Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset Review

AnonymousWP 9 februari 2016, laatste update op 19 mei 2016, 3.299 views

Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset

Een game headset met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Hij staat al jaren hoog in de Pricewatch, als populaire game headset. Ik heb de headset nu ongeveer 1 jaar. In deze review ga je lezen waarom hij mij zo goed bevalt, en waarom hij zo populair is in de Pricewatch.

Pluspunten

• Goed werkende 7.1 geluidskwaliteit (ook voor muziek!)
  • Software waarmee je van alles kunt aanpassen
  • Verstelbare microfoon en oorstukken
  • Knoppen op de draad
  • Geen zware headset, toch is de bouwkwaliteit prima
  • Lange kabel (2 meter 30)
  • Geluidskaart die in de draad is ingebouwd

Minpunten

• Geluid kan niet erg hard
  • Te lange kabel (is op te lossen met behulp van het kleine stukje klittenband)
  • Drukt op m'n kaken na een lange tijd gamen (aantal uurtjes)
  • Als je het scrollwieltje op de draad, te ver door draait, lijkt het alsof je aan 1 kant meer hoort dan aan de andere kant

Features Score: 5

-Conclusie
-Vragen
-Changelog
-Reacties
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ongeveer 1 jaar geleden op het moment van schrijven deze headset gekocht. Ik was namelijk op zoek naar een headset die veel bood, voor niet al te veel geld. Na wat uitzoeken kwam ik op deze headset uit. Ik ben best tevreden over de headset, je krijgt namelijk 7.1 geluid voor vrij weinig geld.

Naar het begin van deze review

Toen ik ongeveer 1 jaar geleden (ergens in januari of februari) de headset kocht, was hij circa 60 euro, zoals hier te zien is:

Dit is een van de weinige headsets die veel biedt, voor weinig geld. Zo krijg je een mooi stukje software om van alles aan te passen, en een geluidskaart die aan de draad zit verwerkt. De software én geluidskaart maken daarom het 7.1 geluid mogelijk.

Op het moment van schrijven is de headset 69 euro. pricewatch: Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset

Aantal jaar garantie:
Beperkte hardwaregarantie van 3 jaar
Systeemvereisten:
Windows Vista®, Windows® 7, Windows 8(.1), Windows 10
USB-poort
Voor 7.1-surroundsound is installatie van software vereist. Deze software is te downloaden via de volgende link: downloadpagina waar firmware-updates te downloaden zijn, en de Logitech Gaming Software.
Pakketinhoud:
-Headset
-USB-adapter
-Handleiding
Technische specificaties van de headset:
Driver:
-Plat oordopje
-Wasbare oorkussenhoesjes
-Ruisonderdrukkende microfoon
-USB 2.0 verloopstukje

Wil je 3 jaar garantie voor je Logitech G430 headset? Klik dan op de volgende link om je product te registreren: https://support.logitech....ration+a0qi00000069ufCAAQ

Naar het begin van deze review

De bouwkwaliteit van de headset is best goed te noemen. Je betaalt niet zo gek veel voor de bouwkwaliteit die je er voor krijgt. Het is echter wel zo dat je niet het beste van het beste kunt verwachten voor deze prijs. Wat ik wel jammer vind, is dat als je hem in je handen hebt, het lijkt alsof alle onderdelen los zitten en zo alles uit elkaar valt. Dit is natuurlijk niet zo, want de headset zit heerlijk. Door de lichte materialen die gebruikt worden, is de headset niet zo zwaar. Ik ervaar na een aantal uur gamen of Skypen wel wat druk of pijn op mijn kaken.

De oorstukken zijn 90 graden roteerbaar, wat handig is omdat niet iedereen dezelfde vorm heeft qua hoofd. Het beste is misschien nog wel dat je de grootte kan verstellen. Een ander belangrijk punt, wil je nu gewoon muziek luisteren maar wil je niet gezien worden als helpdeskmedewerker? Dan kun je gewoon de microfoon omhoog duwen. Alhoewel dit niet echt een headset is om in de trein of bus op te zetten, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

De 'bekleding' van de oorstukken zijn afneembaar zodat je ze kunt wassen.

