Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 62mm - Bekijk alle specificaties

Fujifilm Fujinon XF55-200mm f/3.5-4.8 LM OIS Review

curkey 14 februari 2016, 1.114 views

Fujifilm Fujinon XF55-200mm f/3.5-4.8 LM OIS

Een verrassend ondergewaardeerde lens; hij ziet eruit als een kit-zoom, maar zijn performance ligt in het professionele domein. Geweldige OIS, nette bokeh en lichtgewicht.

Pluspunten

• Bovengemiddelde scherpte en iets lichtsterker dan kitzooms
  • Nette bokeh, zeker voor een zoom
  • Lichtgewicht en past in een jaszak
  • Uitstekende OIS (4.5 stops)

Minpunten

• Geen interne zoom
  • Variabele lichtsterkte

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5

De XF 55-200 f/3.5-4.8 OIS is een van de voordeligste lenzen in de Fuji line-up met een grote brandpuntsafstand, en voor langere tijd was het zelfs de enig verkrijgbare XF boven de 100mm. Vergis je niet in zijn prijs, want wat je ervoor terugkrijgt is een bovengemiddeld goede telezoom.

Kenmerken

Om te beginnen is de lichtsterkte een halve stop sneller dan een standaard kit-zoom zoals de EF 75-300. Ook de optiek die in de lens verwerkt zit, is van een betere kwaliteit dan je op het oog zou verwachten. Toegegeven, wijd open op 200 mm wordt het beeld wel zachter, maar onscherp is het zeker niet te noemen.

De autofocus is snel en stil, vanwege het gebruik van een linear motor. Waarom ze deze niet inbouwen in hun primes is mij een raadsel: een LM is snel, stil en accuraat. Ik vergelijk het met Canon's USM qua gedrag. Een fijn stukje mechaniek dus. De lens heeft interne focussing, due de frontlens draait niet mee. Een prettige eigenschap mocht je pola-filters willlen gebruiken.

Breeduit geroemd wordt ook de OIS. Fuji claimt dat de OIS tot wel 4.5 stops winst kan opleveren en ik denk dat die claim niet ver bezijden de waarheid gaat zijn. Tijdens concerten of op druilerige dagen is prima uit de hand te werken met dit objectief.

De bokeh die deze lens fabriceert is best te pruimen. Natuurlijk niet zo boterzacht als Fuji's prime lenzen, maar kwalitatief wel beter dan andere (duurdere) zooms van hun. Het verloop van scherp naar onscherp is keurig maar vooral rondom highlights is het gedrag rustig. Geen wilde uienringen of kattenogen dus.

Wat ik jammer vind aan deze lens is dat deze geen interne zoom heeft, zoals het later uitgebrachte 50-140 objectief, je krijgt al snel te maken met die "je lens is blij me te zien" grappen. Gezien de prijs is dit een concessie waar ik prima mee kan leven.

De meegeleverde zonnekap is ook een welkome aanvulling; hij past goed op het front en je kunt hem gewoon over de behuizing schuiven als je hem in de tas wilt opbergen tezamen met je objectief. Zo hoort het.

Stom genoeg is het ook bij mij thuis een ondergewaardeerde lens. Als ik een klein setje kan meenemen, dan laat ik deze vaak thuis. Waarschijnlijk omdat de lens wat lang is voor gebruik binnenshuis. Dat is eigenlijk wel jammer, want ik heb een paar van mijn beste foto's met deze lens gemaakt.

Al met al dus een prima objectief voor een welhaast ongelooflijke prijs. Een goede en stille AF, een strak geregelde OIS en optische eigenschappen waar je prima mee thuis kunt komen. Ik denk niet dat je je hier een buil aan kunt vallen.

Wel denk ik op de langere termijn dat ik zal zwichten voor de XF 50-140 f/2.8, omdat ik jarenlang gewerkt heb met de EF 70-200 en omdat ik de lichtsterke primes ook ben gaan waarderen. Daarnaast is deze "pro" lens wat scherper en net iets snappier, maar daar is de prijs dan ook naar.

Of ik de 55-200 dan ook verkoop, dat weet ik dan weer niet; als je licht wilt reizen en een groot tele-bereik wilt hebben, kun je hier gewoon niet omheen.

Heb jij ook een Fujifilm Fujinon XF55-200mm f/3.5-4.8 LM OIS?