Tweakers zegt: 8,5

Microsoft Lumia 950 Zwart Review

Zebplanet 12 februari 2016, 1.622 views

Microsoft Lumia 950 Zwart

De Lumia 950 is volgens Microsoft gemaakt voor de fans en als fan moet ik deze dan ook testen. Daarbij is dit ook de eerste smartphone die officieel op Windows 10 mobile werkt.

Pluspunten

• Scherm is werkelijk fantastisch 564ppi Clearblack.
  • Mooi,licht en stevig design.
  • 20MP Pureview camera spreekt voor zich.
  • Windows Hello is niet alleen cool het werkt ook lekker
  • Verwisselbare backcover,batterij en Sd-card support.
  • Draadloos en supersnel laden.
  • Belangrijk voor een telefoon : Uitstekende bel kwaliteit. en bereik.
  • Continuum voor de productieve gebruiker en handige Glance functie.

Minpunten

• Windows 10 nog in Beta en daardoor out of the box niet werkbaar voor standaard gebruikers.
  • Bedieningsknoppen steken teveel uit en voelen scherp aan.
  • Double tap to wake'' ontbreekt momenteel nog en is voor mij persoonlijk een gemis.
  • Nog geen Cortana in het Nederlands.

Introductie

Na het uitpakken valt op dat de telefoon licht(150gram) aanvoelt en dat komt vooral door de poly carbonaat behuizing.
Handig is dat de backcover los kan en dus vervangen kan worden door meer kleurrijke en/of luxere versies en je zo kan personaliseren.

De batterij is eenvoudig vervangbaar wat handig is indien leeg of zelfs stuk.
De nanosim en eventuele SD-kaart installeren is ook een flauw kunstje.
Een SD-kaart kunnen installeren is een groot pluspunt bovendien heb je reeds standaard 32Gb geheugen in deze telefoon.

Wat onmiddellijk opvalt bij het inschakelen is het prachtige en superscherp scherm.

Het instellen en overzetten van gegevens gaat zoals bij elke WP van een leien dakje en na een reeks store updates zijn we klaar voor gebruik.

Dat de Lumia 950 momenteel een telefoon is voor de echte fan werd me onmiddellijk duidelijk bij het eerste gebruik.
De 950 komt uit de doos met een vroege beta versie van W10 mobile en dat merk je helaas onmiddellijk.
De telefoon reageert traag,wordt warm en de batterij loopt snel leeg.Ook app crashes en zelfs een reboot zijn geen onbekende.
Gelukkige installeert de telefoon vanzelf een nieuwere versie .29 die stabieler is maar nog steeds sloom en een batterijvreter en zeker niet alle bugs zijn eruit.

Ikzelf heb me onmiddellijk als Insider geregistreerd wat simpel en gratis is en zo draai ik het moment van deze review op versie .107 die een verademing is en toont dat W10 mobile enorm veel potentieel in zich geeft.

Maar met de software versie die de Lumia standaard geleverd wordt is eigenlijk niet vlot te werken en dat is een grote fout van Microsoft die deze telefoon te vroeg op de markt geplaatst heeft.
Voor de fans is dit niet zo erg die nemen bijna allemaal het Insider programma en daarmee is veel opgelost.
Het probleem is dat buiten fans ook anderen deze telefoon kopen en die mensen komen dus van Android of IOS en dat laat een negatieve eerste indruk na.

W10 mobile zal binnen een aantal maanden een fantastisch besturingssysteem zijn dat merk je in de laatste builds maar er is nog werk aan.

Scherm

Het scherm in de lumia 950 is een 5.2'' WQHD AMOLED scherm of 2560 x 1440 pixels.
Dat levert een pixeldichtheid van maar liefst 564ppi op. In combinatie met de welbekende Clearblack technologie maakt dit tot 1 van de beste schermen ooit op een smartphone.

De lumia 950 ondersteund ook Glance wat eveneens een grote toevoeging is qua gebruiksgemak.

Voor mezelf persoonlijk staat het scherm out of the box wat te koud ingesteld maar dat is snel opgelost in de instellingen waar via verschillende vooraf ingestelde opties of gewoon via geavanceerd je dit manueel kan wijzigen.

Camera's

De hoofdcamera van de 950 is een 20MP Pureview met Carl Zeiss lens.
De sensor is 1/2,4 inch "groot" en wordt van achterenuit verlicht.
Het diafragma is f/1.9.
De lens lengte is 26 mm met een minimaal lensbereik van 10 cm.
Verder nog optische stabilisatie en "snelle" autofocus aangevuld met een hardware cameraknop die ook te gebruiken is als de telefoon gelocked is waardoor je nooit een snel te nemen foto mist. Diezelfde cameraknop kun je dus een beetje indrukken om scherp te stellen en helemaal indrukken om de foto effectief te nemen.
Zoomen gebeurt digitaal. Er is dus geen optische zoom. De flitser is ook vrij interessant. Deze is voorzien van 3 LEDs bestaande uit de RBG kleuren wat een meer natuurlijk beeld oplevert.

