Specificaties Multi-sensor (Z-wave) - Bekijk alle specificaties

Aeotec Multisensor 6 Review

JohnBoy32 16 februari 2016, laatste update op 25 november 2016, 2.004 views

Aeotec Multisensor 6

De multisensor doet wat die moet doen. Is eenvoudig aan te sluiten en te gebruiken (Domoticz) (in combinatie met de Aeotec USB GEN5). Prima functies. Uiteraard de vraag of je alle mogelijkheden gebruikt. Last but not least: mooi afgewerkt en ook met houder (recessor) mooi te installeren (in plafond).

Pluspunten

• Prima prijs voor het veelvoud aan functies
  • Mooi afgewerkt
  • Eenvoudig in gebruik te nemen

Minpunten

• Handleiding (en beschikbare docu) is beperkt.

Kwaliteit Score: 4
In de badkamer wil ik de electrische radiator aansturen (via Domoticz).
De verlichting zat al op een bewegingssensor.
Na korte studie besloten dat deze het moest worden. Prijs is okay, functies zijn zeer uitgebreid en deze past samen met de houder exact op de plek waar de bewegingssensor in het plafond zit.

De verpakking is prima (zie afbeeldingen).
Bij het uitpakken geen teleurstellingen; het is een klein ding, mooi afgewerkt en ziet er degelijk uit: kwaliteit!
De USB-kabel is plat en lang (ik denk ongeveer een meter), geen USB-lader.

Aansluiten gaat ook erg eenvoudig: stick erbij en inleren en klaar. Let op: het duurt wel even voordat alle functies beschikbaar komen (het eerste kwartier miste ik de thermometer-functie). Maar gelukkig had ik een andere bezigheid, want anders had ik mogelijk gaan starten met klikken en alle instelling op z'n kop gezet O-)

Vervolgens de boel geinstalleerd in de badkamer om de spullen in de praktijk te zien werken.

Het werkt allemaal prima:
  • De bewegingssensor schakelt snel genoeg om de verlichting aan te zetten (minder dan een seconde).
  • De temperatuur wordt prima "bewaakt". En daarmee is het aansturen van de verwarming dus ook eenvoudig.
  • De lichtsterkte (Lux) gebruik ik om te bepalen of de verlichting (bij beweging) wel aan hoeft (donker genoeg).
  • De sensor hangt binnen dus UV-meten zal niet werken.
  • Anderen zoals burglar en alarm heb ik niet bekeken (geen toepassing voor in de badkamer (denk ik)).
17-2: plaatjes toegvoegd:
- Eentje van de nieuwe sensor (Badkamer Thermometer) en eentje van de 433 Mhz cresta (Badkamer Thermosmeter oud). De ene zit in het plafond de andere staat in een hoek.
- Een log van de lichtsterkte: zie dag en nacht en zie ook de momenten dat het licht aan staat.

25-11: Over de batterijduur kan ik nu zeggen dat deze een maand of 9 mee gaan..... En oplossing met USB-kabel is mooi alternatief!

Heb jij ook een Aeotec Multisensor 6?

Ben je nog altijd tevreden over het batterijverbuik van de Sensor? Ik heb deze sensor in het verleden retour gestuurd omdat de batterijen binnen 2 leeg waren bij normaal gebruik. Sowieso was hij altijd Awake volgens Domoticz, maar misschien dat ik een exemplaar heb gehad wat een DoA was?
Ik kan je niet zeggen hoelang ze mee gaan. Je kunt spelen met de interval; dat heeft zeker invloed op het stroomgebruik.
Sinds kort draait deze op batterijen (heb hem een tijdje op USB gehad maar ben zelf nieuwsgierig naar batterij-duur). Ik laat graag weten hoe dat is verlopen... maar misschien dat dat nog even duurt.... ;)
Hedenmorgen gecheckt: batterij volgens Domoticz nog steeds 100%
En in de badkamer heeft hij het niet rustig: de motionsensor zal zeker 100 keer per dag " schakelen, maar ook lux en temp is in gebruikt.

Ik laat het wel weten als ie leeg is.
en hoe is de ervaring na een aantal maanden?
Erg benieuwd naar de huidige batterij status :)
Draait nog steeds op de 1e batterij! Onder Domoticz geeft ie nu 32 aan voor de batterij-lading.
Thanks, houd het dus lang genoeg uit op de batterij :)
Gisteravond bleek de sensor instabiel te zijn (reageert niet meer altijd). Ik denk combi van lage batterijspanning en koude: voor mij zijn ze leeg. Ik heb de batterijen vervangen en het draait weer prima.
Leuke review, ik ben wel benieuwd naar de andere sensoren. Met name de hygrometer vind ik interessant, zou die een beetje accuraat zijn?
Ik heb 2 plaatjes toegevoegd: eentje van de nieuwe sensor (Badkamer Thermometer) en van de 433 Mhz cresta (Badkamer Thermometer oud). Daarin zie je ook de luchtvochtigheid. De ene zit in het plafond de andere staat in een hoek. Er is een duidelijke lijn met variatie (denk aan douchen). Ik heb er wel vertrouwen in, maar kan niet vaststellen of de gemeten waarde exact is; wie weet moet die nog 10 procent naar boven bijgesteld worden.

[Reactie gewijzigd door JohnBoy32 op 17 februari 2016 11:07]

Sinds enige tijd heb ik zo'n sensor in bezit en de hygrometer vergeleken met een andere hygrometer die een meter lager in de kamer staat. Over het algemeen geven ze beiden dezelfde waarde weer, hooguit enkele tienden verschil. Geen verschillen om je zorgen om te maken dus en ik vermoed dat ze nagenoeg identiek zouden meten als ik ze op dezelfde plaats zou hangen.
Wat mij opvalt is dat ik niets lees over de slechte lichtsensor. Contact gehad met on hierover en geven aan dat voor een beetje werking ervan, de sensor op de lichtbron gericht moet zijn......waarde komt geheel niet overeen met bv. Philio sensor. Hoe is jullie ervaring hiermee?
Ik heb nu een Fibaro motion sensor die goed om gaat met verandering in licht sterkte. Alleen ik wil graag iets zonder batterijen en daarom leek me deze sensor zo ideaal.. Heb je meer info over de slechte functie hiervan?
Zie plaatje mbt lux. Need I say more...?
Ik weet niet wat je bedoelt. Hij hangt in het plafond en reageert prima qua lichtsterkte. Ik gebruik de lux om te bepalen of deze wel of niet moet inschakelen. Geen enkele klacht hierover....!

[Reactie gewijzigd door JohnBoy32 op 6 mei 2017 13:49]

Ok top! Bedankt voor je reactie. Mijn multisensor 6 komt morgen binnen, en heb deze o.a. gekozen nav jouw review... Thanks! _/-\o_