Specificaties Tower, 6 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Performance One P183 Review

RagingR2 6 juli 2009, laatste update op 6 juli 2009, 8.561 views

Antec Performance One P183

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Anti-resonantie maatregelen
  • Installatie gemak
  • Airflow

Minpunten

• Wat mij betreft GEEN

Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een Antec P183 kast en ik ben er zéér tevreden over mag ik wel zeggen.

Algemene beoordeling: ik ben heel tevreden met deze kast. Het is niet de goedkoopste, maar dan heb je ook wat. Er is goed over deze kast nagedacht, en daar heb je alleen maar profijt van.

Bouwkwaliteit en afwerking
De kast zit goed in mekaar. Lekker degelijk en stevig, maar ondanks dat valt het gewicht me nog mee. Leeg 14kg, maar dat is minder dan het lijkt. Met alle hardware erin vind ik de kast nog goed te tillen; in elk geval goed genoeg om zo nu en dan naar een LAN te verslepen.

De zijpanellen van de kast zijn gelaagd; het is in feite een plastic deur die aan de buitenkant geheel en aan de binnenkant gedeeltelijk met een laag aluminium bedekt is. Dit zorgt voor goede geluidsisolatie, en bovendien hangt hij dus met plastic klemmen in de kast, waardoor er geen resonantie wordt doorgeven.

In feite is alles in deze kast er op gericht om het geluid zo min mogelijk te houden bij zo goed mogelijke prestaties en airflow. Ook de montage van de HDD's (zie verderop) en de zacht-rubberen voetjes van de kast zorgen ervoor dat er in de praktijk niet of nauwelijks iets trilt, zoemt of resoneert. De voeding ligt op een soort tafeltje waar ook weer zacht rubberen strips op zitten, zodat ook de voeding geen resonantie aan de kast doorgeeft (zie foto 2). Het enige wat ik hoor als de computer aan staat is het gesuis van de luchtstroom van de fans en de videokaart. Hoe hard dat is hangt er vanaf op welke stand je die 2x outtake aan de achterkant heb staan, welke fans je uitzoekt om aan de voorkant in te bouwen, hoe hard je videokaart moet werken (ik heb een HD 4890 en die blaast redelijk hard) en hoe warm het is natuurlijk... nu in de zomer moet alles redelijk hard blazen, maar ik vind het allemaal behoorlijk acceptebel. Dat gesuis daar wen je aan, en dat blijf je natuurlijk toch altijd houden tenzij je met waterkoeling gaat werken, maar in elk geval hoor je geen gezoem, getril en geresoneer, wat érg fijn is.

Inbouwmogelijkheden
Er past meer dan voldoende in de kast, en bovendien is alles erg makkelijk in te bouwen. Er is ruimte voor 4x 5,25" bays, en 1x 3,5" voor een floppy-drive of een fan-controller ofzo. Die zit wat naar onderen, tussen de twee 120mm fan-bays (zie foto 5 een eindje naar onder).

Foto 1

Daarnaast is er ruimte voor maximaal 6 HDD's, verdeeld over twee trays (zie foto 1), een tray in het onderste compartiment (ruimte voor 4 stuks) en een tray in het bovenste compartiment (ruimte voor 2 stuks). Die trays kun je er helemaal uithalen. De HDD's kun je vervolgens met de bijgeleverde schroefjes tussen 4 zacht-rubberen ringetjes vastschroeven waardoor ze geen resonantie aan het rekje en aan de kast doorgeven. De handleiding raadt aan om als het kan de HDD's allemaal in het onderste rek te monteren. Dan kun je de bovenste tray er helemaal uit laten, zodat de bovenste 120mm fan helemaal vrij lucht naar het moederbord kan blazen (zie foto 6 een eindje naar onder).
In het onderste compartiment zit ook de voeding. Mijn voeding (Corsair HX520W) heeft de fan aan de onderkant zitten, dus heb ik hem ook met de fan naar de onderkant gemonteerd. Hij ligt op een soort rekje, waardoor er aan de onderkant nog een gleuf open blijft die groot genoeg is voor luchtaanvoer (zie foto 2 en 3. Maar in theorie kun je hem ook op zijn kop monteren, zoals je op foto 3 ziet blijft er dan nog voldoende ruimte over aan de bovenkant van de voeding; tussen de voeding en het horizontale paneel dat de kast in 2 compartimenten verdeelt. Die ruimte kun je echter ook gebruiken om je kabels zoveel mogelijk weg te werken om ook in het onderste compartiment de airflow zo efficiënt mogelijk te houden.

