Apple iPad Pro WiFi 128GB Grijs Review

ankhie 10 februari 2016, 1.406 views

Apple iPad Pro WiFi 128GB Grijs

De iPad Pro is een prijzige maar zeer waardevolle toevoeging voor mij. Het is voor veel zaken voor mij een laptopvervanger voor onderweg waar ik thuis weer achter mijn iMac kruip. Zeker als er meer apps komen die voor het grote scherm geoptimaliseerd zijn is het een zeer interessante optie.

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Snel
  • Multitasken handig
  • Meedraaiende speakers goed van kwaliteit
  • Licht

Minpunten

• Prijzig
  • Losse aanschaf Keyboard en/of Pencil bijna must

Waarom een iPad Pro (of waarom niet) ? Dat is waarschijnlijk de grootste vraag die mensen zichzelf zullen stellen als ze een iPad willen aanschaffen of zien wat voor beest de iPad Pro in feite is.
Voor mij was het niet anders. Gezien ik het laatste jaar steeds meer op reis ben vanwege het binnenhalen van TV kanalen voor ons nieuwe TV platform, kwam ik langzaam maar zeker tot de ontdekking dat een laptop toch niet helemaal mijn ding was omdat ik hem, om wat voor reden dan ook, toch niet vaak uitklapte. We hebben het hier dan wel over een 15" MacBook Pro en dus niet over een Air of andere kleine laptop. De reden waarom ik die eigenlijk altijd ontlopen heb is omdat ik een grote behoefte heb aan ruimte op mijn bureaublad met een hoge resolutie vanwege overzicht. Ik heb het vaker geprobeerd om op een 11" of 13" MacBook Air te werken (of 13" Pro van pre 2012) maar de resolutie is toch elke keer een dealbreaker. Voor de iPad Air en Mini familie (waar ik een Mini 2 en Air heb gehad) is voor mij toch altijd het net te kleine scherm voor als je op een tafel werkt het tegenwerkpunt geweest. Zeker voor de Mini 2 natuurlijk.

En toen kwam de iPad Pro. Vanaf het moment van aankondiging had ik al interesse omdat het voor mij meer dan portable genoeg is (vliegtuig, bank, bij klanten, etc) en toch meer dan voldoende power heeft (en split screen apps) om dingen op eenzelfde niveau te doen als ik op de desktop doe. Om er zeker van te zijn ben ik eens voor mijzelf gaan kijken wat ik allemaal exact nodig heb als ik onderweg ben om mijn werk te doen en ik kwam tot de conclusie dat buiten een full-blown photoshop alternatief (niet dat ik dat op een 13" scherm zou willen doen) eigenlijk alles inmiddels al op de iPad beschikbaar is. Ik maak veel gebruik van Skype, Slack, Notes, Word, E-mail, Safari, Excel voor communicatie en gegevens (ik ben co-founder en werkzaam als sort of Project Director voor development en New Business/binnenhalen TV kanalen) dus feitelijk alles dat ik nodig heb kon al prettig op de iPad Pro. Alleen het ontwerpen in Photoshop van stukken of hele interfaces van de apps wordt misschien iets lastiger, zeker omdat ik met een muis en effecten wel aardig overweg kan, maar met een pen (hence: Apple Pencil) volgens mij nog niet heel erg handig ben.

To-do or not to-do?
Toch maar eens een kijkje genomen bij de MediaMarkt om het ding eens in het echt te zien en mee te spelen. Op het eerste gezicht is is het inderdaad een grote iPad en tot op zekere hoogte blijft iOS een beperkende factor, gezien dit apparaat tot veel meer in staat zou zijn, zeker gezien de specificaties natuurlijk. Maar toch heeft het een aantal voordelen ten opzichte van de normale iPads welke het toch net meer geschikt maken als laptopvervanger voor mij dan de Air of de Mini. Dat komt door de splitscreen modus (op 50/50 of 30/70) en het feit dat je als je documenten, functionele specs, presentaties of andere documenten aan het maken bent je toch het overzicht beter hebt op zo'n scherm. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en hem gehaald. Een zwarte 128GB WiFi. Ik twijfelde nog over de Cellular versie, maar het extra bedrag voor GPS (waar ga je een 13" navigatie voor gebruiken?) en 4G verbinding (ik heb mijn iPhone 6S Plus met Hotspotfunctie altijd bij me) vond ik de moeite niet waard. Dat geld heb ik in een Apple iPad Pro Keyboard geinvesteerd. In mijn optiek overigens een must-have accessoire voor de iPad Pro omdat je er nog veel meer uithaalt en dit het echt meer richting een laptop-vervanger laat gaan.

