Conceptronic Lounge ‘n Look CLLRCMCE Review

ncb 2 juli 2009, laatste update op 2 juli 2009, 4.407 views

Conceptronic Lounge ‘n Look CLLRCMCE

Pluspunten

• Werkt.
  • Op tuner functionaltiteit na volledig Plug And Play
  • Zeer goed signaal.

Minpunten

• Grote windows knop is niet te relocaten om een ander programma op te starten.
  • De shortcuts werken niet (In elk geval onder W7)
  • Bouwkwaliteit had beter gekund (Mogelijk specifiek voor mijn model)

Configuratie Score: 5
Ik heb sinds gister (vandaag: 2-7-2009) de Lounge 'n Look (of hoe je het dan ook spelt)
Ik heb dit apparaatje gekocht met als doel er mijn tevens bestelde htpc mee te gaan bedienen.
Gelukkig is het ionen aanbod nogal laag bij Nvidia dus is mijn bestelling met nog 2 weken vertraagd, Ik heb de Lounge 'n Look dan ook getest op http://tweakers.net/gallery/sys/20044 om in elk geval vast een beeld te krijgen van hoe hij werkt. En toen ik in pricewatch zag dat er nog geen review was besloot ik mijn ervaring maar te delen (Immers iets is beter dan niets) en zal ik het updaten wanneer ik mijn htpc binnen heb om een iets re๋ler beeld te geven van de prestaties (Voor zover dit hardware afhankelijk mocht zijn)

Ergonomie:
Ik heb de ergonomie als goed beoordeeld omdat hij gewoon goed in de hand ligt. Enige minpuntje is dat omdat ik nogal grote handen heb een hoekje van de achterkant in mijn huid drukt. Maar allicht komt dit omdat ik hem gewoon verkeerd vasthoud.

Functionaliteit:

Over de hardware kan ik makkelijk zijn. Werkt, werkt goed, en werkt best. Welke richting je het commando vandaan stuurt of van welke verdieping (Binnen 10 meter natuurlijk :P ) hij vangt het commando netjes op en voert het uit. Als je meer wenst dan dat weet ik het niet meer.

Wat betreft de programma's moet ik een duidelijke twee-splitsing maken namelijk: Windows Media Center en soortgelijke programmas.
Onder Windows Media Center is deze afstandsbediening exact dat wat je wilt hebben en werkt ie perfect. Behalve de 8 knoppen direct onder de uit knop, 4 hiervan zijn tv tuner knoppen en bij gebrek aan een tuner is het logisch dat deze niet werken. De andere vier daar en tegen horen te linken naar video, muziek, pictures en radio en deze werken gewoon niet (in dit geval ook eventjes snel getest op een vista pc. daarop werkt het ook niet.)
Onder andere programmas (Ik heb alleen XMBC geprobeerd, Mocht je vragen hebben over een specifiek programma (Waar ik makkelijk aan kan komen) zeg het dan, dan test ik dat ook) Werkt het ook zeer goed met 1 (Naast hetgeen genoemd in media center) groot nadeel. De grote Windows knop is niet te realocaten om bijvoorbeeld XMBC op te starten. en als je XMBC al opgestart hebt dan keert hij ook niet terug naar het basis menu. Wat toch wel net een tikje makkelijker was geweest.

Verder een leuk klein iets is dat hij in staat is simpel werk in Windows te doen, Je kunt er dus mappen mee openen, en bladeren door documenten en zo (Hetzelfde als je met de pijltjes knoppen op je toetsenbord kan en een enter knop) net genoeg dus om (Zei het met meer knop drukken) XMBC op te starten, en dus toch en oplossing te bieden voor een htpc die volledig zonder muis/tobo werkt.

