Specificaties 10,6" (1920x1080), Win 8.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Cube i7 Stylus Blauw Review

Visheer 13 februari 2016, laatste update op 13 februari 2016, 2.133 views

Cube i7 Stylus Blauw

Pluspunten

• CPU/GPU prestatie
  • Beelscherpte

Minpunten

• Geluid
  • Lage opslagcapaciteit
  • Weerspiegeling scherm

Met een veel moeite moest ik een maand geleden afscheid nemen van mijn oude vertrouwde laptop. Het beestje heeft haar plicht vol overtuiging gedaan sinds 2008. Het leven werd kunstmatig verlengd door een moederbordtransplantatie en het bakken van GPU op 180 graden Celsius, maar het mocht niet baten. Een vervanging werd gezocht.

Als arm ventje kan ik het helaas niet veroorloven om een nieuwe volwaardige laptop te kopen voor 1000 euro. Daarnaast wilde ik niet opnieuw een log en groot exemplaar zoals mijn vorige laptop, maar juist iets handzaams. Echter moest de hardware wel geschikt zijn om CPU intensieve taken uit te voeren en daarnaast moet het mogelijk zijn om zo nu en dan een spelletje te spelen.

Over tablets ben ik een lange tijd sceptisch geweest, het nut ontging me simpelweg. De hardware bleef ver achter op laptops en het OS verhinderde installaties van vele programma’s. Tijdens mijn zoektocht kwam ik erachter dat er sindsdien veel veranderd is. Er zijn snelle hybride laptops met Windows 10 op de markt, als je de flappen ervoor wilt neerleggen. Vele top-10-lijstjes lieten mij steil achterover slaan door de gevraagde prijzen. Tot ik de Cube i7 Stylus tegenkwam. Deze kleine krachtpatser kom je vreemd genoeg weinig tegen, onterecht naar mijn mening. Met een prijs van 340 dollar (excl. invoerkosten) ben je al snel de helft minder kwijt vergeleken met de directe concurrenten.

Specificaties en uiterlijk

Hetgeen wat de meeste mensen toch het belangrijkste vinden, de specificaties. Onder het motorkap schuilt een Core-M 5y10c die stationair op 800 MHz loopt. Als het gaspedaal ingedrukt wordt zorgt de turbo voor 1200 MHz extra, waardoor het totaal op 2 GHz terecht komt. De ge´ntegreerde GPU is een HD 5300. Het werkgeheugen bestaat uit 4 GB LPDDR3 RAM. De opslag wordt voor z’n rekening genomen door een 64 GB SSD. Het laatste stukje hardware wat ik wil benoemen is het touchscreen zelf, de veelgebruikte Samsung 10.6 inch 1980x1080 IPS paneel.

Hoeveel verschil kan er zitten tussen het uiterlijk van tablets? Het is rechthoekig, weegt onder een kilo en is beschikbaar in alle kleuren, zolang het maar blauw is. Aan de linkerkant zijn van boven naar onderen te vinden: een 3.5 mm jackplug, mini-HDMI, micro-SD en micro USB 3.0 type B. Een micro USB naar USB adapter wordt meegeleverd. De Cube i7 Stylus komt met Windows 10 Home voorge´nstalleerd.

Keyboard dock

De bruikbaarheid stijgt enorm met de aanschaf van de bijbehorende keyboard ter waarde van 50 euro. Twee magneetjes beiderzijds zorgen voor een stevige verbinding tussen tablet en keyboard en een aantal koperen pinnetjes zorgt voor de communicatie. Bij het dichtklappen is het scherm beschermt. Het keyboard typt heerlijk, mede omdat er veel ruimte tussen de toetsen zit. Er zit ook een kleine trackpad op. Deze stelt helaas teleur. Het is te klein en tijdens het typen raak je het makkelijk aan met je duimen, waardoor je cursor opeens ergens anders heen schiet. Gelukkig kan je het uitschakelen met een simpele short-key. Ook de linker- en rechtermuisknop op het trackpad werkt niet lekker. Voor het indrukken is onevenredig veel kracht nodig. Daarnaast moet de knop ook even vastgehouden worden, anders wordt het niet goed geregistreerd. Al met al gebruik ik de trackpad zo weinig mogelijk. Aan de achterkant zitten twee USB 2.0 ingangen, handig voor je muis en/of USB-sticks. Vier rubberen nopjes zorgen voor voldoende grip op de ondergrond. Er is ook ruimte aanwezig om je Wacom pen te verbergen, deze moet je er dan wel bij kopen. Mijn aanbeveling zou zijn om de Cube i7 Stylus niet te kopen zonder deze keyboard dock.

