Specificaties Tower, 1 interne + 9 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Centurion 590 Review

Dadona 30 juni 2009, laatste update op 25 september 2009, 761 views

Cooler Master Centurion 590

Pluspunten

• Ruimte voor negen 5.25" devices
  • Veel koelmogelijkheden
  • Gebruik van grotere fans (12 en 14 cm fans)
  • Ruime opstelling

Minpunten

• Kwaliteit van de verflaag
  • Zij- en achterpanelen minder afgewerkt

Centurion 590
Voor hogere resoluties en aanvullende foto's kun je in dit album kijken.
Momenteel moet je de plaatjes aanklikken. Ik krijg de thumbnails niet voor elkaar...
Keuze
Te vaak nog worden kasten teveel als een noodzakelijk kwaad gezien. Doe maar een goedkope kast, liefst met een beetje redelijke voeding. Dat terwijl een goed gekozen kast essentieel is voor een prettige experience. Daarnaast kan een degelijke kast ook meerdere generaties mee.
In mijn geval was het essentieel dat er op een zo efficiënt mogelijke manier veel lucht verplaatst kan worden. Er zou een heethoofd van een processor inkomen die niet lang op stockvoltage zou draaien en ook de bridges, geheugen en de nodige harde schijven genereren de nodige warmte.
In dat geval blijven er een aantal opties over, zoals de Performance One serie van Antec of de zwaardere Coolermaster kasten zoals de Stacker. Maar geen van die kasten had de belangrijkste voordelen van de Centurion: horizontale high airflow koeling en gekoelde harde schijven. Natuurlijk kun je proberen dit te compenseren door straaljagers te plaatsen, maar dat wou ik toch al doen… Deze kast is dan ook de tegenhanger van die van Wiethoofd; deze kast zal zich gedragen voordoen als de inzending van de (geluids)hel.

Eerste indruk
Hoewel ik de Centurion nam vanwege de luchtige opzet was ik toch nog verbaasd hoe ruim en open de kast is. Eventjes kwam zelfs in mijn gedachte dat ik wel erg veel betaal voor een kast zonder toeters en bellen, maar die gedachte verdween ook weer onmiddellijk.
De afwerking aan de buitenkant ziet er behoorlijk uit. Met name de voorkant is top met een mooie mesh en een i/o paneel met aanknop bovenop. Alleen e-sata en een reset knop ontbreken, maar dat vind ik zelf geen probleem. De platen van de kast zijn wat oneffen, het is net alsof er een kleine hoeveelheid van die korreltjes door de verf zijn gegooid. Hetzelfde idee als dat sommige (zoals ik) op de muur hebben, alleen dan een stuk minder ruw. (Een betere uitleg kan ik er niet echt van maken.)
Aan de binnenkant, met name de platen, zijn wat minder afgewerkt. Zo is de binnenkant bij de ventilatiegaten iets bedekt door verf. Duidelijk dat ze tijdens het productieproces niet zijn afgedekt. Daarnaast zitten er de nodige ruwe randjes aan, dus aaien is niet aan te raden. Voorin de kast, achter de mesh zit nog wat materiaal om stofdeeltjes en iets van geluid tegen te houden. Vanzelfsprekend kost dit wel iets van airflow.