Unboxing en Specificaties
En daar is hij dan. Je loopt de winkel uit met die grote doos en gaat er thuis eens goed voor zitten. Het eerste dat je ziet als je de doos openmaakt is die grote 12,9" iPad Pro, zoals je eigenlijk altijd hebt bij Apple producten. Onder de iPad Pro vind je nog een lange oplaad lightning kabel (stuk langer dan die van de iPhone), de bijbehorende boekjes en uiteraard de plug voor in het stopcontact. Het eerste dat opvalt als je hem uit de doos haalt is dat hij erg licht aanvoelt. Met 713 gram is hij nog 17 gram lichter dan de eerste iPad, iets dat met 78% meer scherm natuurlijk gewoon bizar is om te bedenken. Het draagt in elk geval wel bij aan het mobiel werken gevoel, zo groot en toch zo weinig gewicht dat je meeneemt / in je hand hebt. Een sterk staaltje engineering. Vanwege het grote scherm lijken ook de bezels een stuk kleiner, die traditioneel bij Apple altijd wel redelijk groot aanwezig zijn (iPad, iPhone, iMac, MacBook Pro/Air) wat ik persoonlijk vaak toch mooier vind als ze wat meer wegvallen. Dat is en blijft natuurlijk smaakgebonden. Qua bouwkwaliteit is het gewoon zoals we van de iPads gewend zijn. Robuust en goed afgewerkt.

De iPad Pro beschikt over een A9X processor. Apple claimt dat deze 1,8x zo snel is als de iPad Air 2 en dubbel zo snel is op het gebied van GPU. Of dit allemaal exact waar is of niet dat mogen de mensen die dol zijn op precieze benchmarks exact uitzoeken, maar 1 ding is zeker. Hij is echt snel. Ik heb nog geen applicatie gebruikt die ook maar in de buurt komt van de max van de iPad Pro of het de A9X in de verste verte maar lastig kan maken. Wat dat betreft is de 'rival most portable PCs' opmerking van Apple ook niet geheel misplaatst.
Het scherm van de iPad Pro is prachtig. Het heeft een resolutie van 2732x2048 (264 DPI). De kijkhoeken zijn erg goed en leveren nauwelijks tot geen verkleuring of vervaging van het scherm op. Het enige dat misschien jammer is (alhoewel ik het zelf niet echt mis) is dat de 3D Touch technologie niet is toegevoegd door Apple.

Iets anders dat meteen opvalt zodra je er mee aan de slag gaat zijn de ingebouwde speakers. Je hebt er in dit model 4, waarvan de 2 bovenste altijd gebruikt worden voor de hoge en mid tonen en de onderste door de lage en wat mid tonen. De speakers draaien mee met hoe jij je iPad draait en het geluid dat eruit komt is prima. Uiteraard geen high-end audio, maar voor wat muziek luisteren of een filmpje kijken overtreft het tot nu toe elk mobiel device dat ik heb gehad. Ik vind dat er ook beter geluid uit komt dan uit de MacBook Pro late 2013. Alles dat je nodig hebt voor on the go. En als je thuis bent lekker op je Airplay stereo streamen voor echt geluid ;).

De batterijduur welke Apple meegeeft is volgens mij hun standaard met betrekking tot iPads gezien elke iPad een batterijduur van 10 uur heeft. Halen we dat? Helemaal afhankelijk van wat je ermee doet en hoe je het doet maar door de band genomen komen we er wel een heel eind mee ja. Het blijft natuurlijk altijd een subjectieve beleving, maar bijvoorbeeld een kleine 2 uur Netflix kijken, leverde bij mij ongeveer 11% batterij minder op. Als we dat extrapoleren naar totale duur zouden we 18 uur kunnen kijken. De helderheid stond dan wel op ongeveer 30-35% en dat heeft, zeker met zo'n scherm ook een enorme impact. Door de band genomen kan ik zeggen dat het in elk geval geen onzin is en ik er nauwelijks mee aan de lader hoef te hangen. Zelfs met de Apple iPad Pro Keyboard vrijwel altijd attached.

