Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart Review

Luckeh 6 september 2005, 3.743 views

Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart

Pluspunten

• Ghosting t.o.v. andere TFT schermen
  • Zowel DVI als D-Sub kabel geleverd

Minpunten

• Fletse kleuren
  • Weinig kleuren
  • Witte balk bovenin van backlight
  • Witte balk onderin (minder erg als bovenin)
  • Matige kijkhoek

Introductie
Ik heb dit scherm nu ongeveer 14 dagen, het draait in een dual opstelling met een Xerox XA7-19i (8ms) en als vergelijkingsmateriaal heb ik een Iiyama Vision master pro452 meegenomen en een Neovo F-419 (25ms versie, inmiddels verkocht). Dit is mijn 3e TFT scherm in 4 maanden tijd.
Ik heb dit scherm gekocht omdat ik verre van te spreken was over de ghosting van mijn Xerox scherm (zie mijn productsurvey daarover) bij het spelen van Quake3 en met Quake4 op komst besloot ik toch maar een ander scherm te proberen. Een collega had zojuist een 930BF aangeschaft en was bereid een dagje zonder te zitten zodat ik hem kon proberen. Qua ghosting was ik behoorlijk te spreken en heb toen besloten zelf ook maar een scherm te bestellen.

In de volgende survey behandel ik de volgende aspecten:
- Pixeldefecten
- Vormgeving & Algemene kwaliteit
- Kleurweergave
- Kijkhoek
- en het belangrijkste topic: Ghosting
- Slotconclusie

Pixeldefecten
Ik maak me niet zo druk over dode pixels, heb 3 jaar lang achter een Iiyama met twee lijntjes gezeten en die zag ik ook nooit. Uiteraard is het een persoonlijke kwestie, maar je ergeren aan een paar dode pixels is in mijn ogen zinloos.
Het exemplaar wat ik van m'n collega getest had, bevatte maarliefst 3 defecte pixels, een compleet dode en twee subpixels. Mijn eigen exemplaar heeft (maar?) een dode pixel. Hij bevindt zich rechtsbovenin en je vindt hem alleen maar als je donders goed zoekt :)

Vormgeving & Algemene kwaliteit
De vormgeving is niets bijzonders, de klep achterop vind ik zelfs onhandig en is snel te beschadigen. De powerled is niet zo fel t.o.v. de Xerox en de Neovo, dit maakt het wat minder opvallend, vooral in het donker. Daarnaast had ik had ik liever de knoppen aan de voorkant gehad ipv de onderkant. De voet moet met enig geweld vast gezet worden en weer los gemaakt worden wil je de monitor transporteren.
In vergelijking met de Xerox is de 930BF duidelijk de mindere, vooral qua style wint de Xerox het met gemak. Als men zelfs de glasplaat van de Xerox in de overweging laat meetellen, delf de Samsung helemaal de spit.

Kleurweergave
Op dit punt heb ik het scherm alleen vergeleken met het Xerox scherm. Het eerste wat mij opviel tijdens het aanzetten van het scherm, zijn de witte balken boven en onderin van de backlight, ze zijn zelfs best wel sterk opvallend. Bij een zwarte bureaublad is de witte balk bovenin nog steeds te zien, een flinke minpunt mijn inziens. Dit nadeel weegt veel zwaarder dan een paar dode pixels.
Bij de referentieverschil voor de kleuren zijn alle instellingen op 50% gezet. (helderheid, contrast en kleuren). Bij het wijzigen van de kleuren op de monitor komt in de de linkerbovenhoek een wittig verkant vlak (ongeveer 8x8 cm). Deze gaat niet meer weg totdat je de monitor uit zet en weer aan doet.
Qua kleurweergave is het verschil tussen de Xerox en de Samsung evident, de foto's zijn veel fletser op de Samsung dan op de Xerox. Vooral op het wat lichtere spectrum vlak valt moeilijk onderscheid te maken tussen kleuren, ik denk dat dit een nadeel is van een TN+ scherm.

