Specificaties GF GTX 285 (648MHz), 1GB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus ENGTX285/HTDP/1GD3 Review

SideSwipe 3 juli 2009, laatste update op 3 juli 2009, 1.347 views

Asus ENGTX285/HTDP/1GD3

Pluspunten

• Snel - Prima prestaties.
  • Stil - Vrijwel geruisloos. In games beetje hoorbaar.

Minpunten

• Formaat - Meten voordat je de kaart koopt

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik heb deze kaart gekocht als opvolger van mijn oude 8800GTS. Ik zat zelf te twijfelen tussen een GTX275 en deze kaart en heb tenslotte toch gekozen voor de GTX285 vanwege het stroomverbruik en de prestaties.

Waar je als koper wel rekening mee moet houden is het formaat van de kaart. De kaart is redelijk fors en heeft wat ruimte nodig in je case. Hierbij natuurlijk ook rekening houden dat de kaart voldoende ' schone' lucht krijgt.

In de doos van de videokaart vind je de volgende dingen:
  • Boekje met driver cd.
  • Muismat van leer.
  • De kaart zelf
  • DVI naar D-Sub adapter
  • HDTV-out kabel
  • Voedingskabel
Over de prestaties mag ik niet klagen, ben er een stuk op vooruit gegaan. Heb grote prestatieverbeteringen in alle spellen, bijvoorbeeld GTA4 en Crysis. Over de beeldkwaliteit is niet op aan te merken, prima. Net als mijn oude videokaart, maar dan met net iets meer power ;)

Drivers is nooit echt een probleem. De drivers van nVidia voldoen prima. Er komen altijd wel nieuwe drivers weer uit met prestatieverbeteringen. Zelf zou ik dus niet kiezen voor de drivers van de bijgeleverde cd. Controleer gewoon de meuktracker om de nieuwste drivers te krijgen, of kijk bij de website van nVidia.

De warmteproductie is wel aan de hoge kant, maar met juiste ventilatie heb je er eigenlijk geen last van. In gewoon Windows gebruik hoor ik de ventilator niet en komt de temperatuur op zo'n 50 graden. Ingame kan de kaart wat warm worden en dan slaat de ventilator aan. Temperatuur kan dan wel oplopen tot de 80 graden. De ventilator is wel hoorbaar dan, maar voor mij niet irritant.

De prijs van de kaart is het afwegen waard. Je kan voor een goedkopere GTX 275 gaan als de GTX 285 je te duur is, maar overweeg wel dat de GTX 285 wat energie bewuster is :)

Al met al ben ik zeer tevreden met deze kaart. Hij maakt zijn naam wel waar voor de prijs.

Heb jij ook een Asus ENGTX285/HTDP/1GD3?

Ehm correct me if im wrong, maar je zegt in het begin van je review dat je een 285GTS hebt gekozen vanwege zijn energie verbruik, maar verderop in je review (evenals in de titel) heb je het over de 285GTX?

BTW, Leuke review hoor ;)
Correct, foutje van mijn kant. Lijkt ook allemaal zoveel op elkaar! Zal het even fixen :)

Was een vergelijking tussen de GTX275 en de GTX285.

[Reactie gewijzigd door SideSwipe op 3 juli 2009 14:55]

Haha ok dan verder kort maar krachtige review ;) netjes gedaan
Wat bedoel je precies met het energie bewuster zijn van een GTX285 tov een GTX275? Ik bedoel, een 275 is toch zuiniger?
Ik had wat onderzoek gedaan voordat ik een keuze had gemaakt. Ik heb een voorbeeld van een test gevonden:

Idle en load power consumption zijn lager dan de GTX275 en de kaart is bovendien ook sneller :)
mooie korte maar zeer duidelijke review (vooral de waarschuwing zijn belangerijk die je geeft over de lengte van de kaart en de airflow (schone lucht lol)

netjes!
Ik zelf heb de msi 280 gtx oc @tm(had een ati 4870) En geloof mij het is het geld waard. Wat een brute kaart en ja ik weet het gaat over de 285,maar de verschillen zijn er bijna niet.. Dus top kaart van nividia....
Ik kan me helemaal aansluiten bij de review van SideSwipe, ik heb nu zo'n maand of 4 de ENGTX285 van Asus en de kaart is inderdaad lang zeker wanneer de HD's nog in de lengterichting gemonteerd zijn, in mijn geval gingen er gelijk 2 HD's minder in.

De kaart is goed te overklokken (hoger dan de GTX275) met het bijgeleverde tooltje smartdocter maar daar tegenover staat dat de ventilator naar mijn mening vrij luidruchtig is, zelf wil ik de Accelero Xtreme gtx280 van arctic cooling er op gaan zetten om te kijken of dit het lawaai terug brengt.

Verder nette review

[Reactie gewijzigd door boho op 5 juli 2009 02:51]

kort maar krachtig review, jammer dat je de maten er niet even bij gezet hebt.
ik heb ze maar even op gezocht.
11,12 cm bij 26,67 cm.
best wel groot ja!
ik vind er nix mooi en krachtig aan,
ik weet nu nog steeds niet waarom ik deze kaart zou moeten kopen.
Dit is geen review maar gewoon een beetje bij mekaar gesnabbelde product info.
het ik heb een calculator en het kan rekenen. ben ik overigens heel tevreden over

+++++

had er meer van verwacht :?
een review is denk ik ook niet bedoeld om tegen mensen te zeggen dat ze deze kaart MOETEN! kopen,maar meer als feedback wat je van een kaart kan verwachten als je twijvelt tussen 2-3 soorten.

volgens de fabrikant is hun kaart toch het beste wat je krijgen kan op deze planeet dus is feedback door simpele reviews zoals deze door gebruikers zelf voor veel mensen erg welkom...denk ik!
Ik kan ook geen objectief antwoord geven op of je wel of niet deze kaart zou willen kopen. Ik weet nooit wat de behoeften van anderen zijn en geef hier gewoon een eigen review over wat ik van het product vindt :)

Zie deze info gewoon als kleine stukjes informatie voor als je twijfelt over de keuze van bepaalde videokaarten.