Foto 2, foto 3
http://tweakers.net/ext/f/RIwFhgPQRlPRH7ykvZ0E1KO0/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/eiGJk3uLpvrmOLV43UlsRpfP/thumb.jpg

Verder een groot pluspunt van deze kast: er is voldoende ruimte achter het moederbord-paneel om de meeste kabels weg te werken. Zoals je op foto 4 ziet heb ik zowel de voedingskabel van het moederbord, alle SATA-kabels als de kabeltjes die vanaf het front-paneel komen (power, reset, LED-jes) zoveel mogelijk achterlangs geleid waardoor het binnenin de kast lekker leeg blijft. Het enige wat er nu door mijn kast loopt zijn de voedingskabeltjes van de twee 120mm intake fans, en van de videokaart, dat ging helaas niet anders.

Foto 4

Ook worden er standaard wat tie-ribs en klemmetjes bij de kast geleverd om kabels te bevestigen. Ik vond normale tie-ribjes fijner, maar op zich goed dat ze er aan denken om wat mee te leveren natuurlijk! Verder zit er een hele zak met allerlei verschillende schroefjes bij waarmee je alles kan inbouwen.

Koelingsmogelijkheden
De koelingsmogelijkheden zijn wat mij betreft prima.
Standaard zit er een 120mm fan aan de achterkant, en een 120mm aan de bovenkant (zie foto 1). Deze fans blazen hete lucht naar buiten, en zijn afzonderlijk via 2 schakelaartjes aan de achterkant van de kast op 3 snelheden in te stellen.
Aan de voorkant is zoals op foto 5 te zien is, ruimte voor 2x 120mm fan; het is wel aan te raden om deze in te bouwen voor een goede airflow door je kast. Deze twee fans laat je dan uiteraard naar binnen blazen voor aanvoer van verse lucht. Verder fungeren ook de niet-in-gebruik-zijnde 5,25" en 3,5" bays als luchtinlaat (half open roosterstructuur aan de voorkant). Dus als de 2 fans aan de achterkant harder naar buiten blazen dan de twee fans aan de voorkant het kunnen aanvoeren is er geen probleem; de rest van de lucht wordt toch gewoon aangezogen. Zelfs als het deurtje dicht is, zitten er in het deurtje (zie foto 7) en aan de zijkanten van de deur (zie foto 1) flinke gaten, waardoor de lucht toch goed richting de 2x 120mm fans en de roosters aangezogen wordt.
Ook erg fijn is dat alle openingen aan de voorkant voorzien zijn van een fijne ijzeren gaasstructuur als luchtfilter; deze zijn er erg makkelijk uit te halen om ze even schoon te maken. De covers van de 5,25" en 3,5" bays haal je er gewoon uit via de klemmetjes aan de zijkant van de cover. En voor de twee 120mm intake fans zitten twee losse deurtjes die je openmaakt door er op te drukken.

Foto 5

Ik vind het een groot voordeel, maar dat is gelukkig bij steeds meer kasten het geval, dat je dus uiteindelijk alleen maar 120mm casefans hebt draaien. Die leveren in verhouding meer luchtverplaatsing met minder herrie, en doordat ze in verhouding minder toeren hoeven te maken dan 92mm en 80mm fans slijten ze ook minder hard waardoor ze stil blijven. Wat mij betreft een goede ontwikkeling, wat mij betreft mogen ze 92 en 80mm helemaal afschaffen. (Nu de CPU-koelers en videokaart-koelers nog, waar vaak wel kleinere fans op zitten. Vooral bij videokaarten... die krengen slijten veel te hard.)

