Linksys EA6900 Smart Wi-Fi Router AC1900 Review

pclinde 9 februari 2016, laatste update op 30 mei 2017, 4.677 views

Linksys EA6900 Smart Wi-Fi Router AC1900

De Linksys EA6900 is een degelijke AC1900 router voor een schappelijke prijs. Wat prestaties betreft doet de EA6900 op de 2.4GHz frequentieband het erg goed, de 5.0GHz kent zijn zwakte op langere afstanden. Verder komt de EA6900 met de overzichtelijke Linksys Smart WiFi software en app.

Pluspunten

• Slank design met een zakelijke uitstraling.
  • Goede en stabiele prestaties op de 2.4GHz frequentieband.
  • Linksys Smart WiFi software en app is erg overzichtelijk.
  • AC1900 (600Mbps ondersteuning op de 2.4GHz frequentieband).
  • Een degelijke allrounder voor een competitieve prijs.

Minpunten

• Wat minderen prestaties als het om afstand gaat op de 5.0GHz frequentieband.
  • Veel apparaten ondersteunen geen TurboQAM, wat het gebruik van 600Mbps op de 2.4GHz frequentieband niet mogelijk maakt. Dit is niet direct een beperking van de EA6900.

Beheerbaarheid Score: 5

- Software
- App – Smart Wi-Fi
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Linksys EA6900 productpagina

De Linksys EA6900 kwam vorig jaar rond de november maand uit, het gaat hier om de opvolger van de Linksys EA6500. De EA6500 behoorde tot één van de eerste 802.11ac routers. Zijn opvolger de EA6900 maakt gebruik van hetzelfde design. Er lijkt aan de buitenkant weinig veranderd te zijn, als je beter kijkt is er toch wel iets wat aangepast is. Zo zijn de antennes verhuist van intern naar extern, en zijn er natuurlijk ook veranderingen onder de spreekwoordelijke motorkap.

De EA6500 ging als AC1750 router door het leven, dit wil zeggen dat er een maximale theoretische doorvoersnelheid is van 450Mbps op de 2.4GHz frequentieband, en 1300Mbps op de 5.0GHz frequentieband. De EA6900 doet daar nog een schepje bovenop als AC1900 router, met een maximale theoretische doorvoersnelheid van 600Mbps op de 2.4GHz frequentieband en 1300Mbps op de 5.0GHz frequentieband. De verhoogde snelheid wordt mogelijk gemaakt door de aanwezige modulatie van 256-QAM op de 2.4GHz frequentieband (beter bekend als TurboQAM van Broadcom). Voor de goede orde: Het gaat hier dus om een nieuwe WiFi-chip van Broadcom, de Broadcom BCM4708A. De EA6500 ging tot 64-QAM op de 2.4GHz frequentieband (802.11n netwerkstandaard). Met de EA6900 is die verviervoudigd tot 256-QAM, waardoor erg hogere snelheden mogelijk zijn op de 2.4GHz frequentieband. Vergis je niet, want dit klinkt allemaal mooi tijdens het bestellen van je router, uiteindelijk moeten je apparaten de Broadcom chip wel ondersteunen, niet-Broadcom chips zullen dus geen voordeel halen van de verhoogde snelheid. Toen 802.11ac op de markt kwam waren er ook veel apparaten niet compatible, hetzelfde geldt nu voor AC1900.

Dat was al aardig wat technische informatie voor een inleiding. Laten we de rest bewaren voor het vervolg hoofdstuk de specificaties. Op het moment van schrijven kost de Linksys EA6900 circa 138 euro.

Een overzicht van de specificaties van de officiële Linksys website:

Intern komen we een ARM Cortex A9 dual-core processor tegen op 800MHz, 256MB aan DDR3 RAM en 128MB aan flashgeheugen. De EA6900 heeft twee USB-poorten, waarvan één USB 3.0. Dit nodigt uit om in de praktijk de USB 3.0 doorvoersnelheid te testen, zodat we deze kunnen vergelijken met de eerder door mij gereviewde Linksys WRT1900ACS. De EA6900 en WRT1900ACS verschillen qua prijs bijna 110 euro, wat je voor dit prijsverschil krijgt zie je dadelijk terug in de prestatietabellen.

