Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-40W5500 Zwart Review

Robo1993 15 oktober 2009, 15.529 views

Sony Bravia KDL-40W5500 Zwart

Pluspunten

• Geen ghosting.
  • Zeer hoog contrast, dus goede kleurweergave.
  • Erg goede zwartwaarden.
  • Vrij energiezuinig.
  • Ingebouwde (digitale) tuner die goed werkt i.c.m. Alphacrypt.
  • Ingebouwde (digitale) tuner die goed werkt i.c.m. Ziggo CI+ module.
  • Geluidskwaliteit.
  • Featureset.
  • Zeer goede prijs-kwaliteit verhouding.

Minpunten

• Design afstandsbediening.
  • Afwerking van het gaas voor de speakers.

Inleiding.
Na ongeveer 10 jaar gebruik te hebben gemaakt van een CRT Philips 81CM breedbeeld TV vond ik het wel eens tijd om het ware potentieel uit mijn HTPC te halen en een goede LCD TV aan te schaffen.

Waarom LCD?
Ik heb me, zoals ik dat altijd doe voor een belangrijke aankoop, eerst goed verdiept in de verschillende technieken en merken op het gebied van, in dit geval, LCD (of eventueel plasma) TV's. Zo ben in uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat LCD en plasma wat betreft kleuren weergave praktisch niet meer van elkaar verschillen, maar in het stroomverbruik des te meer. Zo was de keus voor een LCD variant al snel gemaakt.

Waarom een Sony?
Ik heb eigenlijk altijd Philips TV's gehad, allemaal naar volle tevredenheid. Daarom ging ook nu mijn voorkeur uit naar een Philips TV, maar eenmaal in de winkel aangekomen en vergeleken kwam ik al snel terug van dat idee. De Sony TV's sprongen er als het ware tussenuit door hun uitmuntende kleurenweergave en geweldige weergave van (snel) bewegende beelden. Ook bood de nieuwe W5500 serie een erg goede prijs kwaliteit verhouding. Zo was de keus voor Sony al snel gemaakt.

De eerste indruk.
Wat me direct bij het afhalen van de TV opviel was de enorme doos voor een 40" TV, ik had het allemaal toch iets kleiner verwacht... Nadat ik de TV uitgepakt had heb ik, zoals ik dat altijd doe, even de gebruiksaanwijzing doorgenomen en de voet aan de TV gemonteerd en de afstandsbediening van batterijen voorzien, wat overigens allemaal keurig aangegeven stond in die betreffende handleiding. Vervolgens heb ik alle kabels op de TV aangesloten (details later) en zette ik hem aan. Direct werd er een wizzard opgestart om de TV automatisch zenders te laten zoeken, dit heb ik hem laten doen waarna mijn nieuwe TV zijn eerste beelden liet zien welke, die er doordat er een analoog signaal gebruikt werd, niet veel beter uitzagen als op mijn oude TV, maar dat terzijde. Kortom, mijn eerste indrukken zijn erg goed. Alles ziet er degelijk en goed afgewerkt uit, alleen vind ik de afstandsbediening er nogal simpel uitzien voor een TV uit dit segment, maar deze functioneert verder gewoon zoals het hoort.

De beeldkwaliteit.
Nadat ik de TV voorzien had van een Alphacrypt kaart i.c.m. een Ziggo smartcard en de TV opnieuw naar zenders had laten zoeken verbeterde de beeldkwaliteit enorm. Er was plots geen ruis meer zichtbaar en de kleuren werden ineens veel dieper. En dat terwijl ik de TV nog niet eens had afgesteld, alle instellingen stonden op de standaard waarden. Kortom: de beeldkwaliteit is op de standaard instellingen i.c.m. digitale TV via de kabel al redelijk te noemen. Uiteraard zijn de kleuren onnatuurlijk fel, maar dit is gedaan zodat de TV goed opvalt in het schap tussen de andere TV's. Het analoge beeld ziet er duidelijk slechter uit. Hierbij zie je duidelijk dat een TV van dit formaat niet echt geschikt is voor analoge (kabel) TV.

Vervolgens ben ik begonnen met het afstellen van de beeldinstellingen m.b.v. een Monster HDTV callibration DVD. Ik heb alles zo ingesteld dat de kleuren zo natuurlijk mogelijk overkomen zonder het beeld te flets te maken. Het verschil was echt enorm, in de meest positieve zin van het woord. Ik heb de TV vervolgens vergeleken met een LG 42LG3000, die ik op exact de zelfde manier heb afgesteld. Nu weet ik dat die TV er een is van een andere prijsklasse, maar dat het verschil zo duidelijk zichtbaar zou zijn had ik niet gedacht. De kleuren van de Sony zijn van zeer hogere kwaliteit, daarmee bedoel ik dat de kleuren er allemaal gewoon wat natuurlijker uitzien. Ook oogde het beeld van de Sony veel rustiger door vloeiendere lijnen. Dit was nog duidelijker zichtbaar bij de Full HD kanalen (onder andere Discovery Channel HD). De LG was overigens aangesloten via een losse Ziggo digitale TV decoder. Verder zijn de zwartwaarden i.c.m. de "zwartcorrectie" functie erg goed te noemen, ze doen niet meer onder voor mijn oude CRT TV. Wat bij de LG wel het geval is. Ghosting is, mede door de MotionFlow techniek en de 100Hz eigenschap, niet zichtbaar.