De kast is zoals op foto 6 te zien is door een horizontale scheiding verdeeld in twee compartimenten. In het onderste compartiment zit je voeding en probeer je zoveel mogelijk alle HDD's te stoppen (maximaal 4 HDD's dus). Daardoor gaat er geen hete lucht door je voeding heen. De lucht wordt in dit compartiment dus aangevoerd door 1 van de 120mm fans aan de voorkant, en afgevoerd door de fan die in de voeding zit.
In het bovenste compartiment zit alle overige hardware. Als je zoals bij mij die HDD compleet er uit laat, kan de lucht beter naar je moederbord, videokaart, geheugen en processor stromen, en bovendien is het verse lucht doordat hij niet al half door HDD's wordt opgewarmd. Je kan er echter ook voor kiezen die bovenste tray er in te laten zitten, met meeleverde klemmetjes kun je daar dan aan de binnekant nog een extra 120 mm fan op monteren, zodat hij zeg maar in het verlengde komt de staan met de bovenste 120mm fan aan de voorkant van de kast, en deze fans samen voor een dubbel push-effect zorgen. Maar volgens mij is dat niet echt nodig.

Prestaties:
(Naar aanleiding van de reacties hieronder nog even een stukje hierover toegevoegd.)
Mijn CPU zit constant op ca. 50 graden, en mijn CPU-koeler kan dat makkelijk trekken. Ik hoor hem in elk geval niet of nauwelijks.
Mijn GPU (Sapphire HD4890) zit constant zo tussen de 65 en 68 graden, ook tijdens het gamen. Dat is de temperatuur waar de videokaart zichzelf op houdt doordat hij zonodig zelf het toerental aanpast. Als ik de twee outtake fans op de middelste snelheid zet, blijft het toerental van de videokaart automatisch redelijk laag, waardoor hij zichzelf op die 65 a 68 graden houdt met weinig geluid. Als ik die 2 outtake fans op laag zou zetten, of wanneer tijdens het gamen de videokaart meer belast wordt, dan gaat de videokaart natuurlijk gewoon zelf harder blazen waardoor hij toch op 65 a 70 graden blijft, maar die kleine fan maakt natuurlijk veel meer lawaai dan de 120mm casefans.
Het voordeel van de goede koeling in deze kast is dus naar mijn mening dat de casefans genoeg lucht verplaatsen om de CPU- en videokaarkoelers een beetje rust te gunnen. Die hoeven dan niet al te hard de blazen om genoeg hitte snel genoeg af te kunnen voeren, waardoor het geluidsniveau redelijk laag blijft.

Foto 6

De lucht in het bovencompartiment wordt dus aangevoerd door de bovenste 120mm fan, en afgevoerd door de standaard ingebouwde 2x 120mm fans aan de bovenkant en achterkant, en natuurlijk bij de meeste videokaarten door de fan op de videokaart zit en die via een airduct direct naar buiten blaast. Dat lijkt een beetje uit verhouding, maar zoals ik al zei zitten er aan de voorkant voldoende openingen, dus die outtake fans zorgen er wel voor dat er automatisch aan de voorkant voldoende lucht wordt aangezogen.

Zoals ik bij inbouwmogelijkheden al zei, is het een groot voordeel dat je bijna alle kabels achter langs het moederbord kunt leiden, waardoor de airflow in de kast zelf optimaal blijft.

Vormgeving
Het is een kwestie van smaak, maar ik vind het een stijlvolle en subtiele kast; het metaal heeft zoals op foto 7 te zien is aan de buitenkant een soort "brushed" effect wat er wel stoer uit ziet, maar verder is het een hele stijlvolle en strakke kast, met name als het deurtje dicht is.

Foto 7

Installatiegemak
Ik vind dat er goed over de kast nagedacht is waardoor alles redelijk makkelijk in te bouwen is.
- De HDD tray's kunnen er helemaal uit, waardoor je de HDD's er makkelijk in kunt zetten en daarna de tray in zijn geheel weer terug schuift.
- Op de 5,25" en 3,5" drives schroef je aan de zijkant de meeleverde plastic rails vast, waarna je elke drive heel makkelijk erin schuift en vastklikt.
- De 2x 120mm fans aan de voorkant kun je redelijk makkelijk inbouwen.
- Om het moederbord heen zitten een aantal gaten in het paneel waar je hem opschroeft, waar je kabels die je langs de achterkant leidt weer doorheen kunt halen (zie foto 4).

