Seagate Momentus 7200.4 ST9320423AS, 320GB Review

Frank__B 7 december 2012, laatste update op 17 november 2015, 3.338 views

Seagate Momentus 7200.4 ST9320423AS, 320GB

Pluspunten

• Goede prestaties;
  • Geringe warmte en geluidsproductie;
  • Minder stroomverbruik dan mijn oude 5400 rpm schijf;
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding.

Minpunten

• Geen noemenswaardige negatieve eigenschappen.

* Update 7-12-2012: *
De schijf is deze week overleden. Hij is niet veel gebruikt en altijd goed behandeld. Echter uit het niets liep het systeem vast en na het oneindig repareren van defecte clusters via Seatools is de conclusie dat hij echt overleden is.

Algemeen
Ik heb deze schijf gekocht vanwege een aantal redenen. Mijn laptop is niet zo snel, ik merkte al dat de harddisk toch wel een beetje de bottleneck was van deze machine (tezamen met de processor, maar dat even terzijde). Na wat onderzoek kwam ik er al snel achter dat het een 5400 toeren schijfje was met 8MB cache. Dus snelheidswinst ging ik sowieso wel halen vermoedde ik.

Bovendien was de oude 120 GB al erg vol aan het raken, dus een grotere schijf leek mij een lekkere verademing. Dus ging ik even naar diverse charts kijken, en kwam zo bij Tomshardware uit. Daar stond het model van Seagate Momentus 7200.4 in de meeste charts op de beste plek. Daarna even rondgekeken naar webwinkels die dit dingetje leverde. Ik ging in eerste instantie uit van de 250 GB model, maar die bleek niet zo goed leverbaar. De 320 GB model was beter leverbaar, maar ik wist niet dat deze iets langzamer was dan het 250 en 500 GB model (lees ik ook net vandaag...). Anyway, schijfje besteld en wachten tot deze binnenkwam, en daarna systeem gekloont.

Prestaties
Ik was wel benieuwd naar de snelheidswinst, en had dus een paar testjes gedaan. Zowel bij de oude als de nieuwe schijf heb ik HD tune er op los gelaten om te kijken wat de prestaties zijn. Omdat ik een dual boot systeem op mijn laptop had, heb ik ook de prestaties op beide Windows versies getest. Ik heb HD tune 3x gedraaid, en de beste resultaten genomen van n van de drie runs.

Omdat HD tune de gemiddelde gebruiker weinig zegt heb ik bovendien ook getest hoe snel Windows opgestart was. Om de resultaten een beetje betrouwbaarder te maken, heb ik de opstart test 3x gedaan, en daarbij het gemiddelde genomen. Ook had ik de internetverbinding uitgeschakeld zodat er geen vervelende programma's steeds verbinding gingen maken waardoor de prestatie misschien benvloed werd.

Hieronder de resultaten:

De eerste test viel me al op, dat het starten van Windows Vista niet sneller ging. De tijd is nagenoeg gelijk gebleven. Wellicht dat daarbij de processor (T5500: Core2duo 1,66 GHz, 2MB) misschien het probleem vormt. Ik weet het eerlijk gezegd niet. Windows XP daarentegen ging wel een stuk sneller. Voor de rest kan volgens HD tune gezegd worden dat mijn nieuwe schijf een kleine 2,5x sneller is dan mijn oude schijf.

Dus op beide punten (snelheid en extra grootte) heb ik wel verbetering. Ook heb ik het idee dat het werken in Windows wel een heel stuk sneller gaat. Ondanks dat het opstarten bij Vista gelijk is gebleven.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik kan hier eigenlijk niet veel over zeggen. De schijf doet het, en ik heb nog geen errors gevonden. Ook geen rare tikgeluiden etc. Maar ik heb hem net 2 dagen dus daarover kan ik gewoon niet veel zeggen.

Compatibiliteit
De schijf paste prima in de bracket waarin mijn oude schijf zat. Het ombouwen was met vier schroefjes gedaan. Ik had ook niet anders verwacht om eerlijk te zijn.

Geluidsproductie
Eerlijk gezegd had ik verwacht dat de geluidsproductie aanzienlijk zou toenemen na de overstap van 5400 naar 7200 toeren. Echter dit valt me reuze mee. De geluidsproductie is nagenoeg het zelfde, met uitzondering wanneer de schijf echt bezig is met zoeken. Hij is dan iets luider, maar totaal niet hinderlijk. Vooral met HD tune merkte ik dat wanneer de test bij de laatste tientallen procenten kwam, de schijf iets luidruchtiger werd. Maar dan nog, in mijn oren nog niet hinderlijk.

Warmteproductie
De warmteproductie is gelijk gebleven ten opzichte van mijn oude schijf. Na een tijdje testdraaien, werden ze allebei ongeveer 51 graden. Let wel, het is hier erg warm (omgeving ongeveer 28 graden).

Vermogen
Niet geheel onbelangrijk bij een notebook, het vermogen van de schijf. Ik heb deze gegevens ook even vergeleken met mijn oude schijf. Dit is alleen puur theoretisch, uit de datasheets van de fabrikanten. Mijn oude schijf had een gemiddeld vermogen bij leesacties van 1,8 W. De nieuwe schijf doet dit met 1,55 W. Het idle vermogen van mijn oude schijf is 0,85 W, en de nieuwe schijf 0,67 W. En dat is toch opmerkelijk dat mijn 7200 rpm schijf minder stroom neemt dan mijn 5400 rpm schijf. Weer een pluspunt voor de Seagate!

De prijs was zeer redelijk. Ik heb 61,51 betaald voor deze 320 GB schijf. De prijzen zijn nu zelfs weer een aantal euro gezakt zag ik al.

Ondanks dat Windows Vista er niet sneller mee opstart, ben ik wel erg blij met mijn nieuwe aanwinst. Hij is in alle opzichten (stukken) sneller dan mijn oude schijf. Hij neemt minder stroom en de extra capaciteit kan ik ook goed gebruiken. En dat voor een zeer redelijke prijs. Mijn conclusie is dan ook: Voor iemand die een nieuwe schijf zoekt, is dit zeker een aanrader!

Specs schijven:
Oude schijf: http://www.hitachigst.com/hdd/support/5k160/5k160.htm
Nieuwe schijf: http://www.seagate.com/do...sc/ds_momentus_7200_4.pdf

• 2 GB Kingston DDR800
  • Acer Aspire 5633WLMI
  • Intel 945GM chipset
  • Intel Core 2 Duo Mobile T5500
  • Windows XP

Heb jij ook een Seagate Momentus 7200.4 ST9320423AS, 320GB?

Dat Vista niet sneller opstart kan er ook aan liggen dat Vista een nieuwe harde schijf helemaal indexeert ;)
Dat zou kunnen. Ik heb bij de test eigenlijk afgeklokt wanneer alle iconen rechtsonderin geladen waren, mijn Sidebar met RSS feed verscheen en de harde schijf voor een klein poosje niet actief was (knipperde). Ik weet niet hoe snel Windows indexeert nadat hij is opgestart.
Volgens mij indexeert hij al bij het login scherm de schijf draait dan erg hard, als ik jouw was zou ik indexxeren uit zetten en opnieuw de test doen.
Waarschijnlijk krijg je dan wel een grote snelheidswinst
Vista opstarten is in mijn belevenis een drama. Als het loopt laat het lopen, en keep your fingers crosst :'(
Maar even onTopic leuke eerlijke review mooi objectief _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Rev-anche op 28 juni 2009 23:47]