Sony Xperia Z5 Zwart Review

Wizzu 15 februari 2016, laatste update op 15 februari 2016, 329 views

Sony Xperia Z5 Zwart

Snelle telefoon dat water- en stofbestendig is. Het bevat een van de beste camera's die momenteel zich bevinden in de huidige smartphones. Ook de vingerafdruk aan de zijkant is een goede vernieuwende plek (niet optimaal bij zweterige vingers). Een zeer goede telefoon dat op bijna alle fronten erg goed presteert.

Pluspunten

• Snel zonder vertragingen
  • Water- en stofbestendig
  • Zeer goede camera
  • SD kaart
  • Vingerafdruksensor zijkant
  • 4k filmen
  • Accuduur
  • Geluid

Minpunten

• Vingerafdruk niet optimaal bij zweterige vinger
  • Design iets te hoekig (persoonlijk)
  • Weinig verschil Z3+
  • Geen in-ear oordopjes meegeleverd

Uiterlijk
Dit is natuurlijk puur een persoonlijke mening maar het design van de telefoon spreekt mij wel erg aan. Alleen mocht de telefoon naar mijn mening iets minder hoekiger zijn maar ondanks de hoekigheid oogt de telefoon nog steeds premium. Ook is er gekozen voor een matte achterkant i.p.v. glas en dit zorgt er ook voor dat de achterkant minder een vingerafdrukmagneet is. Dit allemaal in combinatie met een water- en stofbestendigheid.

Snelheid
De telefoon functioneert, met meerdere taken open, erg snel wat zorgt voor een fijne algemene ervaring. Ik heb de telefoon al een paar weken en ik heb zeer weinig vertraging ondervonden in het (her)openen en switchen van apps. Bij het bekijken van veel video's en films wordt de telefoon wel wat warmer maar dat gaat niet ten kosten van de snelheid.

Accuduur
De accuduur is bovengemiddeld (middelmatig gebruik zeker twee dagen mee gaat). Bij zwaar gebruik (zoals video's bekijken) gaat ie één dag sowieso wel mee. Ik heb er ook een quikcharger bij gekregen dus het opladen van de telefoon verloopt ook sneller, binnen 2-3 uur is de telefoon weer helemaal opgeladen.

Vingerafdruksensor
De vingerafdruksensor werkt erg goed en ik was zelfs verbaasd over de reactiesnelheid. Ook de locatie van de vingerafdruk is anders dan normaal aangezien deze zich aan de zijkant van de telefoon bevat, maar dat is juist een erg handige plek. Je plaatst automatisch al je vinger op de vingerafdruksensor en i.c.m de reactiesnelheid opent de telefoon razendsnel met weinig moeite. Hierbij moet ik er wel bij vertellen dat de vingerafdruksensor niet optimaal werkt bij zweterige vingers.

Camera
Is naar mijn mening een van de beste camera's op een telefoon (uitgezonderd op het inzoomen)! In de handmatige stand met HDR aan kun je ongelofelijk mooie foto's maken, vooral als je nog extra speelt met de ISO en objectscherpstelling. De camera stelt snel scherp op objecten (doet het automatisch maar kun je ook handmatig doen), geeft een mooie weergave van kleur en het contrast is ook bovengemiddeld. Natuurlijk kun je met een aparte camera veel mooiere foto's maken maar ik was verbaasd over hoe goed deze foto's waren die gemaakt zijn vanuit een smartphone. Daarbij is er nog steeds de handige fysieke camera knop aanwezig waarbij je gemakkelijker foto's maakt. Ook is hierbij handig dat je deze knop ingedrukt kunt houden zodat de telefoon automatisch ontgrendeld en de camera app opent. Omdat de telefoon ook water- en stofbestendig is kun je hierdoor ook mooie onderwater foto's maken (max 1,5m in zoet water). Er is ook een optie om in 4k (ultra HD) te filmen en ook hierin presteert de telefoon goed. Alleen moet er wel rekening gehouden worden dat de telefoon na 5 min filmen heet wordt!

Geluid
De equilizer in de telefoon is zoals verwacht erg goed waardoor je i.c.m noisecancelling alle klanken meemaakt van je nummertje. Alleen jammer dat er geen goede oordopjes meegeleverd worden. Ik had namelijk verwacht dat er in-ear oordopjes geleverd zouden worden net zoals in de vorige generatiereeks van de Xperia-lijn. Om toch het geluid te testen heb ik m'n oude in-ear oordopjes gebruikt van Sony. De telefoon heeft ook twee speakertjes ingebouwd en met Reality-Audio aan kunnen deze behoorlijk hard. Maar ook bij deze telefoon geld dat het ontbreken van lage tonen ontbreekt.

Overig
Het is mooi dat je als optie hebt om een SD kaart in de telefoon te stoppen en automatisch geïnstalleerde apps te kunnen verwijderen. Het Sony tintje om het Android systeem is erg licht waardoor Android gebruikers zullen zich snel thuis voelen.

Een zeer goede telefoon dat op bijna alle fronten erg goed presteert! Ik ben tot nu toe erg tevreden met de telefoon en zal er veel plezier aan beleven.

Heb jij ook een Sony Xperia Z5 Zwart?

Meer advertenties

Mooi review. Ben het helemaal met je eens. Heb sinds een maand de z5 en het is echt een geweldige telefoon.