Al met al is alles erg makkelijk in te bouwen en te monteren.

Modbaarheid
Niet echt een mening over aangezien ik hier niet mee aan de gang ga.
In elk geval zitten er aan de achterkant vast 2 gaten voor waterslangen.
Mocht je in de zijkant een gat willen maken bijv. voor een raam, dan moet je er dus wel even rekening mee houden dat de deuren uit 3 lagen bestaan; twee hele dunne lagen brushed aluminium met daartussen plastic.

Voeding - zit er standaard niet in.

De prijs is wat hoger dan sommige andere kasten van dit formaat. Maar dat is niet voor niks. Zowel qua airflow, qua anti-resonantie maatregelen als qua installatiegemak is dit één van de betere kasten die je kan kopen denk ik.

Heb jij ook een Antec Performance One P183?

Reviews door de redactie

@Voxyn, heb hem hier vandaan:
Hij is niet 1920*1080, dus heb hem gestretcht.
Hier kun je er nog meer vinden: http://www.ewallpapers.eu/

@DNS666:
De P182 is de voorloper van de P183. Ik heb ik in een review gelezen dat de indeling van het onder-compartiment in de P183 beter en handiger is dan in de P182. Bij de P182 zat de onderste intake fan namelijk niet aan de voorkant, maar net achter de HDD-bay waardoor het inbouwen van de voeding en het trekken van kabels effe wat lastiger was.
Zie deze review, en dan het stukje tekst onder de 3e foto. Sowieso wel een goede review met ook veel foto's van de details van de kast.

Van de P180 heb je de normale, en de P180 mini. De Mini is een wat kleinere kast (op zich fijn) maar daar passen alleen maar m-ATX moederborden in. Dus als je die wil kopen moet je daar wel rekening mee houden, want bijv. voor socket 1336 (i7 processoren) zijn er maar een paar m-ATX moederborden, en voor AM3 weet ik niet of ze eigenlijk wel bestaan. Voor socket 1336 heb je de Asus Rampage II Gene, maar die is wel behoorlijk duur.... De normale P180 is volgens mij weer de voorganger van de P182, en die heeft hetzelfde als de P182 wat betreft die fan in het ondercompartiment.

Dus volgens mij maakt het tussen de P180/182/183 niet heel veel uit, maar ik zou gewoon voor de 183 gaan. Ik zou niet weten waarom níet in elk geval. ;)

@dispi: dank je. Ik wilde inderdaad de foto's ook nog terug laten komen tussen de tekst, maar kon effe niet vinden hoe dat ook alweer moest, dus ik dacht nou ja laat maar.
Erg mooie review mijn complimenten.
Het plaatsen van de foto's is overigens heel weinig werk (zeker als je de "ingesloten" foto's wilt gebruiken). Je foto's onderaan zijn genummerd 1 t/m 4. Je kunt ze gewoon in de tekst opnemen met de tags [afbeelding1], [afbeelding2], enz. Het wordt "iets lastiger" als je foto's vanaf externe lokaties op wilt nemen, als je daarin geïnteresseerd bent stuur me dan maar een PM, dan leg ik het wel uit. Je kunt ook naar mijn blog kijken, daar wordt er ook het nodige over gezegd, ook over het scalen e.d.

Wiethoofd en ik gaan binnenkort een topic starten die juist dit soort dingen behandelen. Binnenkort (vandaag of morgen) start Wiethoofd een blog over UBB-codes. Doe er je voordeel mee zou ik zo zeggen.

Ondanks dat de 183 de opvolger van de 182 is worden beide modellen nog vreemd genoeg aangeboden door Antec. Een vreemde marketing policy in mijn ogen. Het zijn twee kasten die heel erg dicht bij elkaar liggen qua mogelijkheden, met links en rechts een kleine verbetering in de 183 t.o.v. de 182, maar ook enkele minor zaak die wat minder is geworden.

