Specificaties 12-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS2415+ Review

Fineas 6 februari 2016, laatste update op 17 februari 2016, 5.627 views

Synology DiskStation DS2415+

De Synology 2415+ is geen NAS, maar een server met een kabinet schijven. Standaard kun je over 96 TB beschikken en als het te weinig is vergroot je deze hoeveelheid met nog een 96 TB. De snelheid is precies wat ik ervan had verwacht.

Pluspunten

• Veelzijdig
  • Eigen Cloud
  • Grote user community

Minpunten

• Nog niet gevonden

Kwaliteit voeding Score: 5
Het was tijd voor een nieuwe NAS. De huidige, Thecus 7700+, liep voor mij tegen zijn limiet aan. Hij heeft me 3 jaar goed geholpen met alle zaken die ik wilde, maar ik liep tegen het probleem van diskruimte aan.

Voor de nieuwe NAS had ik een aantal zaken die ik wilde hebben:
- Minimaal 7 bays;
- Gebruik van de huidige disken in de nieuwe NAS;
- Minimaal 2 netwerk interfaces;
- Sata 600.

Als wens had ik:
- Uitbreiden van het geheugen;
- Koppelen met een extra bay als ik ooit tegen een ruimte tekort zou aanlopen.

Met deze zaken kom je op een aantal kanshebbers, maar ik had voor mezelf al het merk vastgezet. Na veel mensen te hebben gesproken moest het een Synology worden.

De uitendelijke keuze is de Synology DS2415+ geworden.
pricewatch: Synology DiskStation DS2415+

Model DS2415+
CPU INTEL Atom C2538

7x WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB

Levering

De 2415+ is zeer stevig verpakt. Het is een doos in een doos.
Aan de boven en onderkant van de unit zit stevig bevestigingsmateriaal.
De doos in het midden bevat de stroomkabels.

Migratie

Om de migratie zo snel mogelijk te laten verlopen heb ik gekozen om geen migratie uit te voeren. Alle data die ik op de Thecus had staan verplaatst naar losse disken. 11 TB copieren kost wel wat tijd.

Plaatsen van de disken

Het installeren van de disken is vrij gemakkelijk. Je haalt de sleuf uit de Synology. Aan beide kanten van de bracket zit een stuk plastic wat de disken vastzet. Verwijder deze en plaatst de disk in de bracket. Hierna het stuk plastic weer terug plaatsen en de disk in de unit plaatsen. In mijn geval heb ik de NAS voorzien van 7 disken.

Installatie

Een kind kan de was doen is hier van toepassing.
Next, next, finish.
Tussendoor komen een aantal vragen.

Bij de installatie worden de disken op de achtergrond ondergaan aan een health check.

Installatie extra geheugen

De unit heeft standaard 2 GB aan intern geheugen, maar kan worden uitgebreid naar 6 GB. Door de 2 schroeven aan de rechterachterkant van de unit los te draaien kan het paneel verwijderd worden.
Hier is wederom een mooi detail. Het logo van Synology is uitgestand en hierdoor kan de eventuele warmte worden afgevoerd.

Snelheid

Bij een NAS gaat het om veel zaken, maar zeker niet onbelangrijk is de snelheid van het lezen en het schrijven.
Testopstelling
Pc met een GB verbinding via een GB switch naar de NAS.
De test is uitgevoerd op 1 GB poort. De test kan op meer poorten worden uitgevoerd, maar dit heeft bij mijn opstelling geen zin. In de pc zit maar 1 GB poort,
Er is geen activiteit op de NAS op of de PC.

De snelheid is gemeten met NAS Performance tester 1.7
Snelheid van DS2415+
NAS performance tester 1.7 http://www.808.dk/?nastester
Running warmup...
Running a 4000MB file write on Y: 5 times...
Iteration 1: 110,94 MB/sec
Iteration 2: 114,72 MB/sec
Iteration 3: 111,43 MB/sec
Iteration 4: 115,51 MB/sec
Iteration 5: 114,85 MB/sec
Average (W): 113,49 MB/sec
-----------------------------
Running a 4000MB file read on Y: 5 times...
Iteration 1: 114,33 MB/sec

