Specificaties Losse body, 22,3MP sensor - Bekijk alle specificaties

Canon EOS 5D Mark III Body Zwart Review

Nomad 8 februari 2016, laatste update op 15 februari 2016, 633 views

Canon EOS 5D Mark III Body Zwart

Prima camera. Eigenlijk de eerste 5d die op alle vlakken met zijn tijd mee kan/kon Goede sensor, goede AF en betrouwbare body

Pluspunten

• Sensor
  • Bouwkwaliteit
  • AF-systeem
  • Zoeker
  • LCD scherm
  • Snelheid
  • Weinig ruis, zeker met filmen

Minpunten

• Rubbers laten los
  • Dynamisch bereik houd niet over

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Algemeen
Toen de camera uitkwam heb ik er meteen 1 gekocht. En in die tijd, 2012, was die echt een verademing t.o.v. alles wat Canon had. Mijn vorige camera was de 5d2 en de 5d3 is alles wat de 5d2 al had moeten zijn. Goede AF, fijne beeldkwaliteit en algeheel een zeer prettige body.
Nu, bijna 4 jaar later, zijn mijn beide 5d3's wel redelijk aan vervanging toe. Ze hebben beiden ruim 150K op de sluiter staan. De accu's zijn in verrassend goede staat nog en per accu kan ik nog altijd zo'n 2000 shots maken. Meer dan ik ooit nodig heb op 1 dag (werk met grip, dus 2 accu's maakt 4000 shots mogelijk).

De camera's werken nog altijd prima en worden dagelijks gebruikt. Maar de tijd staat niet stil en ondertussen is o.a. de A7RII uitgekomen en dan zie je dat de sensor van de 5d3 achter begint te lopen. De 5dsR is ook uitgekomen, maar bied erg weinig meerwaarde t.o.v. de 5d3. Identieke body en features (nagenoeg) met als aanpsasing de nieuwe 50MP sensor. Die mooi veel detail vast legt, maar qua ruisprestatie en DR nog steeds achterloopt op de concurrentie. En dat is toch wel erg jammer hoor na 4 jaar ontwikkelingstijd.
SD & CF write speeds test:
Allereerst gekeken naar hoe lang de camera doet over een bracketing van 7 shots (a 31MB per stuk) om die weg te schrijven.

SD:

CF:
Sandisk Extreme 120MB/s UDMA 7 128GB: 2 sec
Kingston 266x 32GB: 4 sec
Transcend 400x 32GB: 3 sec

Daarna getest met buffer geheel volknallen (rond de 12 a 13 shots in RAW en ongeveer 37MB/s per stuk) en daarna gestopt en gewacht tot gehele buffer is weggeschreven op kaartje:

SD:
Sandisk Ultra 30MB/s 16GB: 46 seconden
Sandisk Extreme Pro 95MB/s 32GB: 18sec
Samsung Pro series 64GB: 19sec

CF:
Sandisk Extreme 120MB/s UDMA 7 128GB: 5,5 sec

Dit alles is wat uit de losse pols gemeten, dus zeker niet wetenschappelijk verantwoord. Maar we wilden zelf even aanvoelen in hoeverre SD de camera vertraagt en in hoeverre een sneller kaartje nog wat kan helpen hierin. Nu kan je natuurlijk online al genoeg vinden, maar soms staat niet precies jouw kaartje ertussen bijvoorbeeld. Dus zijn we even kort zelf aan de slag gegaan.

Onze conclusie is dat je overduidelijk heel snel je buffer kan legen wanneer je puur met CF schiet en dat een snellere CF ook steeds winst blijft geven in tijd. Maar dat de verschillen niet heel groot zijn en je zeer waarschijnlijk al meer dan tevreden zal zijn met een "kingston 266x kaartje"

Door de type SD kaartjes die we tot onze beschikking hadden hebben we daar grotere verschillen gemeten. De "snelle" SD kaartjes (a la extreme van sandisk en pro series van samsung) waren allemaal snel genoeg om het "maximale" van de camera te halen. Een extreem snelle kaart kopen heeft dus geen zin, de Samsung 45MB/s is niet merkbaar langzamer dan een 95MB/s kaartje.
Wel viel de Sandisk ultra 30MB/s 16GB flink door de mand, die is 2,5x zo langzaam als de andere geteste kaartjes.
Resumerend, de 5d3's hebben mij 4 jaar lang dagelijk in mijn werk geholpen en blijven dat in de nabije toekomst nog steeds doen. Ze zijn betrouwbaar en werken erg fijn. Maar, ik kijk toch met smart uit naar de 5d4 die na 4 jaar mag laten zien wat Canon zijn R&D heeft weten te bewerkstelligen.

Heb jij ook een Canon EOS 5D Mark III Body Zwart?