Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 52mm - Bekijk alle specificaties

Fujifilm Fujinon XF 35mm F1.4 R Review

curkey 6 februari 2016, laatste update op 14 februari 2016, 506 views

Fujifilm Fujinon XF 35mm F1.4 R

Dit is wellicht een van de oudste objectieven in de line-up van Fuji, maar ook een van de meest gewaardeerde. En met een goede reden, want het is werkelijk een briljant lensje

Pluspunten

• Fantastische rendering, hij heeft de X-factor
  • Licht en scherp
  • Flare!
  • Compact
  • Kleuren en rendering geweldig voor portretten

Minpunten

• Diafragma tsjirpt
  • AF is niet de allersnelste
  • Zonnekap is lastig
  • Vignetteting (als je dat een probleem vindt)

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5

Lang heb ik er over getwijfeld om dit objectief te kopen. Ik zag alle positieve recensies voorbijkomen, maar ik las ook de verhalen over de trage AF. Ik zag allemaal fantastische foto's voorbijkomen, maar ik las verhalen dat deze lens een opvolger zou krijgen...

Uiteindelijk kwam ik een mooie tweedehands aanbieding tegen van een aanbieder, die tevens nog wat andere spulletjes verkocht die ik graag wilde hebben. Ik heb toen de knoop maar doorgehakt, en eigenlijk was de keuze heel simpel: wie geloof je?

Geloof je de gearhead recensies die zeuren over de trage AF en het getsjirp van het diafragma, of geloof je de mensen die de meest fantastische platen laten zien?

'nuff said...

Kenmerken

Een trage AF is niet iets waar ik heel erg wakker van zou liggen, omdat ik zelf al veel deed met manual focus objectieven. Waar ik me wel aan erger is een onnauwkeurige AF. Deze XF 35 is niet de snelste lens in mijn tas, maar hij werkt wel op een consistente manier. Je leert al vrij snel aanvoelen welke scene hij "pakt" en welke niet, en daarop kun je dus prima anticiperen. Ik vind hem gemakkelijker in de omgang dan de XF 56, bijvoorbeeld.

Verder, als de camera zegt dat hij de focus te pakken heeft, dan klopt dat ook. Dus geen gesodemieter met front- of backfocus, wat ik met mijn EOS nog al eens had.

De laatste iteraties van Fuji's firmware (V4.00 en hoger op de X-T1) zijn trouwens ook een flinke verbetering. De meeste negatieve commentaren over de trage AF van de XF 35 komen van de oudere toestellen zoals de X-Pro1 en X-E1. Ik ervaar weinig problemen op AF gebied met deze lens.

De lichtsterkte van 1.4 is heerlijk en de kijkhoek maakt het een geschikte lens voor binnenshuis.

Het getjirp waar mensen het over hebben? Wel, hij is zeker niet zo stil als de 18-55 bijvoorbeeld. Maar het is ook zeker geen ouwe gare Pentax-met-schroef-AF-gehuil. Bij lange na niet. Als fotograaf hoor je hem nog het beste omdat je er dicht op zit, maar storend is het allerminst.

Mocht je de lens tegen de zon in willen gebruiken, dan krijg je (in mijn optiek) een prettige verrassing, want de manier waarop deze lens flare verwerkt vind ik werkelijk geweldig. De kleuren en het contrast knallen dan ineens flink in de vintage hoek van het spectrum.

De roll-off van scherp naar onscherp verloopt op een uiterst plezierige wijze, wat de lens zeer geschikt maakt voor protretten. De vignettering (met name vol open) helpt daar ook nog een handje bij.

De XF 35 is een erg fijne lens en ik merk dat ik de laatste maanden steeds vaker deze lens op de camera heb zitten in plaats van de 18-55. De laatste is flexibeler met zijn zoom en OIS, maar de 35mm heeft zoveel karakter dat ik de verminderde flexibiliteit er graag voor opoffer.

Toen ik deze lens kocht, was de XF 35/2 nog niet uit, wat de keuze een stuk gemakkelijker maakt, mocht je twijfelen tussen de 1.4 en de 2.0. Ik zou zelf de 2.0 ook heel serieus overwegen als ik voor die keuze zou staan.

Ik ben superhappy met mijn 35/1.4, ze moeten hem uit mijn koude dode handen rukken vooraleer ik hem afsta.

Heb jij ook een Fujifilm Fujinon XF 35mm F1.4 R?