Fujifilm Fujinon XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS Review

curkey 6 februari 2016, laatste update op 6 februari 2016, 913 views

Fujifilm Fujinon XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS

De term "kitlens" is de lens onwaardig, de kwaliteiten rijzen ver boven de meeste kitlenzen uit. Optisch prima in orde, snelle AF en zeer effectieve OIS in een lichtgewicht behuizing. Wat wil je nog meer?

Pluspunten

• Goede optische kwaliteit
  • Licht en lichtsterk
  • Snelle focus en effectieve OIS
  • Zonnekap meegeleverd
  • Een echte bread 'n' butter lens
  • Vaak voor een kleine meerprijs met een body te koop

Minpunten

• Geen constant aperture maakt Av-stand lastiger
  • Zonnekap is lastig te bevestigen
  • Mist een uitgesproken karakter

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4

Deze XF 18-55 f/2.8-4 wordt door Fujifilm meegeleverd als kitlens bij diverse body's van hun, en met een goede reden.

De prijs van een los objectief is zo'n 600 Euro en dat is vrij stevig te noemen. Echter, voor een kleine meerprijs (rond de 250 Euro) op de bodyprijs is dit objectief in een kit te koop, en zo ben ik er ook aan geraakt.

Kenmerken

Ik heb begin 2015 een Graphite Silver X-T1 gekocht en deze 18-55 lijkt ervoor gemaakt. Deze combinatie ligt erg lekker in de hand, maar is toch uiterst compact te noemen. Niet iets om in je jaszak te steken, maar wel een flink stuk lichter dan mijn EOS 40D met 24-70/2.8L combinatie.

Gecombineerd met de uitstekende optische kwaliteiten was dit een van de redenen om over te stappen op een mirrorless camera. Qua scherpte vind ik hem niet onderdoen voor de EF 24-70.

De autofocus werkt snel en accuraat, zeker met de laatste firmware op de X-T1. De motor is lekker stil en doet zijn werk naar behoren. Hij is een stuk vlotter dan de prime lenzen van Fuji die ik heb.

Contrast en kleur zijn consistent met de andere lenzen in Fuji's line-up, dus het is erg prettig dat je weinig hoeft aan te passen als je meerdere lenzen in een shoot gebruikt.

Toch merk ik dat ik deze lens minder vaak gebruik nu ik ook een paar primes van Fuji in mijn collectie heb. De XF 18-55 is een echte bread & butter lens, die je altijd mee kan nemen en die je nooit in de steek zal laten. Maar de foto's hebben toch minder karakter dan die met een XF 35 of 56 zijn genomen.

De zonnekap wordt gratis meegeleverd (jeeeuj) en doet zijn werk naar behoren. Wel is het altijd een gedoe om de kap erop te klikken, je zet hem er al snel scheef op.

Ik kan dit objectief van harte aanbevelen, mits je hem voor een scherpe prijs op de kop kunt tikken. Hij is de meerprijs bij een body+lens kit zeker waard.

De foto's zijn lekker scherp en hebben goede kleuren, en qua handling valt er weinig op aan te merken. Eigenlijk heb ik alleen ruzie met de zonnekap, als ik die erop wil zetten.

Heb jij ook een Fujifilm Fujinon XF 18-55mm F2.8-4 R LM OIS?