Zoals al eerder vermeldt zijn de antennes nu extern te vinden. Deze maken gebruik van beamforming technologie, om apparaten gerichter te voorzien van het draadloze signaal. De 2.4 en 5.0GHz frequentie kunnen simultaan gebruikt worden. Verder is de EA6900 is vrij compact, zeker als het om de hoogte gaat, die ongeveer gelijk staat aan vier 2.5 inch SSDs opgestapeld. Hoe dit zich verhoudt in beeld kun je zien in het volgende hoofdstuk.

Niet zo lang geleden ben ik verhuisd, normaal maakte ik altijd foto’s in de achtertuin van mijn ouders. Tijdens wat zonnige dagen heb ik mijn kans gepakt om te zoeken naar een nieuwe locatie. De huidige achtertuin van onze woning is nu nog niet echt representatief voor foto’s. De Linksys EA6900 is mijn eerste metgezel voor mijn ‘Men At Work – Down Under’ inspiratie fotografie in de polder. De verpakking van de EA6900 staat vol met iconen van features, specificaties en productfoto’s. De inhoud van de verpakking bestaat uit kartonnen vakken met de EA6900 en accessoires.

Een beetje traditiegetrouw starten we met de accessoires. Deze bestaan uit een power adapter en blauwe netwerkkabel.

Instructies komen zowel digitaal op CD als gedrukt in een instructieboekje. Als je bekend bent met het plaatsen van routers heb je deze niet nodig, want de setup van de EA6900 is zeer eenvoudig.

Als laatste onderdeel van de accessoires komen we de externe antennes tegen. Deze zijn beweegbaar van naar voren- en achter en van link naar rechts op de router. Je kunt dan zelf spelen met de gewenste richting. De Linksys naamaanduiding geeft de antennes een deftig gevoel.

Dan blijft de slanke EA6900 zelf nog over. De router heeft een plasticbehuizing uitgevoerd in de kleur zwart/grijs. Er zijn geen indicatielampjes aanwezig op de router voor het aflezen van een verbindingsstatus. Ik ben dit ondertussen zo gewend dat ik het bijna mis. Wel is het Linksys logo dat gecentreerd is op de grijze strook voorzien van een witte LED. Zo kun je op een afstandje toch wat leven zien in de brouwerij. De EA6900 is een slank modelletje, ziet er strak en mooi gestroomlijnd uit, en valt best wel compact te noemen. Het model is niet schreeuwerig en voelt vrij zakelijk aan.

Op de boven- en onderkant van het grijze middengedeelte zitten wat inkepingen om warmte kwijt te kunnen.

De onderkant van de EA6900 bestaat ook uit inkepingen om warmte kwijt te kunnen. Hier vinden we ook twee oogjes op de router aan de muur te monteren. Verder zijn er vier rubberen pootjes en een sticker met het MAC-adres en fabrieksinstellingen.

Als laatste blijven de aansluitingen over op de achterzijde. Bestaande uit drie RP-SMA antenne aansluitingen, twee USB poorten, waarvan één USB 3.0 en één USB 2.0, vier LAN-poorten, een Wan-poort, een aan- en uit knop, resetknop en als laatste een WPS-knop.

Met de antennes op hun plek blijft de EA6900 een compact en strak beestje.

Vooraf is het altijd handig om te melden dat resultaten kunnen schommelen afhankelijk van een aantal variabelen. Dit verschilt per woning denk hierbij aan de muren, isolatie, apparatuur en woonniveaus, de omgeving met actieve netwerkapparaten, huishoudapparaten en bevolkingsdichtheid. Als laatste is de volledige setup van je eigen netwerk, tot hoever deze een-op-een is gefinetuned is met je modem / aansluiting.

