Specificaties 34" @ 3440x1440 (AH-IPS, 4ms) - Bekijk alle specificaties

Acer Predator XR341CK Zilver, Zwart Review

Hafermaut 12 februari 2016, laatste update op 14 februari 2016, 918 views

Acer Predator XR341CK Zilver, Zwart

De opgegeven specificaties zijn een perfecte combinatie, vooral bij het gamen, en de bouwkwaliteit is prima. Belangrijkste minpunt een duidelijke coilwhine wanneer de interne speakers niet volledig uitgezet zijn.

Pluspunten

• Algehele (bouw)kwaliteit
  • 21:9 n 3440x1440 n FreeSync n 75Hz

Minpunten

• Coilwhine wanneer interne speakers aan staan
  • Diepte van de voet

Nu ongeveer een half jaar ervaring met het scherm. In het algemeen werkt (typen, lezen e.d.) en gamet een 21:9 scherm goed en is het vooral bij games echt heerlijk immersive. Al met al was de combinatie van specificaties voor mij de reden tot aanschaf. Ik ben zr tevreden.

Qua positieve punten heb ik veel punten die ik niet objectief heb gemeten: goede kleurweergave en helderheid, geen last van ghosting, goede bouwkwaliteit. Noot: instelling wel aangepast met een ICC-profiel van tftcentral.co.uk. En na een half jaar nog geen pixeldefecten. Mijn belangrijkste conclusie is dat het scherm doet wat het belooft.

Belangrijkste minpunt is een zeer duidelijke coilwhine wanneer de interne speakers niet volledig uitgeschakeld zijn (geen reden voor RMA). Daarnaast is de voet vrij diep waardoor er een diep bureau nodig is. Verder is de bediening wat omslachtig en het menu is vrij uitgebreid. Dat is geen minpunt op zich maar de navigatie erdoorheen is daarmee niet heel prettig. Bij een volledig zwart scherm is er wel enige backlight bleeding in de hoeken, maar in dagelijks gebruik (ook bij films) heb ik daar geen last van.

Of de prijs een minpunt is mag ieder voor zich bepalen. Het is veel geld, maar wat mij betreft niet duur. Het is(/was) een unieke featureset en je krijgt waar voor je geld.
Grappige noot ter afsluiting: het scherm doet er ongeveer net zo lang over om op te starten als de rest van het systeem :)

Edit: toelichting voor de items waar ik geen 5 sterren heb gegeven.
De featureset is in orde, maar het menu is omslachtig. Punt aftrek.
De kleurweergave lijkt in orde, maar kan ik niet objectief onderbouwen. Een 'veilig' oordeel omdat ik voor een 'Uitstekend' vind dat je zeker moet weten dat het zo goed als perfect is. Idem voor contrast en helderheid.
De bouwkwaliteit is echt in orde, maar de coilwhine bij het instellen van de speakers zou ik strenger moeten beoordelen. Omdat veel mensen externe speakers zullen hebben en ik het ondertussen alweer vergeten ben: 1 punt aftrek.
De vormgeving krijgt een punt aftrek voor de diepe voet. Had ik vooraf kunnen weten, maar in praktijk is het toch een klein minpunten.
En als laatste is de prijs een subjectief oordeel. Ik heb het er graag voor over gehad, maar voor een product met enkele minpuntjes kan ik geen vijf sterren geven.

Edit 2: gebruikt in combinatie met...
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,98

Heb jij ook een Acer Predator XR341CK Zilver, Zwart?

Bedankt voor je review! Ik heb 'm al een tijdje op m'n lijstje staan, maar wacht nog even op snellere videokaarten om de resolutie goed aan te kunnen sturen.

N.a.v. je opmerking over de diepe voet ben ik even bij de eigenschappen van deze monitor gaan kijken, en daar staat bij diepte inderdaad 308mm. Dat is inderdaad behoorlijk veel! Kan je bevestigen de voet zelf inderdaad bijna 31cm diep is? (Of is dat wellicht de afmeting van de doos, want holy crap..)
Ja, de voet is echt 31cm diep. Vanaf de achterzijde van de voet tot de voorzijde van het scherm is 28 cm. Aan de voorkant steken beide poten nog zo'n 3cm uit.

