Samsung Galaxy J5 Duos Zwart Review

addictive_rhymz 16 februari 2016, laatste update op 16 februari 2016, 1.960 views

Samsung Galaxy J5 Duos Zwart

Goede, degelijke telefoon met mooi scherm en goede accuduur voor een mooie prijs.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Goede accuduur
  • 2 sim kaarten + SD kaart

Minpunten

• Weinig opslaggeheugen

Sinds 5 weken heb ik de Samsung Galaxy J5 duos in mijn bezit. Deze vervangt mijn Motorola Moto G 4G eerste generatie. Mijn Moto G voldeed op zich nog goed. Alleen liep ik nu elke dag met 2 telefoons op zak vanwege dat ik een ander nummer heb voor mijn werk. Dit was ik wel beu en had daarom de wens voor een dual sim telefoon. Ik had de volgende eisen voor een volgende telefoon:
  • Dual sim (Duh!)
  • Mooi scherm van max rond de 5 inch, minimaal 720p en bij voorkeur AMOLED.
  • Goede accuduur.
  • Veel geheugen of mogelijkheid tot uitbreiding.
  • Niet te duur.
  • 4G.

Andere overwegingen

Komende van mijn eerste generatie Moto G waar ik best tevreden over was hoefde mijn nieuwe telefoon geen snelheidsmonster te zijn. Uiteraard wil ik wel een soepele telefoon, maar als iets een halve seconde langer duurt dan erger ik me daar niet aan. Wat voor mij belangrijker was, was dat ik er geen fortuin aan uit hoefde te geven. Ik had mezelf een budget van max Ą300 gesteld.

Andere telefoons die ik heb overwogen waren de Asus Zenphone 2, de Lumia 640 dual sim, de Moto G 2014 en de OnePlus X.
  • De Zenphone 2 vond ik toch wat te groot en te duur.
  • De Lumia 640 was een tijdje een sterke overweging. Echter was mijn werktelefoon ook een WP en was ik me op een gegeven moment toch aan bepaalde zaken aan het ergeren.
  • De Moto G 2014 had dan weer geen 4G en ook de accu leek me wat aan de kleine kant.
  • De OnePlus X heb ik ook erg sterk overwogen. Ik vind het de mooiste telefoon van al mijn overwegingen. Maar ook hier leek de accu me wat aan de kleine kant. En belangrijker nog, ik zou moeten kiezen tussen extra geheugen of een tweede sim. Gezien de slechts 16GB was dit voor mij toch onacceptabel gezien ik graag veel muziek, veelal in FLAC formaat, op mijn telefoon zet.