Cofiguratie:
Als je geen tuner gebruikt is deze volledig Plug And Play. Anders moet je een driver installeren (hier vul ik later nog wat in als ik mijn tuner binnen heb)

Vormgeving:
Hoewel vormgeving uiteraard persoonlijk is moet ik zeggen dat ik het echt een heel mooi dingetje vind. Een mat zwarte ( Geen piano lak :D ) afstandsbediening en achter het deel om je tv aan te sturen (Onderste 1/3e ongeveer) een licht glimmend zwart, hoewel hier een kleine tip op zijn plaats is: Dit is een soort hard plastic kapje wat erover gelijmd zit, als je dus met je nagel in de hoeken gaat wriemelen dan verpest dit (hoogstwaarschijnlijk) de afstandsbediening. Verder zijn de knoppen (Op de Windows knop na) van dof materiaal gemaakt wat past bij de rest van de afstandsbediening. Leukste vind ik overigens wel de grote Windows knop in het midden. Die je toch doet realiseren dat dit echt wel iets anders is dan de standaard afstandsbediening om je dvd/cd speler mee aan te sturen.

Bouwkwaliteit:
Helaas is dit het punt waar Conceptronic echt 1 grote spaander laat vallen. Het eerder genoemde slecht gelijmde plaatje (wat de onderste 1/3e van de afstandsbediening is). Het is redelijk makkelijk dit eraf te krijgen. Wat doorgaans inhoud dat het op de duur uit zichzelf toch ook wel loslaat (In de hoekjes is het niet volledig gelijmd) maar wellicht ben ik de enige die hier last van heeft. En heb ik gewoon een slecht model gekregen.

Drivers en ondersteuning:
Ondersteuning heb ik op het moment nog niet nodig gehad, en de drivers zijn alleen nuttig icm een tuner. Deze zal ik dus later beoordelen.

Prijs:
Ik had zelf de keuze: Wireless toetsenbord+muis of deze afstandsbediening. Als ik dat vergelijk is dit zeker een goeie keuze. Zeker aangezien de batterijen in een afstandsbediening het een tik langer volhouden dan bijvoorbeeld muizen en toetsenborden. Verder heeft hij ook meteen echte media knoppen. En de categorie waar toetsenborden redelijke media knoppen beginnen te krijgen licht al snel boven de 100 euro (Draadloos dan.)

Conclusie:
Ik ben zelf erg blij dit apparaatje te hebben gekocht. En ik hoop het fout te hebben met de bouwkwaliteit en dat hij me nog jaren nuttig mag zijn. Maar zelfs met dat minpuntje kun je hier met een beetje zorgvuldigheid een zeer mooi en nuttig apparaatje aan overhouden.

Misschien nog belangrijk:
Als ik terugkom van mijn vakantie dan zal ik het ook draaien op mijn htpc (Als die dan wel binnen is) en mocht er wens naar zijn ook onder verschillende linux distributies (Graag suggesties voor de distributies, als je dit wilt zien.)

Update:
2-7-2009: Beetje snel na uitgave. Maar was vergeten een spellingcheck te draaien (Zou nu in elk geval iets minder erg moeten zijn) en hoofdletters ingevoegd. Verder wat foto's geschoten. Bedankt voor het commentaar.

• sekhmet (zie http://tweakers.net/gallery/sys/20044 )
  • Windows 7

Heb jij ook een Conceptronic Lounge ‘n Look CLLRCMCE?

Even een opmerking, de groene knop om mediacenter op te starten is te relocaten voor een ander programma. Iig voor mediaportal. Dit doe je door een een speciale plugin te downloaden te vinden op de team-mediaportal site, en door in het register te kloten om de toegang tot windows media center volledig uit te schakelen. Anders start hij beide programma's op.
De Plugin is MPTray, maar die werkt niet met deze afstandsbediening. MP herkent de afstandsbediening ook niet goed. Je moet de Remote op HID remote zetten en niet op MCE remote in MP om het goed te laten werken. Daarna zou je nog alle HID knoppen het zelfde als bij MCE moeten mappen, wat veel werk is.

Ik heb hem dus ook en wil graag een andere die wel goed werkt (het zelfde als de originele ab).

