Specificaties 46" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE46B7020 Zwart Review

Wicked!Fricked! 2 september 2009, 5.889 views

Samsung UE46B7020 Zwart

Pluspunten

• Ontzettend scherp beeld
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • DLNA functie

Minpunten

• Trage interface bij benaderen van aangesloten UpnP apparaten via DLNA.
  • Weinig plek bij LAN aansluiting (Maar daar heb je pas last van als je een écht dikke kabel gebruikt)

Reden van de aankoop

Ongeveer 4 jaar geleden heb ik voor ¤ 600,- een 32" Vestel HD Ready LCD TV gekocht bij de Makro. Toen was ik daar blij mee en hij heeft het ook altijd goed gedaan. Hij doet het nog steeds goed, maar ondertussen wilde ik toch meer kwaliteit en had ik flink wat meer te besteden dan vier jaar geleden. Daarom was ik al een tijdje op zoek naar iets nieuws. Na flink wat rondsurfen en natuurlijk mijn merkentrouw aan Sony was ik er van overtuigd dat ik een Sony Bravia 46Z4500 zou gaan kopen.

Maar soms loopt alles anders. Afgelopen zaterdag ben ik naar de Mediamarkt bij de Amsterdam Arena gereden om eens te gaan kijken hoe die Sony TV nu presteerde. Dit was ontzettend goed. Dus ik was al bijna om. Totdat de verkoper mij toch even de Samsung LED series wilde laten zien. (die overigens goedkoper zijn) Ik was meteen verkocht. Wat een ontzettend scherp beeld. En ja ik weet dat het LED Backlight is en niet 100% LED door achter elke pixel een LED te plaatsen. Maar het verschil is enorm ten opzichte van een 'reguliere' LCD TV.

Dus ik zeg, pak maar in dan. Maar dat kon niet, want hij was niet op voorraad. De verkoper heeft toen bekeken of er in de buurt nog filiaal was dat deze TV wel op voorraad had. Dit bleek niet zo te zijn. Wat een tegenvaller. Want ik denk dat ik voor de meeste medetweakers hier spreek, als ik zeg: 'Wat en vet apparaat, die wil ik NU hebben!'

Jammer genoeg dus met een vervelend gevoel weggegaan bij de MM. Waar hij overigens ¤ 2.199 kostte, zonder onderhandelbare prijs.

Gisteren kon ik het niet meer aan en heb ik ongeveer 10 bedrijven gebeld om te vragen of ze dit apparaat op voorraad hadden of deze week zouden krijgen. Maar zonder resultaat. Om 15.30u was ik, na een hoop verstoringen in onze online mutatietool, vrij om naar huis te gaan. Bijna thuis gekomen heb ik mijn auto weer in z'n achteruit gezet en ben ik naar de BCC in Amstelveen gereden.

Tot mijn grote verbazing stond hij daar hoor. Ook voor ¤ 2.199, maar bij BCC kun je altijd onderhandelen. Uiteindelijk heb ik de TV ¤ 1.899 meegekregen, maar dan moest ik wel nog een Monster HDMI kabel van ¤ 140,- kopen. Deze had ik toch nog nodig dus dat heb ik gedaan. Daarbij komt ook nog een keer dat je van Samsung nog ¤ 150,- EcoKorting krijgt. Dit omdat LED 30% zuiniger zou zijn dan LCD. Dit is voor mij geen USP, maar in deze tijd zal dat vele mensen overhalen.

Dus tot zover het verhaal over de reden van aanschaf. Maar dan nu naar het geen jullie eigenlijk willen weten. Hoe goed is dat ding nou?

Vanavond zal ik de rest van de review afmaken. Als ik niet alweer meteen achter m'n fantastische scherm zit.

UPDATE
Net kreegik een SMS dat Tiger Woods 10 voor de PS3 voor me klaar ligt in de winkel. Daarom zal ik vanavond de review niet verder updaten. Maar dit begrijpen jullie vast wel, aangezien ik het spel mag spelen icm de nieuwe TV.

Snel meer over deze TV.

