Specificaties AMD C70 on board - Bekijk alle specificaties

ASRock C70M1 Review

Dinsdale 10 februari 2016, laatste update op 8 juli 2016, 1.254 views

ASRock C70M1

Leuk bordje om een eerste NAS(-je) mee te bouwen. Voor de prijs kun je je er geen buil aan vallen. CPU ventilator maakt met de default BIOS setting veel herrie.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Draait makkelijk FreeNAS
  • Voldoende SATA aansluitingen

Minpunten

• CPU ventilator maakt in de default BIOS setting teveel herrie
  • Slechts één 1 Gb ethernet aansluiting die niet echt geschikt is voor een NAS

Layout Score: 4

Ingebouwd in een Fractal Design Node 304 met 4 oude 1TB schijven die ik nog had liggen in RAID10. En binnen een halve dag had ik met FreeNAS op een USB stick een NAS draaien, met voldoende toeters en bellen (iSCSI, NFS, thin provisioning) om als storage voor een ESX labje te kunnen fungeren. Misschien nog een klein SSD-tje erbij als read of write cache, maar eerst maar eens kijken hoeveel IOPS-en hieruit te halen zijn. Slechts één 1Gb ethernet aansluiting, dus spelen met LACP e.d. zit er niet in. Ik betwijfel of deze kleine AMD processor dat ook zou kunnen trekken.

De CPU kan niet echt veel load hebben, voor een simpel lab is het voldoende, maar HD video streamen zou ik niet zo snel gaan proberen.

Maar na een dag of twee begon het geluid op te vallen. Aanvankelijk verdacht ik de drie fans van de kast. Die had ik op het moederbord geprikt, maar 3-pins, dus zonder snelheidsregeling, en dus op volle toeren. Niet handig. Vervolgens de fans via de 'versnellingsbak' van de case op de voeding geprikt en op halve kracht gezet. Lekker stil, maar na een dag begon de herrie weer. Bleek de ventilator van de CPU de boosdoener te zijn! Vandaar dat ik dit bord op stabiliteit lager scoor.

[update] Inmiddels weer wat tijd gehad om deze opstelling verder te testen. Het Fan-geluid is inmiddels op normaal niveau door een BIOS instelling te wijzigen. Normaal staat de Fan op 'Full', maar op standje 'Auto' gaat het bord de fansnelheid regelen aan de hand vande CPU-temeperatuur en ineens is het systeem acceptabel stil.

De Realtek NIC is een drama in een NAS. Na het booten zijn de snelheden nog acceptabel, maar na een tijdje zakt de netwerkperformance helemaal in en haal je schrijfsnelheden van 8 tot 10MB/sec. Inmiddels heb ik een Intel NIC geplaatst en haal ik schrijfsnelheden tot 60MB/sec en lezen gaat nu met meer dan 100MB/sec. Nadeel is dat de Intel NIC tweedehands net zo duur is als het hele AMD-bordje nieuw.

De complete config van de NAS server is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! System Power 7 300W¤ 33,95¤ 33,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 176,84

Heb jij ook een ASRock C70M1?

Leuk bordje voor een simpel doel, heb je bij toeval ook nog het verbruik gemeten?
Nog niet. Als je wilt kan ik wel een meting doen, verspreid over een paar dagen. Het wordt dan wel een meting van het hele apparaat, niet van het bordje afzonderlijk. Is dat ok?

[Reactie gewijzigd door Dinsdale op 12 februari 2016 18:52]

Alle data is welkom, bedankt alvast.
Hoi Niels,

Systeem staat nu te idlen op 43 Watt. Zo'n 20 tot 24 Watt zou door de 4 schijven geconsumeerd moeten worden, de Seagate Barracuda 7200.12 is niet de zuinigste, geloof ik.

[Reactie gewijzigd door Dinsdale op 14 februari 2016 14:37]

Bedankt voor het meten.

Ik heb toch nog een foutje in de review kunnen ontdekken:
Ik betwijfel of deze kleine Atom processor dat ook zou kunnen trekken.
De processor is geen (Intel)Atom maar een AMD Dual-Core Ontario C-70 APU.
Je hebt gelijk. Dat is het risico als je twee servers tegelijk aan het bouwen bent. :'(
Ik voorzie dus nog een review??
Een kleine ESX-server op basis van Atom (jawel, daar is hij dan) c2558 in een Antec ISK-110 kastje. Interesse?
Zou zoiets geschikt zijn voor een pfSense router/firewall in combinatie met een intel dual gigabit PCI netwerkkaart??
Lijkt me wel. Ik heb het bord (met de Intel NIC) inmiddels vervangen door een c2750 Atom bord (4 NICs), Maar ik ga het spul inzetten voor een DNS/AD server.
Zijn dat dan Intel-based NICs?
Ja, interesse? Stuur me even een berichtje.