Specificaties 3,1" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung S8000 Jet Zwart Review

M.E.Amrani 18 november 2009, laatste update op 18 november 2009, 17.035 views

Samsung S8000 Jet Zwart

Pluspunten

• Design
  • Formaat
  • Gewicht
  • Grafische interface
  • AMOLED scherm
  • Resolutie
  • Video playback

Minpunten

• Geluidskwaliteit
  • OS
  • Browsen

Hierbij dan mijn eerste review op tweakers. Een paar dagen geleden heb ik een Samsung JÚt S8000 gekocht als vervanger voor mijn Nokia N82. Ik zal in mijn review de JÚt op sommige punten vergelijken met de N82.

Telefoon & Accessoires

Allereerst de specificaties. Deze zijn hier te vinden:

Kenmerkend aan de telefoon is de processor dat op 800 MHz loopt. Wat ook meespeelde bij de keuze voor deze telefoon is de resolutie van het schermpje (480x800), AMOLED scherm, de mogelijkheid op verschillende videoformaten af te spelen (waaronder DivX), een 3.5 mm audio jack, de aanwezigheid van wifi en natuurlijk het design. Verder heeft de JÚt 2GB geheugen en is uit te breiden met een Micro SD kaart. De telefoon loopt op de tweede versie van Samsung´s eigen OS, de TouchWiz 2,0. Er bestaat onenigheid of de JÚt een smartphone mag worden genoemd. De leus echter van dit toestel is: “Smarter than a smartphone”.

Het toestel zit in een mooi ogende zwarte box, met daar omheen een verpakking met een afbeelding van de telefoon. In het doosje zit het toestel, een leren hoesje, gebruiksaanwijzing (zowel Nederlands als Engels), PC Studio software, USB-kabel, oplader en oordopjes.

Foto verpakking:

Foto telefoon in leren hoesje:

Als je normaal gesproken persfoto’s van een telefoon zien op internet, raak je al snel teleurgesteld als je het toestel in het echt ziet. Bij deze was dat niet het geval. In het echt vind ik het er prachtig uitzien en, voor mij belangrijk, niet al te groot (3.1”).

Foto voorkant (witte puntjes zijn geen krasjes, maar stofdeeltjes):

Foto achterkant:

Foto JÚt vs. N82. De JÚt is iets korter, maar een stuk dunner:

Belkwaliteit & Bereik

Er is niks op te merken aan de belkwaliteit. Veel toestellen heb ik niet gehad, en heb daarom weinig vergelijkingsmateriaal. De keren dat ik hiermee heb gebeld ging het prima, dus niks op aan te merken. Opvallend is wel dat de telefoon automatisch op speakerstand gaat zodra je het van je oor af gaat houden. Tijdens het bellen komen er 6 knopjes tevoorschijn op het scherm: speaker, dempen, video-oproep, headset, wacht en einde oproep. Ook het bereik is tot zover prima, alleen heb ik niet de mogelijkheid gehad om het te testen op verschillende plekken waarvan ik weet dat sommige toestellen daar geen verbinding hebben. Dit stukje zal ik daarom later aanpassen.

Scherm

De JÚt heeft een 3.1” AMOLED resistive touch-scherm van 480x800. Dit is een mooie resolutie als je bedenkt dat de Samsung omnia een resolutie heeft van 240x400. Ik sta nog steeds versteld van de helderheid van het scherm. De laagste helderheid van de JÚt is helderder dan de hoogste helderheid van de N82. Ook buiten is het beeld prima te zien, behalve in direct zonlicht. Zie foto’s hieronder voor een vergelijking van de JÚt en de N82 op hoogste helderheid. Ook heb ik foto’s waarop de kijkhoeken van de telefoons zijn vergeleken, waarbij te zien is dat de JÚt een zeer grote kijkhoek heeft.