iPad Pro met Apple Keyboard

Als we dan nog wat overige zaken bekijken dan hebben we een 8MP camera aan de achterkant en een 1,2MP camera aan de voorkant (de zgn FaceTime camera). Die 8MP camera aan de achterkant vind ik zelf nauwelijks interessant want het idee dat met een iPad fotograferen raar staat kan je nu nog eens tot de macht 17 doen. Een iPad Pro is NIET om mee te fotograferen. Alleen als je erg slechtziend bent kan het nog een uitkomst zijn maar voor ieder ander is dit een exercitie die ze streng zouden moeten verbieden ;). Ze hadden die 8MP beter aan de voorkant kunnen zetten want voor FaceTime, Skype en andere videocalling is de iPad Pro dan weer uitermate geschikt.
Tenslotte nog het welbekende TouchID dat inmiddels wel voldoende bekend is om weinig over te hoeven vertellen, met uitzondering van dat het zoals altijd gewoon naar behoren en prima werkt. Ook op de iPad Pro.

Het gebruik
Natuurlijk is het eerste dat je gaat doen inloggen op de App Store en apps gaat downloaden welke je wil werken. Apple heeft heel fijn een categorie gemaakt met 'Fantastische apps voor je iPad Pro'. Logischerwijs is dat de eerste plek waar je gaat kijken. Het mag geen verrassing heten dat er veel apps voor grafisch design, schetsen en dergelijke te vinden zijn gezien de geweldige ontvangst van de iPad Pro icm de Apple Pencil. Gezien ik die laatste niet bezit ga ik hier verder niet op in. iMovie wordt ook flink gepromoot vanwege de mogelijkheid om 4K video (UltraHD dan maar? ;)) te bewerken. Zelf vind ik het erg prettig dat het hele Office pakket (Word, Excel, Powerpoint en Outlook) van Microsoft al geoptimaliseerd zijn voor de iPad Pro. Daarnaast nog wel vrij veel grote jongens die al meedoen met optimalisaties voor de schermresoluties. Het is meteen al een betere ervaring dan ik in het begin op de iPhone 6 Plus had toen vrijwel elke app leek op een uitgerekte app. Evernote, Spotify, Plex, Twitter (ook al is het treurig uitgevoerd met ontzettend veel wit), Skype, Slack, Dropbox, ABN AMRO, Telegram en vele anderen zijn al gewoon prettig werkzaam met een normaal uiterlijk. NOS, NU.nl, LinkedIn, YouTube, NetFlix en Philips Hue zullen vast nog wel met een update komen binnenkort maar zijn op het moment van spreken nog niet geüpdatet voor de nieuwe resolutie (waarvan zeker van Google het mij tegenvalt).

Het werken met apps op de iPad gaat natuurlijk zoals je wel gewend bent van andere iPads door het starten van Apps. Sinds iOS 9 heb je ook het multitasken ertussen zitten wat een hele handige is voor de iPad Pro. Als je een app geopend hebt kan je vanaf de rechterzijkant naar links swipen om een andere app naar voren te halen. Als je nog niets geselecteerd hebt krijg je een overzicht te zien van andere open apps welke je ernaast kan zetten. Dat ziet er zo uit:

Als je dan een app geselecteerd hebt dan kan je op twee manieren werken. De eerste is 70/30 en de andere 50/50. Hou er rekening mee dat hierin door de ontwikkelaar rekening mee moet worden gehouden en dat dat dus niet met elke app werkt!

De 70/30:

De 50/50:

Het meeste van de tijd heb ik het programma waar ik in werk open in de 70% en dan 30% is Skype of Slack. Soms is het handig om wat te surfen met Safari en dan daarnaast Skype open te hebben voor het gesprek.
Overigens zorgt het Apple iPad Pro Keyboard ervoor dat je met CMD+TAB gewoon tussen alle full-screen applications door kan switchen net zoals je gewend bent op OS X (of ALT+TAB op Windows). Dit geeft het toch ook nog wel een beetje desktop-achtig gevoel.