Ik duid dan op het feit dat de derde out-take koeler het veld heeft moeten ruimen. Een vreemde beslissing, omdat je nu in het totaal 4 intake-koelers kunt plaatsen en twee out-take. Daarbij komt dan nog de fan van de PSU, maar er is en blijft dan een onbalans tussen in- en out- hetgeen de koeling nooit ten goede komt.

In dat licht bezien is het jammer dat je nergens tempjes geeft in je review, ook niet dat je je vermoeden niet onderbouwt dat het plaatsen van een extra fan op op de HDD-tray niets uit maakt. Dit kun je volgens mij niet zeggen als je dat niet gemeten hebt.

De lay-out (m.n. frontje) van 183 vind ik wat ingeboet hebben t.o.v. de 182, die ik net wat strakker vond. Volgens Antec wordt hierdoor wel een betere airflow bereikt. Daar staat tegenover dat het verdwijnen van het "lifthuisje" wel weer een vooruitgang is. Maar niets zo persoonlijk als smaak dus dat hoeft niemand met mij te delen.

Ook moet volgens Antec het kabelmanagemnt van de onderste HDD-tray verbeterd zijn. Ze hebben blijkbaar goed geluisterd naar hun klanten, want daar waren in het verleden idd nogal wat klachten over.

In het verleden (m.n. bij de 180) was er nog wel eens kritiek op de kwetsbaarheid van de deur (ophanging in plastic). Is dit naar jouw idee bij deze kast verbetert.

Ik zou er overigens altijd voor kiezen om mijn HDD's te verdelen over de verschillende trays om een zo optimaal mogelijke koeling te krijgen, terwijl (omdat ze toch niet helemaal volgepropt worden, 4 HDD's in mijn geval) de airflow toch wel erg goed blijft.

Ik vind deze kast nog steeds een van de absolute toppers van de mid towers. Daar zit eigenlijk ook het probleem, een mid tower. In mijn Soprano kan ik bijv. een tray van de HDD's niet meer gebruiken omdat mijn video kaart daar in "huist". Volgens mij loop je dat risico ook met deze kast, hoewel je hier wel 6 HDD's kwijt kan en in mijn Soprano "maar" vijf. Toch blijf ik met belangstelling deze kast volgen tot het moment dat ik beslis dat het een Antec of de veel duurdere LIan-Li of Cooler Master gaat worden. Overigens geen eerlijke vergelijking: een mid-tower t.o.v. full-tower.

Bedankt voor je review en veel succes met je mooie kast.
Lijkt het nu zo, of zit de aan/uit knop nu eindelijk buiten de deur?
Goede review, bedankt.
Die zit er nog altijd achter, alleen kan je er wel bij met het deurtje dicht ;)
Wat thr- zegt. Hij zit achter het deurtje, met het idee dat niemand je computer aan / uit kan zetten als je je deurtje op slot doet.
Maar met een dunne pen of een naald kun je gewoon door één van die koelgaten de powerknop indrukken. :P

Maar goed... kleinigheidje wat mij betreft. Ik heb ook bij vorige computers het slotje op mijn deur nog nooit gebruikt.
Met een dunne pen? Ik kan dit gewoon met mijn vingers :+
Bedankt voor de review!
Btw die casefans zijn die standaard al zo met LED-verlichting? Beetje vreemde keuze dan want de P18* serie staat toch bekend om het strakke en niet opvallende design. Mja de casefans kun je altijd vervangen als het moet. Zijn ze trouwens stil deze casefans?
In antwoord op jou vraag een stukje uit zijn review:
Dus nee, deze zitten er standaard niet bij, zullen los worden moeten aangeschaft.
Opzich wel fijn dat je zelf kunt kiezen nou.
Ok ik had daar overheen gelezen, maar die standaard 120 mm fans die in de case zitten hebben alleen een molex aansluiting volgens mij he?
Dus mocht ik deze kast kopen dan moet ik wel de fans vervangen want ik wil ze op het moederbord aansluiten.
Waarom zou je dat doen?