UPDATE 02/09/2009
OK. Het is nu 2 september. Bijna twee maanden nadat ik ben begonnen met deze review. En ik ga weer verder waar ik gebleven was. Een hoop game-weekenden en festivalweekenden verder ben ik weer eens in de gelegenheid om verder te reviewen (als dit een Nederlands woord is) over deze Samsung TV. Ik zal per te beoordelen onderdeel zoals deze al reeds met zeer goed/ goed etc. beoordeelt zijn, meer vertellen over deze TV.

Featureset
Als je de doos, (nou ja doos, zeg maar gerust villa voor de daklozen) open maakt dan zie je het scherm mooi ingepakt in folie en schuim. Alles om het scherm goed te beschermen. De zwartglazen voet zit er apart bij verpakt. Net zo zorgvuldig als het scherm. Er zit nog een zakje bij met daarin:
  • De "main" afstandsbediening. Deze beschikt over al de mogelijke knoppen die je nodig hebt.
  • De steen-vormige afstandsbediening. Deze beschikt alleen over de basisknoppen, zoals Aan/ Uit.
  • Er zitten verschillende verloopstukjes in voor scart en component aansluitingen. Hierover zal ik zo meer vertellen.
Dan komen we bij de TV zelf aan natuurlijk. Voor een TV erg veel aansluitmogelijkheden vind ik. 4 HDMI ingangen, 2 USB 2.0 aansluitingen, een LAN aansluiting, component, VGA + PC Audio In, scart ingang en een optische TOSLINK uitgang.

Het meeste spreek voor zich, maar omdat de TV zo ontzettend plat is past er helemaal geen scart blok in. Zelfs geen tulpstekkers voor het aansluiten van component. Wat hebben ze daar bij Samsung nou aan gedaan...één aansluitpunt waar eenverloopstukje in moet. Op dat verloopstukje sluit je je scart blok/ component tulpen aan en het werkt.

Natuurlijk is ook de LAN aansluiting een leuke toevoeging. Je kunt via je netwerk foto's, films en muziek streamen naar je TV zonder tussenkomst van een NMT/ HTPC/ GameConsole. Dit kan trouwens ook met een WiFi antenne die je via de USB poorten kunt aansluiten (niet meegeleverd). Ook kun je, als je online bent je TV, gebruik maken van Widgets van Yahoo. Zo kun je het weer bekijken en de financiele marken in de gaten houden. Hartstikke leuk allemaal, maar ik gebruik het niet. Persoonlijk vind ik de interface niet lekker werken. het is traag en niet zo goed opgebouwd. Aangezien ik erg veel media heb dat in mijn netwerk staat wil ik graag overzicht hebben. Dit is helemaal weg als ik het wil benaderen via de interface van de TV. Misschien dat er bij een update (ja je kunt deze tv updaten door de firmware te downloaden van de site, deze op een stick/ exterene HD te zetten en de TV het werk te laten doen) verbetering in komt.

Verder beschikt de TV over 100Hz technologie. Omdat ik behoorlijk veel game op de PS3 en bijna alles films in HD kijk is dat een zeer prettige technologie om in huis te hebben. Ik was aan het twijfelen of ik misschien nog de 200Hz uitvoering moest kopen, maarik zag geen verschil. En dat 100Hz verschil kost wel ¤ 1.000,- meer. Dus dat heb ik maar niet gedaan. Wel is het even afstemmen wat de meest prettige instelling is voor het 100Hz gedeelte. Dit is persoonlijk. Net zoals de rest van al de beeldinstellingen. Hier zal ik daarom niet verder op in gaan. Ik heb voor mijn eisen de TV optimaal ingesteld. Elke dag (nu 2 maanden na aankoop) geniet ik er van om naar dit scherm te mogen kijken.

Van al de inganen gebruik ik er maar twee. 1 HDMI ingang en de component aansluiting. Waarom? Omdat ik mijn receiver als HD pass through gebruik. De component aansluiting gebruik ik, nu nog, voor mijn digitale TV ontvanger. Jammer genoeg is de HDMI kabel die ik heb gekocht (zie begin artikel) te kort en zijn de aansluitingen op mijn receiver vol.

Dat is trouwens wel een tip. De aansluitingen van de TV zitten allemaal (als je voor de TV staat) links. Mijn apparatuur staat rechts. Je begrijpt dus dat sommige kabels wat aan de korte kant kunnen zijn aangezien ze toch minimaal 46" moeten overbruggen. Hou daar dus rekening mee als je de TV aanschat. Dat heb ik niet gedaan. Niet dat ik iets anders had gekocht, maar heb wel nog wat kabels moeten vervangen.