Foto helderheid vergelijking. Deze foto is niet goed gelukt, het lijkt alleen alsof de kleuren van de lucht verschilt, maar het is exact dezelfde foto, maar de JÚt geeft het veel helderder weer:

Foto kijkhoek:

De touchscreen werkt beter dan ik had gehoopt. Na de kalibratie is het nog niet voorgekomen dat een aangrenzende applicatie is geopend bij het aanraken van een icoon. De qwerty toetsenbord op zo´n scherm is wel lastiger, maar het komt zelden voor dat er een verkeerd letter wordt aangeraakt. Hoe de touchscreen ten opzichte van andere telefoons is kan ik niet zeggen. Dit is mijn eerste touchscreen toestel.

SMS/ Tekstinvoer

Zoals hierboven gezegd, is het typen van een sms niet al te lastig op zo’n scherm. Als je het toestel rechtop houdt, krijg je een ‘telefoon-toetsenbord’, en als je het zijwaarts houdt krijg je een qwerty toetsenbord. Een nadeel is dat de tekstvak erg klein is omdat het toetsenbord een groot deel van het scherm inneemt. Voor mij is het echter niet storend. Een leuk feature is de handwriting-functie. In plaats van een toetsenbord te gebruiken, kun je letters op het scherm schrijven. Deze functie kun je naar mijn mening beter niet gebruiken; soms worden letters verkeerd herkend. Ook aan elkaar geschreven combinaties van letters worden niet herkend. Ik heb het echter niet geprobeerd met een styluspen, misschien dat het daarmee beter werkt.

Fotocamera

De JÚt beschikt over een 5 megapixel camera. De foto’s zijn, zoals verwacht, slechter vergeleken met de N82. Er is ruis zichtbaar, de kleuren zijn onnatuurlijk (overdreven fel), de foto´s worden te scherp gemaakt en het is moeilijk om een stabiel beeld te krijgen. Vooral in donkere omgevingen heeft de JÚt het moeilijk om goede foto’s te maken. De foto’s van Nokia N82 (5 megapixel, Carl Zeiss lens) zijn te vergelijken met een budget digitale camera van ca. 3 jaar terug die ik in mijn bezit had. De foto’s hiervan zijn niet super, maar de kwaliteit best acceptabel. Ik heb geen tijd gehad om meer foto’s te maken in verschillende omstandigheden om het verschil te tonen.

Foto’s vergeleken:
JÚt: http://img195.imageshack.us/img195/9548/foto0022p.jpg
N82: http://img14.imageshack.us/img14/8474/03072009537.jpg

JÚt: http://img14.imageshack.us/img14/1733/foto0026y.jpg
N82: http://img44.imageshack.us/img44/7283/02072009535.jpg

JÚt: http://img14.imageshack.us/img14/5831/foto0024pbr.jpg
N82: http://img232.imageshack.us/img232/2331/02072009533.jpg

Multimedia

Ook op gebied van multimedia heb ik de Samsung JÚt vergeleken met de Nokia N82. Het geluid uit de luidspreker klinkt wel beter dan het gemiddelde toestel dat ik op straat hoor, maar minder dan de Nokia N82. De N82 heeft 2 luidsprekertjes aan de zijkant, en zelfs op de hoogste volume is het geluid best goed te noemen. Het geluid van de JÚt op de hoogste volume klinkt weer wat minder, maar als het wat lager staat, is het gelijk een stuk beter. Het geluid via oordopjes vind ik wat tegenvallen. De mp3-speler gebruik ik dagelijks, en ik moet zeggen dat het lijkt alsof ik een budget mp3-speler zit te beluisteren. Ik gebruik de oordopjes van een iPod, die ik ook op de N82 gebruikte. Van deze 3 toestellen vond ik het geluid van de N82 het beste, vervolgens de iPod en het slechtst de JÚt.

Edit 1: Op de aanwezige equalizer kun je meerdere standen kiezen, waaronder WOWHD, Bass, Normal etc. Na het aanzetten van de "WOW HD" audio enhancement in de mp3-speler, klinken de geluidsbestanden een heel stuk beter!

Wat video betreft, is de JÚt een topper. Het beeld is zeer verbluffend te noemen! Het lijkt alsof je echt naar een “mini-HDtv’tje” zit te kijken. Zo scherp is het en de kleuren zijn ook veel mooier dan LCD telefoon-schermen. Op gebied van video overtreft de JÚt elke telefoon die ik ooit heb gehad/gezien bij iemand. Ook een pluspunt is de mogelijkheid om DivX filpmjes af te spelen. De N82 kon alleen mp4 afspelen. Om toch divx bestanden af te kunnen spelen, moest ik DivX Mobile installeren, maar het beeld ging niet vloeiend, en het geluid was “out of sync”. De JÚt daarentegen speelt zulke bestanden zonder enkele moeite af.