De 2 fans die er al in zitten sluit je aan via molex en kan je regelen met 2 knoppen (hi-med-low). FOTO Als ze op de laagste stand staan, maken ze geen lawaai.

Ik heb er zelf 2 andere Antec tri-cool (dus ook regelbaar hi-low-med) uit andere cases er in geduwd en gewoon via molex aangesloten. En beide op de laagste stand.

5 fan (inclu cpu koeler) aansluitingen op een moederbord ga je toch ook niet snel vinden. En losse koelers zijn vaak alleen via molex aan te sluiten.
Ow ja klopt dat had mijn oude P182 ook al. Dan kan ik ze idd net zo goed zo laten eigelijk, het is alleen fijner dat je met 3-pins fans ze ook softwarematig kunt veranderen en de snelheden kunt checken in Windows.
Is er trouwens nog enig verschil met de P182 of de P180? of zijn alle verschillen cosmetisch?
Voornamelijk het uiterlijk. De p182, als ik me niet vergis, heeft bijv. niet die 'gaten' op de voorkant van de kast. Persoonlijk vind ik de p182 daarom mooier dan deze.
Goede review,
Ik heb deze kast sinds gisteren ook, ik ben het helemaal mee eens dat je echt kwaliteit in huis haalt.

er zitten wel wat foutjes in,
Er kunnen maar 6 hdd in, 4 in de onderste bay en 2 in de bovenste.
en de bovenste fan is ook een 120 mm variant.
Ook stopt je tekst ineens bij het einde van het kopje inbouwmogelijkheden.

Maar over het algemeen een mooie review waar veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen.

mvg,
jan
Okee dank je wel die foutjes zal ik even aanpassen.

Die tekst die ineens stopte, daar moest staan dat er een hele set schroefjes enzo bijgeleverd zit. Dat vind ik ook wel een voordeel, want dat is tegenwoordig ook niet meer met alle hardware zo. Bij de meeste 120mm fans zitten bijv. niet eens 4 montageschroeven bij. :S
Goede review

ik zat er net ook 1 te schrijven over 2 kasten wist gelijk wat ik miste.

voor de rest denk ik dat ik de volgende kast deze is ga proberen ik bouw regelmatig systemen en iedereen heeft toch weer een andere smaak aan kast.

vindt deze er wel strak en stijlvol uit zien en als ik zo lees ook nog eens kwaliteit.

probeer de volgende review de foto er in te zetten dan krijg je van mij 5 sterren nu geeft ik er 4 want is echt een lekker leesbare en duidelijke review

heel erg bedankt
@Dispie en Pjerry:
Ik heb alsnog de foto's in de review gezet, en de tekst zo aangepast dat er naar die foto's verwezen wordt. :)
Blijkbaar kon ik niet verwijzen naar de foto's die ik bij de review had toegevoegd met de tags die Pjerry noemde, want hij geeft aan dat ze daar te groot voor waren. Dus ik heb nu gewoon met thumbnail codes verwezen naar de foto's die in mijn foto-album staan.

@Pjerry:
Ik weet niet precies hoe je aan 4 intake koelers komt, volgens mij is het andersom. Je hebt aan de voorkant ruimte voor 2x 120mm intake, met eventueel achter (in het verlengde van) de bovenste fan nog een 3e 120mm intake. Aan de achterkant/bovenkant zitten de 2x 120mm outtake die standaard in de kast zitten. En dan nog de voeding en de duct van de videokaart die ook allebei voor outtake zorgen. Als je alle 3 die intake fans installeert is het dus denk ik redelijk in balans. Maar omdat er aan de voorkant genoeg openingen zitten (alle niet gebruikte 3,5" en 5,25" bay-covers bestaan uit roostermateriaal) krijg je denk ik sowieso niet snel onderdruk, ook niet wanneer je zoals ik nu die 3e intake fan weg laat.. Natuurlijk zou de airflow misschien nog beter kunnen zijn als die 3e fan wel installeert, maar wat ik in de review bedoelde is dat dat op zich niet nodig lijkt. Het staat ook in de handleiding dat ze adviseren om die niet te installeren tenzij het echt nodig is voor de temperaturen, omdat elke fan natuurlijk voor extra geluid zorgt, al is het maar door het suizen van de luchtstroom er doorheen.
(Op zich wel een goeie tip, dus ik het volgende stukje ook even toegevoegd aan de review)

