Specificaties Soundplate met subwoofer en 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

LG LAB550W Review

uncle_sjohie 9 februari 2016, 270 views

LG LAB550W

Strak uitziende, en goed gebouwde soundplate met bijna alles wat je maar kan wensen aan boord.

Pluspunten

• alles in 1
  • draadloze subwoofer

Minpunten

• premium apps aanbod minimaal
  • subwoofer is wat iel bemeten

Geluidskwaliteit Score: 3
We hebben deze soundplate gekocht ter aanvulling van het TV-geluid, en omdat het een mooie alles in een oplossing is. De soundplate ziet er strak uit, en is met een optisch zeer plezierig materiaal bedekt. Het lijkt wel een soort van fijn gaas ofzo. Dit bedekt ook de voorkant, minus de slot-loading discdrive die DVD, Bluray en audio cd's slikt. Eenmaal aangesloten, wat erg simpel is, zie je achter dat gaas een groot en helder scherm, wat ook op afstand goed te lezen is.

De subwoofer is draadloos, en werd bij ons meteen bij het aanzetten automatisch gekoppeld. De TV koppel je via HDMI, en als het een tv met ARC is, kan je beide apparaten bedienen met de remote van de soundplate. Daarna is het een kwestie van het type netwerk (Wifi of bedraad) instellen, de firmware upgraden, en je bent klaar om het apparaat te gebruiken.

Blurays worden snel opgestart, en ook DVD's en CD's gaan vlot. De afspeelmogelijkheden via het netwerk zijn goed, het apparaat is DLNA gecertificeerd, en speelt bij ons alle vaak voorkomende codecs gewoon goed af. Ondertitels doen we niet aan, dus of alle smaken daarvan goed werken kan ik niet zeggen.

De keuze van wat LG premium apps noemt, dus oa RTLXL, uitzending gemist, Netflic etc,is acceptabel, maar niet meer dan dat. RTLXL schittert door afwezigheid, net als uitzending gemist van de publiek omroep. Netflix en spotify werken wel goed. Dit is voor ons acceptabel, maar mocht je dit apparaat willen kopen, check dit dan even om teleurstelling te voorkomen. Contact met LG leerde ons dat dit verschilt per land, en er is geen mogelijkheid om zelf apps toe te voegen, zoals dit bij hun smart-tv's al jaren wl kan. Gemiste kans wat mij betreft.

De geluidskwaliteit is goed, en voor mijn gevoel beter dan dat je voor 299 euro zou kunnen verwachten, zeker als je kijkt wat ze voor dat geld er allemaal ingebouwd hebben. Bij muziek is het stereobeeld gewoon goed, zeker als je de subwoofer iets temt. Deze is wel wat klein, en als het wat harder gaat, merk je dat deze wat buiten adem raakt, en wat begint te bonken. Ook kan je hem het je oren dicht aanwijzen in de ruimte, voor mijn gevoel neemt de subwoofer ook een deel van de (onderste) middentonen voor zijn rekening.

Het is uiteraard fysiek een 2.1 oplossing, dus alles wat onder de surround instellingen staat wordt berekend, maar ook films kijken is een prima ervaring.

Al met al is het voor ons een geslaagd compromis toestel, je krijgt veel functies bijelkaar, met een geluidskwaliteit die zeker een verbetering is tov elke TV.

Heb jij ook een LG LAB550W?