Foto’s tijdens afspelen films:

De fotobrowser is een beetje wennen. Je krijgt de keuze om ze te sorteren op naam, datum en op kleur. Onder de foto’s krijg je een schuifbalk te zien om te switchen naar foto’s met een andere beginletter, andere datum of kleur. Ook door de telefoon te hellen, kun je door de foto’s heen browsen (accelerometer).

Wat ik vreemd vind, is dat je niks aan de foto’s kan wijzigen (zoals roteren, croppen, effecten toevoegen etc.) via de fotobrowser. Ook kan je ze niet doorsturen of de gegevens ervan bekijken. Wil je dat doen, moet je via het hoofdmenu naar “Mijn bestanden”, je foto kiezen en dan pas kan je je wijzigingen aanbrengen of doorsturen. Erg omslachtig allemaal. Dit had makkelijk via de fotobrowser gekund.

Browsen

Ook het browsen vind ik wat tegenvallen. De Jet beschikt over een Dolfin browser. Vele sites worden verkeerd gerenderd en ze worden dan heel verkeerd weergegeven. En de sites die wel goed worden weergegeven zijn zo klein dat de tekens niet leesbaar zijn. Dubbelklik je op het scherm, zoomt het in naar 100%, maar dan blijf je maar alle kanten op scrollen. Je kan ook in- en uitzoomen door ongeveer een seconde lang druk op het scherm uit te oefenen en dan resp. naar boven of naar beneden te schuiven. Maar als je dan op een hyperlink klikt, is de zoom weg, en moet je de volgende pagina weer aanpassen aan je gewenste zoominstellingen. Surfen op de N82 was eigenlijk ideaal en probleemloos en de pagina’s werden automatisch aangepast aan de breedte van het scherm. Nu is dat niet het geval.

De telefoon heeft tussen de beschikbare widgets ook een Youtube widget. Opvallend is dan ook dat sommige youtubefilmpjes niet of slecht willen afspelen. Naar mijn weten hebben de huidige smartphones geen enkele probleem met het afspelen van youtube filmpjes.

Het surfen ging bij mij automatisch via T-Mobile. Om dit te veranderen naar wifi leek het me logisch om even naar de instellingen van de browser te gaan. Dit was echter niet het geval. Na lang zoeken blijk ik het te kunnen veranderen via het “hoofdmenu > instellingen > toepassingen > browserprofielen”. Wederom omslachtig; dit had ook makkelijk in de browserinstellingen kunnen zijn. Ook een minpunt is dat wifi niet automatisch uitgaat na het afsluiten van de browser.

Het vinden van het MAC-adres van mijn telefoon was een grote klus. Via internet had ik moeten vinden dat *#62209526# moest worden ingetoetst om het MAC-adres te kunnen achterhalen. Later had ik ook gevonden dat dit adres te zien is nadat je wifi hebt ingeschakeld, gezocht naar verbindingen, op een verbinding geklikt, op “Details” gedrukt. Had dit niet ergens kunnen staan onder “Telefooninformatie” in het hoofdmenu of iets dergelijks?

OS

Zoals hierboven beschreven, zit de OS niet altijd logisch in elkaar. Instellingen en andere zaken zijn op de vreemdste plekken te vinden en de gebruiksaanwijzing is ook niet echt behulpzaam. Grafisch zit het de TouchWiz 2.0 mooi in elkaar en ook qua snelheid zit het wel goed. De telefoon heeft 3 bureaubladen waartussen makkelijk is te switchen. Je bureaubladen kun je organiseren door widgets te plaatsen/verplaatsen en achtergronden te veranderen.

Overige features

Een leuke feature is “mijn bestanden”, oftewel een soort filemanager. Hier kun je makkelijk door al je bestanden heen. Ook ontbreken functies als kopiŰren en verplaatsen niet.

