The Guild 2, Pirates of The European Seas, PC Review

Punkie 30 juni 2009, laatste update op 30 juni 2009, 870 views

The Guild 2, Pirates of The European Seas, PC

Pluspunten

• innovatief
  • grote keuze in aanpak

Minpunten

• je krijgt misschien wat je koopt
  • bugs
  • onvermijdelijk micromanagement

Stabiliteit Score: 1
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Disclaimer:
Deze review is een opinie review, geen beschrijvingsreview. Het bevat geen beschrijving van alle mogelijkheden van het spel (hiernaar kan je googlen), maar enkel een opinie over de mogelijkheden welke belangrijk zijn. Om de lezer toe te laten te beslissen of het type spel al dan niet interessant is staat hieronder wel een beknopt overzicht.

Overzicht
Deze review gaat zowel over guild2 als over de (standalone) addon pirates of the european seas(potes). Het is een life simulation met veel strategie, waarin je een complete stamboom kan sturen in de late middeleeuwen. Je stuurt de levenswandel actief van enkele personen en bouwt daarmee een dynastie uit. Dit doe je grotendeels door het beheer van je handel en je politieke relaties. Micromanagement is sterk aanwezig. Bijna niets verloopt automatisch (of automatisch genoeg om het te kunnen negeren). Ook je karakters kunnen levellen en gevechten zijn ook een functioneel deel van he gebeuren. Elk van deze aspecten is volledig ge´ntegreerd in de wereld en allen be´nvloeden ze elkaar en kunnen ze als substituut dienen voor elkaar (vb je kan je tegenstanders omkopen met geld, bewerken met politieke druk of sociale omgang, laten kidnappen/overvallen, ...)
Deze unieke mix werd succesvol uitgeprobeerd in Europa 1400 en herhaald in guild2.

Opinie
Een nieuw soort spel kent 2 soorten onthalen:
*de eerste al jammerend omdat het noch vlees noch vis is en dus in niks goed is.
*de tweede al juichend omdat een het heel ander soort spel is is dat uitblinkt in innovatie.
Nou, dat guild2 innoveert mag wel duidelijk zijn. Wie dan ook graag iets nieuws ontdekt is hier aan het juiste adres. Bijzonder aangenaam is het tamwtdi (there are more ways to do it) concept. Iedere speler heeft zelf een aantal voorkeuren en zal zelf bepaalde manieren prefereren. Het mag duidelijk zijn dat een perfect balans moeilijker wordt naarmate je meer keuze geeft, maar toch heeft Ahead studios dit concept veel verder kunnen drijven dan andere games.

Een voorbeeld?
Als voorzichtige speler investeer ik mijn geld in solide zaken (bakker, pub, ...) en drijf de efficiŰntie hiervan ten top. Mijn karakter is dan ook een stevige hardwerkende vakman met xp in zijn vak. Uiteindelijk heeft cupido hem een vrouw laten bekomen (mijn karakter heeft haar het hof gemaakt) welke charmeerde met haar sociale vaardigheden. Zij veroverde de burgemeesterssjerp en kon mijn vakman maximaal laten renderen door de juiste vriendjes te maken en de tax lager te stellen. Groot was dan ook mijn ontreddering dat de rijkste en geliefdste dynastie (de mijne dus) van het dorp plots werd belaagd door een dynastie van ratten welke mijn winkels plunderden, mijn vrouw uitschakelden met een duel en daarop een plaats inpikten aan de politieke tafel. Duidelijk een andere aanpak om uiteindelijk hetzelfde te bereiken (geld, macht, aanzien). Een antwoord op deze aanval kan gebeuren door het inhuren van bodyguards. Of door de rechtbank (mits wat druk hier en daar) de prominente leden van de vijandelijke dynastie te laten opsluiten. Of laat je zoon/dochter priester worden en met donderpreken het dorp op te zetten tegen je tegenstanders. Of ...

Naast deze diversiteit in aanpak kent het spel ook wel zijn herhalingen. Iedere handling heeft een beetje invloed op de omgeving maar om een bepaalde doel daarmee te bereiken moet je bepaalde taken vele malen uitvoeren. Het micromanagement zorgt voor een eindeloze herhaling van dezelfde handelingen geassocieerd met deze taken. Dit haalt vaart uit het spel en kan vervelen.

