Edimax BR-6478AC Review

MacFreek 16 februari 2016, 137 views

Edimax BR-6478AC

De Edimax BR-6478AC is een goedkope 802.11ac router. Er zitten weinig features op. Helaas blijkt ook de performance in de praktijk erg tegen te vallen. Mijn verwachting is dat je voor hetzelfde geld een high-end 802.11n basestation kan kopen met betere prestaties.

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Beperkte bandbreedte op 802.11n
  • Hoge latency op 802.11ac
  • weinig toeters en bellen

Beheerbaarheid Score: 3
De Edimax BR-6478AC is een goedkope 802.11ac router, en dat heb ik gemerkt.

Ik heb een half jaar geleden twee stuks gekocht als vervanging voor mijn 802.11g netwerk, en ben er eigenlijk teleurgesteld over. Ik heb gekozen voor dit AP vanwege de goedkope prijs, en omdat ik toch weinig features nodig heb (ik gebruik beide apparaten in bridge mode, niet als router). Op papier was de 802.11ac snelheid mooi. Niet top-notch, maar zeker niet slecht. Dit laatste blijkt in de praktijk tegen te vallen.

802.11n is traag: maximaal 10 Mb/s in de praktijk op een 100 Mb/s verbinding. 802.11ac is inderdaad een stuk sneller: in de praktijk haal ik 60-70 Mb/s met UDP. Helaas gaat deze snelheid ten koste van de latency. Normaal varieert deze tussen de 1 en 4 ms, maar zodra ik de verbinding belast zie ik pieken van 20 tot 100 ms, wat funest is voor TCP verbindingen. Waar het precies aan ligt kan ik moeilijk achterhalen, maar het lijkt erop dat het AP slecht overweg kan met hoge performance. In de praktijk merk ik dat applicatie traag zijn, zelfs als ze lokaal zijn. Het 802.11n netwerk op mijn werk is zwaarder belast maar heeft een 10x hogere performance bij file transfers tussen mijn telefoon en laptop, als op het 802.11ac netwerk bij mij thuis. Regelmatig prik ik er een Ethernetkabel in omdat mijn browser traag voelt als ik op de achtergrond even iets download.

Het product is met minder dan 100 euro zeer goedkoop voor een 802.11AC access point (andere AC basestations kosten snel het dubbele). Ik verwacht echter dat je voor deze prijs een high-end 802.11n basestation kan kopen die in de praktijk een betere performance zal hebben.

Heb jij ook een Edimax BR-6478AC?