Bij mijn oude toestel kon ik alleen bij de memorycard komen nadat het was aangesloten via USB aan mijn pc. Bij de JÚt is zowel de memorycard als het geheugen van de telefoon via de pc (met USB kabel) te benaderen. Een aangenaam verrassing is dat de telefoon ook via USB kan worden opgeladen. Hier was ik ‘per ongeluk’ achter gekomen. Dit staat namelijk niet aangegeven in de gebruiksaanwijzing.

Een aantal andere features zijn vergelijkbaar met de meeste smartphones, zoals radio, bluetooth, notities, agenda, sync, games, spraakrecorder etc.

Heb ik een waardige opvolger voor mijn N82 gevonden? Nee! Zowel hardwarematig als softwarematige vind ik de JÚt minder dan verwacht. In vroege geruchten werd er gesuggereerd dat de JÚt Andoid als OS zal hebben. Uiteindelijk heeft Samsung voor de Touchwiz als OS gekozen. De OS zit niet altijd logisch in elkaar en kan zich niet meten met andere OS'en. De geluidskwaliteit kan naar mijn mening stukken beter, vooral in smartphones/gsm’s van tegenwoordig is het eigenlijk een must. Grote pluspunten echter zijn wel het mooie scherm en het design van de toestel.

Wanneer moet je een Samsung JÚt NIET kopen?
Als je op zoek bent naar een smartphone.

Wanneer WEL?
Als op zoek naar een gadget en/of een chique ogende mobiel, met een beetje extra.

Edit 1:
-Samsung heeft voor de Jet de Dolfin browser gekozen
-Op de aanwezige equalizer kun je meerdere standen kiezen, waaronder WOWHD, Bass, Normal etc. Na het aanzetten van de "WOW HD" audio enhancement in de mp3-speler, klinken de geluidsbestanden een heel stuk beter!

Edit 2:

Ik had in de zomervakantie beloofd mijn review uit te breiden met de volgende punten:

-(On)mogelijkheid Java-applicaties installeren
-Spelletjes
-Pdf-, powerpoint-, worddocumenten openen en bekijken
-Accelerometer
-Telerustellende, non-uitgebreide gebruiksaanwijzing
-"Favoriete contactpersonen" widget
-Camerafuncties en opties

Daar is niks van terecht gekomen, omdat mijn toestel sinds eind juli niet meer werkte. Er was een defect met de micro-usb aansluiting waardoor mijn telefoon niet meer kon worden opgeladen. Het probleem is dat Samsung het niet kon repareren en dat ik of geld of een vervangend toestel kon krijgen. De verkoper (The Phone House) weigerde dat, dus zit ik nu 14 weken zonder toestel. Deze review laat ik daarom zoals het is.

Heb jij ook een Samsung S8000 Jet Zwart?

Goed en logisch opgebouwd verhaal! Bedankt voor je tijd en moeite. In het uitgebreide review dat 'allaboutphones' schreef ( http://www.allaboutphones...05/Samsung-S8000-Jet.html ) lees ik iets verontrustends over het sms'en:

'Wat wel vervelend is, is dat je een "ń" maakt door twee keer op de 'a' te drukken, waardoor het typen van twee a's achter elkaar wat lastig is. Je zult eerst even op een leeg deel van het scherm moeten tikken of even moeten wachten voordat je weer een 'a' kunt typen, vergelijkbaar met het typen van twee letters die op dezelfde toets zitten op een numeriek toetsenbord wanneer T9 niet aan staat.'

Ben je hier tegenaan gelopen en zo ja, is dit iets wat uitgezet/anders ingesteld kan worden? Het lijkt me behoorlijk irritant..:(
Maykel, dit klopt idd, kwam ik ook tegen en vond ik ook lichtelijk irritant.
Echter heb ik dit opgelost door
- Met T9 aan de taal gewoon op NL te laten (kan je gewoon op het toetsenbord scherm selecteren).
- Met T9 uit, de taal op engels. Deze optie gebruik ik alleen, aangezien het typen, horizontaal met qwerty toetsenbord zo fijn gaat dat ik geen T9 nodig heb :)
Dank je Ruffneck. Ik was er zelf niet achtergekomen. Hoewel, ik ervaarde het niet als een probleem; ik had T9 altijd aanstaan.
Bedankt Ruffneck,

