Specificaties Actioncam, max 1920x1080 @ 10fps, wifi - Bekijk alle specificaties

Eken H9 Geel Review

Herr Flicker 17 februari 2016, laatste update op 19 februari 2016, 17.185 views

Eken H9 Geel

Eken is een onbekend voor mij. Ik wilde de Eken H9 proberen vanwege zijn 4K mogelijkheid. De Eken H9 heeft net zoals bij SJCAM een heel accessoires pakket in de doos. Een mooi 2-inch scherm aanboord, waterproof case en accessoires test ik deze camera.

Pluspunten

• Veel accessoires
  • Mooie case
  • 2-inch scherm
  • 60fps mogelijkheid

Minpunten

• Geen echte 4K
  • Goedkope look
  • Knoppen reageren slecht

Beeldweergave Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 3
Features Score: 5
Design & bouwkwaliteit Score: 3

Introductie Eken H9 - 4K monster?

Eken was voor mij geen bekend merk. Ik werd getriggered door de "4K Ultra HD" en de lage prijs. Ik bestelde de Eken H9 bij Gearbest.com en had de camera met 3 weken thuis.

De camera is verkrijgbaar in 7 kleuren (wit, zwart, blauw, gold, roze?, zilver en geel). De belangrijkste specificaties:

-4K Ultra HD resolutie (slechts 10fps)
-12MP
-1050mAh batterij
-Wifi / app mogelijkheid
-1080P / 60fps

Unboxing & verpakking

Als je de camera ontvangt valt de doos gelijk op. Ik vind de doos er erg goedkoop uitzien. Het lijkt alsof een stagiaire met Photoshop wat heeft lopen spelen. Erg jammer, aan de uitstraling hadden ze best wat vertrouwen kunnen winnen.

Zoals je ziet is er over de inhoud niet bespaard. Een lader, waterproof case, diverse mounts en kleine accessoires zitten allemaal in de doos.

Specificaties & maten

Chipset: Sunplus 6350
Image Sensor : OV4689
Scherm: 2.0inch
Video resoluties : 1080P (1920 x 1080), 720P (1280 x 720), 2.7K (3264 x 2448), 4K (4096 x 2160)
Foto resoluties : 8M (3264 x 2448),5M (2592 x 1944),12M (4000 x 3000),4M (2304 x 1728)
Batterij: 1.5 uur (1080P @ 30fps), 1 uur (1080P @ 60fps), 40 minuten (4K @ 10fps)
Lens: 170 breedhoeklens
Talen: Turkish,Simplified Chinese,Thai,English,French,Spanish,Portuguese,Russian,German,Italian,Dutch,Polski,Cesky,Japanese,Korean

Camera

De camera is simpel gehouden met knoppen. Een On/Off knop die gecombineerd is met een mode knop. Uiteraard een shutterknop voor het maken van een foto of het starten met filmen. Aan de zijkant zitten 2 knoppen om door het menu heen te scrollen.

Ik had wat moeite met de knoppen soms. 1 op de 10 keren reageerde de knoppen gewoon niet. Het leek alsof de camera bezig was met andere dingen, behalve de gebruiker.

Toen ik naar de maten keek van de Eken H9 zag ik dat de maten hetzelfde zijn als de SJCAM SJ4000. Zie hier:

Filmen

Om te beginnen is 4K geen echte 4K, terwijl ze hier juist mee profileren. De hoogste resolutie schiet helaas maar op 10 frames per seconde. De resolutie is 3840x2160. Met een Bitrate van 50.000 kbps

4K Sample

Ik heb een vergelijking gemaakt tussen mijn favoriete camera (Xiaomi Yi Cam) en de Eken H9. Zie hier de video:

Foto's

Mijn ervaring met erg goedkope action cam's is de lage kwaliteit van de foto's. Ze zijn vaak goedkoop door de goedkope chipset en sensor, en dat resulteert in foto's die door een aardappel zijn geschoten. Zie hieronder een paar foto's van de Eken H9:

Bij de laatste foto ga ik wat in detail, om te kijken hoe hij van close naar medium en verre afstand presteert.

Full size:

Close:

Medium:

Far:

App

De app is handig te gebruiken wanneer je foto's en video's wil downloaden naar bijv. je mobiel. Ik raad dit niet aan met grote bestanden (dit duurt eeuwen, en editen doe je toch niet echt op je mobiel). De ervaring is dat dit met foto's erg leuk en snel werkt. Delen via social media doe je in een paar minuten.