Voor MCE werkt hij wel out of the box :)
Het is wellicht handig in de eerste paragraaf even te vermelden om wat voor produkt het gaat :)
k zal ik doen, hoewel ik er eigenlijk vanuit ging dat mensen de titel lazen :P
Dan weet ik nog niet wat een Conceptronic Lounge & Look is ;)

De foto's maken wel veel duidelijk nu, maar het zou handig zijn als je kunt lezen dat het over een soort van HTPC-afstandbediening gaat. Dat bedoelde ik dus :)
oh ik dacht dat je met "wat" de naam bedoelde :P
ik heb nu dit zinnetje erin gezet. ik denk dat dit (zeker icm de foto's) gnoeg duidelijk maakt: "Ik heb dit apparaatje gekocht met als doel er mijn tevens bestelde htpc mee te gaan bedienen"
Ook al is het een lap tekst, je zegt toch wat te weinig. Je zou ook nog op hoofdlettergebruik en typefouten kunnen letten. Persoonlijk vind ik een afbeelding in een review wel handig want nu moet ik doorklikken om te zien wat je nu toch gereviewd heb.

Heb je overigens die &#8216 fout gecopy-paste vanuit de pricewatch?
wat zou ik dan nog meer kunnen vertellen? hoofdletters vergeet ik bij definitie... zal ik na de koffie wel eens grondig doorlopen en meteen kijken of ik nog wat spelfouten eruit kan halen. zal dan ook wat plaatjes schieten (copy pasten van pricewatch is dan ook weer net niks)

de titel word automatisch gegenereerd aan de hand van de pricewatch. kan ik dus niet veranderen (in de review zelf heb ik hem volgens mij in elk geval niet staan)

edit: ik heb de productinformatie op de pricewatch gecorrigeerd. maar ziet er niet naar uit dat hij hier update. je zult het er helaas dus mee moeten doen.

[Reactie gewijzigd door ncb op 2 juli 2009 11:18]

Hoi, nette review.
Werkt deze set ook met WinLIRC ?
Deze AB wordt nu ook volledig ondersteund door "EventGhost". Daarmee zijn alle knoppen in te stellen. Zie http://www.eventghost.org/docs/pluginlist.html
Ik gebruik deze AB om MediaPortal (inclusief TV-kaart) te bedienen. Het voordeel met deze AB is dat je echt alles kunt bedienen met ้้n apparaat. Dat werkt veel fijner dan een "multifunctionele" afstandsbediening die je telkens moet omschakelen omdat je een ander "apparaat" bediend. Verder groot voordeel is de radio frequente verbinding, waardoor deze AB niet gericht hoeft te worden.
Het zendbereik is prima. Wel heb ik gemerkt dat de USB-ontvanger niet te dicht bij je LCD-scherm (of andere elektronische apparatuur) moet staan omdat anders de ontvanger "dichtgedrukt" wordt waardoor het ontvangst bereik drastisch kan afnemen.
De reactiesnelheid is ook erg hoog. Dus al met al een uitstekende afstandsbediening.
Zou je deze remote kunnen testen onder XBMC Live?
Ik ben ook erg benieuwd of deze out-off-the-box werkt in XBMC Live.
zou je ons kunnen bevestigen of deze een beetje werkt onder XBMC Live?
Zou je kunnen kijken of ie met mediaportal werkt? te downloaden op www.team-mediaportal.com

Alvast bedankt
mediaportal werkt (op de al in de review genoemde knoppen na) gewoon voor zover ik kan meten. alleen moet je de clear button gebruiken ipv pijltje terug om naar een vorig menu te komen
Ziet er goed uit. Dank voor je review. Is het mogelijk dat je hem kunt testen met JR mediacenter http://www.jrmediacenter.com Dit is de software die ik wil gaan gebruiken in mijn HTPC.
Voor XBMC zou het ook mogelijk moeten zijn om de groene knop te detineren door Keymap.xml aan te passen. :)