In dit hoofdstuk deel ik altijd wat achtergrondinformatie over de testomgeving. Het betreft een woning op 263m2 eigen grond, waarvan 138m2 woonoppervlak. De woning heeft een totale inhoud van 335m3, met gedeeltelijk dak- muurisolatie. De netwerktesten worden uitgevoerd op eigen grond, in de woning en tuin. Een mix van apparaten wordt gebruikt om de testen te realiseren. We beginnen met een bekabelde test gevolgd door draadloze testen op 2.4GHz en 5.0GHz. Ik ben aangesloten bij Ziggo en maak gebruik van het Ziggo Max pakket met 200Mbps download en 20Mbps upload. De meegeleverde modem (Technicolor TC7200) staat ingesteld op bridge modus.

We starten met een LAN-test, opvolgend met een paar WiFi testen op 2.4 en 5.0GHz, en nog een vergelijkende test als het om de antennes gaat. Welke winst er te boeken valt qua signaalwinst licht ik hieronder verder toe. We sluiten af met een USB 3.0 doorvoersnelheid test.

We starten met de LAN-resultaten, waar de maximale snelheid behaald wordt die mogelijk is met het Ziggo Max pakket.

Voor de volgende test gebruik ik een iPhone 6 Plus die voorzien is van 802.11 a/b/g/n/ac (2.4/5.0 GHz). Beide frequenties: 2.4GHz en 5.0GHz worden getest. De 5.0GHz tabellen lopen maximaal op tot 200Mbps om het overzichtelijk te houden, voor de 2.4GHz tabellen hanteer ik maximaal 100Mbps. Zo zijn de tabellen onderling makkelijker te vergelijken.

Voordat de resultaten weergeven worden in de tabellen, is het ook handig om inhoudelijk te weten hoe omgeving er verder uitziet. Tussen de router en woonkamer zit een muur van 40cm met isolatie. Tussen de badkamer zitten drie muren variërend van 20 tot 30cm, en bij de slaapkamer moet het signaal door het plafond heen, en nog eens drie muren van 20 tot 30cm.

Voor de volgende test gebruik ik mijn laptop: de MSI GE620DX. Deze is voorzien van een Wireless-N 130 / Intel Centrino - 802.11b/g/n Wi-Fi chip.

Als laatste test ik mijn iPad generatie 3 (Retina). Dit model kan net als de MSI-laptop een 2.4GHz frequentie aan.

Tot slot heb ik een externe USB 3.0 behuizing aangesloten. Het gaat hier om de Silverstone Raven RVS02 met een Kingston HyperX Savage SSD van 240GB. Als test heb ik een zip bestand gebruikt van 10,3GB met meerdere 1080p films. Hieronder de resultaten via een Gigabit verbinding.

Hieronder de resultaten van de Linksys EA6900 versus de Linksys WRT1900ACS. Wat wil ik duidelijk maken met deze resultaten? De WRT1900ACS kost momenteel circa 229 euro, en de EA6900 circa 138 euro. We hebben het hier over een prijsverschil van 110 euro, wat best een aardig verschil is, zeker als je de draadloze performance vergelijkt tussen de twee routers. Waar de WRT1900ACS beter scoort qua bereik (dekkingsgebied), zit er vrij minimale verschillen tussen de snelheid bij mij binnenshuis. Waar we de echt kracht van de WRT1900ACS terugzien is bij de USB 3.0 performance. Hier stijgt de WRT1900ACS er met kop en schouders bovenuit. De 800MHz dual-core processor met 256MB aan DDR3 RAM versus de 1.6GHz en 512MB DDR3 geheugen maakt hier duidelijk een statement. De resultaten van de WRT1900ACS zijn vergelijkbaar en soms zelfs sneller dan sommige NAS-oplossingen. Wil je veel USB 3.0 performance, dan is het aannemelijk om voor de WRT1900ACS of andere zwaardere router te kiezen. Wil je gewoon een degelijke wifi snelheid, dan is de EA6900 voor 110 euro minder de betere keuze.