Plaatsing van componenten
Moederbord
Helaas, ook hier mag je eerst het moederbord plaatsen en daarna de rest. Maar goed, ik hoef mijn moederbord er niet dagelijks uit te halen. Daarnaast zit je toch nog altijd met de kabels en andere hardware die erin zitten dus zo super veel voordelen heeft het ook niet naar mijn mening. (Iets dat wel zo schelen is als je de zijkanten weg kunt klappen. Zo kun je goed bij de cpu koeler zonder kabels los te hoeven halen.)
Voeding
Één van de eerste zaken die zal opvallen is dat de voeding onderin zit en dat de intake aan de onderkant van de kast zit. Met name voor stiltefreaks is dat een groot voordeel omdat de hitte van de processor niet (ook) door de voeding gaat waardoor de fan daarin rustiger blijft draaien. Ik heb voor deze montage gekozen. Om de hoeveelheid stof te beperken heb ik de computerkast op twee stapels pocketboeken gezet. Ideaal om de laatste resonantie te voorkomen (het geheel staat op laagpolige vloerbedekking).
Je kunt er ook voor kiezen om de voeding op de kop te monteren (zoals Wiethoofd). In principe zou de voeding zo nog steeds stil blijven, tenzij je lage insteekkaarten hebt die veel hitte in de kast afgeven.
Insteekkaarten
Toolfree. Door de plastic klepjes iets in te drukken valt de vergrendeling weg en kun je de klepjes wegdraaien. Ideaal voor mensen die vaak kaarten wisselen in een staande kast. Zelf heb ik liever schroefjes omdat ik geen fan ben van plastic op zich, ook al is het degelijk, zoals bij de Centurion. Maar op zich werkt het systeem prima.
Harde schijven en optische stations
Hét grote voordeel naar mijn mening. Je bent volledig vrij in de plaatsing van de harde schijf modules en optische stations waardoor je diverse koelopstellingen kunt kiezen. (Zie ook verderop in de review.)
Ook hier kun je sommige dingen toolfree doen, maar het belangrijkste niet: de harde schijven zelf. Deze moet je in de 4-in-3 module zetten en vastschroeven. De optische stations en de 4-in-3 modules kun je plaatsen door de schuifjes om te zetten en de klem omhoog te halen.
De 4-in-3 modules zijn voorzien van rubbertjes. Deze voelen wat steviger aan dan het super zachte rubber dat Antec gebruikt in haar kasten. Naar alle waarschijnlijkheid gaan harde schijven in de Centurion dan ook eerder resoneren dan in een Antec. Maar in mijn geval is er geen sprake van resonantie. Één van de prettige punten is dat de 4-in-3 module is voorzien van een 12cm ventilator die niet opvalt qua geluidsproductie, maar wel qua licht. Er zitten namelijk blauwe leds in, bij mij werkte de eerste na een paar weken al niet meer, maar dat maakt me niets uit. (Een echt goed waardeoordeel van de geluidsproductie is voor mij wat lastig met zo'n gigantisch aantal ventilatoren :+) Het beetje airflow zorgt ervoor dat de harde schijven geen schokkende temperaturen bereikten, ook al zaten er vier spinpoint F1s in de module. (De temperatuur weet ik zo even niet meer, ik weet alleen dat het mij geen zorgen baarden, dus het zal tot maximaal onderin de 40 graden zijn gekomen. Het heeft geen zin om een ventilator te plaatsen die meer lucht kan verplaatsen omdat de ruimte tussen de harde schijven zo gering is dat de levensduur van zo'n ventilator een stuk lager zal uitpakken. (Daarnaast bleek uit een studie van Google dat de temperatuur niet de grote boosdoener is van schijfuitval.)
Wel verliest de kast hier een puntje als het gaat om installatiegemak, of eigenlijk verwijdergemak. Om één schijf te wisselen moet je de hele 4-in-3 module loshalen, omdat je in sommige gevallen niet bij de schroefjes kan waarmee de harde schijf wordt vastgezet. Omdat de 4-in-3 module onderdeel is van de Centurion plaats ik deze opmerking bij de Centurion. (Hoewel je het eigenlijk een fout is van de 4-in-3 module zelf: slechte plaatsing van schroeven.)
Kabels wegwerken
Om met het goede nieuws te beginnen: je kunt ze goed wegwerken. Er zitten op de nodige plaatsen gaten met afgeronde randen, dus als je ze weg wil werken worden ze niet automatisch gestript. :+ Voor toolless fans is er wel slecht nieuws: er zitten geen haken, klemmen of wat dan ook in de kast. Je zult dan ook met tie-wraps of iets dergelijks aan de gang moeten gaan. Daarnaast kun je problemen krijgen om de ATX stekker achterlangs te laten lopen vanwege de dwarslat achter op de backplate. Daarom heb ik de dwarslat met een tang en een sok meer tegen de backplate aangeknepen. Op die manier heb ik geen scherpe randjes en staat er ook geen druk op de zijkant van de kast.