Dat werkt inderdaad prima; ik heb het toestel zojuist vast gehad bij een VF-store en even een test-berichtje getypt. Ik denk dat het hem gaat worden! :)
Zeer nette review. Het zou imo nˇg mooier worden als je de plaatjes in je review opneemt i.p.v. links te gebruiken.
Bedankt voor de tip! De foto's staan erbij.
Overal lees ik hetzelfde over de Jet. Slechte browser en OS maar wel een zeer mooi scherm. Het slechte OS en browser werken is dan ook de reden dat ik voor de iPhone boven de Jet het gekozen. Je mag dan wel 3G, WiFi etc. hebben maaar als de basis niet goed werkt dan ben je er ook niet veel mee in mijn ogen.
Je hebt gelijk. Degenen die een echte smartphone prefereren, kunnen deze het best laten liggen. Samsung heeft een slechte keus gemaakt door deze telefoon hun eigen OS te geven. Voor mij was het ideaal geweest als er symbian op zou draaien. "Smarter then smartphone?". Nou nee
Ben nu op vakantie, en zal later mijn review updaten. Ik zal schrijven over:

-(On)mogelijkheid Java-applicaties installeren
-Spelletjes
-Pdf-, powerpoint-, worddocumenten openen en bekijken
-Accelerometer
-Telerustellende, non-uitgebreide gebruiksaanwijzing
-"Favoriete contactpersonen" widget
-Camerafuncties en opties

[Reactie gewijzigd door M.E.Amrani op 12 juli 2009 15:55]

Ik zou graag willen weten wat je precies vindt van de mediaspeler vergeleken met een ipod. Ik heb nu namelijk een ipod en een mobiel abbo dat binnenkort afloopt, en wil graag een nieuwe telefoon, maar dan wÚl een die mijn ipod kan vervangen. Op mijn huidige samsung telefoon is de media functie echt om te huilen. (e900)
Ik was in bezit van een ipod shuffle waarop ik dus alleen geluidsbestanden kon beluisteren. Ik weet alleen niet wat belangrijk voor je is. Ga je alleen mp3 bestanden afspelen, zou ik voor de ipod gaan. Maar wil je ook films afspelen, dan raad ik je zeer sterk deze samsung aan. Divx, xvid en andere filmbestanden speelt ie vloeiend af. Zeer mooie kleuren en hoge helderheid van het scherm maken het erg prettig om hierop je films te bekijken. Een nadeel is wel dat de accelerometer niet uit te zetten is. Ik kijk mijn films met de telefoon horizontaal, maar als je de telefoon per ongeluk een beetje helt, draait het beeld voor eventjes terug.

[Reactie gewijzigd door M.E.Amrani op 14 juli 2009 14:35]

Ok, ik heb een nano van de 2e generatie dus je weet niet precies wat ik bedoel als ik het gebruiksgemak van een ipod wil. Films kijken is geen must, maar wel een mp3 speler die goed in elkaar zit en gewoon werkt zonder veel gepruts, enig idee hoe lang ie trouwens mee gaat wanneer je MP3 luistert met oordopjes?
Ik weet helaas niet hoe zo,n ipod in elkaar zit.

Zo ziet de besturing van samsungs musicplayer eruit:
Als je de telefoon een kwartslag draait, krijg je een andere besturing waarbij je door liedjes heen kunt bladeren. Erg irritant vind ik het, en jammer genoeg is het niet uit te zetten.

Wel gaat het -naar mijn mening- lang mee. Dagelijks gebruik ik de musicplayer ongeveer 2 uurtjes, en daarnaast maak ik gebruik van de camera, videoplayer en bel ik uiteraard. Twee dagen geleden hing de telefoon voor het laatst aan de stopcontact, en nog is de accu niet leeg.
@eetje, heb er zelf al mini opera op gehad, dat werkt gewoon. Helaas wel niet het gehele scherm en meer beperkingen.
Je kunt er gewoon java applicaties op installeren, nou ja gewoon... Je kunt ze via een wap upload site erop zetten en er zou een mogelijkheid met tkexplorer zijn, maar die is nogal omslachtig. (Niet alles werkt overigens.)