Wat ik belangrijk vind aan een tablet

Qua rekenkracht wilde ik niet achteruit met deze nieuwe aankoop. Een stukje programmeren, simuleren, modelleren en beeldbewerking moet zonder horten of stoten kunnen. En dat kan allemaal op de Cube i7 Stylus. Grafisch geweld kan niet verwacht worden, maar de meeste spelletjes gaan prima. De passieve koeling is heerlijk als je lang hebt gewerkt met een laptop die dacht een stofzuiger te zijn.
Touchscreen
Het scherm is helder, scherp en het multitouch scherm werkt prima. Bij veel achtergrond licht vindt er wel een aanzienlijke hoeveelheid spiegeling plaats. Zo kan je bij goede omstandigheden makkelijk zien af het tijd wordt om jezelf naar de kapper te sturen.
Geluid
Het volume van het geluid kan aangepast worden met een fysieke knop aan de rand van de tablet. Het geluid zelf wordt verzorgd door twee speakers gesitueerd aan de rechterkant. Van stereo mag je dus niet echt spreken. Ook de kwaliteit is ver benedenmaats. Het maximale volume is te zacht en het geluid zelf is erg blikkerig. Eigenlijk zijn de speakers alleen bruikbaar als de ruimte volledig stil is. Vergeet dus niet je koptelefoon mee te nemen als je naar iets wil luisteren.
Batterij, opslag en camera
De batterij heeft een capaciteit van 9000 maH. Daarmee kan je ongeveer negen uur vooruit met zeer licht gebruik en vijf uur bij intensief gebruik. Het opladen gebeurt met een standaard 12 Volt adapter. Een volledig lege batterij heeft wel aardig wat uurtjes nodig om op te laden en het snoertje aan de adapter is wat aan de korte kant.
Een groot nadeel is de lage opslagcapaciteit. Van de 64 GB wordt een deel opgegeten door OS, en de rest gaat altijd verassend snel op. Om die reden heb ik een micro-SD kaartje van 64 GB erbij gekocht. Er zijn zowel een front als rear camera aanwezig van 2 en 5 MP respectievelijk. Nu maak ik nooit foto’s met een tablet en de front camera is prima voor videogesprekken.

Ik ben erg tevreden met de aankoop van de Cube i7 Stylus. Een hoog bang for your buck gehalte. Met de keyboard dock erbij vergroot je de bruikbaarheid enorm, zeker als je de slechte trackpad kan negeren. Het geluid en de opslagcapaciteit zijn de grootste nadelen. Ik heb wat extra dingetjes gekocht om het leven wat makkelijker te maken: het keyboard dock, 64 GB micro-SD, mini-HDMI - HDMI - VGA converter en een 32 GB USB-stick.

Heb jij ook een Cube i7 Stylus Blauw?

Gebruik je de Stylus pen erbij?
(En qua vezenden; duurde het lang/invoerheffing gehad?)
Ik heb de Stylus pen er niet bijgekocht, simpelweg omdat ik denk het nooit te gebruiken. Het moet allemaal wel uit China komen dus verwacht een levertijd van minimaal anderhalve week. En er moet inderdaad nog ongeveer 30 euro invoerrechten bijbetaald worden aan de courier, in mijn geval DHL.
Ben je na drie maanden nog steeds even tevreden met dit apparaat? Hoe houdt de bouwkwaliteit zich? (nog geen openstaande kiertjes?)
Tot op heden geen problemen met de bouwkwaliteit.
Op moment van schrijven zou ik voor de Cube i7 Book gaan, vanwege de snellere Intel Skylake Core m3-6Y30 processor. Nadeel is dat je geen HDMI poort hebt, maar een USB-C -> HDMI adapter erbij moet kopen ($7 extra via aliexpress) en je dus ook weer een extra "aanhangsel" aan de tablet hebt zitten.

De prijs is nagenoeg gelijk als de Cube i7 Stylus.

Kijk op AliExpress voor de beste prijs.
Hoe is het apparaat vandaag de dag?