Omdat ik hier zelf geen foto van heb, heb ik de volgende foto van de officiële Logitech website gehaald:

Een ander handigheidje is dat als je bijvoorbeeld wat privacy wilt, je heel gemakkelijk en eenvoudig, je microfoon kunt dempen. Dit zit in de draad verwerkt. Ook kun je het volume aanpassen.

De kabel lengte bedraagt 230cm. Persoonlijk vind ik dit wat aan de lange kant. Dit hangt natuurlijk van je opstelling af. Mijn pc staat namelijk op circa 70cm afstand van mij. Dus de rest van de draad hangt over de grond heen. Gelukkig heeft Logitech hier een oplossing voor bedacht; een klittenbandje.

Om het virtuele 7.1 surround-sound waar te maken, is er een fysieke geluids-chip in de draad verwerkt. Deze zit in het USB-verloopstukje. Waar een audiojack in gaat, en een microfoon jack. De headset is ook te gebruiken zonder het USB-verloopstukje, maar dan is het niet mogelijk om 7.1 geluidsweergave te krijgen.

Naar het begin van deze review

Logitech biedt een stukje software aan, genaamd "Logitech Gaming Software". Dit is de software waar elk product in de G serie mee werkt. Zo kun je bijvoorbeeld de led verlichting van toetsenborden en muizen aanpassen, maar ook de audio en microfoon instellingen van je G430 Gaming Headset.

In het 1e tabje vinden we een menu waar je van alles kan aanpassen qua geluid. Zo kun je de bass en treble onder het standaard niveau zetten, of boven het standaard niveau.

Een bijkomend voordeel van deze software is ook dat als je niet in de gelegenheid bent hard te praten, je microfoon volume hoger te zetten. Zo kun je toch fluisteren, en hoort de ander je alsnog goed qua volume.

Via de software kan ook het geluid gedempt worden, net zoals de microfoon, die kan ook gedempt worden.

Voor de echte geluidsmaniakken is er een optie toegevoegd, waarmee je zelf alles kunt aanpassen qua tonen.

In het 2e tabje vinden we de "surround-sound mixer". Deze optie geeft je de mogelijkheid om bijvoorbeeld de bass (LFA) harder te zetten dan bijvoorbeeld de rear speakers.

Het laatste tabje zijn de instellingen, hierin vind je de volgende opties:

Naar het begin van deze review

Over de geluidskwaliteit heb ik niet veel te klagen, het zal waarschijnlijk minder goed geluid zijn dan de headsets die 150 euro of meer zijn, maar bij deze headset krijg je goed geluid, voor weinig geld.

Ook krijg je een volledige 7.1 surround-sound ervaring. Hierbij moet je wel de Logitech Gaming Software draaien, anders werkt het niet. Vooral met games zoals FPS als Call of Duty merk je het grote voordeel van 7.1. Het mag dan niet hardwarematige 7.1 zijn, maar het werkt naar mijn mening perfect. Als je bijvoorbeeld in een potje zit, en je wordt van achter beschoten, of er ontploft wat achter je, dan hoor je duidelijk dat er een enemy achter je loopt.

Wat ik zelf merk is dat als je het scrollwieltje aan de draad (http://i.imgur.com/TCbN23R.jpg), helemaal naar max volume zet, je aan 1 kant meer hoort dan aan de andere kant. Ook merk ik dat het lijkt alsof het speakertje door het geluid trilt. Dit resulteert in een soort van gezoem wat best irritant klinkt. Gelukkig hoor je het alleen als je je er op concentreert. Tijdens het gamen of muziek luisteren, hoor je dit dus niet.