Ik heb momenteel het probleem dat als ik naar mijn werk ga en ik dus van plaats wegga ik vaak wel gewoon netwerkverbinding heb en ook kan internetten, maar als ik dan wil bellen zegt die dat ik alleen noodoproepen kan uitvoeren. Je kunt dan ook niet gebeld worden. Enige dat dan helpt is telefoon uitzetten en weer aan, dan duurd het een tijd voordat er weer netwerk verbinding is met Hi. Dan lijkt het wel alsof ik kan bellen en duurd het verbinding opbouwen heel lang waarna hij de verbinding toch weer verbreekt (zonder aan de andere kant de telefoon over te laten gaan) en dus niet heeft gebeld. Ik moet dan netwerk handmatig zoeken (duurd ook weer een tijd) en KNP Hi met de hand selecteren. (alweer wachten). Als er dan netwerk verbinding is kan ik internetten en bellen. Als ik dan weer hier op mijn werk door het gebouw loop gebeurd het weer dat ik wel netwerkverbinding blijf houden maar wederom niet kan bellen of gebeld kan worden na een tijdje rondlopen. Ook gebeurd het dat er gewoon geen netwerk verbinding meer connected is. Dan moet ik weer met de hand zoeken en verbinden.
Het sim kaartje is in orde want dit werkt perfect in mijn oude Nokia N80 telefoon (en heeft er ook al 2 jaar perfect in gewerkt). Heb al de nieuwste firmware geinstalleerd in mijn s8000 en ook nogmaals een volledige hardreset uitgevoerd dmv. de codes in het servicemenu. Lijkt er gewoon toch op dat ik naar een servicecentrum moet met mijn telefoon.

Niemand die deze flauwe kul herkend ?
Ook youtube filmpjes blijven er knudde uitzien met de nieuwe firmware terwijl het duidelijk is dat de telefoon de snelheid en kwaliteit wel zou moeten kunnen. (ziet er goed uit bij afspelen van xvid/divx/mpeg filmpjes)
En nog steeds geen youtube afspelen via WLAN. Wazig allemaal.
Bedankt, dat van java-applicaties ga ik later proberen via wap. Ik had ze wel geupload op een normale site, maar installeren wilde alsnog niet lukken. En benader ik de bestanden via de filebrowser op de telefoon geeft ie aan "niet-ondersteund bestandstype". De manier met tkexplorer lijkt me inderdaad omslachtig, daar ga ik me niet aan wagen.

Wat betreft je telefoon, ik denk dat het gewoon een defect is. Ik zou ermee naar de winkel gaan en vragen of ze het willen laten repareren. Tot nu toe heb ik geen problemen gehad met het bereik van mijn telefoon.
@eetje, uitgekozen bij GSMWEB, dus teruggaan is niet gemakkelijk.
Zal wel proberen contact op te nemen met een samsung servicecenter in de buurt.

@racer13, ik heb met de samsung software gewoon versie 5 kunnen updaten. Duurde echt maar een paar minuutjes, ging echt snel. Wat de veranderingen zijn weet ik eigenlijk nog steeds niet. Weet wel dat er een versie 8 van de firmware is maar die is eigenlijk voor oost europa en rusland. (engels zit er wel bij) Deze firmware heb ik nog niet getest maar denk toch dat ik eerst naar een servicecenter ga.
updaten is inmiddels gelukt , als ik nederlands taal selecteerde dan update die niet, engels gekozen en indd binnen een paar minuutjes was die klaar , zal wel te maken hebben met de update server ofzo

youtube streamen gaat prima hier trouwens

tot nu toe zeer tevreden (afgezien van de pc studio , die na mijn mening iets te buggy is)
Op www.getjar.com zijn er allerlei java applicaties te vinden die het gebruiksgemak van mijn Samsung Star aanzienlijk hebben verbetert (browser, mediaspeler....)
Kan iemand mij vertellen welke navigatie op deze telefoon werkt?
Is ht mogelijk TomTom er op te zetten??