Op de 5.0GHz frequentieband is wel degelijk een duidelijk verschil te merken. Deze komt in de computerkamer op 2 meter afstand op maximale snelheid van 201,71Mbps download en 20,83Mbps upload. Zodra we meer afstand nemen gaat de performance snel achteruit, daar waar de WRT1900ACS nog een stuk stabieler is. Nu is het lastig om de WRT1900ACS als directe vergelijking te gebruiken voor het draadloze signaal. Hopelijk kan ik hier binnenkort verandering in brengen met een andere AC1900 router ter vergelijking. De 2.4GHz frequentieband is prima in orde, en blijft op de beneden en bovenverdieping erg stabiel. Een kleine kanttekening is dat de router vrij warm wordt tijdens gebruik, vooral merkbaar na wat speedtesten en USB 3.0 testen.

De installatie van de EA6900 is erg duidelijk en kent eigenlijk geen vage momenten. Via het IP-adres kom je direct op een duidelijke landingspagina, vanaf dit moment kan het eigenlijk al niet meer fout gaan. Hieronder een stap-voor-stap overzicht van de setup.

De setup controleert direct of er updates zijn, en als opties krijg je om toekomstige updates te automatiseren.

Tijd om het draadloze netwerk in te stellen. Je kunt de 2.4 en 5.0GHz combineren onder één netwerknaam. Het wachtwoord is ongeacht je keuze voor beide frequenties hetzelfde. En als laatst voer je een wachtwoord in voor de router zelf. Je kunt het wachtwoord voor beide frequenties achter nog wel aanpassen in de routerinstellingen zelf.

Je krijgt nog een overzicht van de instellingen. Op de foto hieronder lijkt het alsof je geen wijzigingen meer kunt aanbrengen, maar door op de ‘back’ knop te drukken kun je deze nog aanpassen.

Linksys maakt gebruikt van een software genaamd Smart WiFi, dit is het eigen online schilletje (WEB UI) van Linksys. Je bent niet verplicht om een account aan te maken. Eenmaal een account aangemaakt kun je de router makkelijk opsporen via: https://linksyssmartwifi.com

Linksys zijn Smart WiFi software ziet er fris en verzorgd uit. Visueel kent de software mooie overgangen terwijl je tussen menu’s schakelt. Het beginscherm is voorzien van widgets die we ook later terugzien in de app. In de software geven de widgets een globaal overzicht van de algemene instellingen. Het hoofdmenu aan de linkerzijde biedt verdere diepgang.

In het apparatenoverzicht kun je de apparaten zien die verbonden zijn. Door op de iconen te klikken kun je diepere informatie verkrijgen zoals het MAC-adres of IP-adres. Je kunt de datagebruik per apparaat inzien en eventueel limiteren.

Voor het gastennetwerk bestaat dezelfde mogelijkheid, wel moet deze geactiveerd zijn. Wissel je veel privé bestanden uit, en heb je de behoeften om dit gescheiden te houden van je gasten? Het gastennetwerk is dan zeker de oplossing. Er zullen dan niet onverwachts mensen meespieken via de mediaserver.

De aangesloten schijven op de USB 3.0 en 2.0 poort zijn vrij comfortabel te beheren. Je kunt bestanden niet direct benaderen via de software. Wel is het mogelijk om dit te doen via de media server of FTP Server optie.

Het draadloze overzicht is voorzien van alle standaardinstellingen. Het kiezen van een naam, wachtwoord, kanalen en de kanaalbreedte. Er is op de 5GHz band geen DFS-ondersteuning wat best jammer is. Opties zoals mac filtering en de WPS (WiFi Protected Setup) zijn hier ook te vinden. De draadloze planning gooit de volledige WiFi verbinding uit op de gekozen dagen en tijdsmomenten.

Is de vrouw des huizes alleen nog geïnteresseerd in Candy Crush? Parental Controls is de oplossing. Je kunt volledige, tijdelijke of aangepaste restricties opleggen. Zonder gekkigheid kan deze optie zeker handig zijn als je kinderen hebt en het internet gebruik een beetje wilt handhaven.

Het connectiviteit menu is het algemene menu. Vanuit hier kun je opties beheren zoals externe toegang, UPnP, advanced routing en de IPv4/6 instellingen. Het updaten van de firmware, het maken van een back-up of het uitschakelen van de Linksys LED op de router is ook een mogelijkheid.