Op software gebied is het vermelden van levende beelden en rijke opname de moeite waard.
Het eerste maakt bij bewegende beelden een combinatie van een foto en zeer kort filmpje die je dan ook kan delen op sociale media enz..Dat dit een coole functie is duidelijk daar Apple dit 'overgenomen' geeft.

Het 2de rijke opname maakt een compilatie van verschillende foto's met andere waarbij je dan achteraf de helderheid kan wijzigen.

Qua video kan de hoofdcamera in 4K video opnemen met 30 frames per sec. De opname geniet van optische stabilisatie en continue autofocus. Daarnaast kun je de LED-flitser gebruiken als Videolicht. De LEDs blijven dan continue branden om bijvoorbeeld een donkere plek te verlichten.
Ook heel interessant het toestel heeft 4 micrcrofoons om "Nokia Rich Recording" toe te passen wat zorgt voor een heel hoge geluidskwaliteit.
Vooral op concerten is dit blijkbaar interessant en er zijn filmpje te vinden op Youtube die dit demonstreren.

De front camera is ook flink aangepakt. De camera heeft een resolutie van 5 MP met een groothoek lens. Ideaal voor die groepsselfies. Het diafragma bedraagt f/2.4. De camera kan verder in 1080p (Full HD, 1920 x 1080) op nemen.

Windows Hello

Een coole en bovendien unieke functie voor WP is Windows Hello.

Windows Hello maakt gebruik van de front facing camera en een "near-infrarood" camera. Om Hello te activeren dien je een korte set-up uit te voeren. Je wordt dan gevraagd naar een vak op je scherm te kijken en waar je dan je ogen in moet positioneren. Vervolgens gebeuren er allerlei scans en vanaf dan herkent het toestel je.Soms werkt dit nog niet optimaal en kan je een extra leermodus activeren.

Bij mezelf werkt het heel goed en het is vaak beter je telefoon wat verder af te houden dan te dichtbij zoals sommigen verkeerd doen.Ook het dragen van een pet,muts,cape en donkere plaatsen leveren geen problemen op.Een bril en zelfs zonnebril zou ook moeten werken maar die draag ik niet dus kan ik ook niet testen.
Qua snelheid kan er nog winst geboekt worden maar de eerste vingerafdrukscanners waren ook niet zo snel als de huidige generatie.

Continuum

Ook nieuw en uniek voor WP is Continuum.

Met Continuum kan je je WP als PC gebruiken door via een dock of Wireless contact te maken met een extern scherm,toetsenbord en muis.
Voorlopig werkt dit enkel met Apps zoals Office,Outlook,Edge browser,foto's en een aantal andere systeemapps.
Je kan je telefoon ondertussen ook gewoon gebruiken om te bellen,sms ed...ook je telefoon kan als muis of toetsenbord fungeren indien er geen extern beschikbaar.

Werkt allemaal netjes en vlot enkel bij wireless kan er soms lag optreden bij zwakke verbindingen.

Batterij

De 950 bezit een 3000 mAh vervangbare batterij. Het toestel laat zich draadloos opladen via de Qi standaard. Daarnaast geniet de USB-C aansluiting over Quick Charge. Hiermee zou het toestel binnen 30 minuten op 50% capaciteit moeten zitten.
In de praktijk klopt dit echter niet...het is zelfs een stuk sneller!!!

Volgens Microsoft is de maximale standby-tijd 12 dagen. Je zou er met 2G 23 uur en met 3G 18 uur kunnen bellen. Daarnaast kun je maar liefst 67 uur naar muziek luisteren, 10 uur films kijken en 9,5 uur internetten via Wi-Fi.

De eerste dag en in minder mate 2de loopt de batterij veel sneller leeg.Dat is normaal bij WP.
Vooral de 1st dag worden er veel updates geÔnstalleerd, gesynchroniseerd,draaien alle achtergrondfuncties nog volle bak.
Vanaf dag 2 stabiliseert dit zich en na een aantal laadbeurten komt de batterij op haar max. capaciteit omdat WP een soort leermodus bevat die het batterijverbruik optimaliseert.
Er is ook een batterijbesparingsmodus die diverse hoofd en alle achtergrondprocessen uitschakelt en de helderheid van het scherm verminderd en dat verdubbeld vaak de batterijduur.Je kan trouwen kiezen om bepaalde nuttige apps toch nog op de achtergrond te laten runnen.

Ik persoonlijk kom met normaal gebruik gemakkelijk de ganse dag door zonder enige vorm van batterijbesparing.