De Eken H9 is een mooie camera voor dat geld. Ik heb hem gekocht voor 46 USD. Omgerekend zo'n 42 euro. Voor deze prijs en al deze features en accessoires is dit zeker een mooie camera. De 4K mogelijkheid is een leuke optie maar met 10fps is het niet echt voor actie bedoelt. De 1080p resolutie, wat uitstekend is voor YouTube video's, is 60fps zeker voldoende. Ook slow motion video's zijn hierdoor makkelijk te maken.

De mogelijkheid om de app te gebruiken is handig om je beeldmateriaal naar je telefoon te sturen en dit gelijk op Instagram/Facebook e.d. te plaatsen. Voor social media (waarbij de foto's toch kleiner worden) is dit perfect. Je gooit er nog een mooi filter overheen en al je vakanties foto's zijn prima.

Ik heb de camera bij gearbest.com gekocht:

Prijs 17-02-2016 = $46.99

Heb jij ook een Eken H9 Geel?

Leuke review :)
Hoelang kun je er mee filmen en hoe is de waterproof case?
De waterproof case is tot ongeveer 30m onderwater. Ik ben er nog niet zo diep mee geweest ;)
En qua batterij, in welke resolutie?
Cool, dus het is dus mogelijk :)
op 720p of 1080p?
Mooie review, ik had die camera ook al gezien bij Gearbest.
Bijna te mooi om waar te zijn, maar dus toch aardig waar voor z'n geld.
Zojuist zijn grote (lees: duurdere) broer H8 Plus besteld. Ik was in de markt voor een SJ7 Star, maar de levering daarvan laat op zich wachten en de bevindingen van de SJ6 Legend schijnen niet al te best te zijn. Door de twijfel de bestelling geannuleerd en de Eken maar besteld. Ben benieuwd!
Leuke review maar het lijkt er op dat je niet de Eken H9 hebt getest maar de zogenaamde nep H9, die is dan ook een stuk goedkoper.
De Eken H9 zoals bij Bol te koop ziet er echt anders uit, er is een uitgebreide discussie op internet omtrent de fake en de echte Eken H9, alhoewel die Eken wellicht weer een nep gopro is.
Zojuist ook mijn eken h9 binnen gekregen.
Wanneer je met de app filmt viel het mij op dat de film wordt opgedeeld in filmpjes van 1 minuut.
Kan je instellen dat dit niet gebeurd?
Je hebt duidelijk een met oude firmware de recente Eken heeft op 4K Ultra HD resolutie 25fps en geen 10fps.
Uiteraard is 4K op de eken H9 interpolated dus niet echt 4K maar uitvergrote FHD naar 4K. dus film je er best mee in FHD en als je echt 4K wilt koop dan de Eken H8s of H8 Pro.

[Reactie gewijzigd door Modboy op 26 februari 2017 14:38]

Wat vind je van de geluidskwaliteit? Vaak is deze bar slecht bij goedkope action cams.
Goedemiddag, ik heb een vraagje. Ik heb ook de Eken H9R action camera gekocht bij Bol. Nu wilde ik graag mijn filmpje afspelen op de pc met besturingssysteem Vista. Welk programma kan ik het beste installeren/gebruiken om de video's/foto's over te zetten en bekijken via de pc?
Bij voorbaat dank en groetjes Danielle.
Dit zou je bijv. kunnen doen met VLC Player - deze is gratis te downloaden.
Voor het bewerken/maken van je filmpjes zou je Windows Movie maker of Gopro editor kunnen proberen.
Dankjewel Herr Flicker voor je antwoord. Ik heb het idd gedaan met VLC player, maar het beeld loopt niet soepel, loopt schokkend als ik het afspeel. Hoe zou dat komen?
Ervan uitgaande dat je geen problemen hebt met het afspelen van ander Full-HD filmmateriaal (?) kan dit een paar oorzaken hebben. De opname kan wellicht met een lage FPS gemaakt zijn, of je pc/laptop heeft moeite met het bestandsformaat / de codec / bitrate waarmee de camera de beelden opslaat. Geen idee welke dat is. In het laatste geval zou je het bestand kunnen converteren naar een ander formaat.
Ik heb ook zo,n camera gekocht maar ik heb een probleem hij start om de 30 minuten een nieuw filmpje op waarom filmt hij niet continu door wat doe ik hier verkeerd.
gr.martin