In de software zitten ook nog wat opties zoals een Speedtest, beveiligingsopties voor de Firewall, DMZ-instellingen en portforwarding.

Voor de Smart WiFi software van Linksys is ook een app beschikbaar. Deze is beschikbaar voor iOS en Android gebruikers. De app heeft veel weg van de software / WEB UI wat fijn schakelen is tussen de twee. De app is opgebouwd uit een hoofdmenu en widgets op het startscherm. Het hoofdmenu met de instellingen doen de widgets vrij nutteloos aanvoelen. De widgets zijn puur bedoeld om instellingen on-the-fly aan te passen. Zelf ervaar ik dat de widgets momenteel te weinig diepgang hebben om ze echt te gebruiken. De ruimte die de widgets nu krijgen in de app zou beter benut kunnen worden met meer functies per widget, of een direct link naar het volledige menu.

Het hoofdmenu heeft juist wel de diepgang die we eerder zagen in de software. Je kunt je draadloze netwerk volledig vanaf je telefoon of tablet bewerken. Hier zijn totaal geen beperkingen, en eenmaal in gebruik doe je vrijwel hetzelfde als in de Smart WiFi software. De app maakt het beheren van je gastnetwerk wel een stuk gemakkelijker. Bijvoorbeeld het uitwisselen van je wachtwoord door middel van een QR-code of per tekstbericht.

Je bent natuurlijk niet verplicht om een app te gebruiken, wel kan ik je het aanraden. Op momenten dat de PC uitstaat is het soms wel even lekker om snel iets te wijzigen. Gewoon vanuit de luie bank even controleren wie er verbonden zijn, logbestanden nakijken of gewoon even spelen.

De Linksys EA6900 is een deftige router met een strak uiterlijk, maar weet de EA6900 ook te presteren? Na veel praktijkervaring, testen en nogmaals testen ben ik tot de conclusie gekomen dat dit een gemengde ervaring is.

Met een prijs van 138 euro is de EA6900 momenteel één van de goedkopere AC1900 routers op de markt. De TP-Link Archer C9 is net wat goedkoper met een verschil van 8 euro. De EA6900 valt zeker niet tegen voor zijn prijs, toch moet ik ook kritisch blijven, en dat is vrij lastig met weinig vergelijkingsmateriaal als het om AC1900 routers gaat. De 2.4GHz frequentieband is erg stabiel, en weet de beneden en bovenverdieping van een plezierig signaal te voorzien. De 5.0GHz frequentieband is dichtbij erg krachtig. In de computerkamer is het een genot om op mijn iPhone bestanden te versturen en grote apps te downloaden. Zodra ik de computerkamer verlaat zien we dat de 5.0GHz frequentieband snel achteruitgaat. Met de 5.0GHz frequentieband staat de WRT1900ACS beter zijn mannetje als het om afstand gaat. Het gaat hier gemiddeld om een verschil van 70 tot 80Mbps in de woonkamer.

De USB 3.0 prestaties met een leessnelheid van 33,9 MB/s, en schrijfsnelheid van 10,6MB/s zijn niet superieur. Het is een snelheid om zo af en toe een bestandje te verplaatsen op een USB-stick. Zetten we de 110 euro duurdere WRT1900ACS tegenover de EA6900, dan wordt het nog beter inzichtelijk waar je het extra bedrag voor neerlegt.

De Smart WiFi app en software is erg overzichtelijk en valt makkelijk te beheren. Voor de ervaren gebruiker wordt het misschien wel te makkelijk gemaakt, en doet het ontbreken van extra diepgang eventueel af aan de ervaring. De EA6900 gecombineerd met de Smart WiFi interface is zeker geen slechte match voor eenvoudige aanpassingen door de gemiddelde consument.

Met het ontbreken van directe concurrenten is het een pittige klus de EA6900 heel concreet te beoordelen. Het is wel één van de goedkopere AC1900 modellen op de markt, de prestaties op de 2.4GHz frequentieband zijn keurig, waar het qua afstand op de 5.0GHz frequentieband toch echt net iets te kort komt. De EA6900 is een degelijke allrounder voor een schappelijke prijs.