Apps

In tegenstelling tot andere besturingssystemen wordt WP geleverd met weinig tot geen bloatware en is elke app gewoon heel eenvoudig te verwijderen.

Standaard staan alle apps van Ms zoals Office,Outlook,Skype,MSN nieuws,sport,weer,...Onenote,Groove,Xbox,maps,...en een aantal Lumia apps geÔnstalleerd.
Verder zijn aanwezig Uber,Facebook,Netflix,Amazon,Fitbit en Candy crush aanwezig.

De Šppgap' waar WP aan lijd heb ik eigenlijk geen last van daar ik enkel standaard zaken doe met mijn WP en geen exotische externe toestellen heb.

Eigenlijk zijn zowat alle belangrijke apps m.u.v. Snapchat voor de liefhebbers aanwezig.
Een aantal is minder van kwaliteit hoewel er velen reeds geupdate zijn en worden met de nieuwe UWP zoals Facebook en Instagram die momenteel compleet nieuwe apps aan het bouwen zijn.

Bovendien hebben sommige apps ook gewoon een andere naam op WP en dan denkt iedereen dat er geen app is natuurlijk.

Zit je diep in het Google ecosysteem dan is een overstap niet vanzelfsprekend want Google weigert ook maar 1 app te maken voor hun services op WP.

Microsoft kan gemakkelijk zelf apps bouwen daarvoor maar ook dat wordt niet toegestaan door Google.
Gelukkige zijn er de zogenaamd 3th party apps waardoor toch de meeste functies van Google beschikbaar zijn.
Sommige van die apps met als beste voorbeeld Mytube zijn zelfs stukken beter dan de officiŽle Google apps op hun eigen platform.

Feit is dat met de integratie van desktop,tablet en mobile in 1 systeem er wel dagelijks apps bijkomen en ook de kwaliteit stijgt.

Bovendien is de nieuwe Edge browser goed gebouwd om mobiele versies van websites handig te gebruiken en zo de behoefte aan bv. bankapps overbodig maakt.

Gebruik je echter veel exotische of regionale apps van je bv je plaatselijke sportclub of winkel dan check je best eerst of de app bestaat voor WP.

Toekomst WP

Deze wilde ik er toch bij zetten want de laatste tijd verschijnen er berichten dat WP dood is.
Ja de verkoop van WP is gehalveerd maar dat heeft vooral te maken met aanbod.

Sterker nog met de UWP en Continuum is WP nog nooit zo levend geweest alleen zitten we nu in de puberale fase.

W10 Mobile zal binnen afzienbare tijd optimaal zijn,de Surface phone komt eraan in samenwerking met Intel,Continuum zal uitbreiden en volwassen worden, alle apps worden UWP zodat ze werken op je desktop,tablet,phone en zelfs Xbox.

Dit zal allemaal mogelijk zijn op de volgende generatie mid-range toestellen en dus op betaalbare en zelfs goedkope phones en dat zal vooral in combinatie met UWP en Continuum interessant zijn voor emergent marken waar mensen om budget en praktische redenen moeten kiezen tussen een phone,pc of tablet...met WP zal een phone en extern scherm met eventueel toetsenbord en muis voldoende zijn en dus perfect betaalbaar.

Verder lijkt MS zich met de goedkopere lumia's te gaan concentreren op de enterprise markt en met de surface phone op de duurdere business class.
Dat zie je ook terug in hun software en apps.

Raad ik deze lumia aan?

Ja, aan de fan en Insider.

Voorlopig NEE, aan de standaardgebruiker die op een ander platform zit, mensen die toch willen overstappen raad ik aan om nog wat te wachten tot W10 mobile officieel is en de phones out of the box met een stabiele versie geleverd worden.

Technisch is er niks mis met de lumia 950 , sterker nog het is een sterk staaltje technologie met innovaties als Windows Hello en Continuum die je nergens anders vindt maar de software is nog in BETA en dat merk je helaas nog.

Heb jij ook een Microsoft Lumia 950 Zwart?

Meer advertenties

Alleen "double tick on screen to wake" zit er wel degelijk op
Nope, er staat bij mij enkel de optie trillen als ik de navigatietoetsen aanraak en ik draai dezelfde build.
[...]
Even kijken of ik een screenshot kan posten
dan zie je wat ik krijg
Ik kan het bevestigen, op een 820 met laatste fast ring software is het inderdaad zichtbaar. Double tap is back (maar niet voor de 950?). Je hebt dus inderdaad gelijk.

Edit: maar als ik het nu goed begrijp uit andere reacties van jou, heb jij geen 950 (XL) in gebruik maar een 640(XL), correct?