Average (R): 114,87 MB/sec
Snelheid van Synology DS212
NAS performance tester 1.7 http://www.808.dk/?nastester
Running warmup...
Running a 4000MB file write on X: 5 times...
Iteration 1: 77,43 MB/sec
Iteration 2: 79,57 MB/sec
Iteration 3: 78,97 MB/sec
Iteration 4: 80,32 MB/sec
Iteration 5: 77,63 MB/sec
Average (W): 78,78 MB/sec
-----------------------------
Running a 4000MB file read on X: 5 times...
Iteration 1: 98,07 MB/sec
Iteration 2: 97,90 MB/sec
Iteration 3: 98,40 MB/sec
Iteration 4: 98,65 MB/sec
Iteration 5: 97,31 MB/sec
Average (R): 98,07 MB/sec
Kopieren binnen windows
Bij het kopiŰren van een bestand van 12 GB blijft de snelheid boven de 80 MB/s
Aangezien ik niet over een switch beschik die alle connecties kan bundelen kan ik hier niks over zeggen.

Geluid

Op en afstand van 3 meter maakt de 2415+ geen merkbaar geluid. Mogelijk als deze een zware belasting krijgt dat dit nog kan veranderen. De 2415+ heeft wel 2 opties voor de snelheid van de fans.

Verbruik

Het verbruik is gemeten met 8 disken.
Er zijn geen processen actief.
Tijdens het opstarten is er een verbruik van 144W.
In standbye en kopierwerk 65W.
Idle 33W. Netjes voor zo een machine.

Aanpassing review

Met de input van Pietervs meer informatie over de netwerktest gegeven.
Aantal en type disk toegevoegd.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS2415+?

Die NAS-tester is leuk, maar het zegt natuurlijk niet alles:
Hoe is je PC aangesloten op de NAS? Een 10 Mb connectie zal waarschijnlijk andere resultaten geven als een Gigabit-connectie.
Hoe is je NAS aangesloten op je netwerk? Aangesloten met twee, 3 of 4 kabels zouden de performance natuurlijk kunnen be´nvloeden.
Hoe groot was de belasting van het netwerk op het moment van testen? Als er op het moment van testen zware downloads bezig zijn, kan het zijn dat de tussenliggende switch zo maar packets dropped (afhankelijk van de switch, aantal aangesloten devices en wat ze aan het doen zijn dus :) )
Kortom: het netwerk zou van invloed kunnen zijn op de resultaten!

Maar als de cijfers van de NAS performance-tester tegenvallende resultaten geeft, heb je natuurlijk wel een indicator :)

Ff nieuwsgierig: Waarom heb je gekozen voor SHR, in plaats van de gangbaardere RAID-5? Ik ken SHR niet, dus geen sneer richting SHR of zo hoor! :)

de link lijkt niet te verwijzen naar de DS2415+, ik kom op een pagina uit met alle NAS-sen van Synology. Zou aan de site kunnen liggen, of aan mijn Ipad :)
SHR heeft als voordeel dat hij het optimale van elke disk neemt.
Dit heeft vooral een voordeel als je verschillende grote van disken in de raid set plaatst.

[Reactie gewijzigd door Fineas op 8 februari 2016 20:26]

Kijk, dat is interessant om te weten! :)

Dank je wel, ik ga de link lezen.
Bedankt voor je reactie. Nog wat extra uitleg over het netwerktest gedeelte toegevoegd. Het ligt niet aan je iPad. Als ik de link copier van de site van Synology werkt die wel. Via de review kom je inderdaad op de algemene pagina van Synology uit.
Persoonlijk vind ik heb ook wel interessant om te zijn wat de verhouding is tussen snelheid en verbruik. Daarnaast vermeld je niet hoeveel schijven je in de bay hebt zitten.

Mijn kleine DIY servertje met G1610 en 3 schijven zit op dezelfde snelheden.
Bedankt voor je opmerking Shuriken.

Op dit moment zitten er 7 disken in de Nas. Mogelijk dat je dit op de fotos gemist hebt.
Je vraag met snelheid en verbruik kan ik niet plaatsen...
Hoeveel vermogen er wordt gebruikt bij een bepaalde snelheid of hoe moet ik de opmerking snappen.

Met de Synology DS212 haal ik snelheiden die niet veel minder zijn dan met deze. Verschil is dat hier "tragere" disken inzitten en daarom te verklaren is.

Binnenkort heb ik een LAN partij met 25 man. Eens kijken wat er gebeurt als ik dan alle 4 connecties in 1 pool zet.

[Reactie gewijzigd door Fineas op 7 februari 2016 20:24]

Ik had inderdaad niet alle foto's bekeken. Maar ik vond de informatie in de text niet zo terug.

