Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Spectre x360 13-4159nd Special Edition Review

Gapert86 13 februari 2016, laatste update op 19 maart 2016, 1.753 views

HP Spectre x360 13-4159nd Special Edition

Perfecte laptop voor mij. Uitstekende bouwkwaliteit, goede prijs en tot nu toe nog geen enkel echt minpunt.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Scherm zowel beeld als aanraakgevoeligheid
  • Schermscharnieren erg stevig
  • Prachtig zwart met goud uiterlijk
  • Goed werkend touchpad

Minpunten

• Vooralsnog geen
  • Na 2 maanden: gele vlekken op scherm

EDIT NA 2 MAANDEN: Het scherm vertoont gele vlekken in de hoeken en onderaan, het lijkt alsof het scherm is ingebrand. Zie foto's. Op het internet lees ik meer van dit soort verhalen. Wil je geen gele-vlekken-scherm? Kies een andere laptop.

Dit wordt geen prijswinnende review met allerlei metingen, foto's en verhalen, daar heb ik nu de tijd niet voor. Maar ik wil Tweakers die twijfelen een klein stukje informatie geven die ze wellicht helpt bij hun keuze.

In 2015 heb ik een HP laptop gekocht die binnen een maand weer terug naar de winkel moest omdat er geen 5Ghz wifi op zat, in tegenstelling tot wat in sommige bronnen werd aangegeven. Vervolgens zette ik zelf een PC in elkaar en deze maand zocht ik alsnog naar een laptop voor zakelijk gebruik die aan de volgende eisen moest voldoen:

- representatief,
- geen standaard plastic zakelijke laptop,
- snel en vlot in gebruik, in ieder geval voldoende voor Photoshop en Lightroom,
- touchscreen met pen ondersteuning,
- slank/licht.

Voorheen kon ik geen laptop vinden behalve de veel te dure Apple producten die zowel aan de esthetische eisen voldeed alsmede aan die op gebied van snelheid en gewicht. Toen ik op Tweakers de review van de eind 2015 uitgekomen (snellere/mooiere) versie van de HP Spectre las was ik al snel verkocht. Begin februari kwam die ook nog eens in de aanbieding bij BCC (1156 euro) waardoor de keuze, ondanks 1 slechte gebruikersreview hier op Tweakers, makkelijk gemaakt was. Ik heb overigens de versie met het HD scherm.

Ik heb de laptop twee weken in gebruik en hij maakt tot nu toe al mijn verwachtingen waar. Windows en programma's starten razendsnel op vanaf de SSD, het scherm is beeldschoon en biedt contrastwaarden die op het oog niet onderdoen voor die van een Macbook Pro, de spiegelingen vallen voor een spiegelend scherm erg mee en het scherm reageert prima op aanrakingen met vingers. Ook ben ik 'verliefd' op het uiterlijk: de matzwarte verschijning met goudkleurige details zijn om van te smullen. Bijkomend voordeel is dat de letters op de toetsen beter zichtbaar zijn dan bij de Spectre met lichtkleurige toetsen (meer contrast). Ook zakelijk is dit een pluspunt: als je bij een klant komt en die zegt uit zichzelf al 'wauw, mooie laptop!' dan heb je je eerste goede indruk al gemaakt.

De ergonomie is dankzij het 360 graden draaibare scherm uitstekend. Even op de bank liggen met de laptop? Zet hem in tentmodus op je buik en je hebt nog nooit zo comfortabel liggen 'laptoppen', het is ook veel comfortabeler dan de iPad omdat hij uit zichzelf rechtop blijft staan.

De accuduur heb ik nog niet uitgebreid getest maar voorlopig lijkt het geen probleem om 9 uur op de laptop te werken (tekstverwerken, browsen).
Ook de werking/ontvangst van wifi lijkt op dit moment puik in orde door het huis heen, in de zomer kan ik pas oordelen of de laptop in de tuin onder- of bovengemiddeld scoort. Overigens gebruik ik hem in combinatie met de Netgear Nighthawk AC1900 R7000.

Voor nu laat ik het hierbij. Prima laptop die je, zeker als hij in de aanbieding is, meer dan gemiddeld bang for buck biedt.

Heb jij ook een HP Spectre x360 13-4159nd Special Edition?

Mooie laptop. Nu nog in een 15 inch uitvoering (zonder numeriek gedeelte) 8)
Je hebt alle, op ééntje na, 4 of 5 sterren gegeven. Hoe kom je dan tot 1 ster als eindoordeel?
De laptop kan op punten heel goed zijn, als hij vervolgens gele vlekken in het scherm krijgt en terug moet krijgt hij als eindoordeel 1 ster. Ik lees op internet dat dat ook een dingetje is met deze laptop.