Specificaties GF GTX 275 (633MHz), 896MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus ENGTX275/HTDI/896MD3 Review

knights16 6 juli 2009, laatste update op 6 juli 2009, 3.697 views

Asus ENGTX275/HTDI/896MD3

Pluspunten

• Prijs/Performance
  • Overclockbaarheid

Minpunten

• Negatief is een groot woord;
  • Liever een lagere temp / geluidsproductie gezien (dus geen reference cooling)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Reden van upgrade:
Doordat ik met een kapotte videokaart zat, zocht ik een upgrade voor mijn Asus 8800GTS 320MB, in het bezit ben van een "24 Dell zocht ik een kaart die op de native resoluatie acceptabele frames neerzette.

Waarom deze kaart:
De reden dat ik deze kaart heb gekozen is de prijs (200euro) en beschikbaarheid bij de webshop waar ik deze heb gekocht. (door een RMA kreeg ik nog 70 euro korting op een nieuw aan te schaffen product) en moest ik dus 130 euro bijbetalen.

ATI of toch weer (trouw) Nvidia
De keuze tussen een 275 GTX of een Radeon 4890 was een lastige. Door mijn jarenlange Nvidia ervaring heb ik toch (ondanks sommige prestaties) gekozen voor een 275 GTX van Asus. De prestaties ontlopen elkaar niet geweldig veel, afhankelijk van het budget dat je hebt zul je een keuze kunnen maken tussen een 4890 en een 275 GTX. Soms zit er 25 euro verschil tussen, wat op een bedrag van 200,- aanzienlijk is. Daarnaast zijn er absoluut Nvidia optimized games (FSX bijv) en zijn er games die beter op een ATi kaartje draaien. Dus sta je zelf voor de keuze van ATI of Nvidia ? Kijk dan naar de games die je speelt en zoek hier benchmarks bij! Er is geen beste keuze tussen deze twee kaarten.

Overclockbaarheid:
Voor mij toch een belangrijk onderwerp, het is gratis extra performance.

De Asus komt standaard op 633 core / 1404 shaders en 1134 geheugen geklokt. Ik heb een overclock van 720 core / 1476 shaders / 1280 mem bewerkstelligd. De core lijkt nog verder te kunnen en het geheugen ook, maar deze increase brengt <2% performance gain met zich mee. (artikel ergens op Toms Hardware, waarin ze diverse onderdelen individueel overclocken en vervolgens de performance meten). De 275 GTX series laat zich erg divers klokken. Bij Toms Hardware krijgt men de core net op de 700, de shaders naar een ongelovelijk 1640 mhz en het geheugen rond de 1250 meen ik.

Temp / geluid:
IDLE: 50 graden
Furmark 1.6.5 (640x480FSAA0x): +- 90 graden @ fanspeed op 65%

De kaart maakt een ongelovelijke herrie wanneer de fan op 100% draait, dit is niet om aan te horen!
Ik schrok ook toen ik dit hoorde bij het booten. (dan draaien al mijn fans even 100%). Ik heb deze nu default ingesteld op 65% en dit houdt mijn kaart op +- 92 graden stressed met Furmark 1.6.5 (stability test, resolutie: 640x480@fsaa uit en 1 uur durende benchmark)
Bij het schrijven van deze review/temps is het ongeveer 28 graden op mijn kamer).

Overigens werkt deze kaart via het principe dat alle warme lucht aan de achterkant van je case eruit gaat. Deze temp. aan de achterkant lopen aardig op, het is te warm om je hand daar langer dan een aantal seconde te houden. Doordat de fan erg dicht op de onderkant van mijn kast zit, resoneert dit het geluid overigens nog eens extra en zal het de case flow niet ten goede komen.

Mijn case is een ThermalTake Soprano waarin ik mijn videokaart helemaal onderin mijn case heb zitten. Zelfs de achterkant (onderin) van mijn metalenkast wordt erg warm wanneer deze kaart goed stressed. De kaart kan waarschijnlijk niet erg goed zijn 'koude' lucht aanzuigen. Zie onderstaande foto's voor een impressie van mijn case flow / overzicht. Tot slot zijn er hier nog een aantal mensen te vinden die hun temps delen.

Prestaties:
- Ik behaal een 3dmark06 score van ruim 21.000 met een Core i7 @ 3800 mhz.
- Far Cry 2 DX10 maximale instellingen en fsaa 2x een gemiddelde score van 59.5FPS (dit heeft niet met vsync te maken, daar waar de maximale FPS ruim boven de 60 zit).
- Far Cry 2 DX10 high settings en fsaa 0x een gemiddelde score van 73.6 FPS (overall quality high, fire/physics/trees very high)
- Far Cry 2 DX10 high settings en fsaa 0x een gemiddelde score van 74.2 FPS (overall quality high, fire/physics/trees high)
- Door de kaart iets te overclocken worden dezelfde prestaties behaalt als een 285 GTX.

Verdere benchmarks heb ik niet gedaan maar zijn wel hier te vinden.

Overige opmerkingen:
De doos, kabels, benodigdheden waren goed, niets speciaals. Een driverdisk en natuurlijk asus utils die ik niet gebruik. Mocht je nog graag bepaalde benchmarks zien, stuur me maar een bericht, dan zal ik dit proberen te verwezenlijken.