Zo vind ik dat ik de feautureset wel goed heb besproken. Vragen kan natuurlijk altijd.

Kleurweergave/ Contrast/ Ghosting
Tjah, wat kan ik hier over zeggen. Fantastisch gewoon. Als ik nu bij mensen thuis kom die een Sony Bravia Z5500 hebben van 46" denk ik....."Ik ben blij dat ik voor die Samsung ben gegaan". Wat een kleuren, wat contrast. Het beeld leeft echt. Natuurlijk is gewoon TV kijken niet de goede referentie. Maar wat dat wel is is natuurlijk de super mooie natuurserie Planet Earth van de BBC. Waar vorig jaar nog de film Earth van verscheen. De compilatie van de serie zeg maar. Deze heb ik op m'n (HT)PC staan (1080P + DTS) die naast m'n TV staat en met een DVI naar HDMI kabel is aangsloten via mijn receiver. De PC draait Windows 7 en er zit een 8600GTS in voor het beeld. Als je dat afspeelt op dit scherm dan valt je mond open.

En zoals je al hebben kunnen lezen heb ik ook Tiger Woods 10 er op gespeeld (en natuurlijk nog vele andere games) en dat is ook heel mooi. groen is echt heel erg groen. Intense kleuren. Echt heel goed. Maar grauwe scenes zijn heel mooi. Ook zwart is heel erg zwart.

Als er bijvoorbeeld scenes zijn in films waar iemand half in het donker zit en er maar 1 lichtbron op een gedeelte van zijn/ haar gezicht schijnt dan is vaak het beeld grijzig of onduidelijk. Maar nu is de rest echt pikzwart. Heel mooi om te zien.

Van ghosting heb ik nog helemaal geen last gehad. Alles is strak en blijft zo. Beelden zijn er als ze er moeten zijn en er is niets te zien als dat ook niet de bedoeling is. Soms is het zo zwart dat ik even niet meer weet of hij nou uit staat of niet.

Bouwkwaliteit
Een scherm van nog geen 3 cm dik dat 46" aan beelddiagonaal heeft is altijd fragiel. Toch heb ik een heel goed gevoel bij het scherm. Niets dat kraakt, lost zit of dat je het idee geeft dat je er heel voorzichtig mee moet zijn omdat het anders misschien wel eens af zou kunn en breken. De voet is erg zwaar en levert dus genoeg contragewicht om het enorme scherm op zijn plaats te houden. Ophangen is wel een mooie optie, maar dat doe ik in mijn huidige woning niet.

Wel had ik het fijn gevonden als ze voor de LAN poort iets meer ruimte hadden genomen. Met een flinke CAT6 kabel kun je wel eens in de problemen komen omdat je net twe weinig ruimte voor de behuizingen van het aansluitpunt.

Dit was, tot nu toe, mijn review. Als er nog dingen zijn die ik tegenkom zal ik deze toevoegen. Als er vanuit jullie kant vragen/ opmerkingen komen zal ik deze beantwoorden en wellicht opnemen in de review.

• Logitech Harmony One Advanced
  • Playstation 3
  • PC (DVI naar HDMI/ 8600GTS/ 4GB/ Win7 Ult 64/ AMD X2 4200 op 2.4)
  • Logitech MX Air
  • Sony STR DA 1200ES
  • Samsung DCB H360R
  • Windows 7

Heb jij ook een Samsung UE46B7020 Zwart?