Zoals jullie misschien weten, kun je in Windows de geluidskwaliteit aanpassen. Gek genoeg staat de geluidskwaliteit van de headset, en de microfoonkwaliteit niet meteen op z'n hoogst.

Dit kun je aanpassen.

Instellingen van de headset.

Instellingen van de microfoon.

Wat betreft de tonen in theorie, kan ik daar niet heel veel over zeggen. Ik heb hier namelijk de apparatuur niet voor. Daarom hier de testresultaten die door Tweakers zelf zijn uitgevoerd:

Maximaal 1000hz.

Maximaal 10000hz.

Maximaal 20000hz

Naar het begin van deze review

Wil je veel waar voor je geld? Of wil je niet veel uitgeven voor 7.1? Dan is dit de perfecte headset! Er zijn wat minpuntjes, maar die vallen weg tegen de pluspunten.

Ben je juist bereidt om wat meer uit te geven en wil je het beste van het beste 7.1 surround sound? Dan is dit niet echt een goede keus. Voor 68 euro mag je natuurlijk niet het beste van het beste verwachten, maar het is zeker geen slechte keus om voor deze headset te kiezen.

Naar het begin van deze review

Heb je vragen, opmerkingen, of positieve feedback? Die zijn van harte welkom! Die kun je kwijt in de reacties :). Je mag me natuurlijk ook een privé bericht sturen.

Vond je m'n review leuk om te lezen, of heb je er wat van geleerd, of heb je een andere goede reden? Beoordeel dan mijn review met een 0, +1, +2 of +3.

Bekijk ook mijn andere reviews die ik heb geschreven: http://tweakers.net/productreview/user/590416/

Indien je het een nominatie waard vindt, kun je mijn review nomineren door op de volgende banner te klikken:

Tweakers - nomineer voor review van de maand

Naar het begin van deze review

12-2-2016, 18:30; aan de inhoudsopgave, een hyperlink toegevoegd die je meteen leidt naar de reacties.

19-5-2016, 14:15; in de changelog, de hoofdstukken gemarkeerd als hyperlink. Ook heb ik alleen de productfoto's aanklikbaar gemaakt.

Naar het begin van deze review

Heb jij ook een Logitech G430 Surround Sound Gaming Headset?

Zeer uitgebreide review! Goed gedetailleerd en goede foto's.

Een dikke +3! _O_
Dankje! :D. Leuk en mooi om te horen dat ik je heb kunnen helpen :).
Enige stukje wat ik mis in de review is over hoe de headset functioneert op de PS4. (Ja, hij wordt ook geadverteerd als PS4 compatible). Maar dat antwoord is redelijk simpel, na een firmware update van de PS4 1 jaar terug werkt de headset niet fatsoenlijk meer omdat het geluid enorm begrensd is, en dus te zacht is om fatsoenlijk te kunnen gamen. (Eigen ervaring :( )

[Reactie gewijzigd door SmashingJummy op 13 februari 2016 19:10]

Ik den dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik kan me herinneren dat na een bepaalde (firmware) update, mijn headset ook minder hard kon. Zal wel bewust gedaan zijn, in verband met gehoorbeschadigingen van tegenwoordig? Ik zelf hou wel van hard geluid. Helaas hoor ik de granaten in Call of Duty niet meer zo lekker hard.. helaas. Wie weet komt daar ooit nog een update voor :).
Hopelijk wel, maar het opzich al lage volume van de G430, en de update van de PS4 maken de headset niet meer geschikt voor de games waarbij geluid een belangrijke factor speelt.
Vind ik wel meevallen. Voorheen, voor de update, was mijn geluid wel goed hard. Na een update, was het een stuk zachter.
Heb deze onlangs ook aangeschaft maar het volume valt me nogal tegen. Is hier al een fix voor dat jij weet?
Zeker. De meest recente update voegt toe dat het surround-sound geluid nu nóg beter werkt. Ook heb je nu standaardprofielen zoals "First Person Shooters".