• Intel Core i7
  • Mugen 2
  • Twee casefans
  • 2x 500 GB RAID 0
  • Dell "24
  • Windows 7

Heb jij ook een Asus ENGTX275/HTDI/896MD3?

wajooh hoe kan je gtx275 nou op 92 graden draaien ik zet standaard me fan op 60% anders word hij 78graden en dan krijg ik zwarte vlekken in crysis hoe warm hij word op 60% weet ik niet maar iig geen flekken meer

btw wel goede review opzich
Ik vraag me af of de hoge temperatuur ook zo is wanneer je kaartje niet overgeklokt wordt.
Vind het wel erg hoog, kamer 28graden of niet.. het blijft hoog.
En dat de fan veel lawaai maakt bij hoge RPMs, dat lijkt me ook niet erg prettig.. dus ik hoef deze kaart iig niet haha.

iig bedankt voor de review.
Goede duidelijke review, niks op aan te merken.

Ik heb zelfs de GTX 275 XXX van XFX, ben niet zo'n fan van Asus. Mijn kaart draait op core 670 en 2268 Mem standaard overclock uit de doos (shader specs ben ik zo ff vergeten) en op full load word de kaart max 85 graden op 50% ventilatorsnelheid ( paar uur Dawn of War 2 op hoogste specs, paar uur CoD5 hoogste specs, etc, 1680X1050 ). De hoge temperaturen zijn vrij normaal voor deze kaart en kan het ook makkelijk aan, absoluut geen last van artefacts oid. En het is idd zo, hoe hoger de overclock, hoe hoger de temps. Max Temp is 105 graden voor deze kaart..

[Reactie gewijzigd door M4DMan op 3 juli 2009 14:17]

Ik heb mijn review aangepast middels de opmerkingen die hier zijn gegeven:

- Wat is slecht? Hij koelt prima op 100%, maar dat is echt veel te veel dB's aan de oren.
DE MSI GTX275 Twin Frozr staat bekend om zijn goede koeling en stilte... voor mij was deze kaart op dat moment niet leverbaar en anders mijn huidige kaart geweest.

- Een uur stressen met Furmark 1.6.5. stability test 640x480@fsaa uit, fan op 65% geeft een temp van rond de 90 graden.

- Bij een fanspeed van 50% hoor ik mijn cooler geeneens.. wil me fanprofielen nog even tweaken dat deze naar de 75% gaat wanneer 3d modus aangaat.. want ik hoor dit tijdens het gamen toch niet.

- De gemiddelde FPS komt niet door een VSync optie die aanstaat... want de maximale FPS lagen hier ver boven.. rond de 90 meen ik...
- Overigens zit mijn videokaart helemaal beneden in mijn case (foto volgt nog) en onderin is weinig ruimte om veel warmte kwijt te kunnen / goede airflow te pakken.

[Reactie gewijzigd door knights16 op 6 juli 2009 16:36]

Is het wel slim om je videokaart helemaal onderin te zetten? Ik lees het in ieder geval als dat je je onderste PCI-e slot hebt gebruikt, maar niet alle sloten zijn altijd gelijkwaardig. Volgens mij is het zelfs zo dat meestal de bovenste de beste performance geeft (is in ieder geval bij mijn ASUS P6T deluxe wel zo).
Dat klopt, de onderste PCI-Express (zal foto posten van met setup straks)
Maar vanwege ruimte en looks leek me dit het beste. Het lijkt me overigens sterk dat de keuze van pci-express slot mijn huidige (single gpu) setting zal benadelen.

Wanneer ik mijn case opengooi gaan de temps naar de 80 graden met de fan speed op 70%. Doordat ik de 275 GTX helemaal onderin hebt is de afvoeren van de warmte (van de PCB) niet voldoende en komt deze gedeeltelijk weer in de fan -> koeling terecht. Maar 15 graden onder max temp met FurMark.. in games worden deze temps niet gehaalt.

[Reactie gewijzigd door knights16 op 6 juli 2009 20:56]

ligt er mischien ook aan in welke kasten jullie werken?..bedoel goede airflow is ook belangerijk.
ik heb zelf ook een gtx275 (Gainward) maar op 92 graden heb ik er nog nooit mee gezeten (ook niet na uur of 2 cod4 op max settings)..nu loopt mijn gtx wel op standaard op dit moment en vind 72 graden dan al warm als ik stop..waarom klokken als je zo alles voluit kan spelen..(terwijl klokken met gainward heel simpel is gemaakt met bij geleverde software expertool).

Als ik ga gamen zet ik de fanspeed meestal op 65% ,je hoort de fans dan wel..maar tijdens het knallen hoor je dit toch niet ;)

oh en op dit moment staat mn pc naast me op m'n bureau zonder sidepannel (omdat mn scythe 1000 te groot is :9 en ik zit te wachten op mn nieuwe case met super airflow..de Thermaltake Spedo! (ik ga hier als het meezit een review over schrijven zodra die binnen is en mn nieuwe set up draait)

Mooie review..ik mis dus alleen de kast waar dit alles in loopt :)

Gr : Serial

[Reactie gewijzigd door sir serial op 3 juli 2009 15:17]

Die 59.5FPS komt niet door een VSync optie die ergens aanstaat / geforceerd wordt? Deze zorgt namelijk voor dat soort waardes, net wat lager dan 60...
Toch leuk dat jullie hier zijn temperaturen aan het bespreken zijn. Het enige wat hij heeft gezegd is dat hij stressed 92 graden wordt. WAARMEE STRESS JE DAN? HOE LANG?
Als de ene pipo de Crysis benchmark draait en de andere Furmark met veel anti aliasing dan heeft het geen zin om dit te gaan vergelijken.
Ik heb zelf een MSI GTX275 Twin Frozr OC, voor een tientje meer dan een normale gtx275. Mijn kaart loopt overgeclockt op core 725, shaders 1625 en mem 1250 met de fan op 61% en stressen in Furmark voor een half uur wordt die maar 75 graden mee :o

Is de standaard fan dan zo slecht?