Specificaties Socket 1151 met Intel Z170 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z170A-G45 GAMING Review

Stickz 9 februari 2016, 425 views

MSI Z170A-G45 GAMING

Het was zover, ik ging een nieuw systeem bouwen om mijn (6 jaar!) oude systeem te vervangen. Het uitzoeken van alle componenten was een behoorlijk karwei, daar er tegenwoordig behoorlijk wat te kiezen valt.

Pluspunten

• 2xM.2
  • Voelt robuust/erg solide aan
  • USB 3.1 Type-C
  • MSI

Minpunten

• Geen drivers op USB, wat wel fijn zou zijn anno 2016

Layout Score: 5
Uit vele moederborden ben ik gegaan voor de MSI Z170A-G45 Gaming in combinatie met een MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G videokaart.

Het moederbord ziet er, zoals de meeste MSI producten, erg stijlvol uit. Ik kan me wel vinden in het gekozen kleursegment door MSI. Het moederbord heb ik over de M5 gekozen, omdat hij precies hetzelfde is, maar wel scheelt in prijs. Dit is niet astronomisch, maar iedere euro is er één.

Het moederbord zelf kan ik zeker aanraden. Ik heb het moederbord gekocht in de promotieverkoop waarin je cash-back krijgt voor moederborden. Dit moederbord had een cash-back van 25 Euro, wat hem direct alweer interessanter maakt.

"Mocht je interesse hebben in Rainbowsix Siege, dan zou ik voor de M5 kiezen. Dat moederbord levert tot 1 maart, naast de cash-back van 30 Euro, voornoemde game via de MSI registratie-procedure. (Kwam daar zelf te laat achter, meh...)"

Naast de vernieuwde Z170 Chipset, heeft het moederbord ook twee M.2 poorten. Dit kan ik enkel toejuichen met het oog op de toekomst.

Het enige wat ik jammer vind van moederborden in een dergelijke prijsklasse is dat je de drivers anno 2016 nog steeds geleverd krijgt op een CD-Rom. Ik gebruik zelf geen drive meer in mijn systeem, dus ik moest eerste de drivers van het internet plukken via de laptop van mijn vriendin.

Conclusie:
- Goed moederbord;
- Solide gebouwd;
- 2xM.2 poorten;
- USB 3.1 Type-C;
- Mooie kleurstelling;
- MSI. :)

Heb jij ook een MSI Z170A-G45 GAMING?

Chille (superkorte) 'review', bedankt voor de $$$-tip! d:)b

Zeer beknopt, daarom een +1 (tip vd cash back, puntje voor sociaal gedrag ;) )

Is het een zuinig bordje trouwens (in Watt)?

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 20 februari 2016 01:55]

Dit durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen. Wel is er een test te vinden van zijn "M5" broertje. Deze zullen elkaar mijn inziens niet veel verschillen gezien het feit dat ze identiek zijn. Resultaat van die test:
- Idle = 21,6W;
- Cinebench 11.5 (max) = 98,1W;
- 3DMark Vantage = 64,1W.
(BRON)
Om drivers op cd ipv usb (die je in eerste instantie waarschijnlijk niet nodig hebt) 4 sterren te geven ipv 5 vind ik wat streng. Daar is de oplossing, namelijk het kopieren van de cd naar een usb-stick op een andere computer of ,zoals je zelf al aangeeft, van internet afhalen te eenvoudig. Zijn er producenten die dat eigenlijk al wel doen? Drivers op een usb stick ? Ben ik nog niet tegengekomen ?