Naar mijn mening is het geluid inderdaad harder.
Oke de profielen had ik nog niet allemaal geprobeerd, zal die eens proberen. Ik zie dat je veel muziek luistert (en harde muziek). Vind je het volume dan oke? Ik had echt het gevoel dat het veel harder zou moeten kunnen.
De profielen maken alleen bijvoorbeeld de bass iets harder voor bijvoorbeeld granaten. Qua volume veranderd er niets. Wat er met die nieuwe update is, is volgens mij dat het volume ook nog eens hoger kan dan voorheen.

Hoe weet je dat? :P Door m'n avatar?

Maar, ja, dat klopt.

Het volume vind ik prima. Als je hem met Windows op 100 zet, dan is het geluid meer dan hard genoeg, waar het eerst gewoon stukken zachter was.

Ik hoor graag hoe jij hier over denkt :).
Ik was zeer teleurgesteld over deze Logitech G430 headset.

Ik wilde hem al weer gaan inpakken en terugsturen, totaal geen surround beleving, geen "kanaal scheiding" te vernemen, hoogstens een stereo geluid met een ruimtelijke zweem er om heen.

Heel vreemd ik had de software al weer verwijderd en dacht ik ga het nog een keer proberen. Toen stopte ik de stekker in de audio uitgang van mijn Lenovo Notebook toen ontdekte dat ik opeens wel een fantastische dolby surround geluid.

Er blijkt in mijn notebook Dolby digital plus software te zitten die deze koptelefoon ondersteund.

Een wereld van verschil, het dolby surround geluid waarvoor ik de headset had gekocht .

Je zou toch verwachten dat de bijbehorende USB geluid kaartje en de daarbij behorende software voor een goed geluid met dolby surround geluid zou moeten zorgen?

Ik vermoed dat dit hier om een software issu gaat of een conflict met de interne audio hardware van mijn notebook.

De licht blauwe oorkussens worden trouwens wel snel smerig. Gelukkig kunnen deze gewassen worden. Dit geld blijkbaar niet voor de hoofd steun kussen, geen idee hoe ik deze moet verwijderen en weer monteren.

Ik ben er nu heel blij mee.

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 10 oktober 2016 09:50]

Hallo LEX63,

Bedankt voor je reactie. :)

Ik herken totaal niet waar je het over hebt. Ik ben juist zeer tevreden over de headset. En de software lijkt alleen maar beter te worden. Neemt niet weg dat het vervelend voor jou kan zijn. Heb je ook al de software geüpdatet? Sinds een aantal maanden is er een compleet nieuwe versie met Dolby Surround Sound. Een nóg betere integratie van Dolby. En dat is echt te merken. Ik raad je aan om nog eens de software te downloaden (nieuwste versie). Kijk ook eens in je Windows instellingen. Daar heb ik namelijk het ook nog eens aanstaan (zie review ook). Heb je surround wel aangezet in de software van Logitech?

Dat de oorkussens snel smerig worden, heb ik ook last van. Vooral de hoofdband wordt smerig. Die begint een beetje een bronskleurig kleurtje te krijgen. Die is niet afneembaar, helaas.
Bedankt voor de reactie.

Ik had gister avond een test gedaan, als ik de interne IDT audio driver verwijder dan is het probleem opgelost maar dan heeft de notebook geen geluid meer en werken mijn bluetooth boxen ook niet meer.

Ik blijf de Logitech G430 wel gebruiken via de 3.5mm koptelefoon uitgang van mijn notebook dat geeft een fantastisch geluid waar ik heel blij mee ben.

Wie weet komt er nog een oplossing voor dit audio conflict probleem.

Schoonmaken van de hoofd steun dat kan met ruw doekje dat je doordrenk met vloeibaar wasmiddel voor de wasmachine waarmee je over de hoofd kussen van de Logitech G430 wrijft "klam nat" even wachten en nog een keer. met een Schoonen doek met warm water "klam nat" de hoofdkussen enkele maal afnemen.