Opstellingen
Als er één verkoopargument is voor deze kast dan is het wel dat je voor drie verschillende koelopstellingen kunt kiezen en daardoor overweg kunt met beide typen cpu koelers.
-Intakes van opzij, outtakes achter en boven
-Intakes van voren, outtake achter
-Intakes van voren en achteren, outtakes boven

Intake van opzij, outtakes achter en boven
De eerste opstelling is ideaal voor mensen met een traditionele cpu ventilatoren zoals die standaard met de cpu meekomen. Daarbij wordt de lucht als het ware op de cpu geblazen. Daarna waaiert deze uit aan weerszijden van de processor. Op deze manier ook de andere componenten op het moederbord meer gekoeld dan bij een tower opstelling.
Door gebruik te maken van een outtake (en eventueel) een airduct krijgt de koeler frisse lucht. Door de ventilatoren achterin en bovenin de kast kan de uitwaaierende lucht goed worden afgevoerd. Eventueel kun je nog een extra outtake voorin plaatsen. Juist door die outtake in het dak is deze opstelling efficiënter dan bij de standaard kasten met een optie tot koeling vanaf de zijkant. Daarbij blijf je met het probleem zitten dat het grootste deel van de warme lucht bovenlangs eruit wil, door de voeding.
Deze opstelling heb ik dan ook zelf de eerste paar maanden gebruikt, toen ik nog met mijn BigTyp werkte.
Intakes van voren, outtake achter
De tweede opstelling is het meest standaard en wordt in de meeste kasten toegepast. Maar omdat de hele voorkant open is kun je de intake recht voor de cpu koeler positioneren, waardoor je een horizontale of (in geval van lage airflow) licht diagonale luchtstroom richting de outtake kunt creëren.
Deze opstelling komt in grote lijnen overeen hoe ik momenteel draai. Ik heb de zij en bovenkant (nog) niet dichtgemaakt dus daar gaat nog iets van lucht langs, maar een groot deel komt van de voorkant. (Er is geen temperatuursverschil als ik bijvoorbeeld de zijkant afsluit.)
Intakes van voren en achteren, outtakes boven
De derde opstelling heeft meerwaarde als er een passief backside cooled videokaart en/of bridges inzitten. Dit is min of meer de opstelling die Wiethoofd (review) hanteert bij zijn kast.

Na een paar maanden
…staat de kast er nog steeds. :) Het grootste probleem is en blijft het nadeel van een open kast met veel airflow: stof. Toch blijft door het gaas en het filter erachter blijft het nodige stof voorop hangen. Als je dan eens in de zoveel tijd even over de kast aait haal je al het nodige stof weg, jij blij en de kast ook ;) Maar als je al sinds de Comodor 64 al je kamer niet hebt afgestoft en ervoor past om de kast geregeld van binnen te reinigen is deze kast niets voor jou. In dat geval zou ik kijken naar een kast als de Antec Solo en moet heroverwegen of (overclocken met) luchtkoeling iets voor jou is.
Ondanks de vele malen dat mijn kast diverse malen is voorzien van andere componenten (videokaart wissel, 5 ventilatoren erin en eruit gehaald, cpu koeler gewisseld, harde schijven in- en uit de kast gehaald), voelt het allemaal nog erg solide aan. Hoewel het plaatwerk vrij dun is, hebben zich geen problemen aangediend. Het enige is dat het lipje voor het kensington slot wel eens wat moeilijk wou doen bij het sluiten van de kast. Daarnaast verliest de lijm van de casebadge langzaam aan kracht. Dat ik het hierover heb zegt waarschijnlijk al genoeg.
Al met al vind ik het gewoon een prima kast als je de kast beoordeelt op de vlakken waarvoor de kast bedoelt is: veel mogelijkheden bieden (veel harde schijven, hoge cpukoelers en relatief lange videokaarten) en tegelijk om kunnen gaan met hoge temperaturen door installatie van veel ventilatoren. En nog één keer, je moet niet voor deze kast gaan als je én schone en stille kast wil én tegelijk niets aan de kast wil doen om dat voor elkaar te krijgen. In dat geval moet je, voor dit budget, echt naar een andere kast kijken.

Tot slot
Mochten er nog vragen en / of opmerkingen zijn, laat gerust een bericht achter en ik zal kijken of ik er iets mee kan doen.
Daarnaast wil ik best reviews schrijven van de andere componenten die ik een paar maanden geleden heb geïnstalleerd. Geef maar aan welke componenten je het liefst beoordeelt ziet*. Stay cool…

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 590?

Zojuist heb ik een aantal foto's toegevoegd, helaas heb ik nogal ruzie met de resizer van Tweakers, iemand die mij (evt middels DM) kan helpen?