Kijkhoek
De kijkhoek is best wel goed, ik zou stellen dat 80% bij hogere hoeken nog zichtbaar is. Echter! De 100% spot, hiermee bedoel ik de hoek waarbij het scherm op z'n best qua helderheid is is behoorlijk klein. Met een beetje draaien van het hoofd (say, 45-70%) wordt het scherm gelijk donker. Tekst etc. blijft wel leesbaar (dit in tegenstelling tot mijn laptop) maar het is een flink stuk donkerder.
Ik weet niet wat er exact onder de definitie van "kijkhoek" valt, 160 graden kijkhoek kan kloppen waarneer men nog tekst wil lezen. Ik denk dat een 100graden kijkhoek mee reeel is als na de lichtopbrengst gekeken wordt.

Ghosting
Het belangrijkste pluspunt van dit scherm t.o.v. van mijn vorige TFT schermen is de ghosting. Tussen mijn Xerox (8ms) en dit scherm zit heel wat meer verschil als de getallen durven aangeven.
Omdat het begrip ghosting ook een brede interpretatie biedt, heb ik mijn digitale fotocamera er maar bijgepakt om het verschil tussen de 8ms Xerox en de 4ms Samsung op de gevoelige plaat vast te leggen. Ik heb dit gedaan met een 1/125 sluitertijd (=8ms). Ik heb een drietal images bijgevoegd als resultaat. Op de fotos is erg duidelijk het verschil te zien tussen de Xerox en de Samsung. Qua ghosting scoort het dus behoorlijk punten.
De foto's zijn genomen met een Quake3 demo op mijn instellingen. (http://www.luckeh.nl/quake/cfg.zip). Op beide monitoren wordt exact hetzelfde beeld afgebeeld, dit kan door even de stekker van een scherm eruit te trekken waardoor zowel desktop als game hetzelfde beeld geeft.

Ter referentie heb ik voor de ghosting ook nog mijn iiyama er naast gezet. Helaas was het niet mogelijk om de iiyama op 125hz te zetten en de TFT tegelijkertijd op 75hz. In de onderlinge vergelijking moet de Samsung TFT het toch duidelijk afleggen tegen de CRT. Vooral op de donkere vlakken is duidelijk nog de ghosting zichtbaar. Het is nog wel acceptabel, maar verre van goed voor een diehard gamer. Dit is echter mijn subjectieve mening.

Op de fotos die ik bijgevoegd heb is het verschil te zien tussen de Samsung (links) en de Xerox (rechts). De horizontale lijn die je op sommige foto's ziet is de verversing van het scherm.

Slotconclusie
In de slotconclusie stel ik meestal de vraag: "En?".
Ik heb een wat dubbele kijk op het scherm. Voor games ben ik enorm blij dat ik het scherm gekocht heb, ten opzichte van mijn Xerox is dit toch wel een flinke stap vooruit. Voor het desktopwerk is het een flinke tegenvaller, met name de fletse en beperkte kleuren in combinatie met de witte balken bovenin maakt me een beetje sip. Maar nu ik weer een beetje kan quaken, compenseert dat behoorlijk :)

• Xerox XA7-19i 8ms
  • Neovo F-419 25ms
  • Iiyama Vision Master Pro452
  • ATi Radeon x850XT PE 2xDVI

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart?

Het is misschien personelijk of het ligt aan het schermpje van mijn laptop :+ maar ik vind de kleuren van de samsung toch mooier overkomen dan die van de xero die zijn er nogal grijzig uit...
M@rijn, ik vind dat je gelijk hebt. Ik bekijk het hier op een 17" Sony Trinitron (CRT, dus 16,7 miljoen kleuren)
en ik vind ook dat de kleuren van de Samsung helderder en mooier zijn. Er zit inderdaad een "grijze" waas over het Xerox-scherm.