Let op doe dit met weinig vocht "klam nat" anders kan het vocht mogelijk door de beugel naar de speakers lopen?

Dit werkt fantastisch.

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 10 oktober 2016 10:20]

Hmm dat is raar. En je hebt het met de meest recente versie geprobeerd?

Maareh, zonder dat tussenstukje, heb je natuurlijk geen 7.1 geluid, maar gewoon stereogeluid. Dus dat is wel een gemis. Heb je het ook al op een andere pc geprobeerd? Om je laptop uit te sluiten.

Bedankt voor je tip :). Ik zal het binnenkort eens gaan bekijken.
Nee fantastisch 7.1 dolby surround geluid. Omdat mijn computer standaard ondersteuning bied en (Dolby digital plus software) aan boord heeft.

Ik heb nog een notebook maar die werkt met Linux Mint en daar is natuurlijk geen software voor.

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 10 oktober 2016 17:12]

Nee het is niet opgelost het Logitect geluid kaartje dat behoort het gewoon goed te doen.

Mocht er voor dit conflict een oplossing zijn dan hoor ik dat graag. Ik zal de G430 eens op eens bij een vriend op een andere computer proberen.
Je geeft aan dat het geen probleem meer is, omdat het nu perfect werkt in combinatie met je laptop.

Ik heb in ieder geval geen problemen. Bijna niemand heeft problemen, dus het ligt misschien aan je laptop. Want het lijkt me stug dat die bug er al maanden lang in zit.
Mijn G35 is gisteravond na 6 jaar trouwe dienst overleden (rip). Is dit een goede opvolger dat jij weet? Aangezien de G35 toendertijd ¤150,- kostte en nu nog steeds duurder is in de pricewatch
Als ik het goed zie, heeft de G35 geen ingebouwde geluidskaart. De G430 is dan een goede keuze als 'opvolger' voor jouw G35.
Heb zojuist de kingston hyperx cloud II gekocht. Qua bouw robuuster dan de logitech's. Qua geluid nog wennen. Er zit helaas geen software bij om deze te tweaken. Ik ben (nog) niet weg van de surround. Even aankijken komende dagen en als het niet bevalt ga ik terug naar Logitech. Tnx
De HyperX Cloud II ondersteunt volgens mij geen 7.1 Dat is wel een gemis vind ik als je een gameheadset koopt, en dus voor mij persoonlijk, echt een must. Maar, je vraagt om advies, en vervolgens, voordat je een antwoord terug hebt, koop je al een product? :p
Goede en uitgebreide review die duidelijk de plus- en minpunten van deze headset weergeven!
+3 :P

[Reactie gewijzigd door jerheij op 25 november 2016 10:15]

Heeft het een goede microfoon?
De microfoonkwaliteit is prima. Meer dan prima. De microfoon heeft ruisonderdrukking, waardoor je geen/amper ruis hoort. Ik maak ook soms gebruik van Skype om met vrienden te gamen, dus daar is hij ook zeker geschikt voor. Ik ben nog steeds tevreden met deze headset.
Dank je wel voor je snelle reactie.

Ik twijfel nog beetje tussen deze en pricewatch: Plantronics GameCom 788 7.1
Uit de reviews te lezen, lijkt het een prima headset, maar de software laat te wensen over. De bouwkwaliteit en het geluid van de Logitech G430 lijkt me beter. Ik zelf zou voor de G430 gaan, maar dat komt omdat ik weet hoe de G430 klinkt etc.
Dank je wel voor je advies.
Dit help me enorm om te kopen.

Trouwens nog 3+ voor je review!
Mooi om te horen! Jij bedankt voor je +3! :D

Als er nog vragen zijn: vraag gerust :). Alvast veel plezier met de headset!