Reviews door de redactie

Helaas moet ik je mededelen dat je bent afgezet met zo'n monster kabel. Bij analoog is het nog van belang om zo weinig mogelijk beeld verlies te krijgen, dus een dikke afgeschermde kabel.
Maar bij digitaal versturen van signalen bij HDMI is het onzin om zo'n dikke vette monster kabel te halen. Kan je net zo goed een kabel kopen van 2 tientjes. Je ziet geen verschil!
Een digitaal signaal is voorzien van foutcorrectie dus daarom veel minder gevoelig voor stoorsignalen.
Daarin moet ik je deels gelijk geven. MINDER gevoelig voor stoorsignalen. Toch had ik met mijn Samsung digitale HD TV kastje problemen met een mindere kwaliteit HDMI kabel. Als het beeld veel wit bevatte dan stopte het signaal. Er kwam dan pas weer beeld op het moment dat er wat meer andere kleuren in beeld kwamen. Vandaar toch een beter HDMI kabel gekocht. Maar het kan zeker goedkoper.
vet! ik wacht vol ongeduld op de rest van deze review want ik wil hem ook absoluut hebben! Trouwens, heeft er iemand een idee wat het verschil is tussen de 7000, 7020 en 7090? Google biedt me niet veel antwoorden hierover
7000 heeft de rode rand, de 7020 de grijze rand, 7090 kent samsung en ik niet
Gefeliciteerd met je aankoop! We weten in ieder geval dat je veel moeite hebt gedaan om er aan te komen ;)

Verwachtte iets meer ervaringspunten, zoals:

- Menu bediening?
- AB bediening?
- Inkijkhoek?
- Hoe is het beeld met de zon er op schijnend?
- Beeldinstellingen?

Kan je hier meer over vertellen?
Dat gaat straks gebeuren. Zoals ik in de laatste zin aangeef ga ik vanavond verder met deze review. Moet nu nog even werken ;-)
He Toastingnow, lees dan eens wat beter !
Hij zegt toch dat ie vanavond de review gaat afmaken
Je hebt gelijk...zal geen reviews meer lezen op een te warm kantoor :|
Heb 'm hier ook. Groot minpunt: Geen hoofdtelefoon / analoge audio OUT. Enkel optisch. Verder helemaal eens met je review.
wel analoog out! via de bijgeleverde scart plug
Ja, alleen ATV en DTV bron. Verder niks! Zie handleiding.

Bovendien is zo'n scart plug bijna net zo dik als de TV zelf.
Ik heb vandaag, zonder onderhandelen, de UE46B7020 gekocht bij BCC voor E 1.849,00. Krijg ik dan ook nog eens die E 150,00 van Samsung?
dag beste,
kan je mij de maten van de voet eens doorspelen?
Lengte en Breedte.
Kwestie van te weten of die op mijn bestaand tv-meubel past.
Ik ben van plan de 7020 te kopen. Alleen twijfel ik nog over 1 aspect; voetbal op deze TV. Is het beeld bij voetbal goed? Geen vegende beelden? Er zijn positieve en negatieve berichtgevingen hierover. Wie kan mij uit de brand helpen?
hoever zit je er vanaf ?
ik twijfel niet over de tv maar wel of ik 40 of 46 moet kopen, ik zit er 4 meter vanaf,.
Ik zit er ongeveer 3/ 3,5 meter van af. Maar het ligt er aan waar je hem voor gaat gebruiken. Persoonlijk gebruik ik de TV vooral voor gamen en films kijken. Televisie boeit mij niet. Voor gamen zeg.....misschien had ik toch nog zelfs de 55" moeten aanschaffen. Voor films ook trouwen ;-) Maar goed 55"is wel meteen heel erg groot en stukken duurder. En heb ik ook nog een vriendin......

Wel kan ik je zeggen dat 46" een lekkere maat is. Bij 40" denk ik dat je wel heel snel denkt: "Had ik maar een maatje groter gekocht." Dat heb ik nu ook wel een beetje, maar meer omdat ik weet de 55"ook te koop is. Niet omdat ik ontevreden ben over het scherm of de afmetingen er van.

Succes met het maken van je keuze.
dat is dezelfde afstand als waar ik er vanaf zit, ik kijk tv en films.
ik twijfel enorm.
Heey mensen,

Ik heb ook de Samsung 7020 gekocht.... Nu vind ik het een super tv, mooie kleuren en snelle weergave.
Nu merk ik wel dat er nog te vaak een trilling in het scherm zit als het beeld snel voorbij komt. Dit is meestal de eerste seconde en daarna loopt het weer soepel.. Iemand anders ook dit probleem??

Ik heb alle 100 Hertz weergave al geprobeerd maar hij blijft het houden

[Reactie gewijzigd door stanman23 op 30 oktober 2009 13:30]