Hitachi Deskstar 7K1000.B 7K1000.B, 1TB Review

Acheron 3 juli 2009, laatste update op 3 juli 2009, 2.442 views

Hitachi Deskstar 7K1000.B 7K1000.B, 1TB

Pluspunten

• snelheid
  • prijs
  • opslagcapaciteit

Minpunten

• geen molex aansluiting?

De prijzen van harde schijven zijn de laatste maanden weer flink gedaald. Ook bevatten de nieuwe harde schijven meer opslagruimte en zijn ze bovendien een stuk sneller. Meer dan genoeg redenen om mijn systeem eens te upgraden. In de plaats van een een 250 GB Maxtor PATA harde schijf met SATA convertor komt nu een Hitachi 1000 GB harde schijf. Maxtor is niet meer en PATA is ook verouderd. Toch kan deze harde schijf een tweede leven tegemoet in een externe USB behuizing.

Deze Hitachi harde schijf heeft weliswaar maar 16 MB cache, maar Hitachi heeft aangetoond dat meer cache niet per se sneller is. Weliswaar is hier ook op bezuinigd, aangezien de 500GB Hitachi die ik eerder aangeschaft heb volgens System Monitor 15315KB cache heeft en deze nieuwe slechts 150001KB.

Ik ben erg te spreken over de snelheid. Aangezien het lastig uit leggen is hoe snel snel is heb ik een paar benchmark resultaten bijgevoegd. Ondanks dat deze harde schijf 2 keer zo groot is als zijn voorganger is deze ook nog eens stil en relatief koel.

Heb jij ook een Hitachi Deskstar 7K1000.B 7K1000.B, 1TB?

Is idd een prima schijfje, heb hem ook sinds een week, gekocht van pixmania.be voor €68.
Hdd is snel zat in vgl met mijn oude 250gb WD schijf. Het is geen WD caviar black, maar ik ga bij HD's nooit voor snelheid maar steeds voor zoveel mogelijk opslag voor zo weinig mogelijk geld (moet natuurlijk wel kwaliteit zijn en bovendien is snelheid altijd mooi meegenomen).

Die 16mb cache lijkt idd weinig, maar zoals de reviewer al zei betekend meer cache niet meteen betere resultaten, tomshardware bevestigt dit eveneeens.

Een review van deze HD (ja, ik weet dat het eigenlijk HDD is) is ook te vinden op tomshardware
Bedankt voor het stukje.

En als je een HDD met molex hebt is dat toch een voordeel Omdat sommige oude voedingen die nog wel goed zijn, maar 4 SATA aansluitingen hebben en dan is zo'n molex aansluiting zonder convertertje toch handig.
Dank je, dan weet ik tenminste dat deze twee mooi in mijn servertje kunnen draaien! Dankje wel ;D
Wat mij hier opvalt is dat niemand van de criticasters ook maar 1 review heeft geschreven dus lijkt het mij meer dan duidelijk dat julie even zelf je best gaan doen :(
Om dit nou een review te noemen?
Btw als negatieve eigenschap heb je staan: Geen molex aansluiting. Ik vind dit niet echt iets negatiefs. Je weet als je zo'n schijf koopt watvoor aansluitingen er neem ik aan opzitten? En molex is echt uit de tijd bij SATA schijven.
Nee hoor, er zijn gewoon SATA schijven die molex hebben en die SATAvoeding ;)
Ja oke, maar als je er vanuit gaat dat je een sata hdd koopt dat de kans groter is dat er zo'n satapower aansluiting op zit dan een molex:P
Geen, maar dan zou ik het toch wel anders aanpakken als ik wel een review zou schrijven.