Naast het concept van het spel is de uitwerking ook belangrijk. Deze is degelijk te noemen al zijn er wel enkele steekjes (of GROTE ZWARE STEKEN) gevallen.
De grafische pracht is (uitgegeven in 2006) zeker niet slecht en de wereld is sfeervol. Het vraagt echter wel een zware grafische kaart. Daarnaast zijn de animaties niet goed uitgewerkt wat de geloofwaardigheid van de wereld onderuit trekt.
Ook de besturing is degelijk. Soms wat stroef maar voor een spel dat zovele mogelijkheden moet besturen is het geslaagd.
De stabiliteit is nul, void, NULL, nada. Memory lekken alom, savegames geraken corrupt, crashes,.. Het heeft lang geduurt (tot versie 1.4) eer de stabiliteit terugkeerde. Merk op dat ik 1.4 niet heb kunnen proberen (slechts guild2 1.2 en potes 2.0) maar dat potes alle patches plus nog wat bevat.

Potes vs guild2
  • Het belangrijkste verschil is uiteraard dat de vele crashes en bugs sterk gereduceerd zijn. Het spel wordt hiermee speelbaar.
  • Verder worden er meer mogelijkheden toegevoegd aan zowat alle aspecten. Er zijn een aantal extra beroepen, er zijn nieuwe maps, nieuwe goederen om te maken, ... Dit is een leuke punt voor mensen die houden van keuze, wat meestal wel samenhangt met een voorkeur voor micro management. In guild2 kan je op vele verschillende manieren het spel spelen en het aantal manieren wordt bij potes nog eens uitgebreid.
  • Er is een campaign modus toegevoeg in potes. Het spel leent zich minder goed voor een campagne optie omdat je zeer vrij gelaten wordt in het spel. Daarom is een speler moeilijk te begeleiden en is het moeilijk doelen voorop te stellen zonder de keuzevrijheid te niet te doen. Op zich is een campaingmodus dus niet eens nodig. Het kan een extra uitdaging betekenen maar ik verwacht niet dat iedereen dit graag zal volgen.
Alles wat je verwacht van een addon is in potes aanwezig. Op het feit na dat het geen addon is maar standalone...

Uitgevers en andere ondingen
Waarschuwing!:
Er zijn in deze contreien kopijen van guild2 in circulatie welke fouten bevatten. De zogenaamde guild2: gold edition zou zowel guild2 als potes moeten bevatten. Dit is echter niet altijd het geval. Vaak, en vooral in de nederlanden, gaat het om guild2 maar met het EAN van de gold edition. Hierdoor worden ze voortdurend verwisseld.
Daarboven heeft de uitgever bij deze versie van guild2 vergeten om de beveiliging op te zetten. Dat gaat allemaal "prima" als je geen patch installeert. De executable in de patch heeft namelijk WEL de beveiliging waardoor hij de DVD niet wil herkennen en weigert te spelen. Een spel zonder patches is echter zo goed als onspeelbaar.

De uitgever reageert echter niet op de problemen. De getroffen winkeliers kunnen niets bekomen via de leveranciers en ook de spelers staan in de kou. Na flink wat doordreinen ben ik te weten gekomen (ik ken iemand die iemand kent die iemand...) dat men het probleem kent. Maar om een of andere reden wil men dit officieel niet erkennen of verhelpen. De gewraakte uitgever (Jowood) spijker ik bij deze aan de schandpaal.

Het enige wat me soelaas en de mogelijkheid om te gamen verschaft was het bittorrent circuit. Een gedowloade versie van guild2 bleef heel instabiel. Potes echter bezorgde mij geen problemen. Uiteindelijk heb ik voor het spel betaald maar heeft bittorrent me het spel gegeven.

Dit is geen traditioneel 13 in een dozijn spel. Het is een gedurfd concept dat ons niet gekende spelmogelijkheden bied. Zoals vaak is het eerste schot zelden een schot in de roos. Ook hier zal het wachten zijn op een AAA topper die zijn naam zal geven aan het nieuwe genre.
Het spel is goed doordacht maar enkele zware steken (zowel van de uitgever als de ontwikkelaars) maken dat het niet voor iedereen weggelegd is.

Heb jij ook een The Guild 2, Pirates of The European Seas, PC?

Goede review, ben zelf ook fan van het spel.
Ik had weinig last van instabiliteit, wel van het pathfinder probleem, waardoor chars niet meer konden bewegen.