Multimedia is verder gewoon een prima ervaring, voor het consumeren ervan in elk geval. Met 1m87 ben ik niet de kleinste en heb misschien wat minder moeite om de iPad Pro beet te houden om wat langer dan een paar minuten film te kijken. Het is overbodig om te zeggen dat 12,9" met 4 speakers een betere ervaring geef dan de iPad Air of iPad mini met kleiner scherm en zeker veel mindere speakers. Het is wel weer handzamer natuurlijk en voor beide mogelijkheden zijn er hun use cases. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de iPad Pro.

Zoals ik al eerder zei heb ik het Apple iPad Pro Keyboard erbij gekocht omdat ik mijzelf ook al veel mail en documenten zag typen onderweg / bij klanten en dit met een on screen keyboard (zelfs met de grootte van de pro) toch altijd minder gaat dan fysieke toetsen / een echt toetsenbord. Als je productief wil zijn dan is dit een must-have accessoire. Deze en de Logitech Create hebben een speciale aansluiting welke bedoeld is voor het aansluiten van de toetsenborden. Apple noemt dit de 'Smart Connector' en zijn feitelijk 3 pinnetjes die er meteen voor zorgen dat het toetsenbord verbonden is, het loopt zonder bluetooth maar met 'direct connect' en haalt zijn stroom ook bij de iPad vandaan. Van het toetsenbord maak ik een aparte review dus ik zal het kort houden. Zelf vind ik het prima typen, mijn snelheid is nauwelijks omlaag gegaan en omdat het licht is en makkelijk opvouwbaar zonder al teveel bulk mee te geven is dit eigenlijk wat je als travel companion verwacht. Dit maakt het gemis van de rij met functieknoppen (play/pause/next/brightness etc) meer dan draaglijk.

Laptopvervanging ja of nee?
De grote vraag waar het internet mee vol staat merk ik ook is of de iPad Pro een laptopvervanger is ja of nee. Mijn antwoord daarop is dat het geen complete vervanging is om al je werk op te doen, maar dat het in verscheidene use cases een prima alternatief is om een tijdje op te werken. Ik kan er een hoop werk op doen en misschien wel het overgrote deel op blijven doen. Toch zijn er nog steeds taken waarvoor ik sneller naar de Mac grijp, zoals het photoshoppen bij het maken van designs, het uitsorteren van alle foto's in de juiste mappen en nog veel meer zaken. Toch zal de iPad een steeds grotere rol spelen in mijn dagelijks werk/prive omdat ze met de iPad Pro wel een device hebben afgeleverd dat enorm capabel is en voor mij wel als laptopvervanger dient (welke ik niet meer heb aangeraakt sinds de iPad Pro) maar niet als desktopvervanger. Voor day-to-day work en op reis is de iPad Pro voor mijn werk en gebruik een laptopvervanger maar het is nog lang niet zo dat de desktop ook de deur uit kan.

Final thoughts
De iPad Pro is een geweldig apparaat en in mijn geval de investering meer dan waard geweest gezien het een heel stuk mobiliteit aan mijn werk en leven heeft toegevoegd waar de iPad Air en Mini daar net niet geschikt genoeg voor waren. Kan ik de iPad Pro dan aanraden aan iedereen? Nee, dat niet. Het blijft natuurlijk een enorm device dus hij zal niet bij iedereen even lekker in de hand liggen of gewoon simpelweg te groot zijn voor een grote groep om alleen als consumptie-device te dienen. Daar is de Air mogelijk gewoon geschikter voor. Qua productiviteit heeft Apple weer goede stappen gezet voor het 'Post-PC era' waar ze het over hebben, maar we zijn er nog niet. iOS heeft en houdt een paar beperkende factoren waar Apple enigszins mee bezig is (en mogelijk zelfs heel erg achter de schermen) die af en toe de snelheid uit je workflow halen. Voornamelijk toch filesystem gebaseerd en het opslaan van documenten in bepaalde programma's in plaats van een algemene opslagplaats (iCloud Drive is dat nu maar niet elke app houdt zich daar aan/gaat daar op die manier mee om).

Ook niet iedereen kan hier zijn complete workflow op kwijt en ook veel reviews hebben het over 'beginnen op de iPad Pro en afmaken op de iMac/Mac Pro'. Bij deze commentaren sluit ik me dan ook aan gezien een desktop (of laptop for that matter) toch nog een noodzakelijke toevoeging blijft om alles af te krijgen in veel gevallen. De iPad Pro zou ik zelf de iPad Semi-Pro willen noemen gezien het absoluut meerwaarde biedt ten opzichte van de Air of de Mini maar nog niet het Post-PC era zal laten aanbreken.

