Specificaties 120GB 2.5" (SATA-600) @ 550/500MB/s - Bekijk alle specificaties

Sandisk Ultra II SSD 120GB Review

TIGER79 17 februari 2016, 348 views

Sandisk Ultra II SSD 120GB

Iets duurder dan andere alternatieven maar een goede boost voor oudere systemen (SATA II).

Pluspunten

• snelheid
  • meegeleverde kloon-software

Minpunten

• karig geleverd

Situatie :

Deze SSD gekocht voor een oudere Core2 duo systeempje met een verouderde SATAII aansluiting.

Prestaties

De prestaties zijn in ieder geval dermate zo dat (zoals te zien is op de gedraaide CrystalDiskMark-benchmark) de gehele beschikbare bandbreedte van SATAII benut wordt.
Oftewel in een oudere systeem voldoet deze perfect !

Qua prijs is deze iets (10 a 15%) duurder dan andere alternatieven, maar we hebben het dan echt over een eurootje of 5 a 10.

Inhoud

In het doosje wordt alleen de SSD geleverd en een coupon om eenmalig gebruik te maken van de clone-software. Dit is in mijn mening echt het minimum wat je als fabrikant kan leveren.
Bij aankoop moet je zelf even aan een 2,5" naar 3,5" adapter denken en bijbehorende schroeven en kabels.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AvZOu3EzdTIAzd.jpeg

Heb jij ook een Sandisk Ultra II SSD 120GB?

tsja het is een sata-600 schijf. Vrij logisch dus dat Sata-300 volledig benut kan worden. Sata-600 kan namelijk ook volledig worden benut met deze schijf. Het schrijven van sequentiŽle data zal alleen wat achterlopen doordat het maar een 128GB schijfje is.
Ik denk dat jij de theoretische bandbreedte verward met de praktische bandbreedte.
Als ik zeg dat het de gehele bandbreedte benut bedoel ik dat de volledige SATA II bandbreedte wordt gebruikt, oftewel om en nabij de 250-275 mb/s....
Als je deze schijf aan een SATA III interface zou aansluiten gaat deze echt niet 500-550 mb/s opleveren, dat doen alleen de wat "betere" SSD's en inderdaad door het parallellisme alleen de grotere formaat schijven....
Dus nee Sata-600 gaat niet volledig benut worden door deze schijf, maar zoals ik aangaf in mijn conclusie kun je deze mooi aansluiten op je SATAII interface waarbij de SSD niet de bottleneck zal worden, op een SATAIII interface zal deze SSD wel degelijk de bottleneck worden....
Tevens bestaan er SATAIII SSD's die niet eens de bandbreedte van SATAII vullen, dus je moet je zeker niet blind staren op de specs, oftewel de ondersteunde interface ;)

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 17 februari 2016 17:00]

Oh nee hoor. Ik weet wat je bedoelt. Tuurlijk zal deze niet de volledige sata-600 dichttrekken maar hij komt aardig in de buurt. Dit is een redelijk moderne ssd die sata 3 prima kan hebben. Gespecte snelheden liggen op 550 en 500MB/s. Net zoals bijvoorbeeld een 120GB 850 evo (540 en 520 resp.). Tuurlijk is dit altijd een beetje overdreven, maar als de schijf deze snelheden kan benaderen is sata 2 een eitje. Vandaar ook de hoge random IO. Dit wordt met name beperkt door de controller. Waar echte sata2 ssd's ongeveer 5MB/s doen op 4K gaat deze daar fiks overheen doordat de controller een stuk moderner is. Deze controler kan de sata2 standaard daardoor dus ook makkelijk aan.

Gezien de grootte denk ik dat de schrijsnelheden op ongeveer max 250 MB/s zal blijven hangen, maar dat is nog steeds behoorlijk normaal voor zulke schijven. Hogere snelheden worden momenteel alleen gehaald bij PCIe en NVME oplossing of dure sata SSDs zoals de 850 pro.
Hierbij nog een review van de grotere (240GB) broertje : http://www.anandtech.com/...tra-ii-240gb-ssd-review/5
Daar kun je zien dat deze bij lezen gewoon mee kan met de grotere jongens (qua merk) maar het toch moet ontgelden bij schrijf-operaties (of in ieder geval sequentieel en bij niet comprimeerbare gegevens). In zulke situaties heeft deze net niet genoeg meer aan de SATAII interface met zijn 280 mb/s, wat dan nog steeds 100 mb/s minder is dan een pakweg Samsung 850 Pro.

De I/O operaties (volgens dezelfde review) zitten praktisch op de helft van een Samsung 840 EVO en Crucial MX100
The IO consistency of the Ultra II is not too good. At steady-state it averages about 2,500 IOPS, whereas MX100 and 840 EVO manage around 4,000-5,000.