Met een Conrad Energy Check o.i.d. kan je heb piek verbruik meten.

De snelheiden die je nu ziet, zijn redelijk tegen het kunnen aan van een enkele Gbit verbinding. Dus meerde clients kan een leuke test zijn.
Ik heb een energie checker. Deze zal ik er later tussen zetten om te kijken wat hij gebruikt bij idle en bij full load. Natuurlijk dan wel terugtellend naar 7 disken.
mag ik vragen waarom je niet voor de ds1815+ bent gegaan ? deze kan ook 8 schijven aan en uitbreidbaar tot 108 TB en 4 GB lan poorten enzo enzo ..
wat biet deze meer tov de ds1815+ buiten het feit dat er meer schijven in kunnen ..
Precies het laatste punt van je. Er kunnen meer disken in. Kosten per slot zijn gelijk aan elkaar.
oke duidelijk ,, ik heb namelijk de ds1815+ maar vind het een geweldig ding .
en meer dan 8 schijven zal ik nooit nodig zijn . vandaar mijn aanschaf van deze ..
Het was ook een van de mogelijke opties voor me. Uiteindelijk voor de 2415+ gekozen.
DS2415+ Kan ook 10GB aan Zeker een groot Plus punt als je hem vergelijkt met DS1815+

By bad dat is alleen DS3615xs
jammer dat deze hem niet heeft Was zeker een Plus punt geweest als die het ook had

[Reactie gewijzigd door Raoul.TLS op 10 februari 2016 10:52]

Zou je iets kunnen posten betreft stroomverbruik? Welke type disken zitten erin?
7x WD Red SATA 6 Gb/s WD40EFRX, 4TB
Meer info over stroomverbruik post ik na het weekend.
Mag ik vragen waar je dit voor gebruikt? ;)
Voornamelijk voor de fun. :)
Omdat het kan.
Hoi,

De lage snelheden liggen mogelijk aan je netwerk setup. Denk dat je disk of je 1Gb op zijn limiet zit. Je kan overwegen in je werkstation een quad Gb adapter te zetten, en alle 4 de poorten van je werkstation en NAS op de switch aan te sluiten. Moet je switch wel LACP ondersteunen, anders heeft dit zowiezo geen nut.

Ik heb zelf de 1815+ met 8 disken en haal 220MMsec doorvoer....meer kan mijn werkstation niet leveren blijkbaar :-)
Het ligt niet mogelijk, maar zeker te weten.
Komende weekend krijgt hij een test met +-25 personen.
Een kijken of ik hier wat data van kan halen.
Hoe zit het met de ondersteuning van Btrfs met deze DS2415+ nas, Synology is hier mee bezig met diverse modellen maar vraag of dit ook voor Raid5 en 6 werkt, ik lees namelijk op diverse fora dat dit nog niet productie rijp is, vandaag mijn vraag , Synology met Btrfs zou fantastische zijn. :)
Zo te lezen is dit er nog niet voor dit model.
Je kan het wel enablen met een hack door

support_btrfs="yes"
support_dr_snap="yes"
support_share_snapshot="yes"

toe te voegen aan /etc.defaults/synoinfo.conf

Eigen risico uiteraard
Bedankt voor de optie Raoul, maar ik ga het er niet op wagen.
Eerst schrijft je "De Synology 2415+ is geen NAS, maar een server met een kabinet schijven", een paar regels later: "Voor de nieuwe NAS had ik een aantal zaken die ik wilde hebben".

Volgens Synology is dit een: "Ultra-performance NAS optimized for massive storage and encryption"
Op de achterkant zie ik 4x LAN, 4x USB, power, serieel (console?) en nog een aansluiting, wat is die laatste, infiniband? eSATA achtig iets?
Dat is de aansluiting voor de expansion unit die je erop aan kunt sluiten voor nog eens 12 extra disks.
Leg me eens uit: er mankeert niets aan deze NAS (Server) en toch geef je hem maar 4 sterren :?

Wat mankeert er aan de Syno dat hij de laatste ster niet verdient?
Goede vraag. Er mankeert helemaal niks aan deze Nas, maar het gat tussen goed en uitstekend is te groot om hier 5 sterren voor te geven. Ik geef hem zo 4,5, maar die optie is er niet. Uitstekend is voor mij het winnende lot in de loterij, maar dat zou een 3615SX zijn geweest. Als de optie "Ruim Voldoende komt, cijfer 8,5, dan selecteer ik deze meteen.