Spigen Tough Armor Samsung Galaxy S6 Case - SGP11337 - Gunmetal Review

Pepper92 13 februari 2016, laatste update op 13 februari 2016, 739 views

Spigen Tough Armor Samsung Galaxy S6 Case - SGP11337 - Gunmetal

Zeer stevige case met beschermende en soms irriterende verheven schermranden, goede grip aan de zijkant, maar slechte grip aan de achterkant.

Pluspunten

• Goede kwaliteit
  • Goede bescherming
  • Ruime uitsnedes voor 'pluggen'

Minpunten

• Gladde achterkant
  • Verheven schermrand irriteert soms
  • Scherpe randjes

Voor mijn splinternieuwe Samsung Galaxy S6 was ik natuurlijk op zoek naar een goede case. Het is de Spigen Tough Armor geworden. Omdat er over de S6 al genoeg reviews op tweakers.net staan, en in het accessoires-topic veel vragen worden gesteld over cases, heb ik besloten een uitgebreide review over de case te schrijven.
Reden van aankoop
De S6 is voor mij toch een prijzige telefoon, waardoor ik niet tevreden ben met simpele bescherming van een dunne hard- of softcase cover. De Spigen Tough Armor kwam snel naar voren als één van de stevigste cases. Ik vond hem in eerste instantie te duur (¤30), maar heb hem bij Mobile Mango voor het spotprijsje van ¤12 kunnen krijgen. Omdat alleen de Gunmetal en de White voor deze prijs te krijgen waren, is het de Gunmetal geworden. Zelf vind ik Metal Slate mooier.
Specificaties
De specificaties op de site van de fabrikant zijn veelbelovend (vrij vertaald):
Afmetingen: 7,59 x 14,78 x 1,19 cm
Materiaal: Polycarbonaat / TPU
Luchtkussen technologie en dubbellaagse bescherming
Schok-absorberend TPU binnen en polycarbonaat buiten
Beschermende case met weinig bulk
Geïntegreerde kickstand
Verhoogde schermrand van 1,5 mm
Certified Military Grade Drop-Tested MIL-STD 810G-516.6
* Dit houdt in dat de case (hopelijk met het toestel daarin) vanaf 120cm hoogte is laten vallen op 5cm dik multiplex met daaronder beton. Dit gebeurt 26x (op alle zijden, hoeken en randen 1x), maar mag gespreid worden over 5 verschillende items.
Unboxing
De case bevind zich in een stevige case ( :P ) , welke gemakkelijk (zonder schaar!) open te krijgen is. Handig, want uitproberen en terugsturen is op deze manier geen probleem. In de box bevindt ook een code waardoor je kan uitzoeken of het om een echt Spigen product gaat. Bij deze: deze review gaat over een échte Spigen.
De case
De case bestaat uit twee delen, een buigbare binnencase en een harde buitencase.
Binnencase
Met name de randen zijn dik en voelen rubberachtig aan. In de randen zijn zijn de volume- en powerknoppen verwerkt. Dit zijn dus geen openingen. De achterzijde van de case is in vergelijking met de randen dun, maar voelt toch stevig aan. Op het vlak binnenin bevindt zich een soort 'spinnenweb patroon', wat volgens Spigen rek van het TPU tegengaat en extra schok absorberend vermogen biedt. Op de achterkant bevindt zich in elke hoek een dun randje, wat vermoedelijk grip geeft als de telefoon plat op tafel ligt. Er zijn openingen voor microfoon, infraroodpoort, koptelefoon, oplader, microfoon, camera en flitser. Aan de onderzijde bevinden zich nog 2 extra gaatjes, waarvan ik er maar 1 terug kan vinden op de S6. Ik weet niet waarvoor deze dient.

Buitencase
De buitencase bestrijkt slechts een deel van de telefoon, op die plekken waar de binnencase dunner is. Ik heb het idee dat deze buitencase er vooral is voor het oog, en niet zozeer voor de bescherming. Ook bevat deze case de kickstand, waarover later meer.
Aanbrengen
De case is redelijk gemakkelijk aan te brengen, mits je dit in twee stappen doet. De binnencase is stug, maar vouwt met enige moeite naadloos om de telefoon. Inmiddels heb ik de case al een aantal keer losgehaald en de binnencase wordt duidelijk soepeler. De buitencase klik je er vervolgens redelijk eenvoudig op vast, maar je moet wel specifiek alle randen nalopen om nog even aan te drukken.
Het resultaat
Het resultaat is een zeer stevig aanvoelende, nauw sluitende case. Er zit een verheven rand rondom het scherm welke het scherm goed beschermt. De uitsneden liggen perfect in lijn. De algehele afwerking van de case is gewoonweg goed in orde.
In gebruik
Ik kom van een iPhone 4s en ben de grootte van de S6 dus niet gewend. De eerste dagen voelde de case dan ook erg bulky aan, terwijl dat met de S6 los nog meeviel. Inmiddels vind ik dat deze case een mooie middenweg biedt: wel bulky (dus beschermend), maar nog prima met één hand te bedienen.