Ik heb een link naar mijn huidige systeem erbij geplaatst. Voor mij is een R290 ruim voldoende gebleken om games op medium/high te spelen met acceptable framerates (40-60fps).
Ik heb heb er ook een. Echt heul vet! Combi R9 290 crossfire loop goed. Battlefield 4 draait lekker. Rechts bovenin het scherm wordt de framerate aangegeven, deze heb ik nog niet onder de 50 fps zien gaan. Niet dat ik dat gemeten heb, dus hou een slag om de arm. Krijg wel de indruk dat de GPU Power nu niet overhoud. In dit geval lijkt meer, beter.
Coilwhine heb ik ook last van. De interne speakers staan uit en toch hoor ik het zodra ik mijn draadloze headset aanzet :?. Als ik heb scherm reboot, is het weg.
Zojuist nog een Conference call gehad waarbij ik het scherm cast. Mijn publiek kon makkelijk het Word doc, presentatie en pfd meekijken zonder dat ik telkens tussen de programma's hoefde te switchen.
Windows 10 is aardig met desktop management bij een full HD scherm. Not so much met deze resolutie! Ik heb een aantal programma's geprobeerd en Wingrid is me tot nu toe het beste bevallen. Plumb Window manager moet ik nog testen, dat ziet er veelbelovend uit. Reddit heeft e.e.a op een rijtje gezet, klik hier voor het artikel.
En die voet! Die heb ik er maar even gebruikt. Gigantisch. Ik heb het scherm opgehangen. Dat valt zeer aan te bevelen. Het is een simpel ding geworden van 15 die alleen kan draaien en niet in hoogte verstelbaar is. Gewoon ARBO regels aanhouden en vandaaruit de hoogte bepalen. En for the love of all things holy, gebruik een waterpas bij de plaatsbepaling Gelukkig had ik dat inzicht van te voren 8-).
Bedankt voor deze toevoegingen, zeer nuttige aanvullingen denk ik voor het oplossen van enkele minpunten.

Alleen die coilwhine blijft dus een vervelend probleem, maar goed om te weten dat het na een reboot verdwijnt.
Update:
Na een herinstallatie van Windows 10 erachter gekomen dat je makkelijk van die coilwhine af komt door in het Config. scherm 'Sound -> Playback Devices' Acer XR341CK uit te zetten! Dit werkt totdat je een software update doet van AMD (je videokaart). Dan staat het weer aan.
Ik weet niet of dit dezelde panel heeft, ik heb zojuist een 2de hands model bij coolblue besteld.
Zijn nog geen reviews van, dus ik hoop dat het geen miskoop word.

900 euro is wel een groot bedrag, vooral voor een monitor die gebruikt is.

Heb in ieder geval een mail gestuurd waarom de vorige eigenaar de monitor retour gestuurd heeft voordat ik geld overmaak.

Ik heb het trouwens over de Acer Predator XR342CK, heeft als goed is zelfde specs als de XR341CK.
Voor zover ik kan zien is het inderdaad vrijwel hetzelfde scherm, maar ik heb verder geen ervaring met de XR342CK... Wel nog steeds tevreden over het scherm dat ik zelf heb! :)

Voor anderen zal het zeker nuttig zijn als je zelf een review toevoegt van de XR342CK versie: pricewatch: Acer XR342CK Zwart
Dit is niet hetzelfde panel. de XR342CK heeft hetzelfde paneel als de LG 34UC88-B. Het gaat om een soort v2 van het paneel wat de XR341CK heeft.

Het nieuwe paneel heeft minder backlight bleeding dan het eerste en heeft een grotere kromming.

Wees blij dat jeen XR342CK dadelijk hebt; de XR341CK heb ik een jaar gehad en is afgelopen maandag opgehaald door de Mediamarkt. Ik heb m'n volledige aankoopbedrag terug gekregen, omdat er zoveel issues met dit scherm zijn.

Los van de grote hoeveelheid backlight bleeding:
-coil whine van speakers (opgelost in latere versies met andere revisie)
-HDMI activeert de speakers continue, ook al staan op volume 0. Coil whine komt hier door elke keer terug.
-Scherm zoemt lichtjes bij grotendeels wit beeld.
-blijft af en toe hangen op 30Hz als t scherm uit slaapstand komt
-met Freesync tussen de 60 en 75Hz flikkert de bovenste 2,5cm van het beeld.
-Framedrops als je een Nvidia kaart gebruikt en meer dan 60Hz instelt.

42 pagina's leesplezier: