Specificaties 34" @ 3440x1440 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 34UM95C Zilver, Zwart Review

Jackson6 11 februari 2016, laatste update op 11 februari 2016, 707 views

LG 34UM95C Zilver, Zwart

Prima scherm voor multimedia, foto en videobewerking maar komt te kort voor gaming.

Pluspunten

• Design
  • Kleuren
  • Kijkhoeken
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Niet geschikt voor gaming

Het is een prachtig scherm, toen ik hem uit de doos haalde dacht ik echt "WOW"!

Na uren wallpapers zoeken ben ik wat gaan gamen met deze monitor. Al meteen merkte ik dat de totale reactietijd van dit scherm ietwat hoog is. Laat je niet in de maling nemen door de "5ms" die bij de specificaties staat. Dat is slechts de response tijd van het scherm zelf, maar de tijd die hij erover doet om het signaal van de pc naar de monitor te krijgen is een aparte waarde (processing time) en die is zo'n 20ms waardoor de totale reactietijd van het scherm uitkomt op 25ms en dat is echt veel te hoog voor een spel waar de reactie tijd belangrijk is. Bij de eerste game al merkte ik gelijk dat hij niet gelijk reageerde op mijn input en daardoor heb ik na wikken en wegen dit scherm verkocht en een Asus ROG Swift gekocht.

Dus als je dit scherm voor GAMEN gaat gebruiken zal ik toch een 16:9 scherm met goede responsetijd+processing time kopen in plaats van dit.

Ben je geen gamer maar wil je gewoon heel veel ruimte en een prachtig apparaat op je bureau dan moet je deze zeker halen!

Voor gamers: Geen aanrader.
Voor multimedia gebruik en fotoshop/videobewerking: Een topper!

Heb jij ook een LG 34UM95C Zilver, Zwart?

De term die je zoekt in inputlag, is iets duidelijker dan hoe je het zelf verwoord hebt.
Overigens wel een nuttige korte review :)
Wat bedoel je?

Ik bedoel met die 5ms natuurlijk response time en dat staat uiteraard los van input lag. Zal het even verbeteren.

Maar die 25 ms klopt wel:

Naar onder scrollen, staat in de grafiek:
Processing time: 19.25 ms
Response time: 4.75 ms
Maakt 24 ms totaal

[Reactie gewijzigd door Jackson6 op 11 februari 2016 14:10]

Je gegevens op zich waren oké, vond alleen je verwoording wat.. vaag.

Wat je zei klopt:
- 5ms reponsetime van het scherm (om een kleur te veranderen van een pixel)
- 20ms inputlag -> beeld komt binnen -> beeld wordt getoond

die processingtime is dus wat vaak als inputlag omschreven wordt :)

(typo ook in je text: "uitkmot")
Zal het even aanpassen ;)

Input lag veranderd in processing time en typfoutjes verwijderd.

[Reactie gewijzigd door Jackson6 op 11 februari 2016 15:25]

Net binnen gekregen vandaag na veel speurwerk en gegoogle. Kan die schermen bijna nergens in de winkel zien dus je moet toch een beetje van reviews afgaan. Dacht dat deze haartje beter was als de Dell. Die is dan wel curved, maar of dat veel scheelt kan ik niet beoordelen.

Je leest wel altijd overal veel over dode pixels, backbleeding etc. Dus ben je altijd beetje huiverig.

Vanmiddag uitgepakt en aangesloten, nog niks met software e.d. gedaan. Nou, 1e indruk. WAANZINNIG. Mooi helder, scherp beeld met mooie kleuren. Backbleeding, nou misschien heeel klein beetje bij films, maar ik stoor me er niet aan. Bijna onzichtbaar.

En voor mijn werk een zaligheid. Drie windows naast elkaar of een op dubbele breedte en een ernaast. Heb afgelopen 5 uur heerlijk gewerkt. Moet af en toe een beetje je hoofd draaien maar verder heb ik goede hoop dat dit de juiste keuze is.

Zal over een maandje of zo ook een review schrijven. Eerst maar eens wat beter leren kennen en aan het werk.
"Dus als je dit scherm voor GAMEN gaat gebruiken zal ik toch een 16:9 scherm met goede responsetijd+processing time kopen in plaats van dit"

Het is een beetje onzinnig om te zeggen dat je voor een 16:9 moet kiezen omdat deze 34 inch tekort schiet qua responsetijden. Er zijn 21:9 monitoren waar je prima op kan gamen. Daar bovenop zijn er ook nog (prijzige) G- en Free-sync 21:9 monitoren met 75Hz-100Hz. Voor non-fps games is 60Hz vaak genoeg
Deze review is 2 maanden oud en toendertijd was het aanbod ultrawides met gamegunstige specs voor niet absurde bedragen nihil.
Gamegunstig is subjectief omdat veel gamers ook met 60Hz schermen genoegen nemen en die waren er ook met een 21:9 ratio. Er was genoeg aanbod 2 maanden geleden. Ik vind het nog steeds onzinnig om te zeggen dat je voor 16:9 moet gaan terwijl gamen op een 21:9 ook prima kan en in veel gevallen voor meer beleving zorgt door de wijdte.Vooral spelers die moba's, rts, sims, mmorpg's, indie etc spelen hebben er baat bij en daar heb je geen hoge refreshrate nodig.
De lading van die uitspraak ligt natuurlijk wel op mijn scherm he. Ik snap best dat er ook alternatieven waren in het 21:9 segment maar voor nu tip ik nog steeds een 16:9 144Hz G-Sync monitor omdat die ongeveer evenveel kosten als dit scherm.
Erg fijn dat je gamen apart noemt.