Mijn GPU (Sapphire HD4890) zit constant zo tussen de 65 en 68 graden (ook tijdens het gamen). Dat is de temperatuur waar de videokaart zichzelf op houdt doordat hij zonodig zelf het toerental aanpast. Als ik de twee outtake fans op de middelste snelheid zet, blijft het toerental van de videokaart automatisch redelijk laag, waardoor hij zichzelf op die 65 a 68 graden houdt met weinig geluid. Als ik die 2 outtake fans op laag zet, of wanneer tijdens het gamen de videokaart meer belast wordt, dan gaat de videokaart gewoon zelf harder blazen waardoor hij toch op 65 a 70 graden blijft, maar dat maakt natuurlijk meer lawaai, dus je kunt beter zorgen dat die 2 grote outtake fans hoog genoeg staan. Ik denk dat die bovendien meer kunnen hebben qua toerental/levensverwachting omdat ze groter zijn. Ik heb namelijk wel eens gehad dat stock videokaartkoelers op een gegeven moment herrie gingen maken door slijtage. Dus ik ben benieuwd hoe de HD4890 zich wat dat betreft houdt, maar ik houd uit voorzorg de 2 outtake fans denk ik gewoon minimaal op medium (zeker nu in de zomer), zodat de videokaart-koeler in elk geval niet te veel hoeft te doen.
Het verbeterde kabelmanagment in het ondercompartiment is denk ik hetzelfde als waar ik op doel. Bij de P182 en de P180 zat de optionele plek om een 3e intake fan te installeren niet achter (in het verlengde van) de bovenste 120mm intake fan aan de voorkant, maar achter de onderste van de 2. Die zat dus tussen de HDD-bay aan de voorkant, en de voeding aan de achterkant, waardoor hij al snel in de weg zat.
Het is inderdaad plastic, maar ik heb niet het idee dat het heel erg tuntelig is. Volgens mij kan het ophangsysteem bij normaal gebruik wel wat hebben hoor. Volgens mij hebben ze dit soort dingen (o.a. ook de haakjes waarmee je de zijpanelen erin hangt) expres van plastic gemaakt om gerammel/resonantie te voorkomen. Maar misschien ook wel een beetje voor gewichtsbesparing hoor.
Nou ja, de handleiding adviseert om ze zoveel mogelijk onderin te doen zodat er geen hitte vanaf de HDD´s naar het moederbord gaat, en je videokaart en CPU enzo echt verse lucht krijgen. Ik denk dat daar wel wat in zit. Mijn 3 HDD´s zitten nu onderin; ze krijgen alle 3 verse lucht rechtstreeks uit te intake, en die lucht stroomt daarna door de voeding naar buiten. Prima toch?
Zoals je op foto 6 hierboven in de review kan zien is de kast op zich lang genoeg, en als je hem nodig hebt zou die bovenste HDD-tray er nog makkelijk in kunnen zonder dat de videokaart in de weg zit. Dus in principe kun je 6 HDD´s kwijt, en 4 5,25" apparaten. (Maar als dat niet genoeg is moet je inderdaad een nog grotere kast kopen.)

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 6 juli 2009 11:55]

Mooie review!

Ben dus niet de enige met deze kast die er super tevreden over is.

Top kwaliteit kast, makkelijk te installeren en aanpassen naar wens.
Zelf vind ik de fan-speed mogelijkheid een erg fijne optie, vooral voor de warmere dagen wanneer je aan het gamen bent. niets is zo vervelend als framelag krijgen door oververhitting van je onderdelen.

Als mensen na deze review nog steeds niet weten dat deze kast een topper is, dan weet ik het ook niet meer hoor! ;)