De waarden zoals ik mijn TV nu heb afgesteld zijn (voor de mensen die geen callibratie DVD hebben):
Standaard:
  • Automatische lichtdimmer: Midden
  • Helderwit: Uit
  • Live-color: Uit
De geluidskwaliteit.
De geluidskwaliteit is op de standaard waarden al goed te noemen. Zeker voor een LCD TV die in het algemeen een toch wat lagere geluidskwaliteit hebben. Bij de LG is dat helaas wel het geval. Ik heb geen veranderingen aan de geluidsinstellingen aangebracht. Wel heb ik mijn JVC home cinema set via een Toshlink kabel op de TV aangesloten om gebruikt te kunnen maken van het Dolby Digital geluid van de HD kanalen. Dit werkt goed en het geluid klinkt via deze combinatie voortreffelijk. (Let wel op dat je de digitale geluidsinstellingen van de TV op "Auto" laat staan, anders decodeert de TV het geluid eerst en ontvangt je receiver alleen stereo geluid.)

De vormgeving.
Ik vind de TV erg mooi vormgegeven, al had dat bij mijn keuze een erg lage prioriteit. De TV is goed afgewerkt en ziet er niet goedkoop uit. De kabels kunnen mooi weggewerkt worden doordat er een soort kabelklem aan de achterkant van de TV zit. Wel valt mij op dat ik (de mensen om mij heen niet) kan zien waar het gaas voor de speakers bevestigt is, maar ik ben wat dat betreft nogal perfectionistisch en zie dat soort details erg snel, andere mensen hebben tot nu toe, ook na vragen, niets van dit fenomeen gezien. Al met al is dit gewoon goed te noemen.

De featureset.
De TV beschikt over erg veel features, waarvan je er veel tot nu toe alleen maar op erg dure TV's van onder andere Loewe zag. Zo heeft de TV een erg hoog (dynamisch) contrastratio (100000:1). Dat zie je goed terug aan de prachtige kleurenkwaliteit. Verder is de TV voorzien van 100Hz techniek, wat voor een LCD TV vrij bijzonder is. De inkijkhoek is erg groot (178o). De TV beschikt over erg veel aansluitingen, waarvan onder andere 4 HDMI aansluitingen, LAN en USB 2.0. Ook heeft hij Picture in Picture techniek en is er een analoge en digitale tuner aanwezig, die zowel DVB-C(HD) kan ontvangen (digitaal via kabel) als DVB-T (digitenne). Kortom: erg veel features voor (relatief) weinig geld.

De conclusie.
Dit is gewoon een erg mooie TV met een gigantisch goede beeld en geluidskwaliteit. Ik vind dit persoonlijk, gezien de vele features, de beste TV onder de § 1500,-.

Update: Ziggo CI+ module.
Ik heb in augustus 2009, na de berichten over blokkeren van de Alphacrypt module door Ziggo, een officiŽle Ziggo CI+ module aangevraagd. Ik heb uiteraard eerst gekeken of de Sony al ondersteund werd, dat was gelukkig het geval. Wel werd er bij vermeld dat ik een firmware update op mijn TV moest uitvoeren om de module goed te laten functioneren. Nadat ik dat gedaan had en de kaart in mijn TV had gestopt werkte alles naar behoren. De Alphacrypt heeft tot het moment waarop ik de kaart verkocht heb goed gewerkt, maar nu heb ik gewoon de zekerheid dat mijn digitale TV blijft werken.

De kaart functioneert ook (weliswaar deels) als je geen firmware update uitvoert, alleen dan werkt je teletekst niet goed, en het home menu is niet helemaal bereikbaar meer.

Update 2: Beoordeling pixeldefecten bijgewerkt.
Ik heb de TV nu ongeveer een half jaar in gebruik en de TV heeft nog steeds geen enkele dode (sub)pixels. Daarom heb ik de beoordeling een stap hoger gezet. Zodra er zich defecten voor gaan doen zal ik dat ook laten weten.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-40W5500 Zwart?

Heb net hetzelfde toestel, enkel vind ik het wat spijtig dat de DNLA client over het netwerk enkel foto's en muziek afspeelt en dat men op een televisietoestel geen video kan afspelen (wat je dus wel zou verwachten van een televisie).

En voor muziek af te spelen ga ik mijn tv niet gebruiken :+

Voor de rest een prachtig toestel en kan ik de review enkel maar beamen.
Dat heb ik inderdaad ook ondervonden. Dit geldt trouwens ook voor de USB aansluiting. Ook daarmee kun je alleen audio en foto's afspelen en weergeven.

