik ben van een linksys USB antenne overgestapt en deze ingebouwde presteerd uitstekend met goede snelheden en ontvangst, en met de magnetische voet heb ik hem makkelijk op kunnen hangen.

de ingebouwde geluidskaart is prettig om te hebben, hij is aangesloten op een 5.1 hi-fi set en presteert prima op 96000Hz, geen verder commentaar hier over.

Software

De meegeleverde software is verspreid over nogal wat verschillende paketten maar dat maakt de keus wel groter over wat je wel en niet geinstalleerd wilt hebben.

Een aantal tools die mij erg tevreden stellen:

quickboot: hiermee reboot je met een druk op de knop vanuit windows naar de BIOS.
de supremeFX audio software is netjes en werkt prima, niet heel speciaal, maar het werkt goed en dat is in vergelijking met veel andere drivers toch een ding op zichzelf.
AI Suite: temperaturen, fan curves en speeds, allerlei instellingen voor het moederboard zelf, een handig tooltje met redelijk wat functies die ik nog niet allemaal heb bekeken...

De review wordt uitgebreid op basis van ervaringen.

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers ROG MAXIMUS VIII FORMULA?

Graag hoor ik over verbeteringen, schrijffouten of andere aandachtspunten. Ik hoop deze review na een aantal weken van gebruik netjes te herschrijven tot op de details.
benieuwd naar die auto-overclock in combinatie met de keybot enter-ingedrukt, had die nog niet gevonden.