De Galaxy J5 duos

Zodoende kwam de J5 duos als overwinnaar uit de bus en hier heb ik tot op heden nog geen moment spijt van gehad. Hij heeft eigenlijk alles waar ik naar op zoek was.
Het scherm
Het scherm is een 720p AMOLED. Voor mij is 720p scherp genoeg, ik zit toch niet met mijn neus erbovenop. Daarnaast vind ik de kleuren van AMOLED gewoon erg mooi. En beide deze eigenschappen dragen denk ik wel bij aan de goede accuduur. Ik was nog wel even bezorgd over de helderheid maar die is eigenlijk uitstekend. Hij staat bij mij standaard op zo’n 30%, wat meer dan genoeg is voor binnen, en voor mij eigenlijk ook voor buiten. Ik zie het mezelf eigenlijk alleen opschroeven in hoogzomer.
Features
De telefoon ondersteund dus 4G (volgens mij op beide sims), waarbij er wel maximaal 1 sim tegelijk voor de dataverbinding gebruikt kan worden. Samsung levert een tooltje mee waarmee je makkelijk kan instellen wat je primaire en secundaire sim is en welke je voor de dataverbinding wil gebruiken.
Wat voor mij nog een ander groot pluspunt is van deze telefoon is Samsung KNOX. De tool waarmee bedrijven hun zakelijke gegevens extra kunnen beveiligen. Niet dat ik de beveiliging perse nodig heb, maar dit zorgt er wel voor dat ik gewoon een 2e whatsapp kan instellen voor mijn werknummer, zonder dat ik hiervoor hoef te rooten of vage software van derden hoef te installeren. Dit komt omdat de software in KNOX zijn eigen stukje voor gebruikersdata heeft.
Waar ik wel tegenaan ben gelopen is de 8GB interne geheugen, waarvan voor de gebruiker nog zo’n ~5GB overblijft. Ik heb er nu zelf 32 apps op ge´nstalleerd, waarvan 3 spelletjes. Er is nog wel wat ruimte over, maar nog een groot spelletje erbij dat kon niet meer. Wil je er dus veel games op zetten dan kom je wellicht te kort. Ik kies er nu simpelweg voor mijn spelletjes af te wisselen. Verder heb ik er een 32GB SD in gedaan voor mijn muziek, maar je kan tot 128GB, dus als je veel films wil meenemen dan kan dat ook.
Accuduur
Om een indruk te geven van de accuduur zal ik eerst een indruk geven van mijn gebruik. Ik gebruik de telefoon in hoofdzaak om te bellen/mailen/whatsappen en daarnaast speel ik veel muziek af via bluetooth op mijn draadloze koptelefoon. Ook surfen over het web doe ik geregeld op een dag. Beetje tweakers en facebook bekijken enzo. Af en toe doe ik wel eens een spelletje in de tram.
Als ik al het bovenstaande behalve het gamen doe, dan haal ik zeker 2 dagen op een acculading. Leg ik hem aan het einde van de dag aan de lader dan heb ik meestal nog meer dan 50% accu over. Tenzij ik hem die dag uitzonderlijk intensief gebruikt heb. Ik vind mezelf zeker een gemiddeld intensieve gebruiker. Ik denk dan ook dat deze telefoon zelfs echt intensieve gebruikers makkelijk de dag door sleept.
Snelheid
Zoals ik eerder aanhaalde was snelheid geen hele belangrijke feature voor me. Als het maar wel een beetje soepel is. Nu is dit zeker geen snelheidsmonster, maar de telefoon heeft me wel positief verrast. Samsung lijkt zijn software echt goed geoptimaliseerd te hebben in tegenstelling tot zijn eerdere budgetphones. De telefoon draait simpelweg soepel en mailen en whatsappen e.d. gaan gewoon snel. De camera heeft wel wat tijd nodig om op te starten.
De camera
Zoals ik zei heeft de camera wel wat tijd nodig om te starten. Als hij standby staat dan kun je heel makkelijk de camera starten door twee keer op de home knop te drukken. Hij heeft dan ongeveer 2 seconden nodig om tevoorschijn te komen. Doe je het vanuit de app-drawer dan gaat het wel sneller. Het heeft dus deels ook te maken met dat de telefoon uit zijn sleep modus moet komen. Deze functie van openen d.m.v. twee keer drukken op de home knop is op zich erg handig. Helaas zorgt het er bij mij ook wel eens voor dat ik het per ongeluk doe. Dit zal ook te maken hebben met de manier waarop ik hem uit mijn broekzak haal.
De kwaliteit van de foto’s is best aardig. Het is natuurlijk niet van S6 niveau, maar je kunt er alleszins aardige kiekjes mee schieten. Wat voor sommige mensen ook een voordeel zal zijn is de 5MP selfiecamera waarbij ook nog een led licht aan de voorkant zit. Dus ook op je wekelijkse stapavond(en) kan je aardige selfies maken.

Op basis van mijn bevindingen kan ik concluderen dat deze telefoon veel waar biedt voor zijn geld. Hij doet het over de hele linie goed, maar blinkt nergens in uit. Dit is dan ook te verwachten voor de prijs. Deze review is specifiek voor de dual sim variant, maar veel geldt natuurlijk ook voor de single sim variant, die ook nog eens een paar tientjes goedkoper is. Ik ben erg blij met mijn J5.

Heb jij ook een Samsung Galaxy J5 Duos Zwart?

Nog even een positieve voetnoot voor de Moto G. Over die telefoon was ik ook erg tevreden en hij deed het na 2 jaar nog uitstekend. Deze is nu door naar het vrouwtje die er op haar beurt ook weer heel erg blij mee is :*)
Hoi,

Bedankt voor je duidelijk review!

Toch nog 2 vraagjes voor de duidelijkheid:

* Je kan Ŕn 2 simkaartjes gebruiken Ŕn een sd-kaartje?
* Hoe zit het met whatsapp? Kun je 2 accounts hebben op deJ5?

Alvast bedankt!
Graag gedaan! Wat je zegt klopt, in de duos variant kunnen 2 sim kaarten en daarnaast nog een sd kaart. Wat ik heb gedaan met whatsapp is de KNOX app van Samsung ge´nstalleerd en hierin de whatsapp voor mijn 2e sim ge´nstalleerd. Werkt perfect.