[Reactie gewijzigd door Robo1993 op 3 juli 2009 10:12]

Je kan met de ps3 media server videos afspelen via dlna op je tv

zie:
Sony Bravia TV's en DLNA met de PS3 Media Server

En verder goed leesbare review, ik heb er wel wat aan gehad aangezien ik deze tv ook graag aan wil schaffen.

[Reactie gewijzigd door michel2506 op 31 augustus 2009 08:37]

mooie review :) lekker duidelijk.

alleen je vergelijk qua stroomverbruik tov. een plasma tv ben ik niet met je eens, een plasma tv verbruikt steeds minder naarmate het scherm donkere beelden weergeeft.
de opgegeven waardes door fabrikanten is de max. waarde, dus als het beeld compleet witbeeld geeft.
in de praktijk komt dat beeld natuurlijk haast nooit voor.
maar een LCD gebruikt constant hetzelfde, ongeacht wat er op het beeld staat.

het zou dus zomaar kunnen zijn dat deze tv op de langere termijn stiekem toch meer verbruikt dan een plasma ;)

[Reactie gewijzigd door Shanquish op 30 juni 2009 14:01]

Wat je zegt zou goed kunnen, maar in het algemeen worden plasma TV's toch iets onzuiniger geacht als LCD's. Dit is overigens niet het belangrijkste punt geweest bij mijn keuze hoor. En ook de Sony verbruikt minder als er donkere beelden worden weergegeven door de automatische lichtdimmer, die naar mijn mening erg goed en onopvallend zijn werk doet. Maar dit is inderdaad niet bij alle LCD TV's het geval.

[Reactie gewijzigd door Robo1993 op 30 juni 2009 22:57]

Ervaring met gamen? Of doe je daar niet aan :p
Geen ervaring mee. Voor gamen heb ik mijn PC, en die staat niet in de woonkamer ;) . Maar als ik kijk naar de beeldkwaliteit van snelbewegende digitale TV uitzendingen als voetbal, tennis en Formule 1 wedstrijden denk ik dat gamen ook geen probleem zal vormen.
Volgens de handleiding en ook de website van Sony moet je ook videos kunnen afspelen via DNLA. Alleen ondersteunen de meeste TV maar een beperkte range van bestandsformaten.

Super review trouwens lekker goed leesbaar.
Mijn keuze staat vast ... den die wil ik.
Nog even wachten tot mijn aannemer mijn huisje terug oplevert en dan staat er in de woonkamer zo een mooi beest te blinken.

Thanks voor de review... vind wel leuk dat ik nu nog meer gesterkt ben in mijn keuze ...
Wat ik dus goed begrijp heb je voor deze TV nog steeds een kaartje nodig van Ziggo voordat digitale TV werkt?

Verder goede review en ik zit ook te overwegen om hem aan te schaffen.

Verder goede review en ik zit ook te overwegen om hem aan te schaffen.
Je hebt altijd een ziggo smartcard nodig, alleen nu heb je geen settup box meer nodig maar kan het met een CI+ smartcardreader (deze tv is goedgekeurd door ziggo O-) )
Ik reageer nu eigenlijk voor het eerst op een review (ik lees er uiteraard vele op tweakers).
Het is een erg prettige review om te lezen, bedankt voor je input.

Wellicht een leuke tv voor in mijn nieuw huisje!
Heb ook deze TV.ben er echt zeer tevreden over,voor de kinderen hebben we ook de PS3 er op aangesloten,"SUPER"

Had in het begin wel wat last van een "licht inval"van diverse ramen in onze woonkamer,heb hiervoor een andere ophangbeugel gekocht die je iets kunt verdraaien zonder dat je zo'n dik blok aan de achterkant van je Tv hebt.
Gekocht bij www.lcd-beugel4u.nl
Ik heb deze TV recentelijk gezien en de beeldkwaliteit van de Sony komt niet in de buurt van de beeldkwaliteit van een plasma.

Het stroomverbruik van deze Sony ligt bij normaal gebruik ongeveer 50 watt lager dan een moderne plasma. Bij 4 uur per dag is dat ongeveer 15 euro stroom extra per jaar.
Wat ik wil weten of deze tv een zoemgeluid maakt. Ik heb vernomen dat de V serie wel last heeft van een zoem(buzz)geluid. Dit is te horen als backlight onder de 10 is en bij donkere beelden. Dit is vooral hoorbaar bij stille momenten.Kan iemand dit voor mij testen?
heb je geen PC of een NAS in je woonkamer staan om geruis van andere apparaten uit te filteren?
daar zorg ik altijd voor, dat ik een PC/HDD heb die meer geluid maakt als andere dingen en dan hoor je het vanzelf niet meer.

het is een beetje zoals het geruis in star trek, als het er niet meer is denk je dat er iets mis is.