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 13 februari 2016 12:03]

Is enkel op de 950 nog niet beschikbaar...nog wat geduld hebben dus.
Prima review, in bijna alles ervaar ik hetzelfde.
Alleen "double tick on screen to wake" zit er wel degelijk op. 8)7
Instellingen - Extra's - Aanraken ;)
Goeie review.
Ik vind windows 10 op de telefoon echt een goeie os worden.
Ik draai nu versie 1511 build 10.0.10586.107 dat is de meest recente.
die zullen vast spoedig aangepakt worden.
Een enkele keer moet de batterij er zelfs uit om weer verder te kunnen.
Hopelijk snel de final release die helemaal goed werkt.
En natuurlijk dat app ontwikkelaars meer voor Windows mobile gaan ontwikkelen of universal apps voor phone en pc, we wachten af.

[Reactie gewijzigd door marc64 op 12 februari 2016 23:33]

"Voelt aan alsof hij bijna af is, de meeste bugs zijn geplet en de resterende bugs
die zullen spoedig aangepakt worden.
"
"Ik moet nog wel te vaak herstarten omdat hij soms niet meer reageert, dat is wel irritant. Een enkele keer moet de batterij er zelfs uit om weer verder te kunnen."

Erg tegenstrijdig, wat moet je met deze reactie? Misschien toch maar terug naar de laatste fabricage versie, die is dan duidelijker stabieler zo te zien. Overigens heb ik werkelijk nergens gezien of gelezen, behalve bij jouw reactie, dat double tap voor ontwaken aanwezig zou zijn. Kijk er nog eens even kritisch naar?

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 13 februari 2016 12:02]

die zullen spoedig aangepakt worden.
"

Erg tegenstrijdig, wat moet je met deze reactie? Misschien toch maar terug naar de laatste fabricage versie, die is dan duidelijker stabieler zo te zien. Overigens heb ik werkelijk nergens gezien of gelezen, behalve bij jouw reactie, dat double tab voor ontwaken aanwezig zou zijn. Kijk er nog eens even kritisch naar?
windows phone 8.1 is stabieler denk ik, maar ja je bent een tweaker en insider of niet, ik draai dus alle preview versies en merk idd dat er soms iets niet goed gaat, dat is het leven van iemand die previews draait. Het is dus inderdaad mijn keus om tegen de problemen aan te lopen en bij Microsoft te rapporteren zodat zij weer verder kunnen met het stroomlijnen van windows 10 mobile.
Dus dat is de reden dat ik preview versies draait voor het geval je dat wilde weten. :)
Ik draai met w10m production en fast ring versies. Voor mij is de production versie op een 950 XL eigenlijk al stabiel genoeg en met de laatste fast versie heb ik, sinds die paar dagen dat ie uit is, op de 820 tot nu toe geen probleem opgemerkt. Daar doe ik echter maar weinig mee, dus zo heel veel zegt dat ook niet.
Batterij eruit? Daar is de soft reset voor, volume omlaag + powerbutton indrukken... Zodra hij trilt begint hij opnieuw op te starten! Over apps, zijn er dingen die je specifiek mist? Ik heb namelijk overal wel een third party app voor kunnen vinden... Behalve, tja, snapchat. Maar hopelijk komt er wel overal een native app voor! Zoals je het nu zegt, is het alsof er nauwelijks applicaties aanwezig zijn...

YouTube is ook nog altijd een gemis, (maar Google) maar dat wordt goed aangevuld door Tubecast, deze app werkt zelfs met je telefoon vergrendeld... (Even met wat Android telefoons testen, blijkt dat die dan stoppen!)
Goede review. Zal Cortana snel toegevoegd worden aan de Nederlandse versie van W10 mobile?
Al zou Cortana voorlopig alleen in het Engels met de Nederlands taal als standaard ingesteld beschikbaar komen, dat zou al een pluspunt zijn. Mogelijk is dat verre van optimaal maar nu is er helemaal geen spraak beschikbaar en dit is met de 8.1 versie wel het geval (of mogelijk als instelling). Ook bij 8.1 is het dan Engelstalig maar alles is beter dan niets?
Eigenlijk geen idee er zijn recent enkele talen bijgekomen maar tot nu toe geen Nederlands.

MS wil niet de Engelse versie activeren voor nog niet beschikbare talen omdat dit de functionaliteit zou beperken wat negatieve reacties kan uitlokken
Zit iets in maar nu is het helemaal niks en dat is automatisch negatief.
Mooie review. Mooi telefoontje trouwens. Zit ook te denken om mn 1020 in te ruilen voor een 950. Wacht ff tot ie nog iets zakt. Had toen de 1020 uitkwam 650 euri ervoor betaald en een half jaar later was ie al zo ontzettend gezakt......misschien deze ook weer. WP's zijn echt schitterend als je van een iPhone afkomt. Het OS is zoooooooooo soepel.
Alleen app keuze is soms lastig. Ik houd mn iPhone5S nog ff voor de apps.

[Reactie gewijzigd door bgttje op 13 februari 2016 10:16]