Samsung S24D390HL Blauw, Zwart - Reviews

Specificaties 23,6" • 1920x1080 (Full HD) • 60Hz • PLS • 5ms - Bekijk alle specificaties

Samsung S24D390HL Blauw, Zwart Review

jawaligt 12 februari 2016, laatste update op 12 februari 2016, 258 views

Samsung S24D390HL Blauw, Zwart

Op zich een prima monitor: mooi design, PLS paneel, en niet te duur. Het exemplaar dat ik ontving had echter één groot probleem: enorme kleurverschillen tussen de linker- en rechterkant van het paneel.

Pluspunten

• Mooi design
  • Totaal geen ghosting
  • Betaalbaar
  • Overklokbaar naar 75 hz

Minpunten

• In mijn exemplaar: enorme kleurverschillen tussen linker- en rechterkant

Op jan deze monitor besteld bij 4launch. Ontvangen op 20 jan. Op zich een prima monitor: mooi design, PLS paneel, en niet te duur. Niet het nieuwste model (dat is de E390), maar de panelen van deze beide modellen zouden identiek moeten zijn.

Volgens de review op pcmonitors.info zou deze moeten uitblinken in kleurechtheid, gamma, srgb netjes afdekken en bovendien geen last hebben van ghosting.

Eenmaal ontvangen was ik over de meeste aspecten tevreden. Ghosting is inderdaad zelfs bij de snelste beelden nergens te bekennen; best bijzonder bij een IPS scherm in deze prijsklasse. Voorzover ik de andere aspecten kan beoordelen is dat ook in orde.

Het exemplaar dat ik ontving had echter één groot probleem: enorme kleurverschillen tussen de linker- en rechterkant van het paneel. Ik heb twee foto's toegevoegd die dit illustreren. In de eerste foto twee word-vensters: de witte en grijze kleur van de pagina respectievelijk de marges zouden links en rechts identiek moeten zijn. Maar ze wijken totaal van elkaar af. Hetzelfde geldt voor de linker en rechtermarge van de webpagina in foto twee. Deze foto's zijn gemaakt met smartphone, in het echt is het effect nog opvallender.

Eigenlijk vind ik dat een paneel met zo'n gebrek nooit de fabriek had mogen verlaten. Hoe het komt dat mijn exemplaar zo afwijkt van de review op PC monitors, die juist een grote kleuruniformiteit constateert (zie afbeelding 3 en 4), durf ik niet te zeggen. Misschien is de kwaliteitscontrole slechter geworden of hebben zij een werkelijk perfect exemplaar ontvangen.

In ieder geval heb ik deze teruggestuurd onder de wet koop of afstand; ik had geen zin in discussie over wat qua kleurafwijking nog acceptabel was; en ik blijk toch een voorkeur te hebben voor een scherm dat nog een slagje groter is.

Heb jij ook een Samsung S24D390HL Blauw, Zwart?