Knoppen en uitsneden
De powerknop is zeer soepel in gebruik en levert geen problemen op. De volumeknoppen bieden iets meer weerstand, maar dat komt voornamelijk doordat dit met een uitgestrekte wijsvinger gebeurt. Ik ervaar het niet als een probleem.
De camera krijgt voldoende ruimte en voor degenen die de meters onder de flitser gebruiken: ook dat gaat zonder problemen. De micro-USB poort opening biedt ook redelijk wat ruimte rondom: voor de Samsung lader ruim voldoende, maar voor het inpluggen van en Kobo kabel (lomp en vierkant) net iets te klein. De opening voor de headphone jack is breed genoeg voor het inpluggen van grotere pluggen. Overigens levert de ruimte headphone jack ook een klein probleem op: het is precies de plek waar ik de telefoon op mijn pink laat rusten, en de randjes van de opening voelen scherp aan. Hier had ik met name de eerste dagen last van, inmiddels heb ik een dun laagje eelt ontwikkeld. Overigens voelt de case op meerdere plekken soms scherp aan.

Grip
De zijkanten bieden voldoende grip om de telefoon veilig vast te houden. Hiervoor moet je de telefoon dus wel met je vingers omsluiten. De achterkant is namelijk vrij glad: ik durf de telefoon dus niet losjes in mijn hand te laten liggen. Doordat de achterkant vrij glad is glipt hij soms ook een beetje weg als ik de telefoon uit mijn broekzak haal. Gelukkig heeft het scherm (met Spigen screenprotector) wel meer grip, ik heb de telefoon dus nog niet laten vallen.

Verheven schermranden
De verheven schermranden lopen mooi schuin af richting het scherm. Toch levert het wel wat bedieningsproblemen op, doordat je de rand van het scherm niet goed kunt bereiken. Dit merk je met name met het verplaatsen van apps tussen pagina's. Vaak schiet hij 2 pagina's verder, vervolgens weer 2 terug enzovoorts.

Draadloos opladen
Dankzij goede service van Coolblue (waar ik de S6 gekocht heb) inmiddels een Samsung Wireless Charger in huis. Dit werkt prima in combinatie met de case.

Kickstand
De kickstand is een beetje een gimmick. En hij is handig voor de foto's :9
Hij zit stevig vast in de case, openklappen gaat met enige moeite. Jammer genoeg klikt hij niet vast als je hem uitklapt, het voelt daardoor een beetje goedkoop aan. Zoals op de foto's te zien is werkt hij echter prima en hij klikt ook weer goed vast in de case.
Er helemaal uit halen gaat ook gemakkelijk en oogt prima: door de afronding van de buitencase en het logo van Spigen op de binnencase zou je niet eens doorhebben dat er normaal een kickstand hoort te zitten.
Al met al ben ik erg tevreden met deze case. Er zijn natuurlijk wel wat nadelen (onhandige schermranden, gladde achterzijde, enkele scherpe randen), maar hier is prima mee te werken en je krijgt er (voor mijn gevoel) een erg goede bescherming voor terug.

Vragen, tips of opmerkingen hoor ik graag als PM of onderaan deze (mijn eerste!) review!

PS: Ik heb geprobeerd foto's in te voegen in de tekst, maar dan worden ze ontzettend groot. Welke [...][/...] kan ik toevoegen om ze als klikbare thumbnails onder de desbetreffende kopjes te plakken?

Heb jij ook een Spigen Tough Armor Samsung Galaxy S6 Case - SGP11337 - Gunmetal?

Helemaal mee eens eigenlijk. Dat gladde is inderdaad soms oppassen maar ik heb 'm op bijna 8 maanden tijd nog nooit laten vallen omdat de case glad is. Als je dit niet wilt zou je eigenlijk voor Trident of UAG moeten gaan maar dan ziet je telefoon eruit als een transformer.

Wat vooral super is aan deze case is dat het mooi oogt en vooral strak rond het toestel zit. Persoonlijk haal ik 'm er niet meer af om het stof aan de usb aansluiting weg te halen (kan met een borstel/tandenstoker voor de gebieden rond de aansluiting). De prijs die je betaald hebt is wel enorm laag ivm wat ik er destijds via amazon.de voor heb betaald!