Heb jij ook een Linksys EA6900 Smart Wi-Fi Router AC1900?

Interessante router, de doos van de week in de winkel ook nog in de hand gehad, alleen waarvoor ik hem wilde gebruiken vond ik hem toch iets te duur. Nu maar geen spijt krijgen dat het toch niet deze router is geworden.

Verder mooie nette review :Y)

[Reactie gewijzigd door -zeehond op 10 februari 2016 14:55]

Voor de prijs is het zeker een competitieve router! :D Leuke prestaties met een mooie en gebruiksvriendelijke interface.
Het gebruikers interface ziet er wel lekker modern uit ja. Hoe snel worden wijzigingen via de web UI eigenlijk doorgevoerd? Begint er bijv een tellertje te lopen of is het slecht apply, en klaar?

[Reactie gewijzigd door -zeehond op 10 februari 2016 21:18]

In veel gevallen gaat alles vrij vlot. Enkel bij het wijzigen van draadloze instellingen / netwerkinstellingen staat er 'please wait'. Dit duurt gemiddeld 5 tot 8 seconde (naar schatting). :D
Bedankt :) Gaat dan inderdaad wel lekker snel :D Ik zet hem denk ik toch maar een op mijn verlanglijstje.
Kun je met deze router volledig dual band werken? Dus gelijktijdig hetzelfde netwerk bereiken op beide frequenties? Alle iDevices kunnen hier op 5ghz, maar bijvoorbeeld de harmonieus hub werkt op 2,4 en die moet in hetzelfde netwerk zitten om via de smartphone bediend te worden.
Hoi BLN,

Beide frequentiebanden (2.4 en 5.0GHz) werken simultaan. Je kunt dus alle iDevices + je hub gelijktijdig laten werken.

Groetjes,
Pim
Gaat dat overigens niet voor alle moderne routers op? Lijkt mij bijster onpraktisch als dat niet zou kunnen :D
Klopt! Er is vrijwel geen router meer die ON-Simultaan is. :P Alle AC1900 modellen zijn overigens simultaan. :D
Wow, zeer gave en uitgebreide review wederom ! Mooie plaatjes :) een dikke +3 natuurlijk!
Lekker bezig Pim. Overzichtelijk, mooie plaatjes/grafiekjes, helemaal duidelijk. Wist niet dat jij zo'n dikke laptop had overigens :D

één vraag: heb jij de resultaten van die dikke ACS er ook naast op 5GHz? Lijkt mij wel een interessante!
Dikke laptop... mwha :P Core i5 met een GT555m, valt dus wel mee. ;) Ik ga kijken. :D
Wow, weer een grandioze review! Een dikke +3. _O_
Perfecte review. Een voorbeeld (en leerschool) voor anderen!
Mooie review, deze router staat hoog op mijn verlanglijstje. Ik wil gewoon een goede snelle stabiele router die een goed bereik heeft. Maar is op deze router wel 'alles'te configureren? Kan ik bijvoorbeeld een static route add-en? En zo toegang tot Google's DNS servers te blokkeren en naar andere DNS servers te routeren? Ik zie die optie niet in de manual en jou review laat ook de opties niet zien bij de 'advanced routing' tab.
Hoi Marcel,

Ik heb de router even rechtstreeks aan mijn PC geprikt voor je. :) Dit beantwoord je vraag wel: voor marcelmg2
Vraag: kan ik de app ook remote gebruiken (bijv. als ik op kantoor ben en WiFi wil uitschakelen)? Verder toffe review. Moest een Kerstcadeau bedenken en deze kost nu in de BRD 100,99.
Als het goed is kun je dit gewoon op afstand doen. :) Zolang je maar inlogt met je Linksys / Router gegevens via de app. Ik kan het niet testen, de router is namelijk naar een maatje van mij gegaan. :D
Dank voor je rappe antwoord! Kan definitief onder de Kerstboom nu