De prijs is dan nog het laatste struikelpunt want met 919 is hij bijna 2x zo duur als de iPad Air 2 en gezien je 78% extra scherm krijgt zou je niet meer dan €888,22 moeten mogen betalen om het gelijk te houden :P. On a serious note: zeker omdat je eigenlijk ook nog bijna verplicht (gevoelsmatig) het keyboard (€179) en de Apple Pencil in veel gevalen (€109) erbij moet kopen voor de beste ervaring is €1207 totaal aan de forse kant. Als je dan nog de 128GB variant neemt kom je met 1387 euro op de prijs van een dito MacBook Air. 32GB als werkdevice vond ikzelf een te grote gok want het kan zo vol zitten met van alles. Dit maakt het toch meer een niche product en als Semi-Pro device aantrekkelijk genoeg maar wel iets waar je echt over na moet denken.
Als de iPad Pro 32GB met toetsenbord bijvoorbeeld €999 als combi had gekost en dan €1099 voor de 128GB met toetsenbord dan kom je toch meer in de value for money en misschien zelfs voor sommigen richting de no-brainer (als je BTW terugkrijgt scheelt het natuurlijk ook aanzienlijk). Op dit moment vind ik de iPad Pro eigenlijk wat te hoog geprijsd maar niet onmogelijk hoog. Het is en blijft een topdevice dat je ervoor terugkrijgt. De casual gebruiker zal sneller een Air of Mini kopen, dus vanuit dat perspectief is het Pro achtervoegsel niet onaardig gekozen ;).

Heb jij ook een Apple iPad Pro WiFi 128GB Grijs?

Hallo Ankhie,
Ja, zeg dat wel inderdaad over het niet continue te herladen van Safari pagina´s. Dat is al een zegen. :)
Het grotere geheugen ook. Wat gaan gedigitaliseerde navigatiekaarten nu mooi vloeiend.... 8-)
Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Mooie review!
Hoe bevalt het multitasken? Dwz: blijven apps en safari-tabs open op de achtergrond, of merk je toch dat er veel herladen moet worden?
Thanks :)
Het multitasken gaat ontzettend snel. Er is vrijwel geen laadtijd tussen het switchen van de apps en de safari tabs blijven veelal open staan. Zal misschien per gebruik nog wisselen maar daarin merk je de 4GB geheugen heel goed t.o.v. de 1GB in de andere devices. Het viel me bij mijn 6S Plus al op dat de 2GB een wereld van verschil is, dus op de iPad Pro kan je gerust meer verwachten ;).
Ik gebruik hem voor te internetten en navigatiekaarten vloeiend te laten draaien. Internetsnelheid valt me nog tegen met de Pro, terwijl ik toch hier met 100mb down en 10 up heb draadloos. Ik kom van een Ipad2, dus deze Pro is sneller, maar ook niet zoveel sneller. Tegenvallertje dus.
Maar wel weer leuk voor een aantal jaar.
Moet zeggen dat ik daar zelf geen last van heb. Een sneller run met Speedtest app leert mij dat hij 83Mbit download en 96Mbit upload haal (half 1 's middags op een woensdag) wat ik op zich geen slechte scores vind. Ping is 6ms. Heb hier een AC wifi netwerk met 500/500Mbit verbinding van KPN. Het is misschien maar net wat je ervan verwacht, maar voor het streamen van high-quality films is het meer dan genoeg en echt downloaden van grote dingen doe je sowieso niet snel op een iPad.

Het verschil tussen de iPad Pro en de iPad Mini 2 Retina die ik ook heb vind ik aanzienlijk. Zeker als ik het in de wat zwaardere apps bekijk dan scheelt het vaak al secondes bij het opstarten en taken worden vele malen vlugger uitgevoerd. Als ik onze eigen M2M TV app als 'heel willekeurig' voorbeeld neem die 4 streams (200-800kbit/sec) tegelijk laat zien dan staan ze er praktisch instant op de Pro terwijl het wel een stukje langer in beslag neemt op de Mini.

Maar dit zal natuurlijk minder opvallen bij wat lichtere apps. Maar alleen al het niet continue hoeven te herladen van Safari pagina's is al een prettige upgrade ;)